Dotten Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 I følge NRK blir det større utskiftninger i regjeringen. Djupedal, Bekkemmellem og Bjørnøy forsvinner ut. Inn kommer Manuela Ramin Osmundsen og Erik Solheim (Sv). Er dette en styrking eller svekkelse? Djupedal og Bjørnøy har lenge fått kritikk og Bekkemellem er jo mindre populære blant enkelte grunnet uttalelser om å innføre kvotering i demokratiske valg. Så, har vi fått en sterkere eller svakere regjering etter utskiftningene? http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=175800 Lenke til kommentar
Thend Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Hvem skal overta som kunnskapsminister? edit: Bård Vegar Solhjell, ifølge adressa. Endret 18. oktober 2007 av unge thendrup Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Djupeldal ut kan ikke sees på som noen svekkelse i alle fall Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Selv om jeg er aldri så fornøyd med å bli kvitt disse folkene så er jeg litt skeptisk til Manuela Ramin Osmundsen etter en viss sak. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Jeg kommer til å savne Djupedal. Med han i regjerningen videre fremover hadde vi nok sett SV farlig nært 4%. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Stoltenberg var svært fornøyd med å få inn Manuela Ramin-Osmundsen som Karitas ettefølger. - Jeg har lenge ønsket å få en innvandrer i regjering. Det har vært et eget poeng for meg. Dette har et stort historisk perspektiv i forhold til vår sosialdemokratiske oppgave, sa statsminister Jens Stoltenberg. Statsministeren grunngir den nye statsrådposten både med Ramin-Osmundsens bakgrunn med integreringsarbeid og hennes utenlandske bakgrunn. http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/10/18/515445.html Uff. Er det slik at Jens Stoltenberg ikke bare kan si at en innvandrer fikk jobben fordi hun var best skikket, eller er det faktisk slik at norske statsråder ikke blir utnevnt fordi man regner med at de vil gjøre den beste jobben? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Jeg synes det er et bra tegn at man deler opp i departement for barnehage, grunnskole og videregående skole, og departement for høyere utdanning og forskning. Så gjenstår det å se om det vil føre til noen reell styrking av nettopp det siste. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Morsomt at Manuela Ramin Osmundsen kom inn som statsråd. Her slo Graver- utvalget at UDI, som hun hadde ansvaret for den gangen, med hennes viten brøt loven bevisst for 182 personer. Er veldig skeptisk til at hun da skal få plass som statsråd. Men det er deilig å bli kvitt uduglige statsråder. Får bare håpe de satser litt mer på høyere utdanning siden de delte utdanningsdepartementet i to. Lenke til kommentar
modin Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Morsomt at Manuela Ramin Osmundsen kom inn som statsråd. Her slo Graver- utvalget at UDI, som hun hadde ansvaret for den gangen, med hennes viten brøt loven bevisst for 182 personer. Hun hadde ikke ansvar for UDI, det var Trygve Nordby som hadde, greit å holde seg til fakta. Men noen mener at hun som nest øverste embedskvinne i UDI burde vist om dette, noe som ikke nødvendigvis må være tilfelle. En ting er i hvertfall sikkert, hun er mer enn godt nok kvalifisert, i motsetning til resten av regjeringen som er yrkespolitikkere, har hun en lang kariere i administrasjonen og relevant utdannelse fra Frankrike. Ingen må tro at hun fikk jobben på grunn av hudfargen, har man lest et par portrett-intervjuer med damen, så er det ikke noe problem å forstå at hun er en meget dyktig kvinne. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Var det noe lurt sjakktrekk å hente inn Manuela Ramin Osmundsen? Må si jeg er i sterk tvil Med "den" forhistorien vil hun vel alltid ligge laglig til for hugg. Lurer på om det ligger noe mer muffens bak utskiftinga av Karita Bekkemellom, det går visse rykter for å si det sånn Synes nesten det virker litt hastverksaktig, tatt i betraktning hvem man valgte som hennes etterfølger. Lenke til kommentar
modin Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Ja, er nok enig at hun lett kan bli en huggestabbe, så sånn sett var det kanskje ikke lurt. Men hvorvidt det er fortjent er en annen diskusjon, desuten tror jeg nok ikke at Jens Stoltenberg ville utnevnt henne hvis han ikke hadde tro på at hun klarer å ri stormen unna. Det er vel heller ingen tvil om at denne kvinnen har guts, med tanke på at hun ikke har bodd i Norge lenger enn siden 1991 og alikevel har klart å skaffe seg toppstillinger i statsadministrasjon. Tror hun vil gjøre en god jobb, og har tidligere vist at hun er vel så opptatt av krav til innvandrer som rettigheter. Bare fordi hun er mørk må man ikke tro at hun er en kvinne som vil sy puter under armene på folk, hun har vist at hun kan være temmelig tøff, og kanskje har hun til og med mulighet til å gå hardere ut mot innvandringsproblemer enn en hvit kvinne kunne gjort på grunn av sin hudfarge. Desuten har jo kvinnelige arbeiderpartipolitikker som er gift med høyremenn, tradisjon for å gjøre det veldig bra i partiet da Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2007 Merkelig, om det stemmer at en av kandidatenes etniske opprinnelse var en av grunnene så er det jo skandaløst. Er det slik at hun skal være glad hun var en farget kvinne født i et annet land? Er det noen kandidater som da ble forbigått siden de selv ikke var innvandrer? Er innvandringsbakgrunn en kvalifikasjon? Hadde noen gitt meg en jobb og grunngitt dette med at jeg er en innvandrer så hadde jeg blitt fornærmet. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Hva spår vi om globetrotteren Erik Solheim da? Kommer han til å glise like bredt når realpolitikken presser på og han får Bellona & miljøbevegelsen på nakken. Det blir i alle fall andre boller enn å reise rundt i u-land å dele ut fra gavesekken. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 modin: Høsten 2005 var hun administrerende direktør, fra 17 mars 2006 var hun direktør. Når hun trakk seg var hun med andre ord direktør i UDI. Nå er det vel ingen som har betvilet hennes kvalifikasjoner, de er sikkert bra dem. Det som heller er mer tvilsomt er UDI skandalen. Hun fikk jo ganske god "refs" i Graver- rapporten. En pussighet er også det faktum at hun fikk statsborgerskap for to uker siden, kun for å hindre kritikk av at hun ikke var Norsk. Spørsmålet blir jo da selvfølgelig om dette vil åpne for en ny praksis der man gir personer man vil ha i regjering automatisk statsborgerskap. Dette ville etter min mening være helt galt. På den annen side så var det vel heller ikke så kontroversielt at hun fikk innvilget statsborgerskapet. Det at Stoltenberg nevnte at hennes innvandrer bakgrunn var en av grunnene til at hun ble valgt, synes jeg svekket valget hans. Hvis hun har en såpass god kompetanse for regjeringen, så burde han heller grunngitt det med det. I stedetfor å begrunne med at hun har innvandrerbakgrunn. Ikke uventet at Bjørnøy måtte gå, hun har jo fått kritikk fra alle hold. Spesielt miljøvernenrene. Mer interessant at de ga oppgaven til Solheim. Noe som egentlig viser hvor små despertate man var for å bli kvitt henne. At Karita går kom vel heller ikke som den store overraskellsen. Hun var minister i en av de minste departementene, likevel gjorde seg hun ikke mer "synlig" enn det hun gjorde. Det at de splittet kunnskapsdepartementet i to, håper jeg betyr at de vil satse mer på utdanning enn det de gjør i dag. Men uansett så burde de ha kuttet ut barnehage politikken deres. Ikke alle kan ha barna sine i barnehagen fra 8- 16, og det er vel ikke alle som jobber der som her like oppegående som andre. Det finnes jo ikke noen kvalitetssikring virker det som mange ganger. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Hvor mye reell makt har egentlig en statsråd? Er det slik at man nå kan forvente drastiske endringer? Lenke til kommentar
modin Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) modin: Høsten 2005 var hun administrerende direktør, fra 17 mars 2006 var hun direktør. Når hun trakk seg var hun med andre ord direktør i UDI. Hun trakk seg jo som direktør, nettopp fordi at disse tingene kom fram, men det var jo ikke slik at det var ting som hadde skjedd da hun var direktør. Dette skjedde mens Trygve Nordby var direktør. Men hun ble bedt om å trekke seg fordi, mange mente at hun ikke kunne ha sittet som visedirektør uten å ha kjennskap til disse tingene. Hvorvidt hun hadde kjennskap til Nordbys praksis med å handle uten politiske mandat, er det jo egentlig ingen andre enn henne selv Nordby og et par andre som vet. En pussighet er også det faktum at hun fikk statsborgerskap for to uker siden, kun for å hindre kritikk av at hun ikke var Norsk. Spørsmålet blir jo da selvfølgelig om dette vil åpne for en ny praksis der man gir personer man vil ha i regjering automatisk statsborgerskap. Dette ville etter min mening være helt galt. På den annen side så var det vel heller ikke så kontroversielt at hun fikk innvilget statsborgerskapet Her utaler du deg om ting du ikke har greie på, selvsagt kunne hun fått statsborgerskap på dagen for 9 år siden hvis hun ville det. 7 års lovlig opphold i Norge de siste 10 årene og grunnleggende norskunskaper for dem som er under 57 år (dvs. 100 timers kurs eller tilsvarende kompetanse) er kravet for å få opphold i Norge. Alle disse kravene fylle hun helt fint, saken er bare den at hun inntill nå har valgt å være fransk, det finnes jo ikke noen grunn for at en fransk kvinne skal søke norsk statsborgerskap (er ikke så fantastisk å være norsk). For 14 dager siden fikk hun sansynligvis en telefon hvor Jens Stoltenberg fortalte at hun var aktuell kandidat, og spurte om hun ville være villig til å søke norsk statsborgerskap for å være kvalifisert for stillingen (da dette er et krav i grunnlover). Det er selvsagt ingen ting problematisk i dette og hun kunne etter loven ha hvert norsk statsborger i ti år hvis hun hadde ønsket det, så jeg skjønner ikke hva du snakker om annet enn at du roter noe jævlig å trekker ting ut av nyhetsartikler som er helt andre ting enn hva som står der. Det noen har forsøkt og problematisere er at hun tidligere har utalt at hun ikke har sett noen grunn til å bli norsk statsborger, noe synes det er vanskelig at en person som ikke har sett en grunn til å være norsk velger å bli det for å blir statsråd. Jeg synes ikke dette er noe problem, mange velger å gjøre ting for å oppnå mektige posisjoner. Jonas Gahr Støhre gikk feks fra å være rådgiver for en høyrepolitikker til å bli rådgiver for Arbeiderpartiet når høyre mistet regjeringsmakten, netopp fordi at han viste at det var den raskeste veien til makt. Det at man ønsker makt er det ikke noe galt med. Hvis hun hadde kommet fra et grusomt udemokratisk regime hadde det kanskje hvert litt mistenklig hvis hun ikke tidligere ønsket å bli norsk, men denne kvinnen kommer jo fra et demokratisk europeisk land, og har vel ikke hatt noe behov for et norsk pass før nå. Endret 18. oktober 2007 av modin Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Hvor mye reell makt har egentlig en statsråd? Er det slik at man nå kan forvente drastiske endringer? Er vel ikke utenkelig at f.eks. Erik Solheim får litt ekstra å rutte med av Jens p.g.a. "tryne-tillegg" Når det gjelder Manuela Ramin Osmundsen spørs det om det hjelper med mer penger. Jeg har i alle fall en skjelven følelse av at den utvelgelsen er like risky som å sjonglere & trikse med en skarpladd pistol. Blir forundret om hun sitter helt frem til valget '09 Lenke til kommentar
modin Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Når det gjelder Manuela Ramin Osmundsen spørs det om det hjelper med mer penger. Jeg har i alle fall en skjelven følelse av at den utvelgelsen er like risky som å sjonglere & trikse med en skarpladd pistol. Blir forundret om hun sitter helt frem til valget '09 Det er neppe sansynlig med noen flere bytter i regjeringen nå. Det er ikke praksis å bytte statsråder mer enn hvert 2. år. Hvis det da ikke skjer en skandale eller personlig tragedie som gjør at de må trekke seg. Desuten ville jeg ikke hvert så skråsikker, Osmundsen har aldri selv gjort noe feil. Hun jobbet bare for Trygve Nordby når han gjorde en del feil, derfor synes jeg ikke du skal være så skråsikker på det der. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Jeg tror rett og slett hun har for liten erfaring for en slik jobb, og at hun vil rote seg bort i noe tull. Lenke til kommentar
modin Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Jeg tror rett og slett hun har for liten erfaring for en slik jobb, og at hun vil rote seg bort i noe tull. I og med at hun er jurist så tviler jeg litt på det, du har nok hengt deg litt for mye opp i den saken som var i media for en tid tilbake. Dette var Nordby (som forøvrig bare er sosionom eller noe sånt, og kanskje aldri skulle hatt jobben) som rotet i det tilfelle, det er mulig hun viste hva som foregikk, men som vi alle vet så er det å varsle om sjefens feil synonymt med politisk/karrieremessig selvmord. Derfor vil uansett det beste være å holde kjeft om det, og dessverre er det sånn at ærlighet ikke er en egenskap som blir satt spesielt pris på, så hvis Osmudsen skulle varslet Nordby, ville det sansynligvis fått være konsekvenser for henne enn det at denne saken ble oppdaget, i og med at hun er statsråd i dag så kom hun ganske godt ut av det. Men at hun er uerfaren og ikke vil greie å holde orden på et departement, vitner om at du har litt fordommer mot henne fordi hun er en mørkhudet. Vi snakker om en kvinne med juridisk embetseksamen fra Frankrike, og pedagogikk utdannelse fra Norge, og atpåtill snart 15 års erfaring som toppbyråkrat i Norge. Kanskje ikke allverden politisk erfaring, men byråkrater roter ikke så mye med ting, og det gjør vel neppe jurister heller. Det hun kan få problemer med er at hun ikke skjønner det politiske spillet, dette kan gjøre at hun blir en Bjørnøy, men hun får nok neppe sparken uansett siden det bare er 2 år igjen av regjeringens periode. Når det kommer til det å gjøre fagmessige feil så ville jeg nok ikke angrepet en av politikerne i regjeringen som virkelig har prestisjetung topputdannelse, da er det vel mer sansynlig at en slik tabbe skal begås av en av folk flest alibiene. Slik som tømmerhoggeren Dag Terje Andersen, eller et par til som vi vet bare sitter i regjeringen som folkelige alibier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå