Gå til innhold

Trenger hjelp til å finne gjemte/ skjulte basestasjoner.

Anbefalte innlegg

Tja. Å ta ut en slik sender i en by har egentlig nada effekt. Kanskje noen få enkeltmennesker mister dekningen sin. På landet rammer du litt flere mennesker, men å ta ut GSM sendere har egentlig liten effekt, da de er svært mange og har svært begrenset rekkevidde.

Dessuten er vell beste måte å ramme telenettet å ta ut knutepunkter hvor trafikken routes, i stedet for selve mastene. (Husk hva som skjedde da telenors kabel et eller annet sted på Sørlandet ble kuttet for noen år siden).

Om du virkelig ønsker å være slem tror jeg du har mye mer nytte av å ta ut radio/tv-sendere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9
mia_tuk: Skummelt. Syns det var noe kjent over innleggene dine. Og hadde en misstanke om hvem du var, så dukket signaturen opp :thumbup:

Men jeg lurer på hvem trådstarter er.

mia_tuk: Den svenske linken du oppgav var genial, men vet du om det er eneste stedet man får tak i disse svenske opplysningene? Jeg skulle gjerne sammenlignet mine 2-300 svenske observasjoner med det kartet, men det er styr å gjøre manuelt :(

MiaTuk, White Fang, Hvittann, Basemann Bäcker, samme mann. Og ikke redd for å opptre under eget navn. :D

MateoGold har tatt opp det samme emnet noen ganger på digi.no, men bortsett fra dette kjenner jeg ikke til ham.

Men til saken: Jeg har sett noen ganger på interaktive kart at når man zoomer inn og ut, eller beveger pekeren, så presenteres koordinater enten på adresse- eller statuslinja. Hvis du kan få fatt i disse koordinatene, burde du være et stykke på vei. Aner nada om data, men regner med at dette burde være mulig å få tak i. Basert opå andre ting du har lagt ut på nettet, burde dette være en smal sak for deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Tja. Å ta ut en slik sender i en by har egentlig nada effekt. Kanskje noen få enkeltmennesker mister dekningen sin. På landet rammer du litt flere mennesker, men å ta ut GSM sendere har egentlig liten effekt, da de er svært mange og har svært begrenset rekkevidde.

Dessuten er vell beste måte å ramme telenettet å ta ut knutepunkter hvor trafikken routes, i stedet for selve mastene. (Husk hva som skjedde da telenors kabel et eller annet sted på Sørlandet ble kuttet for noen år siden).

Om du virkelig ønsker å være slem tror jeg du har mye mer nytte av å ta ut radio/tv-sendere.

Du skal aldri undervurdere gleden ved å ødelegge just for the hell of it, men de fleste sitene må du klatre både over gjerder og på høye tak for å ødelegge. Finnes bare en site i Oslo som er innenfor rekkevidde nårdu står på bakken (den er hemmelig!!), men jeg har aldri tatt på noe av ustyret til NC eller TnM.

Ok, jeg har tatt på én antenne. Det var inne i Atomium i Brussel, og jeg holdt kona mi i hånda da det skjedde. Det var et vakkert øyeblikk...

Lenke til kommentar
Men til saken: Jeg har sett noen ganger på interaktive kart at når man zoomer inn og ut, eller beveger pekeren, så presenteres koordinater enten på adresse- eller statuslinja. Hvis du kan få fatt i disse koordinatene, burde du være et stykke på vei. Aner nada om data, men regner med at dette burde være mulig å få tak i. Basert opå andre ting du har lagt ut på nettet, burde dette være en smal sak for deg.

Neida. Det er ikke noe problem å skaffe det til veie om jeg bare vil. Jeg setter bare opp en proxy som sniffer trafikken til og fra java-appletet, og vips har jeg det jeg trenger. Men jeg tenkte mest på om det var en "lovlig" måte å få tak i dataene på. (Ikke det at det er ulovlig å skaffe dem slik jeg sier, men det er nok muligens noe man rynker litt på nesa over)

Lenke til kommentar
Du skal aldri undervurdere gleden ved å ødelegge just for the hell of it, men de fleste sitene må du klatre både over gjerder og på høye tak for å ødelegge. Finnes bare en site i Oslo som er innenfor rekkevidde nårdu står på bakken (den er hemmelig!!), men jeg har aldri tatt på noe av ustyret til NC eller TnM.

Siden førstepost nevnte terror var det det jeg svarte på. Basestasjoner vil jeg fortsatt hevde er ikke noe særlig til terrormål. Mål for vandalisme derimot er noe helt annet.

Selv har jeg aldri tatt i en GSM antenne :( Men, NMT derimot. Der har jeg til og med stått inne i en sender med et headset som jeg plugget i og avlyttet samtalene som gikk gjennom senderen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Neida. Det er ikke noe problem å skaffe det til veie om jeg bare vil. Jeg setter bare opp en proxy som sniffer trafikken til og fra java-appletet, og vips har jeg det jeg trenger. Men jeg tenkte mest på om det var en "lovlig" måte å få tak i dataene på. (Ikke det at det er ulovlig å skaffe dem slik jeg sier, men det er nok muligens noe man rynker litt på nesa over)

Av "sekretässhensyn" viser dette kartet bare basestasjoner under en viss målestokk. Det tyder på at eierne av kartet ønsker å begrense tilgangen til kartet. Regner med at dersom du tropper opp og ønsker full tilgang til databasen, vil de nok rynke litt på nesa. Og deretter si nei. Hensikten med databasen var så vidt jeg forstod, at el-allergikere (svensk folkesykdom) kunne bli enda mer hypokondriske ved at de kunne peke ut senderen som ødela livet deres. (Av samme grunn kommer det neppe noe tilsvarende norsk kart, siden mennesker og basestasjoner nyter en fredfull sameksistens her i landet.)

Uten å utgi meg for å være ekspert ser jeg to muligheter:

Du setter opp en automatisk spørring som systematisk sjekker kvadrant etter kvadrant for baser. Hvis du sniffer trafikken regner jeg med at du kjapt skjønner syntax'en.

Du bryter deg inn. (Huff, har jeg sagt dette?)

Lenke til kommentar
Av "sekretässhensyn" viser dette kartet bare basestasjoner under en viss målestokk. Det tyder på at eierne av kartet ønsker å begrense tilgangen til kartet. Regner med at dersom du tropper opp og ønsker full tilgang til databasen, vil de nok rynke litt på nesa. Og deretter si nei. Hensikten med databasen var så vidt jeg forstod, at el-allergikere (svensk folkesykdom) kunne bli enda mer hypokondriske ved at de kunne peke ut senderen som ødela livet deres. (Av samme grunn kommer det neppe noe tilsvarende norsk kart, siden mennesker og basestasjoner nyter en fredfull sameksistens her i landet.)

Jupp. Men svenskene har en mild versjon av denne sykdommen sammenlignet med britene (tror jeg). Noen som husker den britiske dama som skulle tvinge alle i nabolaget til å slå av wlan utstyr på natta, fordi det gav henne migrene?

Jeg har dog splittede meninger om norsk kart. Det hadde vært morsomt å få tilgang til slik data, samtidig som det hadde tatt fra enkelte av oss noe av gleden med å finne ut slikt selv. Det som for min del egentlig er interesant er hvilken vinkel cellene er rettet.

På netcoms nett kan man faktisk finne ut hvilken vinkel cellen sender (delt i tre kvadranter) ut fra id, men telenors nett har jeg ikke klart å finne ut av om det er mulig eller ei.

Uten å utgi meg for å være ekspert ser jeg to muligheter:

Du setter opp en automatisk spørring som systematisk sjekker kvadrant etter kvadrant for baser. Hvis du sniffer trafikken regner jeg med at du kjapt skjønner syntax'en.

Det er nok metoden jeg ville brukt ja. Ikke særlig vanskelig, og siden jeg kan begrense til de områdene jeg allerede har data over vil det gå forholdsvis kjappt. Men spørsmålet er om jeg gidder å bruke tid på det eller ei.

Du bryter deg inn. (Huff, har jeg sagt dette?)

Det er nok mindre aktuelt ja. Alle opplysningene jeg innehar har jeg skaffet lovlig, og slik vil jeg fortsatt ha det. Det som derimot er interesant er spørsmålet om publisering av disse dataene. Uten å være jurist, så kan jeg ikke se at det finnes noe grunnlag for å ikke publisere. Det er tross alt bare observasjoner man har gjort på lovlig vis, og alle data er i den forstand offentlige data.

Forøvrig er Finland et fint land å bedrive denne hobbien på. Der er cellene ofte mye mer synlige enn her i Norge. Kjører man rundt på landet her, så ser man sjeldent GSM celler, dersom man ikke aktivt leter etter dem. Men i Finland ser man store master med masse celler overalt i landskapet. Og mange av de har til og med røde blinkende lys (varsle fly?) i toppen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hvis en basestasjon bare sender i én retning er saken grei. Da har du bare én sektor og én celle. Hvis den sender i flere retninger kan hver av retningene (sektorene, jeg regner med at det er dette du mener med "vinkel"), enten ha felles radiofrekvenser (da er de én celle) eller de kan ha separate frekvenser (da er de to celler).

Det er mulig at NetCom og TeleNor har forskjellig måte å bygge ut på, og at dette er forklaringen.

Da er det mere interessant å se på utbyggingen til Teletopia og Network Norway. Har du lagt merke til at de har to tilteskruer under antennene sine? Det viser at de har antenner for to frekvensbånd, og at de har gjort klar infrastrukturen sin til å inkludere f.eks 3G.

Ser masse master ute langs veien jeg, men pga det norske terrenget er mastene ofte trukket opp i lia, og da er de lettest å se for en passasjer. Men TnM og NC er også gode til å kamuflere antenner også ute på veien. Låver er mye brukt, og med riktig maling er antenene ikke gode å se. Hvis du kjører E18 i Vestfold kan du ta en stopp på OBS (ved Shell, ved avkjøring til Torp flyplass). Antennene er ekstremt godt kamuflert!

Har jeg for resten nevnt at jeg bodde mine 6 første leveår i Antenneveien (!) i Oslo?

Lenke til kommentar
Hvis en basestasjon bare sender i én retning er saken grei. Da har du bare én sektor og én celle. Hvis den sender i flere retninger kan hver av retningene (sektorene, jeg regner med at det er dette du mener med "vinkel"), enten ha felles radiofrekvenser (da er de én celle) eller de kan ha separate frekvenser (da er de to celler).

Jo jo. Men det jeg har observert i netcoms nett er at man kan ut fra cellens ID begrunne hvilken retning den sender i. Den sender enten i en av tre retninger, eller i 360 grader. Variasjoner finnes sikkert også. Uansett finnes det så utrolig mye forskjellig at det blir vanskelig å holde oversikt ;) Særlig da med tanke på repeatere og lignende. Jeg får f. eks. telenor dekning fra en celle ute på Nesoddtangen i T-banetunellen mellom Majorstua og Oslo-S :)

Det er mulig at NetCom og TeleNor har forskjellig måte å bygge ut på, og at dette er forklaringen.

Det stemmer det. Grunnen til at jeg vet så mye om Netcoms net, er rett og slett at de følger en standard som flere andre bruker, som er blitt publisert. Flere tyske operatører "navngir" sine celler på samme måte, og deres måte å navngi cellene er godt dokumentert på nettet. (Pga. ivrige entusiaster slik som oss).

I Netcoms nett klarer jeg lese følgende ut fra ID:

- Celle eller repeater

- Retning a,b,c (hver på 120 grader) eller 360 grader

- Hvilket fylke cellen står i

- Hvilken kommune cellen står i

Da er det mere interessant å se på utbyggingen til Teletopia og Network Norway. Har du lagt merke til at de har to tilteskruer under antennene sine? Det viser at de har antenner for to frekvensbånd, og at de har gjort klar infrastrukturen sin til å inkludere f.eks 3G.

Fulgte mye med på Teletopia i starten, men interessen min dabbet av (etterhvert som utbyggingen dabbet av). At Network Norway nå er inne i bildet, burde kanskje bety at jeg bør bli interessert igjen. Det som er litt gøy med Teletopia er at de bruker CB for å angi navnet på cellen.

Forøvrig må jeg snart tilbake til Tsjekkia. Der gjør nemlig de store operatørene det samme som Teletopia (bruker CB). Uheldigvis hadde jeg ikke med meg ustyret mitt sist jeg var der, så jeg har ingen data i Tsjekkia. Men av det lille jeg har sett er Praha en meget spennende by sånn rent mobiltopografisk. Operatørene gir mye info, det er meget bra dekning der, samtidig som utstyret er meget bra skjult (har vell muligens noe med byens historiske verdi? Uka jeg var der så jeg nesten ikke snurten av mobilutstyr (men jeg leita ikke aktivt)

Ser masse master ute langs veien jeg, men pga det norske terrenget er mastene ofte trukket opp i lia, og da er de lettest å se for en passasjer. Men TnM og NC er også gode til å kamuflere antenner også ute på veien. Låver er mye brukt, og med riktig maling er antenene ikke gode å se. Hvis du kjører E18 i Vestfold kan du ta en stopp på OBS (ved Shell, ved avkjøring til Torp flyplass). Antennene er ekstremt godt kamuflert!

Jo, jeg er for det meste pasasjer. Forskjellen ligger vell i at operatørene her i Norge bruker mye eksisterende infrastruktur slik at antennene kamufleres, mens i Finland går operatørene sammen om å bygge svære master med haugevis av antenner. Har sikkert mye å gjøre med at landet er så flatt.

Har jeg for resten nevnt at jeg bodde mine 6 første leveår i Antenneveien (!) i Oslo?

For et herlig sammentreff :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

OK folkens. Jeg har nå lagt ut et "kart-interface" mot min celledatabase på gsmcellspotting.com. Ta en kikke og si hva dere syns.

Kan også si litt om planene for de neste par uker:

- Jeg driver og bygger en "loggekoffert". Venter nå bare på en del som ble sent fra England i går. Kofferten fungerer rett og slett slik at den logger alle celler på alle netverk, i et format som kan puttes rett i databasen min. Så etterhvert kommer dere til å se meg trålende gatelangs med en koffert med et par antenner stikkende ut :)

Når den er ferdig vil antall celler i databasen øke betraktelig på kort tid. (Nå ligger det rundt 3000 celler lagret)

- Jeg driver og skriver en python applikasjon som skal interface mot databasen. Rett og slett en applikasjon man kan kjøre som direkte henter info om cellen over gprs/3g og viser på skjermen. Det blir også mulig å laste ned databasen og lagre den på telefonen for de som er bekymret for prisen for datatrafikk.

Mulig jeg også slenger med muligheten for å dele hvor man er med venner og kjente, enten direkte fra deres mobil, eller via web, vi får se om jeg gidder.

- Jeg tenkte også etterhvert å lage et bilde interface slik at jeg deler ut bildene jeg har celler direkte i kart-interfacet. Vurderer også å åpne for andre å laste opp bilder.

Lenke til kommentar

Veldig spennende tråd dette! Sjekker innom her ifra tid til tid. Kan ikke si jeg har tenkt så mye over dette med basestasjoner selv, men jeg har ihvertfall en på taket på jobben :)

Et lite notat ang det kartet på siden - litt vanskelig når de ligger så tett i tett og velge en spesifikk. Jeg er ihvertfall ikke så stø på hånden.

Lenke til kommentar
Hva gjør du den dagen du får dame?

Hehe. Jeg har hatt dame i 4 år og er forlovet. Men saken er at jeg har vært sykemeldt en god stund nå. Hadde tenkt å begynne å studere mer nå i høst, men fikk ikke lov av NAV. Når jeg er sykemeldt må jeg være hjemme og støve ned, ikke studere :( Så da måtte jeg utsette studieplanene til januar. Med andre ord har jeg hatt ugudelig mye fritid nå i høst takket være de absurde reglene til NAV. (Ærlig talt, hadde det ikke vært en ide å la folk studere mens de er sykemeldt, det kommer jo ikke noe negativt ut av det vell?)

Men ja, jeg får stadig spørsmål av dama om hvorfor PC-en er så viktig. Så jeg har måttet kutte ut prosjektet mitt i helgene.

Et lite notat ang det kartet på siden - litt vanskelig når de ligger så tett i tett og velge en spesifikk. Jeg er ihvertfall ikke så stø på hånden.

Har du prøvd å zoome inn? Bruk + knappen øverst til venstre. Jo mer du zoomer inn på kartet jo mer luft blir det mellom cellene :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Godt, for prosjektet ditt kommer til å ta mye tid. J....i mye tid.

I Oslo antar jeg at tallet på celler ligger på 2-3000, avhengig av hvordan operatørene definerer celler. Nå som NWN bygger for fullt og Teletopia bygger LITT kan du anta en celletilvekst på et par hundre celler i året. Det betyr at du skal tråkke ganske mye rundt for å få logget alle. En annen ting er at systemene er dynamiske og at du i tillegg til nye basestasjoner også kan oppleve cellesplitting. Jobben med å holde deg oppdatert kommer til å ta livet av deg. Den gode nyhteten er at du kommer til å å komme i veldig god form, den dårlige er at du ikke kommer til å se dama så mye.

Når du skal teste systemet ditt kan du starte på trappa til den katolske kirken i Oslo. Hvis du ser rett fram, ser du at det henger tre antenner på hjørnet av det brune bygget. To GSM-1800 med 90 grader i mellom, samt en GSM-900 midt i mellom. Alt avhengig av hvordan operatøren har definert cellene sine kan dette være fra 1 til 3 celler, muligens fem hvis de kjører UMTS på GSM-1800 antennene.

Uansett så er jeg imponert over tiltakslysten din, og husk at det er mer diskret å gå på gata med en koffert med antenner enn å gå rundt med kikkert på badestrender.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Hehe. Først og fremst må jeg bare si at jeg ikke har som mål å finne absolut alle celler. Det vil jeg tro er en helt umulig jobb ;)

For det andre så har jeg i hvertfall ikke som mål å observere alle cellene med øye eller kamera, bare å loggføre dem.

Nesten så jeg burde fått meg jobb som bud, da hadde jeg sikkert fått logget ganske så mye. Uansett. Fordelen med kofferten jeg bygger er at den tar absolutt alt av celler. Med andre ord fanger den opp celler som har så svakt signal at en vanlig telefon ikke kobler til. I tillegg vil den også finne celler som ikke er tilgjengelige. Så da får jeg fanget opp celler som er i drift, men ikke operative på nettet enda. Og det beste er at den tar absolut alle nettverk uansett, så med andre ord får jeg snusen i cellene til Møllergruppen også. (Om de noen sinne faktisk bygde ut infrastruktur. Det er jeg faktisk litt usikker på?)

For øyeblikket har jeg bare en bekymring, og det er orntlig lufting uten å slippe inn vann. Har spekulert litt i om Gore Tex vil gjøre jobben, men jeg er ikke sikker. Jeg regner med at det blir til at jeg rett og slett holder meg innendørs i ruskværet foreløpig.

Vet du forresten noe om denne listen?

Jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor operatører som er listet som MVNO og service provider har fått egen MNC. Er det fordi de har lisenser som ikke er tatt i bruk? Men da burde de jo vært listet som planned ikke MVNO. Og har chess lisens?

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Lisensen til Møllergruppen er overført til Network Norway. Frem til 1.2.2007 kunne du ta inn signaler fra dem i Groruddalen, og her på Helsfyr. Jeg har til og med ringt på nettet deres... :yes:

De har imidlerid valgt å ta ned nettet mens de bygger, og heller skru på igjen når de har tilstrekkelig flatedekning. Hittil har jeg sett 8-10 baser, men de er foreløpig ikke skrudd på. De har kontor i nabobygget og det hender at den basestasjonen som dekker der rekker over til meg. Men det er sjelden.

Når det gjelder lista så er det jo bare en liste over ID'er du kan møte når scanner etter nett på mobilen din. At noen har fått tildelt en MNC betyr ikke at de MÅ ha nett. For resten er ikke lista komplett, Bane Tele har jo også en MNC.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Jeg har ingen anelse om den type kartlegging er lovlig eller ikke. Men det var en kar for 20 år siden som ble dømt for å ha samlet forsvaret sine telefonnummer. Informasjonen hadde han hentet fra telefonkataloger som var offentlig tilgjengelige. Men å samle informasjonen var straffbart :)

Lenke til kommentar
Godt, for prosjektet ditt kommer til å ta mye tid. J....i mye tid.

Når du skal teste systemet ditt kan du starte på trappa til den katolske kirken i Oslo. Hvis du ser rett fram, ser du at det henger tre antenner på hjørnet av det brune bygget. To GSM-1800 med 90 grader i mellom, samt en GSM-900 midt i mellom. Alt avhengig av hvordan operatøren har definert cellene sine kan dette være fra 1 til 3 celler, muligens fem hvis de kjører UMTS på GSM-1800 antennene.

Hvor ligger den katolske kirken?

Sjekket kartet nå, virker jo helt sykt mange. Er det virkelig tilfelle alle disse basestasjonene?

Endret av pologutt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...