Bjørnli Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Er ny med EOS 400D, trenger innstillings-tips : Idag prøvde jeg å ta noen bilder av min mor og bestemor ved min bestefars grav http://www.zaftsuse.net/IMG_0163.jpg resultatet : ble veldig mørkt Altså, jeg vil vite hvilke instillinger og "moduser" på min Canon EOS 400D med standard 18-55 kitlinse skal være på når jeg tar bilder som dette, lyset kom inn fra venstre rundt 14.30 tiden ;P Andre spm : hvis jeg skal bilde av solnedgang, hvilke instillinger bør jeg ta da? Eller bilder av katter som leker eller ligger stille? Generelle tips hadde vært fint, har planer om å skrive en liten "guide" til å ha med i lomma den første tiden. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Jeg er også nybegynner med EOS 400D, og det blir å øve,øve, prøve, prøve. Synes da Manualen var god også, har lest den igjennom og prøvd det som står der. Dessuten har jeg fått tips om svært mange gode bøker i andre tråder her. Og hjelp på mye annet jeg har spurt om. Har anskaffet 6-7 avbøkene nå, og mye blir forstått mer og mer ettersom jeg leser. Dessuten har det vært mange lærerike tråder i dette forumet som jeg har hatt god nytte av. For å svare direkte på ditt spørsmål: Det er litt viktig at du opppgir hvordan du tok det bildet, modus, og innstillinger. Da tror jeg noen her kan hjelpe deg bedre. Jeg synes det blir bra bilder når jeg holder meg til AV modus nå i starten, innstiller blenderåpning selv og så bestemmes lukketiden automatisk. Tar man bilder i overskyet vær, eller på ettermiddagen, hjelper det også bra å sette opp iso en god del. Et annet bra tips jeg har fått med meg: Ta et "prøvebilde", kikk med en gang på bildets histogram eller graf. (Når du har bildet på visning, trykker du to ganger på Disp, så får du fram histogram), der kan du lese av grafen hvor mørkt eller for lyst et bilde er. Så bør du da endre blender-åpning og iso etter opplysningene som kommer fram av grafen. Håper du forstod litt av dette. PS Jeg sjekket Properties på bildet ditt, du har TV:1/250, AV:10, og ISO 200. Her ville jeg valgt større blender åpning og også satt opp iso noe, det burde hjelpe. men jeg er som sagt nybegynner, vi får høre hva ekspertene her sier. Jeg lysnet det noe i Photoshop, og det ble da ganske OK ser jeg.(Ville ikke legge det åpent her) RandiA Endret 18. oktober 2007 av RandiA Lenke til kommentar
Anew Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Opera sez: Orientation of image: 1 File change date and time: 2007:10:18 17:33:07 Image input equipment manufacturer: Canon Image input equipment model: Canon EOS 400D DIGITAL Software used: Adobe Photoshop CS3 Windows Exposure time: 0.004 F number: 10 Exposure program: 2 ISO speed rating: 200 Shutter speed: 7.96579 Aperture: 6.64386 Exposure bias: 0 Metering mode: 5 Flash: 16 Lens focal length: 18 Focal plane X resolution: 4433.3 Focal plane Y resolution: 4453.61 Focal plane resolution unit: 2 Custom rendered: 0 Exposure mode: 0 White balance: 0 Scene capture type: 0 Én ting er at resultatet er grusomt uskarpt - er det den berømte kitzoomen som er ute og herjer, eller er det noe annet (jeg kan ikke se noe i bildet som er akseptabelt skarpt). Bildet er mislykket fordi trådstarter ikke har tatt hensyn til lyset - og det er jo i all hovedsak det fotografi handler om. Lyset faller tilsynelatende inn i omtrent 90 graders vinkel, og dermed blir halve personen i skygge og halve i skarpt sollys - den svarte stenen er for sikkerhets skyld i skygge den også. Kameraet har ikke en sjanse i havet til å eksponere korrekt uten hjelp fra en blits her, og gjør så godt det kan. Uansett vilke magiske instillinger man gjør, så er det ingenting som kan gjøre dette til et godt bilde uten bruk av innfyllingslys. Noe kan nok gjøres i etterbehandling for å redde dette sånn nogen lunde - bruk enten et kurveverktøy til å løfte skyggene, eller rett og slett en enkel "fill light" funksjon (som f.eks Picasa har) (hva betyr Flash: 16 i en Canon EXIF? Er blitsen avfyrt?) Endret 18. oktober 2007 av Anew Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2007 Tusen takk for fine svar, har funnet ut jeg skal ta disse bildene på kirkegården en annen gang. Men til den lommeguiden jeg skal lage, tips til ting jeg kan putte i den? Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) f/10.0 er vel kanskje i det minste laget for et slikt bilde? Selv ville jeg nok valgt en større blender. ISO200 er vel heller ikke nødvendig i så godt lys Francis EDIT: Skrivefeil Endret 18. oktober 2007 av :Francis: Lenke til kommentar
badmuslim Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Blender 8, iso 100-400, og sprett opp blitsen. Gå på menu og ta minus -1 eller -2 på blits styrke, bare for å få litt lys i front, pass på reflekser. Lukkertid stiller du så etter lyssensoren i søkeren, velg det som gir rett eksponering. ta et par bilder. trenger du mer lys så ta lavere blender. Sitt ned på huk og ikke bruk lengre lukkertid enn mm. dvs på 50mm-1/50sek 18mm 1/20sek(kanskje litt kortere...(helst aldri lengre lukkertid enn 1/25sek ved håndholdt). Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Jeg er også nybegynner med EOS 400D, og det blir å øve,øve, prøve, prøve. Synes da Manualen var god også, har lest den igjennom og prøvd det som står der. Dessuten har jeg fått tips om svært mange gode bøker i andre tråder her. Og hjelp på mye annet jeg har spurt om. Har anskaffet 6-7 avbøkene nå, og mye blir forstått mer og mer ettersom jeg leser. Tror det er viktig å ikke lese seg ihjel i starten, og heller prøve og feile litt selv. Vi har mange nok teoretikere som kan lite / ingenting i praksis men bare bruker dagene sine på å plage livet av uskyldige forum / foto.no / photosight.org brukere med usaklig lange poster som går ut og inn på ting som er helt uinteressant for de fleste, og ofte bare gjør folk mere forvirret, og lurer de til å tro at kitobjektiver er ubrukelig, du trenger ett 2,8f objektiv, ekstern blitz og alt det andre tøvet som egentlig ikke betyr noe før du vet nok om foto til at du har vett til å søke det opp selv. Mao; øv deg ved å ta bilder, get out there, ikke sitt inne og les bøker / forum. Dette er ikke film, du kan prøve og feile så mye du vil. Husk å skyt M-modu til du lærer deg og fortså hvordan det funker! Vent på solnedgangen og bare prøv deg gjennom knappene, og se hva de gjør=) Det du trenger og vite for å begynne er dette: Kjøp boken senere, ta litt bilder istede, men du kan sikkert tilate deg selv å lese fotokompendie som ligger her på forumet en plass. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2007 Tusen takk alle sammen for flotte kommentarer og tips, har stor interesse for fotografering men ganske fersk med speilrefleks og alle de forkortelsene osv. www.zaftsuse.net/LOMMEGUIDE.doc lagd meg en liten "guide" med noen forkortelser og forklaringer så jeg husker litt sånn kjapt. Noen tips til mer jeg kan ha i denne "guiden" ? ;P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå