Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor satser nå helhjertet på fiber

Anbefalte innlegg

Telenor satser nå helhjertet på fiber.

Og de vil satse primært på TriplePlay-løsninger med TV, Internett og bredbåndstelefoni. I første rekke kommer disse tilbudene nå selektivt i de største byene etter noenlunde samme modell som kraftselskapene.

- I motsetning til de fleste dominerende operatører i Europa og i likhet med France Telecom, satser Telenor nå helhjertet på fiberutrulling til sluttbruker. Grunnen til at vi gjør dette er at vi ønsker å svare på energibransjens fibersatsing. I vårt nett vil vi satse på gigabit passive optiske nett - GPON-teknologi, sa Berit Svendsen da hun innledet på NORTIBs høstkonferanse på Sundvollen torsdag.

Triple Play

Telenor vil selvsagt også tilby ADSL+ og VDSL2 pluss WiMax der det passer, men kjøre selektiv fiberutrulling i de store byene. Framstøtet kommer for alvor i løpet av 2008. Berit Svendsen sa også at både undersøkelser og erfaringer tyder på at kundene ønsker Triple Play-pakker.

Kraftig båndbreddeøkning

Berit Svendsen sa at Telenor nå erfarer at båndbreddebehovet øker med 100 prosent årlig. Snittkunden hos Telenor ligger nå på mellom 2 og 8 Mbit/s nedlastingshastighet. Dette er også en av grunnene til at Telenor øker sin fiberfokus. 36 prosent av Telenors kunder har nå sett web-TV over bredbåndsnettet. Fildeling derimot viser nå en synkende tendens.

Kilde:

http://teleavisen.no/wip4/nyheter/naa_gaar...-d.epl?id=18324

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelt oversatt: Telenor har alltid ønsket å melke dagens ku så lenge som mulig, og hadde egentlig planlagt å legge ut fiber til sluttbrukerne først om noen år, men ser nå at de blir hengende etter kraftselskapene, som f.eks. Lyse, som har kjempesuksess med å legge ut fiber til sluttbrukerne og tilby en helhetlig pakke. Hadde Telenor giddet, hadde de lagt ut fiber for lenge siden.

Lenke til kommentar

Joda, de kunne det og de har lagt ut mye fiber i endel år da de bruker hybridkabler med kobber of fiber i samme kabel, hvor mange hus TN har fiber inn til veggen aner jeg ikke men det er nok ganske mange.

Dog så bruker ikke TN denne fiberen til noe pr dags dato.

Men ingen av de gamle telemonopolene i Europa er spesiellt ivrige på og fase ut kobbernettet før de må, så TN er i godt selskap i så måte.

Lenke til kommentar

Lite tilfeldig at dette skjer etter BKK snakker om å lansere fiber ved hjelp av LYSE, i Bergen :p

Om Telenor og BKK koster det samme, vil jeg velge BKK, med mindre Telenor gir meg noe MYE bedre.. Dette er pga. Telenors råtne innstilling og den måten de driver å bremser fremdrift på.

Lenke til kommentar
Det var på tide... Folk flest rundt meg har Lyse Fiber, men dessverre ville ikke Lyse levere fiber til meg. Håper at de holder prisene på et fornuftig nivå.

Finnes det mer informasjon om hvor og når dette kommer?

veldig ofte hvis du ringer lyse så kan du pay for graving eller grave selv så kan dem levere.

Lenke til kommentar
Finnes det mer informasjon om hvor og når dette kommer?

Ikke annet en at utrullingen skjer i de større byene, jeg vil tro det kommer til og skje i nyere byggefelt og blokker, der har Telenor allerede fiberen på plass, de har lagt ned fiberkabler i årevis inn til husene og i felt med 50+ hus/leiligheter så skal vel de ha lagt fiber frem til området også.

Lenke til kommentar

Det hjelper lite uansett hvor mye fiber Telenor kabler ut når de ikke kan svare på henvendelser fra sluttbruker. Jeg gidder i alle fall ikke bruke en isp som ikke kan svare på enkle spørsmål, og som har ett hinsides bakvendt system for å rapportere feil (webside med test av linja di - hvordan kan du bruke den når du ikke kommer på nett?).

Det eneste de skal ha pluss for er at det er mulig å rapportere feil over telefon. dessverre fungerer den ikke til tider.

Velger heller noen som allerede har lagt fiber, er servicevennlig og har ok priser.

Lenke til kommentar
Det hjelper lite uansett hvor mye fiber Telenor kabler ut når de ikke kan svare på henvendelser fra sluttbruker. Jeg gidder i alle fall ikke bruke en isp som ikke kan svare på enkle spørsmål, og som har ett hinsides bakvendt system for å rapportere feil (webside med test av linja di - hvordan kan du bruke den når du ikke kommer på nett?).

Det eneste de skal ha pluss for er at det er mulig å rapportere feil over telefon. dessverre fungerer den ikke til tider.

Velger heller noen som allerede har lagt fiber, er servicevennlig og har ok priser.

Kva gjer du dersom telenor er einaste levrandør av fiber i området da?

Nå kommer bkk med fiber tilbud i bergensområdet i desember, så da er det slutt på xdsl for meg :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...