carl-kr. Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 hei! har nettop kjøpt meg en sub og en forsterker... oppdaget når jeg skulle montere dette samman at jeg ikke hadde rette kablene. på suben har jeg vanlig phono (rød&hvit) og bak på fortserkeren har jeg bare en sort subwoofer utgang. hvilken kabel trenger jeg? gjærne en link Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Hei du. Først noen spørsmål for å klargjøre noen ting 1. Er det en aktiv subwoofer med egen forsterker? 2. Skal du bruke LFE-kanalen (for sublyden i f.eks 5.1) eller skal du bare gjøre en lowpass-filtrering av all lyd som lydkilde til subben (pre-out)? Lenke til kommentar
carl-kr. Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2007 Hei du. Først noen spørsmål for å klargjøre noen ting 1. Er det en aktiv subwoofer med egen forsterker? 2. Skal du bruke LFE-kanalen (for sublyden i f.eks 5.1) eller skal du bare gjøre en lowpass-filtrering av all lyd som lydkilde til subben (pre-out)? skal vi se.. det er denne forsterkeren : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338698 og denne suben: http://netthandelen.no/visAuksjon.aspx?Auk...75&StuntID= på punkt nr 2 dær sjønner jeg ikke hva du mener, siden jeg ikke er inne på slikt Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) I 5.1 surround-lyd er det 6 lydkanaler. 5 av disse kanalene er vanlig lyd, mens den siste kanalen er en egen kanal kun for bass og kalles LFE - Low Frequent Envelope. Fordelen med å ha en egen bass-kanal er at man kan produsere bass uavhengig av de andre kanalene. Men dette krever at filmene man ser har Dolby Digital 5.1-lyd for at man skal kunne bruke LFE-kanalen. Et annet problem kan være om du bruker anlegget kun til musikk, som er kun 2 kanaler (stereo). De fleste forsterkere vil da kunne kombinere disse to kanalene til én kanal, og bruke et filter slik at frekvenser over f.eks 80 Hz fjernes, og du står igjen med et bass-signal som forsterkeren kjører ut på LFE-kanalen. Det blir omtrent som at forsterkeren "forfalsker" en LFE-kanal ved å bare bruke de laveste frekvensene fra stereo-lyden. På enkelte forsterkere er det ingen slik funksjon, noe som betyr at dersom lydkilden ikke er Dolby Digital 5.1 med egen LFE-kanal, så er det null aktivitet i subben. Men skal jeg være ærlig så vet jeg ikke om LFE-kanalen er amplifisert eller ikke, siden jeg har kun brukt pre-out-kanalen (som jeg kommer tilbake til etterpå). Passive subwoofere har ikke egen forsterker, og må drives av AV-forsterkeren/reciveren. Da må signalet forsterkes/amplifiseres fordi effekten i det opprinnelige signalet er svært lavt, og langt ifra nok til å kunne drive en stor subwoofer. Aktive subwoofere derimot har egne, integrerte forsterkere slik at alt de trenger er et signal, og dette signalet skal ikke være amplifisert. Ellers tror forsterkeren at volumet er uhorverlig høyt, og selv om du setter volumet på subben til 0.01 vil subben spille for full hals! Alternativet til LFE er å bruke pre-out-kanalen på forsterkeren. Pre-out er en utgang på forsterkeren som bare kloner det innkommende signalet og reduserer spenningen på dette signalet i henhold til volumet på forsterkeren. F.eks om du kobler en PC til forsterkeren så vil pre-out-signalet være et klonet signal av signalet fra PC-en, bare at det reduseres i takt med voluminnstillingen slik at subwooferens volum styres av volumet til forsterkeren. Pre-out-signalet vil som oftest ikke ha blitt filtrert for å fjerne frekvenser, og derfor har aktive subwoofere integrert delefilter (også kalt Crossover). Fordelen med pre-out er at du du får lyd fra subben uansett lydkilde, men lyden subben produserer er bare de laveste frekvensene fra lyden du hører på høyttalerne, og er derfor ikke en uavhengig kanal slik som LFE-kanalen i Dolby Digital 5.1. Hva du velger å bruke må du nesten bestemme selv, men pre-out-metoden er kanskje den enkleste, spesielt om du skal bruke anlegget i hovedsak til å lytte til musikk. Om du insisterer på å bruke LFE-kanalen må noen andre hjelpe deg, for det vet jeg ikke så mye om. Men om du vil prøve ut pre-out-metoden først trenger du en slik overgang: Denne overgangen koster 45,- hos Clas Ohlson. I tillegg trenger du en standard 2xRCA hann-til-2xRCA hann-kabel slik som denne. Bare sørg for at du kobler til pre-out-utgangen istedet for subwoofer-utgangen i tilfelle denne utgangen er amplifisert. PS. Grunnen til at du trenger en overgang som har to kontakter ut er at du vil kun få 75% effekt av signalet om du bruker en ledning med én kontakt i hver ende, og kobler denne i f.eks Left-inngangen på subben. Endret 18. oktober 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå