Gå til innhold

Amotor: Her er nye Citroën C5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På nyeåret trur jeg.

 

Denne bilen er godt over standaren til dagens C5, den kommer sikkert til å bli en del dyrere enn nåværende C5. Jævlig fint design må jeg si, stiller noe sterkt tvilsomt til alle som er under c4.. Ser ut som en blanding av boble/2cv/høneegg :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Først: Hydraulikksystemene er ikke noe man behøver å være skeptisk til på en Citroën, det er ikke spesielt vanskelig å mekke på, og det er minst like holdbart som konvensjonelle fjæringssystemer.

 

Fordelen med Citroën-fjæringen er først og fremst at det gir en spesielt god komfort. Nøyaktig hvorfor det blir sånn er litt vanskelig å forklare, men delvis er det nok fordi man får en god del mer dynamisk fjæring enn med vanlige spiralfjærer, fordi det er flere elementer som jobber sammen.

 

En annen fordel med fjæringen er at den gir stabil/jevn respons uavhengig av hvor tungt bilen er lastet. På vanlige biler uten noen form for nivåregulering vil man f.eks. se at bilen synker sammen bak når bagasjerommet er fullt av tunge ting. (Derfor er mange biler utstyrt med høyderegulering av frontlysene). En Citroën vil heise seg opp slik at den alltid har like lang fjæringsvei, og "samme avstand mellom hjul og skjermer".

 

Funksjon: I hovedtrekk har hydraulikksystemet vært uendret siden det som ble levert i Citroën DS på 50-tallet. Med andre ord et velprøvd system.

Der biler med spiralfjærer har en støtdemper liggende inni en spiralfjær, hvor fjærene gjør at hjulene og karrosseriet kan bevege seg motsatt vei i forhold til hverandre i høyderetningen, og støtdemperen er der for å dempe gynge-effekten, er disse to funksjonene bakt sammen i én enhet på Citroën.

 

Man kan tenke seg en sylinder, ganske lik en støtdemper, som er fylt med olje. Det sitter en sånn på hvert hjul. I ene enden av denne pumpes det inn hydraulikkolje. I den andre enden sitter det en fjæringskule. Denne kula er delt ca midt på av et gummimembran, med rom for nevnte hydraulikkolje i den ene delen, og et lukket kammer fylt med gass på andre siden. Når hjulet trykkes opp i forhold til bilen presses oljen opp i fjæringskula. Gassen i andre halvpart av kula komprimeres, og "fjærer" tilbake. Høyden på bilen i utgangspunktet er altså regulert ut fra hvor mye olje som er pumpet inn i kula.

 

Vedlikehold: Bytt olje ca hvert 2. år eller 60.000 km, koster noen få hundrelapper. Bytt kuler hvert 4-5. år ca. Disse er også rimelige, og enkle å bytte selv.

 

Verre er det ikke, men effekten er stor for oss som liker å kjøre komfortabelt.

 

Og skulle man ha lyst på en rå kjøremaskin bør man kikke litt på Xantia Activa, hvor elektronikk og ekstra gasskuler motvirker at bilen krenger.

Lenke til kommentar
Først: Hydraulikksystemene er ikke noe man behøver å være skeptisk til på en Citroën, det er ikke spesielt vanskelig å mekke på, og det er minst like holdbart som konvensjonelle fjæringssystemer.

 

Noe frankofile samt Citroën-mekanikere vet, men ikke noe den gjennomsnittlige kunde vet. Ergo vil mannen i gata heller velge andre merker, fordi han har hørt at Citroën er noe sære greier som ingen andre har. Dermed tror man også det er dyrere å vedlikeholde og reparere.

 

Med nye C5 har Citroën etter min mening gått et skritt i riktig retning ved å velge konvensjonell fjæring. Nå gjenstår det bare å få kommunisert det ut til massene, så kanskje Citroën vil synes bedre på salgslistene i andre land enn Frankrike også :roll:

Lenke til kommentar
Med nye C5 har Citroën etter min mening gått et skritt i riktig retning ved å velge konvensjonell fjæring. Nå gjenstår det bare å få kommunisert det ut til massene, så kanskje Citroën vil synes bedre på salgslistene i andre land enn Frankrike også :roll:

 

Beklager, her er jeg ikke litt enig med deg en gang. Hvorfor skal man velge C5 framfor 407 og dens etterfølgere f.eks, hvis Citroënen ikke engang har den fantastiske fjæringen? (For ikke å snakke om Avensis og Passat). Dette er nok et eksempel på at marketing hos Citroën er like balleløse i Frankrike som i Norge.

 

Et skritt i riktig retning ville vært å innføre 5 eller 8 års garanti på alt relatert til hydraulikksystemene, det er jo sånt Mitsubishi og Kia selger biler på. Det ville signalisert at det som skiller C5 fra andre biler ikke er noe å være redd for, og jeg tror ærlig talt at det de eventuelt måtte brukt på garantireparasjoner raskt ville vært tjent inn på kjempeøkning i salg.

Lenke til kommentar
Et skritt i riktig retning ville vært å innføre 5 eller 8 års garanti på alt relatert til hydraulikksystemene, det er jo sånt Mitsubishi og Kia selger biler på. Det ville signalisert at det som skiller C5 fra andre biler ikke er noe å være redd for, og jeg tror ærlig talt at det de eventuelt måtte brukt på garantireparasjoner raskt ville vært tjent inn på kjempeøkning i salg.

 

OK - her er jeg faktisk enig med deg, hadde de innført like god garanti som Kia (7 år i de nye modellene), og i tillegg klart å kommunisere ut dette på en god måte, hadde nok fler vurdert Citroën som en aktuell kandidat. Mitt poeng var simpelthen at mange ikke engang vurderer Citroën fordi det blir oppfattet som sært, og som kjent er alt som er sært også som oftest både vanskelig og dyrt å reparere.

Lenke til kommentar

Jepp, det siste der er jeg helt enig med deg i, og det er fryktelig synd. Jeg har brukt færre kroner pr km på fjæringssystemet på min Xantia enn jeg har gjort på de andre bilene jeg har hatt med vanlig fjæring, og det er fantastisk å kunne fikse "utslitte" fjærer bare med 4 liter olje og en snill mann med gassflaske. :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...