Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

XP network blues

Anbefalte innlegg

Jeg blir tussete...

Skal dele filer og printer mellom laptopen og den stasjonære PCen min. Laptop kjører XP home. PC kjører XP pro. Kobler de sammen direkte gjennom nettverkskortene med en krysset tp-kabel (denne vet jeg funker). Nettverkskortet i laptopen vet jeg òg er ok. På PCen (hk) har jeg to integrerte nettverksporter (Asus A7N8X Deluxe), og jeg har prøvd begge disse. Har kjørt veiviseren i XP flere ganger med forskjellige innstillinger, men det nærmeste jeg kommer kontakt er at de finner hverandre når de søker etter hverandre. Når jeg så vil gå inn på de delte harddiskene, får jeg (etter en stund med "timeglass-venting") melding om at jeg "ikke har tilgang -blablabla- kontakt administrator."

Hva er galt?

En ting til: PC kjører NTFS. Laptop FAT. Men NTFS skal da kunne lese FAT?

Håper virkelig noen har løsningen så jeg ikke mister nattesøvnen flere netter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er oppsettet på TCP/IP

Prøv å sette opp for eksempel slik:

PC1

IP: 192.168.0.10

Nettverksmaske: 255.255.255.0

Arbeidsgruppe: MSHOME

PC2

IP: 192.168.0.20

Nettverksmaske: 255.255.255.0

Arbeidsgruppe: MSHOME

Prøv å få mest mulig likt oppsett på begge pc'er.

Lenke til kommentar

Og en annen ting.

Husk å fjerne "haken" på "Use simple file sharing (Recommended)" når du vil endre tilgang til filer og kataloger på en enkel måte.

Dette gjøres (Engelsk versjon av XP) ved å åpne "Control Panel" -> "Folder Options" -> "View" og scrolle nedover til du ser teksten "Use simple file sharing (Recommended)".

[Dette kan også gjøres f.eks. ved å åpne "Windows Explorer" eller "My Computer" og så gå på "Tools" menyen -> "Folder Options".]

Håper dette hjelper deg litt :)

Lenke til kommentar
Du har vel disablet den innebygde firewall i xp? Den må vekk! Jeg glemmer den omtrent hver gang jeg legger inn Xp på nytt.. Høres ut som det kan være problemet ditt. Eller evt en annen firewall som ligger på en av maskinene...?

F.

Den står ikke på som standard...

Lenke til kommentar

Jada, jeg fikk med meg at den kryssa kabeln din funker! Men har hatt slike problemer masse ganger ved at maskinene finner hverandre men at man ikke har aksess, og nesten hver gang har det vært kabelfeil med få unntak...

I unntakstilstand har det hjulpet å enable "simple filesharing" og dele katalogene på nytt...

Lenke til kommentar

Ønsker å rette en STOR takk til alle som har bidratt med mulige løsninger. Nettverket funker nå. Hva som gjorde utslaget? Aner ikke...

Firewall var slått av fra starten.

Prøvde å sette TCP/IP innstillingene slik som andefaen foreslo, uten at det hjalp.

"Use simple file sharing" kunne ikke slås av i XP home. var kun opsjon i XP pro, hvor jeg slo det av. Fortsatt ingen respons.

TP-kabelen er den samme som jeg begynte med.

I et siste desperat forsøk danset jeg rundt pc-ene mens jeg kjørte veiviseren i XP for oppsett av lan, satte TCP/IP innstillingene tilbake til "automatisk", koste litt med Chieftechen og klikket meg inn på nettverket. BINGO!

Tror mest det var dansen som gjorde utslaget.

Igjen: TAKK!

Lenke til kommentar

Local Group Policy - Leit etter hvem som kan logge på pc'n iva nettverket der, og enabele guest så skal det funke. Pass samtidig på at guest har list/read tilgang på de mappene det gjelder.

Hukser ikke mer i farta nå, men det hjelper da alt stemmer overens i LGP og NTFS-Security + at Guest er enablet (eller en annen konto som du liker, da Guest er ansett som "brudd på sikkerhet" nå om dagen så...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...