Gå til innhold

TIFF til jpeg

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg er en som ikke er så datakyndig som folket som vanker her inne er, og jeg har fått et lite problem som jeg håper dere kan hjelpe meg med.

Saken er at jeg har scannet noen bilder over på PC-en (brukte Microsoft Office Document Scanning, om det er relevant), men de blir lagret i noe merklige saker som heter "TIFF". Jeg skulle gjerne hatt dem i jpeg.

Help? Anyone?

(Beklager forøvrig om det eksisterer en lingende tråd, men jeg har ikke hatt så god tid til å sjekke)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du lagrer bildene, så bør du velge "Lagre som", og ikke bare Lagre. Da kan du "rulle deg frem til" jpg format sikkert. Mange velger å lagre bildene sine i Tiff format, fordi du da beholder mest mulig av bildets kvaliteter. Hver gang man tar frem et jpg bilde og gjør noe med det, og lagrer det igjen, vil man miste noe av kvaliteten.

Hvis du vil gjøre om tiff-formatet, kan du bare åpne det i et billedprogram du sannsynligvis har, og velge Lagre som, så finner du frem jpg formatet.

RandiA

Lenke til kommentar

Ja, jeg har prøvd å gjøre det, men (i alle fall i Microsoft Office Picture Manager) går det ikke ann å lagre det i noe annet format. Format-delen er liksom "låst" (og nei, det er ikke skrivebeskyttet).

Edit: Grunnen til at jeg skal ha det over til jpg, er at jeg skal beskjære bildet litt. Men i Windows Fotogalleri går det ikke å endre det.

Endret av Gressfot
Lenke til kommentar
Ja, jeg har prøvd å gjøre det, men (i alle fall i Microsoft Office Picture Manager) går det ikke ann å lagre det i noe annet format. Format-delen er liksom "låst" (og nei, det er ikke skrivebeskyttet).

Edit: Grunnen til at jeg skal ha det over til jpg, er at jeg skal beskjære bildet litt. Men i Windows Fotogalleri går det ikke å endre det.

Jeg bruker Photoshop, og der er det jo greit. Nå sjekket jeg Paint og den har vel de fleste medfølgende hvis de har Microsoft, der ser jeg det går.

Ellers kan man jo laste ned Gimp gratis fra nettet, der går det vel også greit. Veldig mange billedredigeringsprogram takler akkurat det.

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...