andrvas Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Har hatt 2 harddisker i RAID 0 i ca 2 år, som har fungert upåklagelig inntil nylig. Har seg slik at jeg flytta ned i kjelleren, og har kjøpt meg et skikkelig 5.1 anlegg, hvorav subwooferen er en ganske svær kasse fra Proson med 10" element. Har sitt en del filmer, og subwooferen klarer å lage såpass dype toner at glass og diverse som står i etasjen ovenfor dirrer relativt heftig. Lurer på om all denne resonansen som subwooferen forårsaker kan være årsaken til at den ene av harddiskene mine nå krasjet? (det var hardware-feil, ingen tvil, masse hyling/"skraping" fra lesehodene) EDIT: PC-en står i samme rom som subwooferen bare så det er sagt. Ca 7m ifra. Endret 18. oktober 2007 av andrvas Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Nei, jeg tror ikke subwoofere klarer å riste diskene hardt nok til at de blir ødelagte på kort tid. Men hvorvidt det er usunt i lengden, la oss si over et år, er vanskelig å svare på. Jeg har tidligere gitt en liten analyse av harddisk vs. subwoofer i denne tråden. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Har 2 stk 12" SVS subber og en 18" sub i kjelleren som får det meste til å bevege seg i stua over der PC-en min står og Raid 0 oppsettet mitt fungerer fint enda. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Det er umulig å si 100% uten å vite direkte vitenskapelige målinger på det selvfølgleig, men det er veldig usansynlig at vibrasjoner skal kunne ødelegge disken. harddisker er genrellt sett meget sårbare for høy-G støt, men ikke lav-G vibrasjoner. Husk tross alt at harddisken selv lager masse små vibrasjoner, sikkert mye mer enn subwhooferen din klarer å produsere over 7 meter, selv om du skulle spille abnormalt høyt. Du har nok bare vært uheldig. Statistisk sett ryker det alltid noen harddisker tidlig i livsløpet. Kjør RMA på den, og vuder evt. å sette opp et RAID-5 dersom du har data på diskene du ikke kan tåle å tape. RAID-0 bør du generellt sett ikke en gang tenke på å bruke på maskiner der du ikke kan tåle å tape dataene. Tross alt er det mye høyere statistisk sjanse for at èn av to disker i et RAID-0 ryker. -Stigma Lenke til kommentar
raven_master Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Er du redd for at Sub'en skal ta harddisker så sett Sub'en på gummiføtter. Alle store hifi sjapper har dem for 2-300 kr da får du bassen der den hører hjemme. (in your face). Og mindre vibrasjoner i nærmiljøet. Les oppe i skap med krystall osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå