BlueLou Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Hei jeg skal kjøpe meg en ny PC og har plukket ut følgende komponenter. Budsjettet mitt er ca 13000 kr. Jeg kommer til å bruke PC mest til spilling og jeg ønsker at den skal være relativ fremtidsrettet spes. med tanke på de mange store og "tunge" spillene som kommer fremmover. Skjerm, tastatur,osv har jeg allerede så de er ikke tatt med i dette oppsettet. Jeg har følgende spørsmål: 1. Er dette ok komponenter? Noen som har bedre anbefalinger i samme "klasse" 2. Jeg prøver å bygge et system som er kraftig, men samtidig stillegåede. Er det noen som har bedre forslag? 3. Jeg er usikker på grafikk kortet, noen som har bedre tips? (spes. med tank på støy) 4. Burde jeg gå for et 680-basert eller p35/X38 basert hovedkort i stede? 5. GPU kjøler som jeg har valgt ser jeg blir levert uten vifte. Er dette tilfelle? Trenger en ikke en ekstra vifte? Noen som har erfaring med den kjøleren? 6. Jeg har også vurdert denne fra Datakjeden. Er det et bedre alternativ enn det jeg selv har spekket? Endret 18. oktober 2007 av BlueLou Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Cpu kjøler https://prisguiden.no/product.php?productId=76529 Endret 18. oktober 2007 av taz Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Det er ihvertfall ingenting "feil" med oppsettet.... 1. det kommer helt ann på hva du ser etter egentlig. veldig vanskelig å svare på, men det er ingen veldig åpenbart "galt" valg du har gjort utifra det jeg kan se. 2. Det er begrenset hvor langt støy du kan få sammen med topp-ytelse, men du har gjort gode valg både på PSU, skjermkort, harddisk osv. Resten blir en balansegang. 3. Nei, det er et bra valg. ATIs motparter er mye mer støyende i samme ytelseskalsse. Du kan selvfølgleig få lavere støy, men da må du velge et dårligere skjermkort, og det vil ikke takle de nyeste spillene som du sier. Jeg har selv 8800GTX, og støyen fra det er egentlig helt ok. I forhold til hva ytelse det gir så støyer det mye midnre enn jeg ville forventet. 4. Tsja... igjen spørs det hva du vil ha. Genrellt sett kan du få god ytelse fra begge leirene. intel chipsettene kan gi deg topp ytelse for mindre penger. Nvidia chipsettene kan du deg offisiell SLI støtte. Det er det de store forskjellene ligger, så du må velge utifra det. 5. Ingen vifte nei. der mådu nok kjøpe. Jeg hadde personlig ikke giddet å bytte viften på et skjermkort ved mindre du går helt til vannkjøling eller lengre. Hva håper du å tjene på bedre luftkjøling? kanksje 1% ytelse over det du kan nå med stock kjøling? Skal du ekstrmklokke bør du gå lengre enn luft. Skal du ikke, så er 4-500kr for ekstra kjøling veldig veldig dårlig ytelse for pengene. Dessuten så er større mer aggressive vifter i et system som liksom skal være laget for å være stille en dårlig idè. Min annbefaling er enten å beholde stock kjøling (og evt. sette på noe skikkelig goop), eller gå hele veien til vannkjøling eller lengre dersom du er seriøs på overklokking. 6. Veldig vanskelig å si utne å bruke masse tid på å sammenligne steg for steg, men jeg vil si din pakke er bedre. Mer for pengene, men ikke med en superstor margin. Det koker mest ned til om du ser på det som enkelt eller vanskelig å bygge maskinene selv, og hvor avhengig du er av å kunne levere maskinen inn for service. Om du får problemer på en selvbygget maskin er du til en større grad selv annsvarlig for feil tross alt. Det har aldri plaget meg, men jeg forstår selvfølgleig at ikke alle er like teknisk annlagt som meg, så avhengig av den faktoren kan begge være gode valg. Største forskjellen ligger vel i at det er E6850 vs Q6600 prosessor, som er en egen diskujon i seg selv (søk forumet for uendelige tråder om dette, og sikkert et par dusin av mine egne innlegg på temaet). -Stigma Lenke til kommentar
BlueLou Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2007 Det er ihvertfall ingenting "feil" med oppsettet.... 1. det kommer helt ann på hva du ser etter egentlig. veldig vanskelig å svare på, men det er ingen veldig åpenbart "galt" valg du har gjort utifra det jeg kan se. 2. Det er begrenset hvor langt støy du kan få sammen med topp-ytelse, men du har gjort gode valg både på PSU, skjermkort, harddisk osv. Resten blir en balansegang. 3. Nei, det er et bra valg. ATIs motparter er mye mer støyende i samme ytelseskalsse. Du kan selvfølgleig få lavere støy, men da må du velge et dårligere skjermkort, og det vil ikke takle de nyeste spillene som du sier. Jeg har selv 8800GTX, og støyen fra det er egentlig helt ok. I forhold til hva ytelse det gir så støyer det mye midnre enn jeg ville forventet. 4. Tsja... igjen spørs det hva du vil ha. Genrellt sett kan du få god ytelse fra begge leirene. intel chipsettene kan gi deg topp ytelse for mindre penger. Nvidia chipsettene kan du deg offisiell SLI støtte. Det er det de store forskjellene ligger, så du må velge utifra det. 5. Ingen vifte nei. der mådu nok kjøpe. Jeg hadde personlig ikke giddet å bytte viften på et skjermkort ved mindre du går helt til vannkjøling eller lengre. Hva håper du å tjene på bedre luftkjøling? kanksje 1% ytelse over det du kan nå med stock kjøling? Skal du ekstrmklokke bør du gå lengre enn luft. Skal du ikke, så er 4-500kr for ekstra kjøling veldig veldig dårlig ytelse for pengene. Dessuten så er større mer aggressive vifter i et system som liksom skal være laget for å være stille en dårlig idè. Min annbefaling er enten å beholde stock kjøling (og evt. sette på noe skikkelig goop), eller gå hele veien til vannkjøling eller lengre dersom du er seriøs på overklokking. 6. Veldig vanskelig å si utne å bruke masse tid på å sammenligne steg for steg, men jeg vil si din pakke er bedre. Mer for pengene, men ikke med en superstor margin. Det koker mest ned til om du ser på det som enkelt eller vanskelig å bygge maskinene selv, og hvor avhengig du er av å kunne levere maskinen inn for service. Om du får problemer på en selvbygget maskin er du til en større grad selv annsvarlig for feil tross alt. Det har aldri plaget meg, men jeg forstår selvfølgleig at ikke alle er like teknisk annlagt som meg, så avhengig av den faktoren kan begge være gode valg. Største forskjellen ligger vel i at det er E6850 vs Q6600 prosessor, som er en egen diskujon i seg selv (søk forumet for uendelige tråder om dette, og sikkert et par dusin av mine egne innlegg på temaet). -Stigma Supert. Takk for et utfyllende svar Stigma. Et par kommentarer 1. Grunnen til at jeg ønsker å bytte ut stock kjøler på GPU er for å kunne få noe som støyer mindre. Min nåværende PC har et ATI x800 XT Plat som jeg byttet ut stock kjøler på. Det jeg oppnådde med det var at jeg fikk bedre kjøling og mye mindre støy, mao det er i samme baner jeg tenker nå. 2. I svaret ditt Stigma så sier du "sett på noe goop". For en "n00b" som meg så sier det ingenting (er det kjøepasta du mener??). Kan du kort forklare hva det er? Og evt hvordan det fungerer? 3. Jeg er litt usikker på performance på SLi oppsett vs single GPU. Jeg har sett at noen "gaming" oppsett benytter feks 2x GeForce 8600 i SLi. Er ytelsen fra et slikt oppsett bedre en single GeForce 8800GTX? Evt så ser jeg for meg at to stk GeForce 8600 i SLi med passiv kjøing er supert i forhold til støy. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå