Gå til innhold

Hjelp: Skal kjøpe Hovedkort, Ram og CPU

Anbefalte innlegg

Hei!

Har ikke fulgt med så mye på HW fronten i det siste, så jeg vet ikke hva som er sikkelig IN i år?

Har funnet ut at jeg må ha en ny PC, og trolig trenger følgende: Prosessor, hovedkort, og ram.

I dag har jeg et sokkel 939 kort med AMD X2 4600 og 2 GB OCZ Platinium ram. Dette syntes jeg ikke svinger sikkelig lenger og vil ha mere fart. Skjermkort og disker tror jeg holder en stund til: ATI 1900XTX og 2 WD74GB i raid 0 og en drøss med disker i raid 0 som er raske nok. Det er vel ikke laget noen særlig kjappere CPU på 939 så det er vel ingen vei utenom å bytte alle 3 komponentene?

Maskinen brukes til spill (viktig) og videoredigering og musikk. Jeg multitasker ikke så mye at jeg tror jeg har behov for 4 kjerner.

Det lille jeg har fått med meg i det siste her på forumet er at Intel er greia nå, men AMD har noe greier på gang? Barcelona? Har planer om å handle umiddelbart, men hvis jeg får mye mer "bang for the buck" ved å vente 1 mnd så gjør jeg det.

Jeg ser at intel har noe Extreme varianter, men disse virker noe overpriset. Over 4000 for en CPU er på kanten. Kanskje den raskeste varianten som ikke er "extreme" er greia? Eller den raskeste AMD tingen? Har tenkt på ytelse i alle ledd, og vil nok klokke litt, men kun innenfor luft. Det betyr at Ram og HK bør stå i stil til en rask og kanskje klokkbar CPU.

Hva i allverden skal jeg kjøpe?

MVH

Captain Chaos

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs på spillet eller programmeringen i spillet for å si det sånn. Et programm som klarer å utnytte fler kjerner vil dra ifra en duo og det ser ut til at de spillene/programmene som kommer vil kunne gjøre nettop det... altså utnytte alle kjernene i en quad.. Dessuten skal det ikke være vanskelig å klokke opp Q6600 til 3.0Ghz selv om jeg kan se i forum at den er målt opp i 3.4 og rundt der med boxed vifte. Nå spiller jeg Crysis og alle BF2 + Bioshock og litt andre spill på full pupp og widescreen uten at jeg merker noen tendens til framedrop eller lag... så foreløpig trenger jeg ikke tenke på å klokke opp. Jeg tenkte fremtidsrettet og valgte en quad, jeg husker diskusjonen sist da det var snakket gikk rundt om enkel kjerne kontra 2 kjerner og det ligner veldig dagens situasjon må jeg si.

Men som du sier at akuratt nå vil nok en 6850 dra fra Q6600, men det ser ut til å endre seg i løpet av de neste 6 månedene da ettersom programeringen vil gi støtte for å utnytte 4 kjerner :)

Det er en del tråder som har tatt opp temaet 4 kjerner kontra 2 her i forumet. Feks her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=833377&hl=

Endret av Cri
Lenke til kommentar
Ser du har valgt en Quad 6600? Vil ikke en 6850 svinge mer i spill og Adobe premiere 2.0 i dag?

Adobe Premiere er vel ett av de programmene som har best støtte for flere kjerner, så vidt eg har fått med meg. Eg ville kjøpt en Quad. Men kanskje ventet til Yorkfield er på markedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...