Mannen med ljåen Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Hei! Jeg kjører en 10 år gammel Peugeot 406 med bensinmotor. Jeg skriver dette fordi den har en lei tendens til å stoppe. Særlig i bratte svinger i lav fart, hvor det er litt fotarbeide inne i bilde. Har manuellt gir. I et kryss eller en rundkjøring mister jeg plutselig hele bremseeffekten og servostyringen. Alle de obligatoriske lampene med rødt lys tennes. Slipper jeg clutchen i fart, våkner motoren til liv igjen ved hjelp av den farten bilen hadde. Eller jeg kan vri om tenningsnøkkelen for å starte den igjen. Dette funker i 90% av gangene. Noen ganger dør den umiddelbart etter at jeg slipper taket i nøkkelen. Trikset er da å ruse motoren og ikke la den gå på tomgang. Så lenge den sviver raskere enn tomgang, dør den ikke. Det skjer alltid i forbindelse med en skarp sving, men det skjer ikke hver gang jeg svinger. Opplevde det to ganger i dag på vei hjem fra jobb. Tomgangen er ustabil. I hvert fall i følge RPM-måleren på dashbordet. Nåla veksler mellom den laveste streken (normal tomgang for denne bilen) og et sted mellom nevnte strek og null. Jeg hører det ikke på lyden, men nåla beveger seg litt opp og ned. Er det denne lave tomgangen som gjør at den dauer? Hva kan det skyldes? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Høres ut som om tomgangsregulatoren er i ustand. Grunnen til at servoen og bremseeffekten forsvinner, er fordi motoren kveles når du trykker inn clutchen, noe som gjør at lysene tennes på dashbordet. I det du slipper clutchen igjen i fart, mens motoren står i gir, vil motoren starte igjen og servo-reimen vil starte servo-pumpen igjen. Motoren vil også begynne å lage vakuum til bremsekraft-forsterkeren, slik at du får bremsekraften tilbake. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 du bør også sjekke enveisventilen til bremsekraftforsterkeren siden du mister bremsekraften med en gang motoren stopper... du skal ha nok undertrykk til å foreta et par-tre nødbremsinger om motoren kveles i en kritisk situasjon... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå