Gå til innhold

Toshiba R500 med SSD


Silver2k

Anbefalte innlegg

Hei ! :) I lengre tid nå har Toshiba hatt sin R500 i salg. Nå ser det ut til at herligheten har fått mulighet for utbytte av 120gb --> 64 SSD + (1gb+1gb isteden for 512mb + 512mb). Problemet ligger i at ingen norske butikker selger maskinen slik.

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=53379

 

Review : Teknofi.no

 

Review : notebookreview

 

- Prisguide - Toshiba R500

 

Jeg lurer derfor på om det er noen mulighet til å evt, bestille fra Amerika ? Erfaringer rundt dette ?

 

- Amerikanske nettsteder

Endret av Silver2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Vi leser også forumet her tidvis, og siden du spør etter Portégé R500 kan vi gjerne komme med litt informasjon.

 

Versjonen med flashbasert harddisk er utsatt til over nyttår pga. begrenset tilgjengelighet av "Solide State Drives" på verdensmarkedet. Dette gjelder også i USA.

 

Modellen vil bli lansert også på det norske markedet i løpet av 1. kvartal 2008, da med 64GB SSD.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Vi leser også forumet her tidvis, og siden du spør etter Portégé R500 kan vi gjerne komme med litt informasjon.

 

Versjonen med flashbasert harddisk er utsatt til over nyttår pga. begrenset tilgjengelighet av "Solide State Drives" på verdensmarkedet. Dette gjelder også i USA.

 

Modellen vil bli lansert også på det norske markedet i løpet av 1. kvartal 2008, da med 64GB SSD.

 

takk for informasjon, da er det bare å smøre seg med tålmodighet :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

SSD og tradisjonelle plate-harddisker er pakket inn i samme formfaktor og skal være fullt kompatible med hverandre.

 

$ig: fordelen med SSD er at de tåler uendelig mye mer støt, er helt lydløse, bruker mindre strøm og er mye raskere på søk. På ren lese/skriveytelse når de per dags dato ikke opp mot tradisjonelle disker, men dette er såvidt jeg har forstått ett problem med kontrollerne som er mulig å løse i fremtiden.

Lenke til kommentar
SSD og tradisjonelle plate-harddisker er pakket inn i samme formfaktor og skal være fullt kompatible med hverandre.

 

$ig: fordelen med SSD er at de tåler uendelig mye mer støt, er helt lydløse, bruker mindre strøm og er mye raskere på søk. På ren lese/skriveytelse når de per dags dato ikke opp mot tradisjonelle disker, men dette er såvidt jeg har forstått ett problem med kontrollerne som er mulig å løse i fremtiden.

Hallo' folkens ...

Jeg har en R500, og har brukt den på universitetet i mange måneder nå. Jeg får mange lange blikk og komentarer om hvor liten og pen den er. Da de få kjenne vekten på maskinen blir folk stående å gape! "Jeg vil også ha en slik," sier de. Det er nettopp vekten som er den fantastiske fordelen med denne maskinen. Når de andre må slepe på svære ryggsekker, kommer jeg trippende med en bitteliten veske (nesten litt femi, men du verden så komfortabelt).

 

Det andre fantastiske er den enormt gode baterilevetiden. Jeg kjører full sparing under forelesningene, og jeg har aldri vært i nærheten av krise på baterifronten - selv ikke etter 5 forelesninger! Snakk om Duracell-kanin!

 

Jeg ser at diskusjonen i denne tråden handler om SSD og det er sikkert kult å ha, men min erfaring er at det er feil fokus ... Utfordringen med denne maskinen er prosessoren. Jeg har sett at R500 kommer med forskjellige prosessorer nå. Da jeg kjøpte var det bare den ene - den minste. Og la meg si det med en gang - den er utrolig treig! Legg noen ekstra kroner i å kjøpe modellene med kraftigere prosessorer - det vil spare deg mye frustrasjon. Jeg er klar over at en kraftigere prosessor trekker noe mer strømm, men gjør som jeg å bruk full power ved oppstart og avslutt, og når maskinen er oppe å gå går du over på full batterispar. Under forelesningene bruker jeg bare Word/OneNote/PowerPoint, og det går greit med den slappeste prosessoren på full batterisparing-

 

Oppsummering:

R500 er utrolig lett og har fantastisk baterikapasitiet, men kjøp ikke en modell med den slappeste prosessoren. HD/SSD er nærmest uten betydelse!

 

Tobias

Lenke til kommentar

Enig i at SSD foreløpig er mer kult enn praktisk (i alle fall i forhold til hva en må punge ut med for å få det), derfor jeg kunne tenke meg å eventuelt oppgradere til det senere :)

 

Tobias - hva slags prosessor er det i den du har? Jeg har kun sett den med en Core 2 Duo 1.2ghz ULV prosessor. Du sier den er noe treg når du kjører med 'full batterisparing' - hvordan er batteritid/ytelse med dette skrudd av, i forhold?

Lenke til kommentar
Jeg ser at diskusjonen i denne tråden handler om SSD og det er sikkert kult å ha, men min erfaring er at det er feil fokus ...Utfordringen med denne maskinen er prosessoren

 

Jeg er enig i at maskinen vil være raskere med kraftigere CPU, og dette er noe jeg skal ta stilling til når jeg handler denne maskinen etter jul . Men når det gjelder SSD, vil man tjene batteritid, oppstartstid, og (hvis det er av de nyeste SSD'ene) oppnå bedre lese/skriveytelse.

 

Konklusjon: Med SSD = bedre batteritid

Med kratigere cpu = litt mindre batteritid.. som igjen tilsier at batteritiden vil holde seg den samme.

 

:)

Lenke til kommentar
Enig i at SSD foreløpig er mer kult enn praktisk (i alle fall i forhold til hva en må punge ut med for å få det), derfor jeg kunne tenke meg å eventuelt oppgradere til det senere :)

 

Tobias - hva slags prosessor er det i den du har? Jeg har kun sett den med en Core 2 Duo 1.2ghz ULV prosessor. Du sier den er noe treg når du kjører med 'full batterisparing' - hvordan er batteritid/ytelse med dette skrudd av, i forhold?

Beklager ...

Jeg har sjekket https://prisguiden.no/vis_kategori....mp;submit=S%F8k , og der fant jeg fire forskjellige modeller av R500:

 

R500-100 til 14 000,-

R500-106 til 14 750,-

R500-11b til 15 094,-

R500-11K til 18 448,-

 

Jeg sjekka nok ikke skikkelig. Jeg tok nok en kjapp en og anntok at en prisforsfoskjell på 4 448 måtte skyldes noe annet mer enn 1 GB minne! Siden jeg opplever prosessoren som et problem gikk jeg ut fra at prispåslaget skyldtes en raskere prosessor. Beklager det var en forhastet konklusjon! Men, hva i granskogen er det som er forskjell på 100 og 11K modellene - bortsett fra minnet?

 

Når det gjelder baterilevetiden ved full power, har jeg ingen husk på at jeg har satt den på denne prøven, men baterimåleren sier 3:20, og den bruker å stemme slik passe ..

 

Beklager påstanden om forskjellige prosessorer ...

 

Tobias

Endret av TobiasAbrahamsen
Lenke til kommentar
Hei,

 

jeg elsker ultraportable, og kommer til å vurdere denne ved neste oppgraderingskorsvei. Tobias: Tror du det var underbevisstheten din som gjorde at du valgte Toshiba? I og med at Toshiba er (nesten) et anagram for Tobias?

HA-HA!

Nei, min preferanse kommer fra 15 år tilbake. Den tiden da det "bare" var Torshiba, IBM og Compaq som leverte Laptop'er. Også den gang hadde Torshiba en Protegé-serie, og de var utolig små, "lette" og stilige. Den eneste feilen var at de var helt uoppnåelig - prismessig!

 

Tobias

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...