Gå til innhold

Trenger hjelp til å finne gjemte/ skjulte basestasjoner.

Anbefalte innlegg

Jeg har i alle år vært opptatt i infrastruktur, da spessielt de trådløse nett. Og begynte for ti år siden å lete etter mobilmaster, dette er kanskje en sær hobby - å gå rundt å se etter mobilbasestasjoner når man går rundt i byen og kjører rundt på landet. Men det er kanskje like rart at de fleste tror att de har mobildekning i Oslo fra en sender på Tryvann, ikke at det faktisk finnes en basestasjon hver 50-150 meter innenfor Ring 1 - hadde det vært en sender på Tryvann som ga Oslo mobildekning har vel maks 2000 stykker kunne hatt mobil i Oslo :D

Men det jeg lurer på er om det finnes flere som meg, som syns at infrastrukturen er fasinerende - og som vet om noen spessielle Basestasjoner, spessielt i Oslo (men også ellers i landet) som jeg kanskje ikke har sett? Noen som vil dele bilder? Har mer kunskap enn meg innen dette feltet?

Håper jeg ikke er alene der ute med denne "hobbyen" ;)

Send meg gjerne en epost ved å klikke på profilnavnet mitt.

Modedit: Siden topic brøt med 3-ordreglen, ble den endret.

MVH

KVTL

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg startet med denne "hobbien" for ganske mange år siden. Men etterhvert synes jeg det var slitsomt å bruke så masse tid på. Jeg lagde derfor et system som bruker gps for å lagre logger over hvor jeg har vært og hvilke sendere jeg er koblet til, samt hvilken signalkvalitet jeg har. Skrev deretter et program som gjorde om disse loggene til konkrete data over hvor jeg har dekning på ulike sendere. Slengte dette sammen med google maps, og fikk et morsomt resultat.

"Prosjektet" mitt har vært dødt et års tid, men jeg har store planer om å skrive et nytt program, denne gangen som webapp for å gjøre det litt enklere å bruke fra ulike pc-er, samt muligens publisere dataene på nettet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Høres slitsomt ut, arti å sitte her da og se en fin oversikt over alle senderene rundt omkring på et ferdig kart :p

Skal fortelle deg det at det var ganske artig å følge med på utbyggingen til NetCom på slutten av nittitallet. På det verste hadde jeg fem kartbøker fulle av sendere, en for hver operatør. Jeg kunne sitte ganske lenge og prøve å fundere ut hvorfor senderne var der de var, hvorfor de pekte dit de pekte, og sist men ikke minst: prøve å gjette hvor de neste senderne kom. Akk ja, det var tider,det...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Læraren min har jo jobba i Telenor i 20 år så han veit kvar alle stasjonane i Sogn og Fjordane er. Og han har sett opp halvparten av stasjonane på Svalbard og faktisk! Men han kan ikkje sei kvar stasjonane er for det var visst hemmeleg :ermm:

He-he, da kjenner jeg til 300+ av hemmelighetene til TeleNorMobil bare i Oslo, uten verken å ha jobbet der eller å ha vært kunde der. Jeg er geolog, vi er oppdratt til å se ting i landskapet...

Men hvordan kan dere se forskjell på en NetCom-mast, Telenor-mast og en radio-mast?

Kan gjerne fortelle deg det, men da må jeg skyte deg etterpå. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Ok, ikke noe problem!

Du ser det på detaljer som f.eks hvordan antennen er festet til veggen, fabrikatet på antennen, tilt, andre sendere i nærheten etc. Med litt erfaring er det omtrent like vanskelig som å foreta en visuell kjønnstest etter 8 halvlitere på et passe mørtk utested. men så har jeg holdt på siden 1994 også.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Er vel samme hobby som startet fenomenet wardriving. Det som er spennende er jo å se på mengden accesspunkt og kartlegge dem, ikke bedrive datakriminalitet.

Er kanskje noen av dere som setter pris på denne oversikten:

http://www.nrk.no/frekvens/ (alle radioantennene til NRK)

Noen av dere som vet hvor mange stasjoner som skal til for å drive en by med mobilnett?

Avhengig av hvordan man teller kan du anta 700-900 baser i Oslo kommune. Teletopia påstod i sin tid at de hadde 50-60 baser i Oslo, men de var sleipe og oppga antall celler, ikke siter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Læraren min har jo jobba i Telenor i 20 år så han veit kvar alle stasjonane i Sogn og Fjordane er. Og han har sett opp halvparten av stasjonane på Svalbard og faktisk! Men han kan ikkje sei kvar stasjonane er for det var visst hemmeleg :ermm:

Flytt til Sverige, der er plasseringene offentlige.

Se: e-tjanster.pts.se/Map/

(Klarte ikke å lime inn link, klipp og lim i stedet)

I følge informert hold kommer det neppe noen slik tjeneste i Norge, siden personers følsomhet overfor basestasjoner ikke er noe hett tema i Norge.

Lenke til kommentar

Nei mange er det nok, mye mer enn jeg faktisk trudde.

Når jeg først så på kartet over alle senderene så følte jeg meg faktis blind, for jeg har faktisk aldri sett en sender og tenkt noe særlig over det... Det var den tia jeg var dum nok til å tru at alle signalene kom fra nermeste store mast på nermeste fjelltopp :blush:

Lenke til kommentar

Snart ferdig med ny versjon av loggeprogrammet jeg har lagd. Den nye kjører på laptop i stedet for mobil, slik at jeg kan koble til tilnærmet uendlig mange telefoner. Kommer til å kjøre med 3 stk. slik at jeg får logget Netcom, Telenor og Teletopia samtidig.

Legger ut et par screenshots her etterhvert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Åssen går'e mateogold, har du fått nyss om noen godt skjulte sendere?

Ok, jeg kan prøve å hjelpe deg i gang...

Hvis du med godt kamuflerte siter mener siter kamuflert som trær etc er dette ikke noe norsk fenomen. Riktignok finnes det antenner i trær, men da brukes treet i stedet for å sette opp en stygg gittermast. (Det var slik de skaffet hjemmedekning hos adm.dir i gamle dager.) Kamuflasje i Norge består av at antenna monteres tett mot en bakvegg og males i samme farge, eller mønster, som bakveggen. Det finnes noen sånne i Oslo, og du ser dem ikke før du står rett ved siden av dem. Jeg sa ved siden, for de er lettest å se fra siden fordi de da danner et relieff mot veggen.

For noen operatører er kamuflasje en by i Uzbekistan, fordi antennene er montert slik at de er godt synlige mot horisonten.

Kamuflasje idag består mest i at antennene er så små at de forsvinner i den optiske støyen. Hvis du ser på vegger og takhimlinger i et norsk kjøpesenter, er så de fulle av videokameraer, bevegelsessensorer, tyverialarmer, temperaturfølere, brannalarmer og antenner at mobilantennene blir vanskelige å identifisere. En typisk antenne for en picocelle er en halvkule på 15 cm diamerter montert i taket, og bare størrelsen er ofte kamuflasje nok.

Utendørs, i Oslo sentrum, er de nye antennene så små, og så godt tilpasset øvrige installasjoner at de går i ett med omgivelsene.

I et boligstrøk kan man montere en 30 cm lang stavantenne øverst i en lysmast. Her er det allerede så mye ledninger og stæst festet til masten at antennen bare er synlig for spesielt interesserte, og som regel ser du koblingsskapet ved siden av masten før du ser antennen.

Som en kuriositet kan jeg nevne en site i Oslo. Utenfor en bygning er det en spiraltrapp som er montert inne i et stålbur. Stagene i buret står vertikalt, det samme gjorde antennene (siten er nå blitt flyttet). Pga linjeføringen i installasjonen var ikke antennene synlige før du hadde stirret lenge på trappen.

Det finnes også eksempler på antenner montert inne i reklameskilt, og da ser du bare feederne som fører inn i skiltet. Én av sitene avslører seg selv ved at det liksom ikke stemmer at du må føre fire tjukke koaxer inn i et reklameskilt.

Sånn, da har du fått noen tips.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Noen med riktig kunnskap om området som kan svare meg på hvor mange sendere Telenor og NetCom har omtrentlig hver for seg, altså hvor mange Telenor har og hvor mange NetCom har i Oslo?

Det er vanskelig å gi sammenliknbare tall for de to største operatørene. Operatør A er flinke til å samlokalisere GSM900, GSM1800 + UMTS på samme sted, ofte faktisk i samme antenne(!). Operatør B kan finne på å sette opp GSM900 ett sted for deretter å sette opp GSM1800 150 meter nede i gata, og UMTS på den andre sida av gata. Dette betyr at operatør B får flere registrerte siter, uten at de dermed automatisk får høyere kapasitet.

Jeg vil ikke gå ut med individuelle tall for NC og TnM (gga giftermål i 2005 er jeg ikke lenger oppdatert), men jeg har tidligere postet tallet 700-900 i Oslo.

Beklager at jeg ikke kan gi deg noen gode tall, men dersom det dukker opp tall, kan du ta med disse betraktningene når du vurderer dem.

Lenke til kommentar

mia_tuk: Skummelt. Syns det var noe kjent over innleggene dine. Og hadde en misstanke om hvem du var, så dukket signaturen opp :thumbup:

Men jeg lurer på hvem trådstarter er.

mia_tuk: Den svenske linken du oppgav var genial, men vet du om det er eneste stedet man får tak i disse svenske opplysningene? Jeg skulle gjerne sammenlignet mine 2-300 svenske observasjoner med det kartet, men det er styr å gjøre manuelt :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...