Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Komplett maskin: Restarter uanmeldt


Anbefalte innlegg

Maskinen min er helt ny fra komplett, med XP og alt ferdig installert. Når jeg prøver å sjekke PC-en for virus med Norton Antivirus (obligatorisk første gang), starter maskinen av seg selv. Det gjorde den også før jeg installerte Norton. Hva kan være galt? Det er ufattelig iriterende. Jeg sitter nå og håper den ikke gjør det igjen uten grunn.

 

EDIT: Nå starter maskinen av seg selv konstant. Den kommer inn i windows, og så starter den på nytt og på nytt og på nytt... Jeg kommer ikke inn lenger. Helt ny PC! Det skal ikke skje!

 

EDIT2: Jeg får også opp en blå skjerm med masse skriv på. Den sier jeg kanskje bør sjekke minnet og grafikk kort osv. Den oppdager et eller annet som er feil i alle fall... Jeg vil ikke røre for mye. Er ikke ekspert, aldri rotet inni en maskin før.

 

Maskinvare:

 

Core 2 quad

 

xfx GeFo 8800 640mb

 

corsair minne 2x1gb og 2x512mb

 

xfx nforce 680i SLI

 

Edit: Corsair PSU: hx620w

Endret av AndySimmons
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124
corsair minne 2x1gb og 2x512mb

 

2x512 ram-brikker høres ut som at dette er dine gamle ram-brikker. Prøv kun med de som fulgte med maskina i fra Komplett, jeg antar at det er de 2x1GiB brikkene.. :)

 

Du skal ikke se bort i fra at det fikser problemet ditt..

Lenke til kommentar
corsair minne 2x1gb og 2x512mb

 

2x512 ram-brikker høres ut som at dette er dine gamle ram-brikker. Prøv kun med de som fulgte med maskina i fra Komplett, jeg antar at det er de 2x1GiB brikkene.. :)

 

Du skal ikke se bort i fra at det fikser problemet ditt..

 

Alt er nytt. Også de to 512mb brikkene. Jeg fatter og begriper det ikke.

Lenke til kommentar
Prøv å dra ut et par ram brikker så du kjører med 2 gig,hadde samme problem med min installering,fjerna 2 og satte dem i senere det funka!

 

Da prøver jeg det!

 

Edit: Det fungerer foreløpig! :D Tusen takk for tips, så takknemlig!

 

Hvor mye senere tok du resten av minnet inn? Den gikk noe tregere nå merket jeg.

 

EDIT: Nei! Det fungerte ikke. Jeg ventet ikke lenge nok. Jeg tok et norton søk og den restartet segigjen. Hovedkortet for varmt?

Endret av AndySimmons
Lenke til kommentar

Hei. Skulle nesten tro at du har det samme problemet som jeg hadde på min gamle PC. Det var vel 1 eller 2 år siden jeg hadde den tror jeg. Den var også slik at den restarta i tide og utide. Den var ferdigbygd den også. Jeg vet ikke hvem som leverte den, men det var en Ferdigbygd Fujistsu Siemens maskin.

Den restarta seg ganske så raskt etter jeg fikk den. Jeg prøvde masse forskjellig. Det første jeg prøvde var å bytte OS da. Bytte til Windows XP Pro Norsk. Det var Windows XP Home Norsk på den fra før. Heller ikke Pro ble bedre.

Den restarta når jeg hadde Windows XP Home også forresten.

 

Så prøvde jeg å installere den Windows`en jeg liker best. Nemmelig Windows 2000 Pro. Det var vel Norsk jeg installerte først. Heller ikke det fungerte. Prøvde både Norske og Engelske utgaver av Windows. INGENTING fungerte. Samme problemet uannsett. Når maskina var slik så tenkte jeg på maskinvaren, så jeg bytta vel først kabinett Strømforsyning og CPU Kjøler tror jeg. Heller ikke det forandra noe. Bortsett fra at DVD Brenneren tok kvelden etter bytting av Kabinett :p.

 

Jeg bytta drivere, skjermkort, harddiskene, Rambrikke, DVD Brenner, bytta fra DVDROM til CDROM.

INGENTING fungerte. Uannsett restarta maskina. Eneste den nogenlunde fungerte greit på var Linux. Der fungerte maskina nogenlunde bra tror jeg, men ikke Windows. skal vi se. Prøvde også å Flashe BIOS, men heller ikke det gjorde noen forskjell. Tok vel ut alle PCI kortene også, men nei. samme resultat.

På den gamle PC`en min var ikke varmeproblemer noe tema heller. CPU`en lå vel på under 30 tror jeg og Hovedkortet lå vel på noe av det samme tror jeg.

 

Jeg ble tilslutt så lei at jeg sparte penger til en ny PC og bytta ut alt bortsett fra DVD Brenner.

 

Hvor den gamle PC`en som jeg hadde før er nå vet jeg ikke.

Men i ettertid har jeg tenkt ut hva som kan ha vært en grunner til at PC`en var slik. Den ene grunnen som jeg mest hadde tro på var Hovedkortet. Den andre grunnen som jeg har tenkt ut i det siste var kanskje at det var noe galt med noe programvare. F. eks DirectX.

Det har jeg fakatisk opplevd på Windows 2000 på den maskina jeg har nå. Det er en 9.0 versjon av DirectX som ikke Windows 2000 på den maskina jeg har nå tåler. Musikken blir etterhvert veldig rar. Etter at jeg gjenoppretta til et tidligere Image og installerte ASUS sin DirectX 9.0 versjon så fungerer alt kjempe fint med musikken.

 

 

Men hva som kan være galt hos deg og hvorfor den restarter er jeg ikke sikker på. Kan være at noe er defekt eller dårlig.

Endret av wil
Lenke til kommentar

Jeg driver å formaterr disken nå. Jeg får se om det fungerer. Det tar jo evigheter. Maskinen holdt på å restarte seg rett etter den kom inn i XP der man ser kontoene. Noen ganger kommer jeg inn på brukeren min, og noen ganger bare står den og restarter hver gang det kommer inn. Hvis ikke dette hjelper ringer jeg komplett.

 

Jeg leste noe på support-siden til komplett.no. Det sto at jeg kanskje måtte inn i bios og "disable" wake on lan fordi nettverkskortet ga bedskjed om å avslutte eller noe piss. Jeg synes komplett burde ha testet PC-en mye mer før de sendte den. Da hadde de oppdaget feil med en gang. Kanskje de overså de også. Alt av drivere og programvare samt XP var installert når jeg fikk den. Nå kan jeg ikke gjøre noen ting uten at den klikker.

 

Jeg må legge til at jeg bestilte med nettverkskort. Den satt jeg inn før jeg starte maskinen for første gang. Det kan være problemet. Je gprøver å fjerne det hvis ingenting hjelper. Men nettet fungerte problemfritt etter jeg hadde satt kortet inn...

Endret av AndySimmons
Lenke til kommentar
Sjekk temperaturen på prosessoren. Har selv opplevd maange ganger at folk ikke har festet socket 775 kjølere skikkelig...

 

Ja, hvordan sjekker jeg temp? Jeg må vente til formatering av disken er ferdig. Ca. en time igjen... Skulle sjekka biosen først men... Kommer med oppdateringer så fort som mulig

Lenke til kommentar

Det er et Trådløst nettverkskort du har satt inn ja? Jeg tviler egentlig på at det fikser problemet, men du kan jo prøve dette: Gå inni Bios. Så husker jeg ikke hva du skal velge av alternativer, men under en av menyene der skal det stå #PME. Denne står mest sannsynlig som "Enable" i Biosen din. Prøv å sett den til "Disable". Se hva som skjer da.

Jeg fikk nemmelig et problem på den gamle maskina når jeg hadde satt i et Trådløst nettverkskort i den gamle maskina. Den restarta når jeg skulle slå den av. Jeg løste problemet ved å deaktivere #PME i biosen.

 

Jeg tviler på at det løser problemet altså, men det er jo lov til å prøve.

 

 

Lykke til.

 

 

 

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar
Sjekk temperaturen på prosessoren. Har selv opplevd maange ganger at folk ikke har festet socket 775 kjølere skikkelig...

 

Ja, hvordan sjekker jeg temp? Jeg må vente til formatering av disken er ferdig. Ca. en time igjen... Skulle sjekka biosen først men... Kommer med oppdateringer så fort som mulig

 

Du kan sjekket det i Bios. Hold inn F8, eller F5... husker ikke helt i farten, mens PC-en starter opp.

 

Jeg tror ikke det er et cpu temp problem om PC-en klarer å stå på i 5min+. Stort sett skjer det veldig fort at PC-en restarter om cpuen blir for varm. Feks ved at kjølevifta ikke er festet bra nok.

Det kan man for øverig kjekke ved bare å kjenne på om den sitter bra. Det skal ikke være noe slærk i den.

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Hadde akkurat samme problemet at den restarta med endel loading.. Etter mye frem og tilbake kjørte jeg en memtest.. Fikk da feil på en av de splitter nye rambrikkene, nappa den ut og etter det har alt fungert brillefint..

 

Prøv det du hvis du ikke har gjort det. Det høres veldig ut som samme greia jeg hadde :)

Lenke til kommentar

Som en gammel traver i gamet, er min erfaring at følgende skyldes ustabil PC :

 

1. RAM (80% av tilfellene)

2. Drivere/programvare

3. Hovedkort

4. PSU

 

Altså det første en må gjøre er å eksperimentere med ram-plassering og evt. bytte RAM-brikker til annet merke.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Som en gammel traver i gamet, er min erfaring at følgende skyldes ustabil PC :

 

1. RAM (80% av tilfellene)

2. Drivere/programvare

3. Hovedkort

4. PSU

 

Altså det første en må gjøre er å eksperimentere med ram-plassering og evt. bytte RAM-brikker til annet merke.

 

Mvh

Kjetil

 

Ja, skal prøve det. Har jo 4 rambrikker, så det blir mye prøving fram og tilbake. 2 x 1024mb og 2 x 512mb.

Dette er jo en komplett.no maskin som skal fungere med de delene jeg setter inn. Takk for tips!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...