Gå til innhold

Kan Ubundu 7.10 korruptere NTFS-disker?

MiSP

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle prøve ut Ubuntu 7.10 gjennom live-CD-en. For at jeg skal kunne prøve det fullt ut må jeg prøve f. eks. musikkprogrammer, som da må ha skrivetilgang til det som ligger på NTFS-diskene mine. Vil disse filene da kunne korrupteres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Like lite sannsynlig som at windows fucker filsystemet ditt (etter hva jeg har hørt).

Hvis du har tenkt å begynne å bruke GNU/Linux, eller bruker GNU/Linux, så anbefaler jeg deg å legge om diskene til ext3 filsystem, det går helt fint ann å lese i windows, må bare installere en driver, det skal også være raskere, man slipper defragmentering og mer stabilt. :)

Jeg la om alle diskene mine i forige uke til ext3, har ikke merka så mye enda, ikke testa så mye heller, så jeg har ikke så mye erfaring å bidra med, men det sies å være en del bedre.

EDIT: må kanskje legge til at jeg har kjørt NTFS på alle diskene i et halvt år sammen med linux (ntfs-3g), å jeg har aldri opplevet noe krøll annet enn at hvis man ikke slår av maskinen riktig når man skal ut av windows (type trykke på reset knappen på kabinettet) så vil den ikke mounte diskene pga "dirty filesystem" som det står i terminalen.

Da må man inne i windows igjen, for så å slå den av på riktig måte, før man går inn i linux, eller kjøre et prog i linux (aldri gidda å sette meg inn i progget, så jeg har barestarta win og slått av igjen).

Endret av Firesky
Lenke til kommentar

Tingen er den at jeg tenker på å kjøre dualboot. Jeg vil gjerne bruke Linux, men det er fremdeles så mange programmer jeg er avhengige av som ikke fungerer helt i Linux, deriblant en del spill (Wine kan brukes, men er på langt nær så bra). Jeg ante ikke at man kunne kjøre ext3 i Windows... Men jeg tror ikke jeg tuller med det nå, bedre å bare ha NTFS i Windows slik som det er. Tenker nå jeg.

Lenke til kommentar
Men jeg tror ikke jeg tuller med det nå, bedre å bare ha NTFS i Windows slik som det er. Tenker nå jeg.

Tror du gjøre det lurt der, hvis det er windows du bruker mest.

Gjorde det som sagt i et halvt år selv uten krøll, så jeg tror nok NTFS i linux er rimelig trygt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...