Gå til innhold

Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon


Undersøkelse om Ubuntu 7.10  

340 stemmer

  1. 1. Kommer du til å ta i bruk Ubuntu 7.10?

    • Ja, jeg ERSTATTER en eldre Ubuntu eller et annet OS
      215
    • Ja, Ubuntu 7.10 kommer I TILLEGG til de OS jeg allerede bruker
      113
    • Nei, jeg skal ikke bruke Ubuntu 7.10
      12
  2. 2. Hvis du svarte det første alternativet, hvilke(t) OS erstattes?

    • En tidligere Ubuntu
      189
    • Andre Linux-distribusjon(er)
      30
    • Windows
      140
    • Mac OSX
      4
    • BSD, Solaris
      4
    • Et eller flere andre OS
      19
  3. 3. Hvilke andre OS kommer du til å bruke sammen med Ubuntu 7.10?

    • En tidligere Ubuntu
      9
    • Andre Linux-distribusjon(er)
      53
    • Windows
      216
    • Mac OSX
      16
    • BSD, Solaris
      9
    • Et eller flere andre OS
      8
    • Ingen
      92


Anbefalte innlegg

har lest motsatt da

men kommer ann på maksina

 

Du vil i beste fall kun ha eksperimentell 3D-støtte, så ytelsen blir mildt sagt elendig. Men det kommer selvsagt an på spillet. Jeg kjører f.eks Football Manager 2007 helt fint i VMWare, men der er det bare 2D-grafikk, og lite som skjer på skjermen. Kan jo håpe på at dette vil forbedre seg noe etterhvert, men skal man kjøre et 3D-spill med noenlunde akseptabel ytelse vil nok WINE/Cedega være det beste alternativet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikle sikle, neste versjon av denne hadde vært digg sammen med Ubuntu:-)

 

Jeg har to spørsmål i dag; i siste Ubuntu kan man installerer pakken "ubuntu-restricted-extras". Leste at dette var en såkalt "meta-package" og at man da burde bruke apt-get og ikke aptitude for da kan man få (store?) problemer. Hva er en meta pakke, og hvorfor kan man få problemer? Og hvordan kan jeg vite hvilke pakker som er det(jeg bruker bare aptitude).

 

Det andre er; trenger man i siste versjon å legge til link til "mediabuntu" i pakkebrønnen?

Lenke til kommentar
Jeg har to spørsmål i dag; i siste Ubuntu kan man installerer pakken "ubuntu-restricted-extras". Leste at dette var en såkalt "meta-package" og at man da burde bruke apt-get og ikke aptitude for da kan man få (store?) problemer. Hva er en meta pakke, og hvorfor kan man få problemer? Og hvordan kan jeg vite hvilke pakker som er det(jeg bruker bare aptitude).
Forskjellen er hva som blir fjernet når du bruker aptitude remove eller apt-get remove. apt-get fjerner bare metapakken. Jeg mener du burde fortsette å bruke aptitude, ihvertfall til å installere. Bruk apt-get remove dersom du kun vil fjerne metapakken og ikke programmene den installerer, men det er jo sjelden poenget.

 

Det andre er; trenger man i siste versjon å legge til link til "mediabuntu" i pakkebrønnen?
Du trenger nok det for å installere libdvdcss bl.a.
Lenke til kommentar
Hmm er det bare meg eller er det flere som er misfornøyd med Gutsy ?

 

Syntes det er blitt for mye Windows look-a-like og blingbling i Gutsy.

Jeg mener vi har nok eyecandy for en god stund fremover...

 

Eye candy kan da skrus av, og det meste kan jo endres på, så ikke ett veldig stort problem. Om vi ikke skal diskutere førsteinntrykket av standardoppsettet.

Lenke til kommentar

Jeg syntes eyecandy burde være avslått by default, og at det heller lett kan skrues på, men meg om det.

Når jeg sier windows look-a-like så tenker jeg på Music og Pictures mapper som blir generert i /home/bruker, det blir slik som My Music i mine dokumenter på windows.

Det er etter min mening helt unødvendig, og hvis noen skulle ha nytte av det er det vel bare å lage en slik mappe.

Mine tanker og meninger om dagens Ubuntu ihvertfall :)

 

Humm, kan hende det bare er en vanesak :hmm:

Endret av Firesky
Lenke til kommentar
Jeg syntes eyecandy burde være avslått by default, og at det heller lett kan skrues på, men meg om det.

Når jeg sier windows look-a-like så tenker jeg på Music og Pictures mapper som blir generert i /home/bruker, det blir slik som My Music i mine dokumenter på windows.

Det er etter min mening helt unødvendig, og hvis noen skulle ha nytte av det er det vel bare å lage en slik mappe.

Mine tanker og meninger om dagens Ubuntu ihvertfall :)

 

Humm, kan hende det bare er en vanesak :hmm:

 

Tingen er at det store majoritet likevel trenger et sted å ha bilder og musikk. Fordelen med default mapper er at det er lettere å stille inn deverse lyd, bide, film aplikasjoner til disse mappene slik at man slipper å konfigure dette selv.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg syntes eyecandy burde være avslått by default, og at det heller lett kan skrues på, men meg om det.

Når jeg sier windows look-a-like så tenker jeg på Music og Pictures mapper som blir generert i /home/bruker, det blir slik som My Music i mine dokumenter på windows.

Det er etter min mening helt unødvendig, og hvis noen skulle ha nytte av det er det vel bare å lage en slik mappe.

Mine tanker og meninger om dagens Ubuntu ihvertfall :)

 

Humm, kan hende det bare er en vanesak :hmm:

 

Tingen er at det store majoritet likevel trenger et sted å ha bilder og musikk. Fordelen med default mapper er at det er lettere å stille inn deverse lyd, bide, film aplikasjoner til disse mappene slik at man slipper å konfigure dette selv.

 

I windows så bruker jeg nesten ikke Mine Dokumenter undermappene. Er vel mest av gammel vane, mens i Linux hvor /home/* er mye mer innarbeidet så syntes jeg det var veldig kjekt når disse mappene lå der som standard.

Lenke til kommentar

Det er to ting som plager meg veldig med 7.10.

 

1. Etter oppstart bruker "trackerd" ca 50% av cpu. Dette varer helt til jeg dreper prosessen.

 

2. I 7.04 ble WLAN passordet mitt lagret i default keyring manager elns. Under oppstart skrev jeg bare inn mitt eget valgte passord, så ble WLAN passordet automatisk skrevet inn. Slik er det ikke hos meg i 7.10. Jeg må for hver oppstart selv skrive inn krypteringsnøkkelen til WLANet. Jeg må også gjøre det 4-5 ganger før det skal fungere.

 

Anyone?

Lenke til kommentar

Vell

Er helt fornøyd med min

eye candy'n er perfekt, oppstarten tar ca 30 sek

Er veldig fornøyd

Bruker ikek de ferdig mappan i home

Er ikke plass til det (har kun 20 gb til / sammen med /home

Lagrer all musikk og film på en egen delt partisjon mellom windows og linux med ext2 fil format, og en driver til dette på windows. 48 GB hvis jeg ikek husker feil.

Resten lagres på en ekstern harddisk.

 

eye candy er LETT å skru av.

ligger under skift bakrunns bilde nå du høyrekikekr på skrivebordet. Er en fane i det panelet der det står effekter eller noe sånt.

Der er det 3 alternativ

hvis du ikke klarer å skru det av der.

Så vet jeg ikke altså

 

EDIT:

kom på en ting nå

Av og til så startes det en prossess som heter "HTTP cache cleaner" elelr neo sånt

Har ikek skjønt ka det kan være.

Kan jo hende at den var der i 7.04 også

Men har brukt kde hele tia

Gikk over til gnome når jeg fiksa 7.10.

Endret av AlecTBM
Lenke til kommentar
1. Etter oppstart bruker "trackerd" ca 50% av cpu. Dette varer helt til jeg dreper prosessen.

 

Tracker jobber antaglig med å indeksere filene dine (i /home går jeg ut i fra) og vil derfor ta opp en del ressrser til den er ferdig eller selvsagt om du dreper prosessen. En annen mulighet er memory-leaks da tracker fortsatt er et ganske nytt prosjekt.

Lenke til kommentar
Det bør legge til noe info i fp om hvordan man brenner en iso fil i windows. Ser at flere har problemer med det. Ser ut at windows betrakter iso filen som en .rar file.

 

Bra du sier ifra, for det var en klar mangel. :)

 

I den sammenheng burde man kanskje oppmuntre til bruk av cd-rw/dvd+/-rw plater med mindre du skal gi det vekk.

 

Mvh Meg.

Lenke til kommentar
Det bør legge til noe info i fp om hvordan man brenner en iso fil i windows. Ser at flere har problemer med det. Ser ut at windows betrakter iso filen som en .rar file.

 

Bra du sier ifra, for det var en klar mangel. :)

 

I den sammenheng burde man kanskje oppmuntre til bruk av cd-rw/dvd+/-rw plater med mindre du skal gi det vekk.

 

Mvh Meg.

Burning an Ubuntu CD using Nero(video)

Burning an Ubuntu CD using Infra Recorder(video)

Gratis brenneprogram for Windows; InfraRecorder.

 

 

 

Det er to ting som plager meg veldig med 7.10.

 

1. Etter oppstart bruker "trackerd" ca 50% av cpu. Dette varer helt til jeg dreper prosessen.

 

Har du sett på innstillinger for Tracker? Du finner det i menyen. Hvis du ikke finner noe lurt der kan du kanskje avinstallere Tracker og heller bruker Beagle hvis du vil(merk avinstallere, i Vista kan man bare skru av indeksering!). Søkeprogrammet på panelet kan også benytte seg av Beagle.

 

Spørsmål fra meg;

Bilder kan tagges både i digikam og F-spot, og ifølge hjemmesiden til Tracker kan den søke opp tagger i bilder(akkurat som tagger i musikkfiler). Jeg har så langt bare siste Ubuntu i Virtualbox, og her klarer Tracker bare å søke opp tagger i musikkfiler, ikke bilder. Er det noen som får det til? Jeg har satt både digikam og F-spot til å tagge i metadataen. Utover det er jeg imponert over Tracker + søkesaken i panelet, vanvittig effektiv sak.

Lenke til kommentar
2. I 7.04 ble WLAN passordet mitt lagret i default keyring manager elns. Under oppstart skrev jeg bare inn mitt eget valgte passord, så ble WLAN passordet automatisk skrevet inn. Slik er det ikke hos meg i 7.10. Jeg må for hver oppstart selv skrive inn krypteringsnøkkelen til WLANet. Jeg må også gjøre det 4-5 ganger før det skal fungere.

 

Anyone?

 

Prøv å starte gnome-keyring-manager etter at du har skrevet inn passordet til WLAN-et. Da vil den mest sannsynlig legges inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...