Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg er 16år å vill flytte ut!

Anbefalte innlegg

Hallo.

Jeg er 16 år å jobber på Mc.Donalds! Jeg tok fri etter 10nd klasse forde jeg skal inn i forsvaret til neste år å utdanne meg i enten luftforsvaret eller sjøforsvaret, men jeg er drit lei av å bo hjemme med "mamma" takk gud for at ikke pappa bor her da hadde jeg hengt meg selv, uansett så vill jeg flytte ut med jenta mi å bo i en leilighet midt i mellom hvor hu går på skole og jeg jobber, eller noe i nærheten :) Men Mc.Donalds er så utrolig underbetalt at det er helt sykt jeg får 78.5kr timen (Rykker snart opp til 85kr) Det er selvsakt bedre enn ingenting men det er ikke mye, jeg hadde tengt å ta lett mc lappen også med tia så jeg har noe fremkomst middel. Uansett så vill spørre mamma & pappa om de kan hjelpe meg litt, de har rett til å forsørge meg men de kan bestemme om jeg skal få lov til å flytte ut eller ikke, å hvist de lar meg flytte ut så må de betale alle kostnader jeg ikke kan dekke. Jeg vill langt vekk herfra å bare leve livet til jeg skal inn i forsvaret! Det er litt vanskelig å elske med kjæresten min når mamma er hjemme konstant! Desuten så elsker jeg henne veldig høyt å vill dele livet mitt med hu. Å det som også er positivt er at når jeg går inn i forsvaret og hvist dama skal bo der så betaler de leiligheten + jeg tror de forsørger henne hvist hun ikke har noe jobb...Det er jeg ikke helt sikker på da, men de betaler ivertfall leiligheten vet jeg. Er dette noe jeg burde prøve meg på? Eller er det noen som har prøvd dette før meg som kan fortelle meg litt om hvordan det foregår og hvorfer jeg ikke burde prøve det og hvorfer jeg burde prøve det?

Jeg fant ikke noe spesiell tråd for dette emnet så jeg postet det her, hvist det finnes noe tråd for dette så flytt den dit er du grei ;)

Endret av Zeph
Fjerna grønn skrift
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spar foreldrene dine for så mye bry og bo hjemme ett år til. På den måten sparer du penger, du betaler jo neppe for hverken mat eller husly så lenge du bor med de. At du ikke kan pule som bare det fordi moren din er til stede, er bare et helt latterlig problem. Pul hos dama di eller så finn en annen løsning hvis det plager deg så mye.

Lenke til kommentar

Hmm...

Jeg skal inn i forsvaret til neste år, jeg skal være der i 4 år hvist ikke 5!

å etter det er jeg bindt til å være i forsvaret i 10år hvist jeg får jobb der da.

Så jeg vill leve livet dette året! :D

Men di mening er di mening jeg aksepterer det, alle kommentarer er høyest velkommen!

Vill bare vite hva dere syntes før jeg gjør noe dumt ;)

Endret av Stakan1
Lenke til kommentar
Hmm...

Jeg skal inn i forsvaret til neste år, jeg skal være der i 4 år hvist ikke 5!

å etter det er jeg bindt til å være i forsvaret i 10år hvist jeg får jobb der da.

Så jeg vill leve livet dette året! :D

Men di mening er di mening jeg aksepterer det, alle kommentarer er høyest velkommen!

Vill bare vite hva dere syntes før jeg gjør noe dumt ;)

Offtopic: Damer og forsvar er ikke noe bra combo. Hvertfall ikke hvis du skal være der i 5 år. (tatt ut fra mine egne erfaringer, og mange andre militær kompisers erfaringer gjennom min periode i forsvaret.)

Forsvaret betaler lelilighet, strøm, evt renovasjon, 250kr internett og 250kr fasttelefon (eller mobil) hvis du har bodd for deg selv 4 mnd FØR du får innkallelse til militæret. Jeg har brukt den ordningen selv.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hva du legger i å "leve livet", men med en lønn på rundt 80 kroner og alle utgiftene rundt det å bo alene eller med noen andre blir det ikke mye penger til overs utenom å dekke levekostnader. Legg lettmotorsykkellapp, sykkel, bensin, vedlikehold på det hele i sammen med den større utgiften som kommer i det du skal flytte ut og du sitter med enda større omkostninger. Men om du mener å bo borte fra moren din vil gjøre det verdt det, så for all del.

Det er ikke som det å leve alene ikke er en viktig erfaring, men å gå inn i det med premisset om å "leve livet" tror jeg ikke vil bli realistisk.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Vell, jeg kommer jo hjemm et par ganger men jeg skal være enig i det at være vekke

så lenge av ganga er veldig mye får henne å jeg ser ikke bort i fra utroskap å slikt.

Men jeg vet hu elsker meg å jeg elsker henne så hvist jeg skal inn så får hu se om hu

vill fortsette å være med meg eller om hu vill finne noen andre i mellomtiden det er opp

til henne, i så fall kan jeg jo få noen kompiser til å bo der selvom jeg er overbevist om at

hu vill si ja til å bo der.

Men dette var egentlig ikke spørsmålet mitt! :D

Er det liksom ok å flytte ut nå? Eller er det en jævla dum ide?

Nå vet jeg ikke hva du legger i å "leve livet", men med en lønn på rundt 80 kroner og alle utgiftene rundt det å bo alene eller med noen andre blir det ikke mye penger til overs utenom å dekke levekostnader. Legg lettmotorsykkellapp, sykkel, bensin, vedlikehold på det hele i sammen med den større utgiften som kommer i det du skal flytte ut og du sitter med en enda større omkostninger. Men om du mener å bo borte fra moren din vil gjøre det verdt det, så for all del.

Foreldra mine må jo forsørge meg fortsatt... de 80kronan på Mc.Donalds er liksom et ekstra inskudd da. Så vist foreldra mine dekker de meste til jeg skal inn i militæret så

tar jo militæret over alt samma mens jeg er der ;)

"Leve livet" Jeg skal være i forsvaret fra neste år å resten av livet mitt hvist jeg er heldig

å få meg en jobb der, Å da er dette det eneste året jeg har fri ;)

Endret av Stakan1
Lenke til kommentar
Vell, jeg kommer jo hjemm et par ganger men jeg skal være enig i det at være vekke

så lenge av ganga er veldig mye får henne å jeg ser ikke bort i fra utroskap å slikt.

Men jeg vet hu elsker meg å jeg elsker henne så hvist jeg skal inn så får hu se om hu

vill fortsette å være med meg eller om hu vill finne noen andre i mellomtiden det er opp

til henne, i så fall kanjeg jo få noen kompiser til å bo der selvom jeg er overbevist om at

hu vill si ja til å bo der.

Men dette var egentlig ikke spørsmålet mitt! :D

Er det liksom ok å flytte ut nå? Eller er det en jævla dum ide?

Nå vet jeg ikke hva du legger i å "leve livet", men med en lønn på rundt 80 kroner og alle utgiftene rundt det å bo alene eller med noen andre blir det ikke mye penger til overs utenom å dekke levekostnader. Legg lettmotorsykkellapp, sykkel, bensin, vedlikehold på det hele i sammen med den større utgiften som kommer i det du skal flytte ut og du sitter med en enda større omkostninger. Men om du mener å bo borte fra moren din vil gjøre det verdt det, så for all del.

Foreldra mine må jo forsørge meg fortsatt... de 80kronan på Mc.Donalds er liksom et ekstra inskudd da.

"Leve livet" Jeg skal være i forsvaret fra neste år å resten av livet mitt hvist jeg er heldig

å få meg en jobb der, Å da er dette det eneste året jeg har fri ;)

Ehm, hvorfor mener du foreldrene dine må forsørge deg? Har du flytta ut så har du flytta ut.. Hva skal du med leilighet hvis du bare skal hjem et par ganger!? Hvis du hadde vært på kystvakta hadde jeg skjønt deg. Fordi de har turnus. Men du kommer til å være boende på basen så lenge du er i militæret. 21 dager perm er ikke mange gangene hjemme i løpet av et år.

Lenke til kommentar

De er foreldra mine! Kansje de ikke er pliktige i å Forsørge meg, men vist jeg skal flytte ut å det er greit for de

så gir de meg nok litt cash til å leve for ;) Ha en leilighet, jeg skal ha leiligheten dette året ivertfall,

når jeg er i militæret så behloder jeg leiligheten hvist noen vill bo der, vist ikke er det jo selvsakt ikke noe vits

Kanskje ikke helt rett sted å poste tråden, bør ikke en admin flytte dette til personlig økonomi eller noe sånt. Da det neppe intereserer folk som vil diskutere politikk og samfunn.
Hehe, fant ikke noe bedre plass! Men jeg signerte med at han måtte flytte det om det fantes noe bedre plass ;) Desuten så er det vell mest voksne folk som browser disse trådene å det er de som vet best, bare bra om de vill kommentere denne saken :) Endret av Stakan1
Lenke til kommentar
Foreldra mine må jo forsørge meg fortsatt... de 80kronan på Mc.Donalds er liksom et ekstra inskudd da.

å få meg en jobb der, Å da er dette det eneste året jeg har fri

Om du forventer at foreldrene dine skal ta seg av utgiftene du vil ha av å bo for deg selv, så er det noe du må ta opp med dem. Jeg ser det ikke som en selvfølge at foreldre vil betale flere tusen kroner per måned for at du skal bo for deg selv.

Utfør i det minste verneplikt før du verver deg. Det vil gi deg erfaring, innsikt og referanse for militæret skulle du bestemme deg å verve deg. Men du burde kanskje vurdere noen år på skolebenken (VGS) før du satser på en karriere i militæret, slik at du har en bedre forutsetning for å ta evt. befalskole og krigskole som er nær sagt nødvendige for å lage en karriere ut av militæret. Om ikke en karriere i militæret så vil fullført VGS hjelpe deg i det sivile arbeidsliv.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Jeg tviler på at foreldra mine vill ha noe problem med å dekke utgiftene mine...

Jeg skal ikke inn på noen skole før jeg skal i militæret nei, hvist ikke jeg får en karriere i militæret

så tar jeg skole etterpå. Jeg er fast bestemt på å få beg jobb i militæret, jeg trenger da ikke noe utdanning

får å komme inn i militæret får å utdanne meg... :p

Men uansett det med "Værneplikt" har hørt noe snakk om det men jeg kan ikke helt huske hva det er

kan du forklare litt nærmere hva dette er? Takk ;)

Endret av Stakan1
Lenke til kommentar
Har du tenkt å få deg jobb i militæret også vet du ikke hva verneplikt er?

Har du sett på noen av kravene for å få jobb i militæret? Hvor står det at du ikke behøver utdannelse?

Jo jeg vet helt sikkert hva det er, jeg kommer bare ikke på det :p

Jeg må utdanne meg får å få jobb i militæret...

Men man kan jo utdanne seg i militæret også vist man vill

å man trenger vell ikke noe utdanning får å få lov til å utdanne seg? :thumbup:

Endret av Stakan1
Lenke til kommentar
Jeg tviler på at foreldra mine vill ha noe problem med å dekke utgiftene mine...

Jeg tror alikevel du skal ta det opp med dem og forhøre deg om hva mulighetene dine er. Det er mye penger det er snakk om her.

Du kan lese om førstegangstjenesten her

Du virker å ha en god del skrivefeil, så du burde ikke utelukke å ha noen år på skolen i forkant av militærtjeneste for å pusse på både skriveferdigheter og annen kunnskap som kan komme til gode i å fremme en eventuell karriere i forsvaret. Det er ikke noe galt i å ha skolegang i forkant av militær sesjon og tjeneste og kan gi deg mer tid å tenke på fremtid og muligheter, i og utenfor militæret.

Lenke til kommentar

Jeg tror alikevel du skal ta det opp med dem og forhøre deg om hva mulighetene dine er. Det er mye penger det er snakk om her.

Du kan lese om førstegangstjenesten her

Du virker å ha en god del skrivefeil, så du burde ikke utelukke å ha noen år på skolen i forkant av militærtjeneste for å pusse på både skriveferdigheter og annen kunnskap som kan komme til gode i å fremme en eventuell karriere i forsvaret. Det er ikke noe galt i å ha skolegang i forkant av militær sesjon og tjeneste og kan gi deg mer tid å tenke på fremtid og muligheter, i og utenfor militæret.

Skrive feil ja, Jeg skriver ganske fort så det kan nok ha noe med det å gjøre, jeg har ikke noe problemer med å skrive, kansje det er noen få ord jeg ikke skriver helt perfekt men... kansje ikke en dum ide å ta noe allmenn først, men jeg ser ikke helt vitsen med å kunne 100% skriftlig norsk for å gå i militæret. Men nå har jeg aldri vert i militæret da ;)

Militæret er nok ikke slik lenger som det var.

I dag er ressursene skåret ned, og det er ikke hvem som helst som får en karriere der.

Ta iallfall allmen først. Dessuten fremstår du som noe ung til å ta like langsiktige valg.

Ung? Jeg vet hva jeg vill gjøre med livet mitt å jeg er fast bestemt på at jeg vill ha en karriere i militæret

Vist du mente at jeg er for ung til å vite hva jeg tar meg inn i?

Lenke til kommentar

Men, once agian dette var ikke spørsmålet mitt!

Jeg ville bare høre deres kommentarer om å flytte ut...

Stop giving me such a hard time ;)

Du virker ikke særlig selvtenkende i alle fall. Du passer sikkert godt inn i militæret :)
IKKE særlig selvtenkende?

Jaja, så lenge du sier jeg ville passe godt inn i militæret så er vell det en bra ting antar jeg? ;)

Endret av Stakan1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...