Gå til innhold

Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon


Undersøkelse om Ubuntu 7.10  

340 stemmer

  1. 1. Kommer du til å ta i bruk Ubuntu 7.10?

    • Ja, jeg ERSTATTER en eldre Ubuntu eller et annet OS
      215
    • Ja, Ubuntu 7.10 kommer I TILLEGG til de OS jeg allerede bruker
      113
    • Nei, jeg skal ikke bruke Ubuntu 7.10
      12
  2. 2. Hvis du svarte det første alternativet, hvilke(t) OS erstattes?

    • En tidligere Ubuntu
      189
    • Andre Linux-distribusjon(er)
      30
    • Windows
      140
    • Mac OSX
      4
    • BSD, Solaris
      4
    • Et eller flere andre OS
      19
  3. 3. Hvilke andre OS kommer du til å bruke sammen med Ubuntu 7.10?

    • En tidligere Ubuntu
      9
    • Andre Linux-distribusjon(er)
      53
    • Windows
      216
    • Mac OSX
      16
    • BSD, Solaris
      9
    • Et eller flere andre OS
      8
    • Ingen
      92


Anbefalte innlegg

Jeg syntes eyecandy burde være avslått by default, og at det heller lett kan skrues på, men meg om det.

Når jeg sier windows look-a-like så tenker jeg på Music og Pictures mapper som blir generert i /home/bruker, det blir slik som My Music i mine dokumenter på windows.

Det er etter min mening helt unødvendig, og hvis noen skulle ha nytte av det er det vel bare å lage en slik mappe.

Mine tanker og meninger om dagens Ubuntu ihvertfall :)

 

Jeg liker det at disse mappene er der. Gjør det jo lettere for folk(Windows brukere) å vite hvor de skal legge "tingene" sine uten å måtte lese seg frem til det:) For du kan jo uansett bare legge ting til i "/home" uten å være superuser.

 

Btw superuser så får jeg ikke dette til å fungere :(

 

Skriver su i terminalen og skriver inn passordet, Men får bare opp denne beskjeden:

su: Autentiseringsfeil
Beklager.

 

Sjønner ingenting jeg.

Endret av sn3ipen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Btw superuser så får jeg ikke dette til å fungere :(

 

Skriver su i terminalen og skriver inn passordet, Men får bare opp denne beskjeden:

su: Autentiseringsfeil
Beklager.

 

Sjønner ingenting jeg.

Ubuntu har ikke satt passord for brukeren root som standard. Prøv sudo -s isteden for su.
Lenke til kommentar
Prøvde det men har fortsatt ikke tilgang til "alle" filer og directories:/
Hvordan da?

 

Hvis du skriver sudo -s får alle resten av kommandoene du skriver i terminalen (eller skallet) super bruker privilegier, dvs full tilgang til alle filer og kataloger.

 

Jeg tror det er sudo nautilus du leter etter, som gir et «utforskervindu» med alle rettigheter. - Ikke misbruk det, du risikerer å skade kritiske filer.

Lenke til kommentar

Ja, da har jeg også oppgradert til Gusty. :) Har noen spørsmål:

  • Startet med at jeg kom i Safe Graphics Mode-menyen. Stor forbedring fra den dumme blå X server-meldingen. Valgte så skjermen og skjermkortet mitt fra lista, og trykket OK. Skjermen ble svart og ingenting mer skjedde, så jeg tok en restart. Det virket, og nå kom jeg til login med riktig oppløsning og fikk installert nVidia-driverne med "restricted package manager". Av en eller annen grunn var dog tastaturet engelsk, og etter at jeg har endret det til norsk, er den fremdeles engelsk kun i loginen. Oppløsningen er også litt lavere i login-skjermen enn etter at jeg har logget inn. Noen forklaringer på dette?
     
  • Desktop Effects var ikke på som standard av en eller annen grunn, men det gikk fint å sette den på. Jeg har ikke valget "Egendefinert" der. Hva kan det skyldes? Må jeg installere en ekstra pakke?
     
  • aMSN har ikke på anti-aliasing lenger. La merke til at TCL og TK var obsolete da jeg oppgraderte. Hvordan fikses dette denne gangen?

Noen feil denne gangen, men bare småting. :)

Lenke til kommentar
Ja, da har jeg også oppgradert til Gusty. :) Har noen spørsmål:
  • Startet med at jeg kom i Safe Graphics Mode-menyen. Stor forbedring fra den dumme blå X server-meldingen. Valgte så skjermen og skjermkortet mitt fra lista, og trykket OK. Skjermen ble svart og ingenting mer skjedde, så jeg tok en restart. Det virket, og nå kom jeg til login med riktig oppløsning og fikk installert nVidia-driverne med "restricted package manager". Av en eller annen grunn var dog tastaturet engelsk, og etter at jeg har endret det til norsk, er den fremdeles engelsk kun i loginen. Oppløsningen er også litt lavere i login-skjermen enn etter at jeg har logget inn. Noen forklaringer på dette?
  • Desktop Effects var ikke på som standard av en eller annen grunn, men det gikk fint å sette den på. Jeg har ikke valget "Egendefinert" der. Hva kan det skyldes? Må jeg installere en ekstra pakke?
  • aMSN har ikke på anti-aliasing lenger. La merke til at TCL og TK var obsolete da jeg oppgraderte. Hvordan fikses dette denne gangen?

Noen feil denne gangen, men bare småting. :)

 

grunnen til at compiz var av som default, er vell at den leste at systemet ditt ikke kklarte å kjøre compiz første gangen

 

Er bare en sikkerhets greie for å slippe knotet i safe-mode for å skru av compiz.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en ubuntu filserver stående i boden noen måneder. Den har jeg styrt via VCN og har funket sånn noenlunde etter planen. Etter oppdatering (som forøvrig tok 1.45min..) måtte den restartes og siden har jeg ikke sett noe til den. Automatisk pålogging funger mao ikke lengre, sambaservicen starter ikke opp osv.

Nå må jeg finne frem burken nede i boden og koble den til skjerm og taststur på kontoret for å se hva som er galt. Det står ikke i stil til alt skrytet Ubuntu tidvis får om superstabilitet osv ;)

Lenke til kommentar
Man oppdaterer jo ikke et os fjernstyrt.

Og ihvertfall ikke via VNC

 

Tull, jeg har ikke hatt skjerm eller tastatur på serveren siden OS-installasjon for et år siden. Vanlige updates er helt uproblematisk å kjøre via ssh. Gjelder det derimot store oppdateringer som f.eks oppgradering fra en distro-release til en nyere en (7.04 til 7.10 f.eks), ville jeg nok hatt skjerm og tastatur klart til den. :)

 

Kjører Ubuntu 6.10 server på serverboksen min foreløpig, hopper vel noen hakk oppover når end-of-support for edgy nærmer seg. Foreløpig lever jeg etter prinsippet "if it works, don't fix it".

 

Edit: bomma på releasetidspunkt til edgy, endret "over et år siden" til "et år siden". :p

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar
Jeg har hatt en ubuntu filserver stående i boden noen måneder. Den har jeg styrt via VCN og har funket sånn noenlunde etter planen. Etter oppdatering (som forøvrig tok 1.45min..) måtte den restartes og siden har jeg ikke sett noe til den. Automatisk pålogging funger mao ikke lengre, sambaservicen starter ikke opp osv.

Nå må jeg finne frem burken nede i boden og koble den til skjerm og taststur på kontoret for å se hva som er galt. Det står ikke i stil til alt skrytet Ubuntu tidvis får om superstabilitet osv ;)

Det har du helt rett i, det samme gjelder det som miceagol skriver; ting som fungerer med en versjon burde fungere med neste, det er tross alt en oppgradering. Tipper det dukker opp en som vil fortelle oss at dette er gjelder Ubuntu, ikke de mer avanserte distroer. Men det endrer ikke på at du har rett i det du skriver.

Lenke til kommentar
Jeg har et problem :(

 

Det ser ikke ut til at min usb dongle ved navn. D-link dwa 140 virker i linux enda.

Stress å måtte kjøre kablet.

UGH!! Har hatt masse knoting med to stk D-link-dongler selv. Kjipe greier. Den ene av dem hette noe slikt som DWL-122 en-eller-annen-revisjon. Den første gikk helt i stykker og den andre ga jeg opp og merket at den ikke virket i Windows engang. Æsj. Mulig jeg har hatt litt uflaks med D-Link-ene mine.

 

Kjøpte et PCMCIA-kort (laptop) fra CNET som fungerte ut av boksen, hurra! Virker som ytelsen er absolutt på høyde med dette systemet istedenfor USB-dongle løsningen.

Lenke til kommentar
Jeg har et problem :(

 

Det ser ikke ut til at min usb dongle ved navn. D-link dwa 140 virker i linux enda.

Stress å måtte kjøre kablet.

UGH!! Har hatt masse knoting med to stk D-link-dongler selv. Kjipe greier. Den ene av dem hette noe slikt som DWL-122 en-eller-annen-revisjon. Den første gikk helt i stykker og den andre ga jeg opp og merket at den ikke virket i Windows engang. Æsj. Mulig jeg har hatt litt uflaks med D-Link-ene mine.

 

Kjøpte et PCMCIA-kort (laptop) fra CNET som fungerte ut av boksen, hurra! Virker som ytelsen er absolutt på høyde med dette systemet istedenfor USB-dongle løsningen.

Tenkte jeg skulle kjøpe et slik selv; hva er navnet/nummer på det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...