Gå til innhold

Harddisken ødelagt. Windows starter ikke

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter at maskinen min låste seg måtte jeg slå den av ved av/på knappen. Etterpå kom det beskjed om pga konsekvens på en av diskene måtte det foretaes en diskkontroll. Etter kontrollen virket alt i orden. Booter til windowslogoen, så mørk skjerm og deretter ingenting. Skjer hele tiden når jeg slår på PC-en. Har prøvd sikkerhetmodus og det fungerer fint. Noen tips? Er det bare noen sektorer som er ødelagt? Har heldigvis to 250GB disker, så forhåpentligvis er det bare Harddisken med windows/programfiler som er ødelagt.

Endret av Vacation799
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn frem Windows XP platen og gjør følgende:

Start maskinen, når du ser skriften "press a key to boot from CD" så trykker du en valgfri tast, maskinen vil nå starte installasjonen av Windows XP, hvor reperasjons delen ligger.

Ved første installasjons bildet får du 3 valg, "enter" for og installere, "F3" for og avslutte og det du skal velge: R/E = repair -> pass = enter -> velg operativsystem (trykk feks 1 så Enter), i neste vindu skriver du "CHKDSK /R".

Når denne opperasjonen er ferdig, ta ut CD platen, skriv "exit".

Maskinen starter nå på nytt og skal forhåpentligvis fungere som normalt.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Funker ikke. Samme melding om diskkontrol på partisjon e: programfiler. Etter kontrollen kommer windowslogoen og så går skjermen i strømspare modus. Men det virker som at harddiskene jobber og laster inn windows.

Har maskinen i nettverk med den bærbare. Kommer inn på de delte mappen. Betyr jo at PC-en funker, men skjermkortet/skjermen tuller litt med meg.

Finn frem Windows XP platen og gjør følgende:

Start maskinen, når du ser skriften "press a key to boot from CD" så trykker du en valgfri tast, maskinen vil nå starte installasjonen av Windows XP, hvor reperasjons delen ligger.

Ved første installasjons bildet får du 3 valg, "enter" for og installere, "F3" for og avslutte og det du skal velge: R/E = repair -> pass = enter -> velg operativsystem (trykk feks 1 så Enter), i neste vindu skriver du "CHKDSK /R".

Når denne opperasjonen er ferdig, ta ut CD platen, skriv "exit".

Maskinen starter nå på nytt og skal forhåpentligvis fungere som normalt.

Lykke til.

Endret av Vacation799
Lenke til kommentar

du skal kunne slå av disk sjekk, har vert borti at om maskinen BSOD'er så kan dette aktiveres automatiskt...

min datamaskin -> høyreklikk på aktuelle harddisk og se under "Verktøy" og "Error checking" eller tilsvarende, mener det er en instilling her ett sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...