Gå til innhold

Skjult anlegg -12V med mulighe for 220V


Anbefalte innlegg

I solcelleanlegg på hytter går de som regel ikke de spesielt store strømmene. Det brukes som regel utelukkende til belysning. Og når det er snakk om solcelleanlegg vil hytteieren gjerne minimere bruken, gjerne ved å bruke LED-basert belysning som trekker slikk og ingenting. Det kan nok med fordel brukes større tverrsnitt på kabler som går til pumper og fjernsyn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som du sier, det er strengt tatt ikke spesielle 12V kontakter.

Men det som kan være verdt å merke seg er at det kan være en idé å kjøpe kontakter med en likeretterbro innebygd (hvis det finnes), slik at man unngår å koble utstyr til med feil polaritet. Det er en god del utstyr som ikke tåler å få omvendt polaritet på likespenning. Men som sagt, hvis det ikke finnes kontakter med innebygd likeretterbro så er det egentlig det samme hvordan kontakter man bruker.

Bare de tåler strømmen så kursen er laget for. De fleste 2-polte kontaktene tåler vel bare 16A. I et 12V anlegg er det fortgjort å trekke mer enn 16A, spesielt hvis man har laget anlegget selv uten noen spesiell innsikt i NEK, og andre aktuelle forskrifter. Altså at man bruker for store sikringer osv.

 

Å foreslå å kjøpe noe som du ikke engang vet om eksisterer som en løsning (spessielt siden du gir uttrykk for at du kan dette) synes jeg er lite om, og ikke for å nevne at du omfavner Harkonnen`s "løsning" med å bruke en ordinær 230v kontakt/plugg som ikke er skapt for å ta tykk flertrådet kabel som er nødvendig i et lavspenningsanlegg. Når der finnes kontakter som er laget spessielt for DC anlegg så ser jeg ikke det helt store problemet med å benytte seg av disse. Dessuten når en kjøper et solcelleanlegg (en pakke) så følger det med riktig installasjonsmateriell og det som trengs for å koble dette opp.

 

At du synst lite om at jeg gir et råd om å se / spørre etter noe som kanskje ikke eksisterer skjønner jeg ikke helt. Poenget mitt er at det er ikke jeg som skal instalere i den hytta, og dermed ser jeg ikke helt hvorfor jeg skal begyne å lete etter noe som trådstarter selv kan lete opp (hvis det eksisterer). Det tar sikkert ikke mer enn 10 minutter å ringe [insert name]-elektro å spørre om det.

 

Edit: Når det gjelder kontakter med diode-sperre så finnes det neppe, om det finnes er det ikke hensiktsmessig i et likestrømsanlegg (så fremst man ikke skal bruke en diode som slukke diode på induktiv last (spoler). Det er i utstyret man plugger inn i kontakten som skal ha diodesperren slik at det rett og slett ikke virker når man plugger det i feil vei.

 

Når det gjelder det med 230 V stikk, så skal jeg si meg enig med deg. Jeg glemte meg litt bort i skrivende stund. Selfølgelig er det en veldig god idé å bruke en stikk som er laget for rett kabeldimensjon, ergo, en 230 V stikk kan forårsake problemer hvis man bruker for store kabler på tilkoblingene. Men det kommer jo litt ann på hva man har beregnet spenningsfallet til osv.

Endret av Snorre.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...