Gå til innhold

ubuntu 7.10 på minnepenn går det greit?

Anbefalte innlegg

har lastet ned den nye ubuntu 7.10, men ikke prøvd det ennå.

har en 8gb minnepenn som ligger her og gjør ingen nytte for seg, så jeg tenkte å installere ubuntu på den. går det greit?

kan jeg bare installere på vanlig måte, og kan jeg da boote opp på forskjellige maskiner med den minnepennen?

er det noe jeg må tenke på, kan jeg bruke den som en vanlig harddisk installasjon (altså laste ned programmer, drivere osv.)?

takker for svar! :)

Endret av hernil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vet det blir en del tregere enn harddisk, men det er ikke så farlig... er det noen flere tips for å få det til å gå raskere enn å bruke annet filsystem? (for det er vel det ext2 og ext3 er? :hmm: )

det vil ikke påvirke pc'ens windows installasjon boot eller noe når jeg installerer på minnepenn?

jeg vil kunne boote windows på vanlig måte, og bare boote fra minnepennen når jeg velger usb som boot device?

Lenke til kommentar

Hvis du vil prøve ut Ubuntu synes jeg det er en grei løsning å bruke virtualisering. Her har jeg Ubuntu på en virtuell maskin under Vista med hjelp av VirtualBox. VirtualBox er gratis programvare, og det fine med virtualisering er at du har begge OS tilgjengelig samtidig. Ytelsen er heller ikke så ille om du har litt RAM og holder deg unna 3d grafikk.

post-54668-1192991390_thumb.jpg

Endret av Mythos
Lenke til kommentar
ja, vet at det er en måte å gjøre det på, men nå har jeg liksom tenkt til å ha det på en minnepenn da. :p

dessuten har jeg ikke lyst til å holde meg unna 3d animasjoner... ;)

Det skal gå det(guide), men jeg tror det vil gå tregt(men raskere enn fra en livecd). Husk at Ubuntu krever rimelig mye av en maskin, skal du kjøre fra usb burde du istedet velge en distro som krever mindre(det finnes flere alternativer, som har gode guider). Videre må du være sikker på at hovedkortet ditt kan boote fra en usb penn, det er ikke alle eldre hk som kan det. Etter installasjon så kan du bruke de ordinære programmer. Ville heller gått for virtualbox selv, det er mye enklere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...