Gå til innhold

Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon


Undersøkelse om Ubuntu 7.10  

340 stemmer

  1. 1. Kommer du til å ta i bruk Ubuntu 7.10?

    • Ja, jeg ERSTATTER en eldre Ubuntu eller et annet OS
      215
    • Ja, Ubuntu 7.10 kommer I TILLEGG til de OS jeg allerede bruker
      113
    • Nei, jeg skal ikke bruke Ubuntu 7.10
      12
  2. 2. Hvis du svarte det første alternativet, hvilke(t) OS erstattes?

    • En tidligere Ubuntu
      189
    • Andre Linux-distribusjon(er)
      30
    • Windows
      140
    • Mac OSX
      4
    • BSD, Solaris
      4
    • Et eller flere andre OS
      19
  3. 3. Hvilke andre OS kommer du til å bruke sammen med Ubuntu 7.10?

    • En tidligere Ubuntu
      9
    • Andre Linux-distribusjon(er)
      53
    • Windows
      216
    • Mac OSX
      16
    • BSD, Solaris
      9
    • Et eller flere andre OS
      8
    • Ingen
      92


Anbefalte innlegg

Når kan jeg regne med at Ubuntu-gjengen legger til fglrx med AIGLX-støtte i pakkebrønnene? Pleier det å ta lang tid fra en ny release til de er klare til nedlasting gjennom Ubuntu?
Ubuntu er ikke rolling release. De vil ikke komme nye versjoner av programmer i pakkekildene. Det er kun feiloppretting og sikkerhetsoppdateringer som kommer der.

 

Hva er egentlig forskjellen mellom Add/Remove Applications og Synaptic? Er det ene et slags frontend for det andre? Hva bør jeg bruke?
Begge er framender for apt. Jeg bruker vanligvis aptitude.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Kate kan jeg ihvertfall åpne en tekstfil i et valgt character set (meny øverst til høyre i open-vinduet). Så er det vel bare å lagre den igjen som utf-8. Ellers kan du bruke iconv, som jeg nevnte i forrige post..

 

Du kan nok ikke bruke filene om hverandre uten å konvertere hvis du får slike feil, det beste ville vel vært å få skolen til å bytte til utf-8. :p Evt. kjøre iso-8859-1 på laptopen.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Et kort spørsmål/forslag. Hadde det vært en ide å etablert en tråd med info/erfaringer med installasjon av Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon på ulik hardware. Beskrive kort hardware man har intallert på, hva som ble detektert automatisk og hva man måtte gjøre noen manuelle grep på. Kunne jo være til hjelp for andre.

 

Jeg har som nevnt i en annen tråd installert Ubuntu 7.10 på tre maskiner i løpet av de siste tre dagene, og det har vært en fornøyelse. Bare mitt ATI X1950 Pro på en maskin krangler litt.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Et kort spørsmål/forslag. Hadde det vært en ide å etablert en tråd med info/erfaringer med installasjon av Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon på ulik hardware. Beskrive kort hardware man har intallert på, hva som ble detektert automatisk og hva man måtte gjøre noen manuelle grep på. Kunne jo være til hjelp for andre.

 

Jeg har som nevnt i en annen tråd installert Ubuntu 7.10 på tre maskiner i løpet av de siste tre dagene, og det har vært en fornøyelse. Bare mitt ATI X1950 Pro på en maskin krangler litt.

Har jo denne siden da; http://ubuntuhcl.org/pub/index.php

Lenke til kommentar
Hei!

 

Et kort spørsmål/forslag. Hadde det vært en ide å etablert en tråd med info/erfaringer med installasjon av Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon på ulik hardware. Beskrive kort hardware man har intallert på, hva som ble detektert automatisk og hva man måtte gjøre noen manuelle grep på. Kunne jo være til hjelp for andre.

 

Jeg har som nevnt i en annen tråd installert Ubuntu 7.10 på tre maskiner i løpet av de siste tre dagene, og det har vært en fornøyelse. Bare mitt ATI X1950 Pro på en maskin krangler litt.

Har jo denne siden da; http://ubuntuhcl.org/pub/index.php

 

Ja, men jeg var ikke imponert over informasjonen på denne på mange måter, og det er ikke nødvendigvis enkelt for nybegynnere å forstå. Ønsker vi å utvide utbredelsen av Linux, må vi søke å vise hvor enkelt det kan være i mange tilfeller.

 

Litt offtopic. Windows i Virtualbox på Gutsy.

post-26625-1194299693_thumb.png

 

Utrolig enkelt å sette opp og installere.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Hm, jeg bør vel kanskje titte på VirtualBox igjen, hvordan er stabiliteten? Sist jeg prøvde den (la inn Windows 2000), fikk jeg bluescreen på bluescreen, og gikk for VMWare isteden.

 

Har ikke brukt den lenge nok, og med nok software installert til å virkelig få testet dette. Installerte mest for artighets skyld, og at VMware player ikke ville la seg installere, og at VMvare server ikke er i repoet.

 

Maskinvare er Lenovo Thinkpad T60, C2D T5700 ATI X1400 Mobile.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Hvordan er det man fikser dette med batteriet? Noen som vet om en bra guide elns?

Her er det jeg gjorde selv på en HP laptop.

NB! Dette gjelder Ubuntu 7.10.

 

1) Først må du laste ned et verktøy som viser parametrene for harddisken. Gå inn i Synaptic og søk etter pakken smartmontools. Installer.

 

2) Kjør kommandoen sudo smartctl --all /dev/hda3. NB! hda3 er min harddisk, sikkert ikke din. Er du i tvil om hva disken heter: kjør f.eks kommandoen df -h

 

3) Se etter linjen: load cycle count: . Dette tallet skal vi forhindre økning i.

 

4) Jeg har valgt å sette HD-paramentrene hver gang PC-en starter, derfor la jeg til følgende i filen /etc/init.d/rc.local:

hdparm -B 255 /dev/hda3 <- nok en gang er hda3 min HD, dette må tilpasses.

 

Hele rc.local ser altså slik ut (se nederste linje):

 

#! /bin/sh

 

PATH=/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin

[ -f /etc/default/rcS ] && . /etc/default/rcS

. /lib/lsb/init-functions

 

do_start() {

if [ -x /etc/rc.local ]; then

log_begin_msg "Running local boot scripts (/etc/rc.local)"

/etc/rc.local

log_end_msg $?

fi

}

 

case "$1" in

start)

do_start

;;

restart|reload|force-reload)

echo "Error: argument '$1' not supported" >&2

exit 3

;;

stop)

;;

*)

echo "Usage: $0 start|stop" >&2

exit 3

;;

esac

 

# forlenge levetiden på HD-en (laptop):

hdparm -B 255 /dev/hda3

 

5) Start PC-en på nytt.

 

6) Se om telleren i punkt 2 og 3 har stoppet. Det gjorde den iallfall her, permanet.

Lenke til kommentar

Takk for tilbudet, flyndrefjes. Men jeg lurte litt på hvilken løsning som var den beste.

En av de som kommenterte her (den lengst nede) foreslo at man ikke skulle forandre på powersavingsfunksjonen men heller gjøre dette:

The solution is simply to increase the sync time by adding a "commit=xxx" line into the fstab where xxx is the number of seconds (I use 300 = 5 minutes) - do this for any ext3 drive that is mounted. I have done this on my laptop and using "smartctl" I can see that the load cycle is now only going up around once every 5 minutes.

 

Men jeg vet ikke noe særlig om slike ting, så lurte på dere andre hadde å si til dette.

Lenke til kommentar
Jaja, men så er ikke jeg noen erfaren Linux bruker da... Så hva er kommandoen for å kunne legge inn filer akkurat der...?

"cp *filnavn* *målmappe*" og så putter du sudo foran for å kjøre som root

 

Du kan jo eventuelt kjøre nautilus eller gedit som root for å lagre/flytte filen der du trenger den.

Takker :D

Filene er lagt inn der de skal. Håper det funker :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...