Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Råd til vonde knær?


mushi

Anbefalte innlegg

Jeg har dårlige ledd overalt og etter en mnd med jogging i skogen har knærne blitt helt ødelagte. Før gjorde de bare vondt hvis jeg hadde gått en hel dag, eller løp noen hundre meter på asfalt. De siste to ukene har de værket fra ettermiddagen og utover kvelden. Noen ganger er de så vonde at jeg ikke får sove. Hva kan jeg gjøre for å få de bra igjen og forebygge videre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm, det første som slo meg var schlatters sykdom, men du er for gammel til at du kan ha det. Med mindre du har opplevd smerter før og har en liten kul under kneskåla?

 

Veldig vanskelig å si uten mere info. Får du smerter først og fremst når det er kaldt?

 

edit: ser at du ninja redigerer ... Det kan være arvelig. Vet du om du har noe lignende i familien?

Endret av tom watt
Lenke til kommentar

Har så og si ikke hatt vondt i knærne før, bare hånledd og albue. Har ikke vært spesiellt kaldt når jeg har vært ute og løpt. 15-20 grader kanskje? Kan ikke huske hvilken årstid det har vært når knærne har gjort vondt før.

EDIT: leste fort om schlatters. Jeg er jente, så tror ikke det er så sansynlig. Knærne ser ut som vanlige knær. Lider forøverig av overbevegelige ledd elns.

Endret av mushi
Lenke til kommentar
Jeg har dårlige ledd overalt og etter en mnd med jogging i skogen har knærne blitt helt ødelagte. Før gjorde de bare vondt hvis jeg hadde gått en hel dag, eller løp noen hundre meter på asfalt. De siste to ukene har de værket fra ettermiddagen og utover kvelden. Noen ganger er de så vonde at jeg ikke får sove. Hva kan jeg gjøre for å få de bra igjen og forebygge videre?

 

Det spørsmålet jeg alltid stiller: Hvorfor drar du ikke til legen? Leger er ikke onde mennesker, utdanner meg selv til å bli lege, men for å kunne si med hundre prosents sikkerhet, hva det er som feiler knærne dine, trengs prøver, bl.a røntgen, og evt også blodprøver.

Jeg håper virkelig du blir bedre.

Lenke til kommentar

Tusentakk sonja :) Det er så langt ventetid hos legen min. Kan ta 4-6 uker før jeg får time, selv om jeg har dårlig tid. Vil prøve og se hva jeg kan få gjort selv i mellomtiden. Gjør vondt på innsiden og oversiden av knærne hvis det har noen betydning.

Endret av mushi
Lenke til kommentar
heh, leger. Idioter hele gjengen. "Ta dette, og kom tilbake om det ikke blir bedre"

 

Røntgen er intet svar med mindre du har brudd. Røntgen for vonde ledd er verdiløst.

 

Eh, røntgen kan avdekke en rekke ting, kom med sånne påstander bare om du har kjennskap til medisin.

 

Vonde ledd kan ha sin bakgrunn i forskjellige ting, derfor sier jeg til trådstarter at det er best å gå til legen, mange sykdommer kan ha lik sykdomsbilde, derfor kan man ikke bare ut fra symptomer si at hun har det ene eller det andre. Dette kan utvikle seg til en ren gjettelek- og vil bare gjøre trådstarter engstelig.

 

Selv så har jeg "maset" på legen om dette problemet i flere år. Har vært å tatt MR to ganger uten at de har funnet noe som helst. Han gav meg den meget beskrivende diagnonsen "Knesmerter" :roll:

Ok, jeg beklager. Jeg forstår at det kan være vanskelig å ikke vite hva som egentlig er galt. Hvis du ønsker kan du jo prøve og se om alternativ medisin som f.eks akupunktur kan hjelpe. Jeg håper det går bedre.

Endret av Sonja84
Lenke til kommentar
Selv så har jeg "maset" på legen om dette problemet i flere år. Har vært å tatt MR to ganger uten at de har funnet noe som helst. Han gav meg den meget beskrivende diagnonsen "Knesmerter" :roll:

 

heh, det er jo typisk. En MR undersøkelse "ser" jo bare leddene dine, ikke hva som er galt med de. Med mindre du har veskeansamling eller lignende.

 

Her er mitt tips: Ta en skje olivenolje, en skje udos choice og en skje tran fordelt etter hvert måltid. Dette smører leddene. Skal du ut å løpe, bruk kne og albuevarmere.

Lenke til kommentar

Kan kjenne meg igjen i dette problemet. Smerten kommer over kne-skålen og det er ikke minisken eller ledd skade. Jeg snakket med medicen på jobb og han nevnte at det kunne være brusk eller små biter av ett eller annet slag som lå inni der. Det som måtte gjøres var å støvesuge dem ut eller noe slikt ?

 

Sonja84: Når det kommer til enkelte leger så synes jeg servicen kan variere sinnsykt. Legen jeg går til for tiden er jeg meget missfornøyd med ettersom hun f.eks kan sende meg til Røntgen når jeg har leddskade i skulderen, dette til tross for at jeg allerede har vært på røntgen før og ikke fått noe resultat. Jeg måtte nettop kreve om å få henvisning til MR og Ortoped. Synes også det er fantastisk hvordan enkelte leger kan diagnosere deg uten i det hele tatt å ta/se på kroppsdelen som er gal.

 

Jeg skjønner godt at folk spørr etter andre sin erfaring på nett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...