Gå til innhold

Skjult anlegg -12V med mulighe for 220V


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ny i forumet så det her er mitt første innlegg. Jeg bygger hytte og skal etterhvert ha solcelleanlegg. Før jeg legger på panel innvendig ønsker jeg å legge et skjultanlegg til de punktene jeg ønsker meg. Om endel år kan det bli aktuelt å legge inn 220V.

 

I utgangspunktet har jeg tenkt å legge ut skjultanlegget selv ved å legge ut rør i vegger. Jeg har aldri gjort det før og vil gjerne ha råd og tips.

 

Hva bør jeg legge av kabler for å ta høyde for 220V? Går de samme kablene da til 12V?

Bør alle koblingspunkter i veggene være tilgjengelig, i tilfellet jeg skal trekke om nye kabler i samme rør?

 

Alle råd mottas med takk ! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til skjult anlegg er det PN3x1,5mm eller PN3x2,5mm som gjelder. Dette er beregnet for 220V, men kan i de fleste tilfeller brukes til 12V også. Hvor store avstander er det snakk om, og har du tenkt til å bruke noe veldig kraftig på 12V anlegget?

 

Sett opp mange koplingsbokser for stikk og evt takbokser, og utfør alle koplinger der. Bedre med for mange enn for få, trenger ikke ha ledninger overalt enda. Bokser som ikke brukes dekkes med egnet lokk.

Lenke til kommentar

Generelt bør du få en elektriker til å legge opp anlegget for deg - det har en tendens til å bli mindre brann av sånt! Det er spesielt sant når du skal ha 12 V på anlegget, noe som betyr til dels høye strømmer med tilhørende fare for varmgang.

 

Uansett så er nok 1,5mm2 for lite, anbefaler minimum 2,5mm2 for å få så lite spenningsfall som mulig i 12V-anlegget.

Endret av orjanr
Lenke til kommentar

Et 12 volts-anlegg må vel være lov å koble opp selv? Det er jo ikke sett på som en farlig spenning! 12 volt er ikke nok potenisale til å lage så stor varmgang at det er fare for brann... kanskje i verste fall litt temperering av ledninger...

 

Jeg er enig i at 2,5mm er lurt å legge opp, spesielt hvis det er planer om 220V i ettertid. Da slipper man å trekke nye ledninger hvis man skal ha en 16A kurs.

 

ANBEFALING!

Hvis du har mulighet til å legge skjult anlegg, kan det være lurt å legge opp rør og ledninger til røykvarsler! Sammenkoblede røykvarslere gjør at man lettere hører at det brenner. Optisk-Ioniske varslere reagerer raskere på de fleste typer branner!

Lenke til kommentar

Man må har klart for seg at en ledning, eks. 2,5mm2 kan bare lede 16A uansett hva spenningen er. Dvs at du kan kun trekke ut 12x16=192W av en 2,5mm2 v/12V. Derfor kan det kanskje være greit å trekke et større tverrsnitt, alt ettersom hva kursen skal brukes til.

 

Jeg mener at 12V anlegg regnes som svakstrøm, og da har man lov til å gjøre det selv (men er ikke helt sikker på dett). Derimot anbefaler jeg at du lar en elektriker i alle fall gjøre koblingene, fordi spenningen på anlegget er så lav, da stiger strømmen ved samme effekt. Høy strøm og dårlige koplinger gir varmgang, uansett om du har 12V eller 230V.

 

St Thicket: Optisk-ionisk? Det er vel enten eller?

Endret av Azton
Lenke til kommentar

Uansett må ledningene sikres med sikringer av passe dimmensjon! Bruk gjerne oppgitte størrelser for 220volts bruk, selv om ledningene kanskje kan ha en oppgitt maksstrøm som er noe høyere.

 

Dersom 12volts annlegget driftes med batteri/solcelle så er det vel neppe aktuelt å trekke mer enn 16A per kurs? Men dette får trådstarter ta stilling til selv.

Lenke til kommentar
Man må har klart for seg at en ledning, eks. 2,5mm2 kan bare lede 16A uansett hva spenningen er. Dvs at du kan kun trekke ut 12x16=192W av en 2,5mm2 v/12V. Derfor kan det kanskje være greit å trekke et større tverrsnitt, alt ettersom hva kursen skal brukes til.

 

Jeg mener at 12V anlegg regnes som svakstrøm, og da har man lov til å gjøre det selv (men er ikke helt sikker på dett). Derimot anbefaler jeg at du lar en elektriker i alle fall gjøre koblingene, fordi spenningen på anlegget er så lav, da stiger strømmen ved samme effekt. Høy strøm og dårlige koplinger gir varmgang, uansett om du har 12V eller 230V.

 

St Thicket: Optisk-ionisk? Det er vel enten eller?

 

Her må jeg få lov til å "arrestere" deg litt. Når legge opp et 12V anlegg så må en ha tunga rett i munnen når kabeldimensjone(ne) skal velges, 12v DC gir mye høyere spenningstap en det 220v AC gjør, og mengden ampere kabelen greier over avstand reduseres kraftig (se tabell nedenfor) så riktig dimensjon er veldig viktig. På 12V anlegg så skal det benyttes spesielle støpsel som ikke kan kobles feil (ene stiften er større en den andre) Kablene skal bør også være merket med + og - (fordel når lysrør/LED og vifter ect.. skal kobles opp) og kablene bør være flertrådet. Loven sier at du selv kan koble opp elektriske anlegg når spenningen er under 48v siden det går under lavspenningsanlegg. Jeg vil anbefale at du kobler opp 12v anlegget "etter boka" så får du heller en elektriker til å oppgrader systemet når du en gang skal gå over til 220v, å bruke 220v enkeltrådet installasjonskabel i et 12v system er ikke å enbefale.

 

 

Lenke til kommentar

Du har vel lov til å legge opp et 12 volts anlegg selv (litt usikker.). Men det som kan være problemet dit er at den dagen du skal ha 230 volt inn i hytta så kan det hende at ingen elektrikker vil gå godt for anlegge, pga det ikke er en elektrikker som har lagt.

 

Anbefaler at du lar en elektrikker gjøre det, vil nok bli lettere når du skal bytte til 230 volt.

 

Husk stikkontakter som er beregnet på 12 volt, og legg kabel med stort nok tversnitt, følg den tabbellen som noen la ut ovenfor.

Lenke til kommentar
Kan han ikke bare få en elektriker til å se over når han skal legge inn 230V?

 

Som regel vil ikke en elektrikker gå godt for noe en annen har gjort, men det spørs jo på elektrikkeren som kommer å kikker på det, det da. Noen vil gå godt for det, men flertallet ikke vil ha noe med det å gjøre.

Lenke til kommentar

Lurt å se fremover om en vil ha 220v senere.

Når folk legger opp skjulte rør selv har det lett for å bli for skarpe bøyer

og "vannlåser". Prøv å få så rette strekk som mulig.

På solcelleanlegg bruker jeg alltid 4mm2 på de lengste strekkene.

Da må en bruke 19mm rør.

Ellers holder det med 2,5mm2.

Lenke til kommentar
12V er ikke så u-farlig som folk flest tror. En vanlig mann skal egentli ikke gjøre dette selv.

Anlegget skal kobles i hennold til FEL (forskrifter om elektriske lavspenningsanlegg), og div andre normer. U-riktig motering kan i verste fall føre til brann.

 

Det er helt riktig. Det er veldig lite som skal til for at det begynner å brenne f.eks.

Det står vel i NEK at den gjelder for lavspenningsanlegg fra 0 volt og oppover. (0-1000vDC og 1500AC) Rett meg hvis jeg tar feil. :blush:

Lenke til kommentar

Det eneste som er forskjell på lavspenning f.eks solcellepanel, og lavspent230V er at man slipper "melde installa sjonen" før bygging av solcelleanlegg. Men det må man på 230Volten. Bare for at man slipper å melde inn anlegget det lokale eltilsynet, betyr ikke at privatperoner er skikket til å installere anlegget.

Endret av Navitas87
Lenke til kommentar

Anbefaler at du får en elektriker til å legge opp rørene. Da kan du få et godkjent røranlegg med samsvarserklæring. Det kan være en ide å få elektriker til å legge tomme rør, slik at du selv kan trekke kabel og koble 12v. Har selv installert i 230v i hytter der hytteeier har lagt noen ekstra rør, ("kom på at jeg skulle ha en ekstra stikk så jeg bare...") og de er ikke gode å trekke kabel i! Masse ekstraarbeid. :nei:

Lenke til kommentar

I firmet der jeg jobber har vi en grei uoffesiell politikk.

Kommer det folk å spørr om hvordan ditt og datt skal gjøres er svaret som regel; hvis du ikke vet hva du gjør, bør du heller ikke gjøre det. Selv om >50V anlegg kan kobles av hvem som helst, så bør man ha en hvis innsikt i hva man driver på med.

 

Hvis trådstarter har tenkt å gjøre det selv kan det være verdt å spørre forsikringsselskapet hva de mener om saken, og hvilke rettningslinjer de har. I verste fall kan hytta di brenne ned, og du sitte igjen med en branntomt og en sur gjeld fordi forsikringen krever at autorisert elektriker skal utføre arbeidet. Bare en sånn liten heads-up.

 

@Harkonnen:

 

Som du sier, det er strengt tatt ikke spesielle 12V kontakter.

Men det som kan være verdt å merke seg er at det kan være en idé å kjøpe kontakter med en likeretterbro innebygd (hvis det finnes), slik at man unngår å koble utstyr til med feil polaritet. Det er en god del utstyr som ikke tåler å få omvendt polaritet på likespenning. Men som sagt, hvis det ikke finnes kontakter med innebygd likeretterbro så er det egentlig det samme hvordan kontakter man bruker.

Bare de tåler strømmen så kursen er laget for. De fleste 2-polte kontaktene tåler vel bare 16A. I et 12V anlegg er det fortgjort å trekke mer enn 16A, spesielt hvis man har laget anlegget selv uten noen spesiell innsikt i NEK, og andre aktuelle forskrifter. Altså at man bruker for store sikringer osv.

Lenke til kommentar
Som du sier, det er strengt tatt ikke spesielle 12V kontakter.

Men det som kan være verdt å merke seg er at det kan være en idé å kjøpe kontakter med en likeretterbro innebygd (hvis det finnes), slik at man unngår å koble utstyr til med feil polaritet. Det er en god del utstyr som ikke tåler å få omvendt polaritet på likespenning. Men som sagt, hvis det ikke finnes kontakter med innebygd likeretterbro så er det egentlig det samme hvordan kontakter man bruker.

Bare de tåler strømmen så kursen er laget for. De fleste 2-polte kontaktene tåler vel bare 16A. I et 12V anlegg er det fortgjort å trekke mer enn 16A, spesielt hvis man har laget anlegget selv uten noen spesiell innsikt i NEK, og andre aktuelle forskrifter. Altså at man bruker for store sikringer osv.

 

Å foreslå å kjøpe noe som du ikke engang vet om eksisterer som en løsning (spessielt siden du gir uttrykk for at du kan dette) synes jeg er lite om, og ikke for å nevne at du omfavner Harkonnen`s "løsning" med å bruke en ordinær 230v kontakt/plugg som ikke er skapt for å ta tykk flertrådet kabel som er nødvendig i et lavspenningsanlegg. Når der finnes kontakter som er laget spessielt for DC anlegg så ser jeg ikke det helt store problemet med å benytte seg av disse. Dessuten når en kjøper et solcelleanlegg (en pakke) så følger det med riktig installasjonsmateriell og det som trengs for å koble dette opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...