Gå til innhold

Liten test av Sony Ericsson K850i

B4stian

Anbefalte innlegg

Sony Ericsson K850i

k850laptop600hb2.jpg

Kameraserien startet med K700i i 2004. Den hadde kun et VGA-kamera (0,3 megapiksel), så utviklingen på mobilfronten går framover med stormskritt!

Etter rundt et år så kom oppfølgeren K750i som det var mye skriverier om på nettet. Den fikk det beste kameraet på våres marked. I fjor kom K800i og tidligere i år fikk vi se K810i i butikkhyllene. Oppgraderingene til K800i og K810i var 3,2 megapiksel kamera og en xenon-blits som virkelig hjelper når man skal ta bilder av julenissen på juleaften.

Modellene har også fått andre oppgraderinger underveis, som for eksempel høyere oppløsning på skjermen og støtte for minnekort, men det de fleste henger seg opp i er kameraet.

Velkommen til 4. Kvartal 2007 – Sony Ericsson har akkurat lansert sin første mobil med 5 megapiksels kamera og tar virkelig opp kampen mot sine konkurrenter.

Spesifikasjoner

Skjerm: 2,2” skjerm med 240x320 piksels oppløsning

Minne: 40 MB telefonminne + 512 mb minnekort (kan utvides ytterligere med M2 eller microSD-kort)

Kamera: 5 megapiksels med autofokus og blits

Nettverk: GSM 850,900,1800,1900, UMTS 850, 1900, 2100 og HSDPA

Taletid: 9 timer (GSM) eller 3 timer 3 minutter (UMTS)

Størrelse: 102 x 48 x 17 med mer

Vekt: 118 gram

Tilkopling: Bluetooth, datakabel

Første møte

Jeg blir positivt overrasket over den esken; den ser virkelig eksklusiv og gjennomført ut.

Jeg får dette ytterligere bekreftet da jeg åpner den, alt ligger pent og pyntelig nedpakket. Faktisk så er det ikke noe jeg savner i esken. Til og med et M2-minnekort på 512 MB sitter i telefonen, så hvis man ikke har et behov for store mengder med media så er det rikelig med minne på telefonen. Telefonen leveres med:

- Manualer

- CD’er med software

- Håndreim

- Lader

- Datakabel

- 512 MB M2-minnekort

- Stereoheadset

Etter de første minuttene med telefonen er jeg solgt – denne kan jeg bare ikke la gå fra meg. Jeg sitter igjen med samme følelsen som med K750i. Den følelsen at en telefon er perfekt får jeg ikke ofte. En negativ ting er jo at denne er veldig ”shiny”, akkurat som K810i så fingeravtrykk setter sine spor over hele telefonen, så en klut må være tilgjengelig. Støv synes også veldig lett på denne, se bare på bildene jeg har tatt av telefonen.

Den er noe tykkere enn sine forgjengere, men den er trossalt 4mm slankere enn N95 så man kan ikke klage. De som kjøper denne legger vel stor vekt på kameraet at de orker at den buler litt ut av lomma.

Batteri og simkort settes i på en ny og litt artig måte, men det er befriende å slippe de små batteridekslene som kiler seg fast støtt og stadig. Sony Ericsson gjorde også et klokt valg i å beholde laderen i bunn. Hater måten jeg må lade W880i på! (smaksak vil jeg tro)

Denne telefonen er jo stort sett plastikk, men etter noen dager med denne kan jeg ikke finne noen svakheter med den. Den knirker ikke og har en veldig god byggekvalitet.

linjalad1.th.jpg sideww1.th.jpg baksidenws1.th.jpg

Så hva er nytt?

I tillegg til kameraet er det en rekke ting som er forbedret på denne modellen.

Litt ekkelt og tungvint på starten, men man vender seg fort til touchknappene og piltastene. De tre valgtastene ligger nederst på skjermen og fungerer faktisk utrolig bra. Kombinert med piltastene som ligger rundt 2- og 5-tallet så får man en ny artig måte å navigere seg rundt på. Ingen tvil om at dette oppsettet er plassbesparende i tillegg.

Du har også en egen mediemeny som minner meg litt om PS3/PSP – altså en enkel og genial måte å hente fram bilder og musikk på. En annen morsom feature finner du blant annet hos Apple sin iPhone også. Blar du mellom noen bilder så snu 90 grader på telefonen, og vips så snur bildet seg. Bevegelsessensoren får man også bruk for i spillet ”Marble Madness 3D”. der beveger du på telefonen for å få ballen til å trille i riktig retning.

Noe jeg savnet på min K800i var lommelykten, denne er nå tilbake igjen, så nå går det an å låse opp sykkelen i høstmørket relativt kjapt igjen.

Etter litt bruk og sammenlikning mot andre modeller så blir jeg mer og mer glad i skjermen. Den er stor og oversiktlig og man kan lese 7 linjer på en sms man mottar.

touchknappms6.th.jpg mediatv2.th.jpg

Kameraet

Den viktigste funksjonen på hele telefonen fungerer mye bedre enn konkurrenten sin, så her har Sony Ericsson gjort en god jobb. For å bruke kameraet holder du telefonen som et vanlig digitalkamera, som de fleste andre fra Sony Ericsson. Denne har fått en AV/PÅ-knapp til høyre for utløserknappen og den fungerer bedre enn den ”gamle” måten å starte kameraet på. I tillegg har man en bryter med tre valg på som man kjenner fra kameraenes verden – nemlig: foto, video og avspilling. I tillegg har du zoomknapper, men det er jo ikke optisk zoom på denne så jeg holder meg langt unna de.

Kameraet har mange kjente og kjære funksjoner som makromodus, fargeinnstillinger (sort/hvitt, sepia etc.) og BestPic (tar 9 bilder på bare et par sekunder). Røde øyne-innstilling er på plass og man kan også stille ISO-verdien manuelt.

Du har også en rekke programmer på den som landskap og portrett, så det eneste jeg savner for å kalle det et fotokamera er optisk zoom. Det kommer nok ikke før til neste år vil jeg tro. Har jeg nevnt at et lekkert beskyttelseslokk spretter opp når man starter kameraet og et blått lys tennes? Den er hvertfall utrolig lekkert og gjennomført…

kamerahf2.th.jpg kameraisoko8.th.jpg

Nyttefunksjoner

Denne har det meste en vanlig person har behov for. Du kan også sette opp pushmail hvis man ønsker det, men er man en ivrig e-postbruker så er nok en litt mer avansert telefon er bedre valg. Jeg satte opp i e-postkonto basert på IMAP-teknologi og det tok 2 minutter.

Tastet kun inn basicopplysninger som navnet mitt, epost-adresse, passord, inngående og utgående server og om jeg ville ha POP3 eller IMAP4.

Det er heller ikke noe problem å synkronisere denne mot Outlook med programvaren som følger med. Jeg installerte PC Suite og bare ved noen få museklikk var kontaktene mine synkronisert med telefonen. Du kan selvsagt få kalenderen up-to-date også hvis du ønsker det.

3G og HSDPA er også på plass så her kan det gå unna hvis du bor i sentrale strøk. Ang. EDGE har det jo vært litt fram og tilbake og konklusjonen ble vel at den ikke hadde det, men ved å deaktivere 3G fikk jeg en hastighet på 136 Kbps, noe som er utrolig bra til å være vanlig GRPS. Mulig at denne støtter GRPS fullt ut? (ca. 170 Kbps)

Konklusjon

Burde man oppgradere? Vel, man må se an behovet, men vil man ha en telefon med et kjempegodt kamera, stor og klar skjerm og et lekkert design så ville jeg funnet fram lommeboken og spandert en ny, lekker gadget på seg selv.

Velger å droppe karakteren for denne gang. Får håpe dere så denne lille testen som en veiledning til et kjøp eller ei. Denne er hvertfall anbefalt på det varmeste.

frontsidejc7.th.jpg

Endret av datating
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
Fin test :D er nesten solgt jeg :thumbup:

Anbefales ikke. Mye feil med denne. Min restarter seg selv til tider og henger seg opp i flere sekunder når jeg snakker i telefonen. Dette resulterer i at jeg ikke hører noe i en samtale, men vedkommende kan fremdeles høre meg. Utrolig slitsomt når dette skjer ofte. Min andre k850i, og samme feil igjen.

Kjøper du mobilen for kameraet er det et godt kjøp, men hvis dette kan resultere at du ikke kan ringe med den kan du like gjerne kjøpe et bedre digitalkamera og en billigere mobil.

Igjen, anbefales ikke på mine erfaringer.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Fin test :) Siterer meg selv fra en annen tråd:

Jeg mista min K530i i snøen på hytta nå i ferien (:!:) og ser litt på denne..

Den har fått masse skryt osv, men er den fortsatt en telefon som kan heve seg, etter å ha vært på markedet i over ett år? Nå har prisen gått ned til et akseptabelt nivå (rundt 2500?), så om det ikke finnes noen bedre under 3000, så går jeg sannsynligvis for denne.

Den er tjukk, jeg liker faktisk sånne mobiler. Mobiler som W890i som broder'n har, synes jeg blir for tynt, faktisk. Men er denne for tjukk? Er det ubehagelig å ha den i lommen (nå tenker jeg både en "slakk joggebukse-lomme" og en "stram olabukse-lomme)?

Ok, den har bra kamera, men hvordan er det med alt det andre? Kan den feks hevde seg mot en Walkman-telefon på musikkfronten?

Takker for svar. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...