Gå til innhold

Trenger hjelp til å finne gjemte/ skjulte basestasjoner.

Anbefalte innlegg

Heh. Dette er jo bare et lite utvalg. Det finnes haugvis av celler i Oslo og andre større byer. På landet er det derimot mye mer spredt. Grunnen til at det er så mange celler i byene er ikke at cellene ikke har lang nok rekkevidde, men at hver celle kun kan betjene et visst antall samtaler, og når man bor så tett som man gjør i f. eks. Oslo, må man ha mange celler for å håndtere alle samtalene. Ta en nøye kikk på bygningene rundt forbi neste gang du er ute på gata, så skal du se at du oppdager det står antenner over alt.

PS! Cellene som er avmerket på kartet er ikke fysisk plassering, men estimert plassering. Med andre ord markøren er plassert på kartet hvor jeg har fått sterkest signal fra cellen. Det trenger nødvendigvis ikke bety at det er den riktige fysiske plasseringen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mia_tuk: Har du noe erfaring med TA? Vet du om samtalen må være i gang for å få målt TA, eller holder det å koble opp og legge på?

Driver nemlig og spekulerer i om jeg skal forsøke å skrive en peilefunksjon ved hjelp av TA, for å se hvor nøyaktig resultat man kan få. Har tross alt både IPEA og Once Call SIM-kort liggende i en skuff her, så hvorfor ikke bruke de til noe "fornuftig".

Siden jeg kan finne ut retningen en celle i Netcoms nett sender, så burde jeg kunne lage en peiler som viser retning mot cellen og ca. avstand.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Godt, for prosjektet ditt kommer til å ta mye tid. J....i mye tid.

Når du skal teste systemet ditt kan du starte på trappa til den katolske kirken i Oslo. Hvis du ser rett fram, ser du at det henger tre antenner på hjørnet av det brune bygget. To GSM-1800 med 90 grader i mellom, samt en GSM-900 midt i mellom. Alt avhengig av hvordan operatøren har definert cellene sine kan dette være fra 1 til 3 celler, muligens fem hvis de kjører UMTS på GSM-1800 antennene.

Hvor ligger den katolske kirken?

Sjekket kartet nå, virker jo helt sykt mange. Er det virkelig tilfelle alle disse basestasjonene?

Den katolske kirken ligger i krysset mellom Akersgata og Akersveien. Adressen er Akersveien 5.

Sånn som jeg har forstått cyclo er det celler han logger, og det du ser er målepunktene hans. Tar du med rubbel og bit er det mellom 600 og 800 basestasjoner i Oslo, og celleantallet ligger trolig mellom 2000 og 3000. Det er mye å se etter.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
mia_tuk: Har du noe erfaring med TA? Vet du om samtalen må være i gang for å få målt TA, eller holder det å koble opp og legge på?

Driver nemlig og spekulerer i om jeg skal forsøke å skrive en peilefunksjon ved hjelp av TA, for å se hvor nøyaktig resultat man kan få. Har tross alt både IPEA og Once Call SIM-kort liggende i en skuff her, så hvorfor ikke bruke de til noe "fornuftig".

Siden jeg kan finne ut retningen en celle i Netcoms nett sender, så burde jeg kunne lage en peiler som viser retning mot cellen og ca. avstand.

Oj, den var verre. Regner med at du mener timing advance. Så vidt jeg husker brukes den på opplink for å sikre at signaler fra flere terminaler på samme frekvens i forskjellige tidsluker med forskjellig avstand skal ankomme BST til rett tid.

Å ringe hele tida kan bli dyrt, med mindre du etablerer trådløs familie, men det går vel ikke lang tid før du får en formaning fra NetCom om ikke å misbruke løsningen...

Løsningen da blir å prøve med signalisering. Måten du kan initialisere signalisering fra terminalen på er ved å sende en eller annen systemrequest, f.eks *#21#. Spørsmålet er om den sendes på en trafikkanal (for da må jo TA være aktivisert) eller om den sendes på en signaliseringskanal som er robust overfor feil i TA. Jeg ville tro det siste, for hvis ikke ville det gå med svært mye ressurser på å holde alle terminaler i et oppkallsområde løpende oppdatert på hvilken TA de skal bruke. Det jeg kan sjekke er hvilke intervaller TA opererer på. I Oslo er det alltid kort avstand til basestasjonen og det spørs om det er særlig mye å hente ut av TA.

La meg tenke litt høyt: La oss anta at TA justeres i intervaller på 1 us (mikrosekund, en milliontedel av et sekund). På denne tiden har radiosignalet (sett fra en observatør i ro) beveget seg 300 m. Det som er kritisk her er guarden mellom tidslukene på opplinken. Dersom den er f.eks 10 us er det det samme om TA settes til 1 eller 7 us, det som er viktig for systemet er at signalskurene (burst) fra de forskjellige terminalene ikke interfererer, ikke avstanden til terminalene. Dersom kravet til nøyaktighet i TA er 0,5 us er nøyaktigheten i avstand i beste fall 150 m, ved 10 us er den 3000 m. Ikke akkurat GPS-nivå på dette, kan du si.

Mulig at TA bare forholder seg til den relative avstanden til terminalene og ikke den faktiske. Da faller hele teorien din i fisk...

En annen ting er at du ikke alltid er koplet til den nærmeste BSTen. Det er en god del overlapp mellom cellene slik at kapasitetsproblemer i nærmeste BST kan avlastes av en annen BST. Derfor bør du gjøre målingene dine på trafikksvake tider. Det ser ut som om du har en tålmodig forlovede, men det er ikke sikkert at du blir gift dersom du aldri er hjemme om natta, og i tillegg påstår at du bare lufter kofferten din. Ikke gå rett i dusjen når du kommer hjem.

Til alle i NWN eller NetCom som leser dette: når skal dere ansette meg?

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Oj, den var verre. Regner med at du mener timing advance. Så vidt jeg husker brukes den på opplink for å sikre at signaler fra flere terminaler på samme frekvens i forskjellige tidsluker med forskjellig avstand skal ankomme BST til rett tid.

Stemmer det. Du husker helt rett.

Å ringe hele tida kan bli dyrt, med mindre du etablerer trådløs familie, men det går vel ikke lang tid før du får en formaning fra NetCom om ikke å misbruke løsningen...

Faktisk har jeg funnet en løsning på det og det er et fri data abb. TA blir nemlig sendt også når man har en aktiv gprs tilkobling. Men om jeg gidder å betale for et fri data abb, bare for å gjøre dette er vell snarere tvilsomt.

Løsningen da blir å prøve med signalisering. Måten du kan initialisere signalisering fra terminalen på er ved å sende en eller annen systemrequest, f.eks *#21#. Spørsmålet er om den sendes på en trafikkanal (for da må jo TA være aktivisert) eller om den sendes på en signaliseringskanal som er robust overfor feil i TA. Jeg ville tro det siste, for hvis ikke ville det gå med svært mye ressurser på å holde alle terminaler i et oppkallsområde løpende oppdatert på hvilken TA de skal bruke. Det jeg kan sjekke er hvilke intervaller TA opererer på. I Oslo er det alltid kort avstand til basestasjonen og det spørs om det er særlig mye å hente ut av TA.

Tja. Både og vil jeg tro. Jeg har f. eks. opplevd kontakt med samme cellen på begge sider av Oslofjorden. Kontakt med samme celle i sentrum og langt ut i Nordmarka. Men hovedregelen er nok at det er kort avstand til basestasjonen ja.

Forøvrig kunne det vært gøy å testet noe slikt i Finland hvor mye er montert på høye master som er godt synlige i landskapet.

Lenke til kommentar

Da har jeg endelig fått GSM modemet i hus. Kjørte en kjapp test av utstyret bare for å se at det funket som det skulle, og resultatet overrasket meg grunding. Med modemet stående på stuebordet fant jeg 45 celler.

25 tilhørende Netcom,

17 tilhørende Telenor,

3 tilhørende Teletopia.

Med andre ord så kan man finne celler fra ganske lang avstand. Dermed vil faktisk peileren som jeg vurderer å skrive om jeg får tid fungere fint, også i Oslo. (Jeg kan låse modemet til en bestemt celle, og til og med en bestemt kanal om jeg vil)

Lenke til kommentar

Da er første testversjon av kofferten ferdig. Om jeg får tid og det ikke regner skal jeg ut og teste den en kjapp runde i kveld.

Jeg skal opprette en egen worklogtråd hvor jeg legger ut litt bilder, beskrivelser, planer, etc. sånn at jeg ikke kupper denne tråden fullstendig (vell jeg har kanskje allerede gjort det).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Da er første testversjon av kofferten ferdig. Om jeg får tid og det ikke regner skal jeg ut og teste den en kjapp runde i kveld.

Jeg skal opprette en egen worklogtråd hvor jeg legger ut litt bilder, beskrivelser, planer, etc. sånn at jeg ikke kupper denne tråden fullstendig (vell jeg har kanskje allerede gjort det).

Ser frem til oppdateringene!

Legg også til litt bakgrunnsinfo om hvordan din forlovede tar det. Hvis hun er like tålmodig som kona mi, blir du godt gift. :yes:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...