Gå til innhold

Subwoofer årsaken til ødelagt harddisk?

Anbefalte innlegg

Har hatt 2 harddisker i RAID 0 i ca 2 år, som har fungert upåklagelig inntil nylig. Har seg slik at jeg flytta ned i kjelleren, og har kjøpt meg et skikkelig 5.1 anlegg, hvorav subwooferen er en ganske svær kasse fra Proson med 10" element. Har sitt en del filmer, og subwooferen klarer å lage såpass dype toner at glass og diverse som står i etasjen ovenfor dirrer relativt heftig. Lurer på om all denne resonansen som subwooferen forårsaker kan være årsaken til at den ene av harddiskene mine nå krasjet? (det var hardware-feil, ingen tvil, masse hyling/"skraping" fra lesehodene)

EDIT: PC-en står i samme rom som subwooferen bare så det er sagt. Ca 7m ifra.

Endret av andrvas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er umulig å si 100% uten å vite direkte vitenskapelige målinger på det selvfølgleig, men det er veldig usansynlig at vibrasjoner skal kunne ødelegge disken. harddisker er genrellt sett meget sårbare for høy-G støt, men ikke lav-G vibrasjoner. Husk tross alt at harddisken selv lager masse små vibrasjoner, sikkert mye mer enn subwhooferen din klarer å produsere over 7 meter, selv om du skulle spille abnormalt høyt.

Du har nok bare vært uheldig. Statistisk sett ryker det alltid noen harddisker tidlig i livsløpet. Kjør RMA på den, og vuder evt. å sette opp et RAID-5 dersom du har data på diskene du ikke kan tåle å tape. RAID-0 bør du generellt sett ikke en gang tenke på å bruke på maskiner der du ikke kan tåle å tape dataene. Tross alt er det mye høyere statistisk sjanse for at èn av to disker i et RAID-0 ryker.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...