Gå til innhold

Hva er deres syn på Islam?

Anbefalte innlegg

Liv etter døden? Paradis?

Det som beskrives er langtfra noe paradis, eventyret om trolla på Hedalskogen er mer troverdig og helt ærlig ville jeg heller bodd sammen med dem en i det "paradis" som en får beskrevet i ulike religiøse skrifter.

Mennesket har eksistert i enormt kort tid, ser en på geologisk tid som lengden av armen er det nok med ett drag med neglefilen på den ytterste fingeren for å fjerne alle spor av det vi i dag kjenner som "menneskeheten" fra vi skilte lag med sjimpansene og begynte vår vei mot der vi er nå.

Å anta at alt rundt oss - universet - er laget med tanke på oss, at det er lagd kun for oss som art er ikke bare tegn på enorm arroganse, men også enorm ignoranse.

At eventyr kan virke trøstende er det ingen tvil om, helt siden de første hulemaleriene har det vært kommunisert om store seire som vellykkede jaktturer og andre ting. Her kunne en fine håp om nok en sjanse til å drive mange rein eller hjort utfor et stup for deretter å fylle behovet for kjøtt, skinn, sener og bein. Senere har en eventyr om personer som oppnår høy status og rikdom gjennom fantastiske hendelser. Her kommer menneskets fantasi og evne til å projisere sin egen ønsketenkning over på fiktive personer inn i bildet.

Når en i tillegg vet at det har eksistert en eller annen form for religion i alle primitive samfunn som gikkpå tilbedelse av naturen i håp om at det ville gjøre guden(e) vennligsinnede og føre til god jakt og senere gode avlinger er det naturlig å anta at all religion er menneskeskapt. Alle religiøse skrifter bærer også sterkt preg av å være skrevet av mennesker for mennesker, med de feil, selvmotsigelser og grusomheter det innebærer.

Å anta at det er noe "mer", noe "å tro på" i form av religion, som ikke er noe annet enn et evolusjonært biprodukt, en psykologisk blindtarm, er for meg komplett forkastelig.

Hva slags betydning har jeg, Dalali Lama, Bush, Gro H. Brundtland - for å ta en uviktig og noen historisk viktige personer - i kosmisk sammenheng?

Svaret er ingenting. Null, en vil kun bidra med et infinitesimalt entropiskifte.

Derfor lever jeg livet til fulle her og nå, dette er det jeg får og ikke noe annet.

Hadde flere tenkt slik ville det ikke vært noen religiøst motiverte selvmordsbombere eller psykotiske barnemishandlere, eksorsister mm.

For ikke å snakke om de forkastelige gribbene som skor seg på sørgende mennesker og påstår de har "kontakt med åndeverdenen", astrologer og annet woo-woo.

Det er så mye svindel basert på supernaturlig overtro at en kan bli rett kvalm!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
javel...

-hva er det som gjør Islam teitere enn andre religioner?

Islam i likhet med jødedummen og kristendummen innholder agendaer som strider i mot Norsk lov så ja, alle disse religionene burde i grunn vært forbudt.

orly. Hvor står det at jeg skiller mellom religioner?

La meg omformulere da, mr. leggeordimunnenpåpeg.

Min mening.

All religion er teit og burde fobys.

Du skjønner, av en eller annen merkelig grunn trodde jeg denne tråden dreide seg om tilfeldige folk sine meninger om islam. Skjønner ikke hvorfor.

engi, bortsett fra Buddhisme

Det er vell Islam, kristendommen og jødedommen som er problemet imo

*Hvorfor ta seg bryet med å skrive mye når andre har sagt det på fine måter allerede*

clicky1 clicky2

*snip*

*Hvorfor ta seg bryet med å skrive mye når andre har sagt det på fine måter allerede*

Riktig nok snakker han om hvorfor ateister snakker om religion, men han forklarer da også hva som er teit med religion.

clicky

Lenke til kommentar
Nei, for all del ikke gi deg, undersøk, les opp om emnet og gjør deg opp dine egne meninger, ikke la deg dupere av meg ;)

Hehe.. Vi har nettopp hatt ein del om Islam i Religionstimen vår på skulen dei siste vekene, var derfor eg ville kaste meg litt inn i diskusjonen. Eg deler ein god del av dine synspunkt, og synes du fekk ut "bodskapen" på ein veldig god måte. Kan vere eg lett lar meg "dupere", men du hadde som sagt, meget gode argument.

Lenke til kommentar
Vi har et prosjekt på skolen om Verdens Syn På Islam. Og som tittelen sier, hva er deres syn på Islam/hva forbinder dere med Islam/Muslimer?

Å skrive noe om verdens syn på islam og muslimer tror jeg vil være vanskelig da det såvidt meg bekjent ikke finnes noen verdensomspennende undersøkelse som tar for seg dette spørsmålet. Om dere har mulighet for å begrense oppgaven til på landsbasis så finnes det derimot en nylig fortatt undersøkelse som helt sikkert vil komme til nytte.

Hva vet vi om hverandre? Av Martin Sandbu, Liberalt laboratorium. (PDF)

Denne rapporten påviser at den norske befolkningen tar dramatisk feil i sine oppfatninger av muslimske nordmenns holdninger i ulike spørsmål. I gjennomsnitt tror vi at norske muslimer er langt mer religiøse, fundamentalistiske og negative til de norske samfunnet enn de i virkeligheten er.

Lykke til med prosjektet. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...