ronny-andre Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Skal kjøpe meg ny bil, og trenger kun en liten bil som er billig i bruk. Den må ikke være eldre enn 10 år. Har da tenkt på VW Polo og Seat Ibiza, men har forstått slik at disse har samme motor? Er det noen som har erfaringer med enten VW Polo eller Seat Ibiza, som kanskje kan hjelpe meg å gjøre valget enklere? Har snakket med eieren av denne som bor rett borti gata, og han har sagt følgende: Har ikke kjørt service etter 50.000kmSommerdekkene har flere år igjen Vinterdekkene også, men metallfelgene er "stygge". Skjules av felgdeksler. Ville selv hatt kjøpt ett sett med lettmetall+nye dekk. Ser at man får bra pakker ned i 4.000,- Sentrallåsen funker ikke. Vindusviskeren bak funker ikke (trolig v.v.motoren) Noe rust på hjulbuen bak (begge sider). Ser at pris for denne type bil ligger på +55.000 Prisdifferansen bør dekke diffen (merkeverksted) Er man litt handy selv, så kan man få mye bil for lite penger :-) Meget pen inni. Alt annet fungerer som det skal. Nye bremseskiver+klosser foran (juni 2007). Problemet er at jeg ikke er noe teknisk av meg, og er avhengig av verksted for å få bilen i orden, og det blir fort dyrt for en student som meg med en deltidsjobb. Heldigvis bor jeg nærme Sverige, så jeg kan alltids ta den over grensen, men det kan jo fortsatt bli dyrt. Endret 18. oktober 2007 av ronny-andre Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Har aldri hatt Seat selv, men hadde en "ny" Seat Altea 1,9TDi, kjørt ca 8000 km, som leiebil i fjor sommer. Det er vel nærmere en Golf Plus i størrelse. Den opplevdes som kompakt og fin i motor og gearkasse/drivverk, men skranglete i karosseriet. Feelingen når man lukker dørene er som på en gammel Huyndai, VW-bilene gir bedre inntrykk her. Men du sparer nok en del $$ ved å kjøpe Seat, og jeg antar at motor/drivverk holder like bra som andre VAGer. Lenke til kommentar
ronny-andre Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2007 Takk for raskt svar. Dog tror jeg ikke akkurat denne bilen var et godt kjøp, ettersom jeg vil selvfølgelig ha en så bra bil som mulig, men jeg har ikke råd til å svi av nesten alle pengene mine bare på bilen, hvis den må repareres etterpå i tillegg. Derimot har jeg tenkt en del på denne Poloen, men den var "holdt av" til en fyr i Oslo som skulle se på den i dag, hvis han ombestemmer seg, kan det hende den blir min. Eieren har papirer på samtlige reparasjoner og kjøp i forbindelse med bilen, samt gjennomgått en NAF-test (så da slipper jeg å gjøre det). Et godt kjøp? Lenke til kommentar
Selle Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Jeg har en slik Ibiza, bare min er stv og dermed heter cordoba, og min er en 2000 model, dvs at den har en facelift. Spesielt fronten og interiøret er løftet flere hakk. Synes bilen er fantastisk å kjøre, og selv om den bare har 60 hk fra 1.4 liter føles den ikke undermotorisert. Den kvalitetsfølelsen synes jeg er veldig bra. Alle moterialer i interiøret ser bra ut og føles bra. En av de tingene jeg falt for når jeg kjøpte min, var nettopp at den ikke føltes som en gammel Huyndai. Anbefaler SEATforum.no Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Jeg har kjørt begge disse biltypene, av akkurat samme generasjon (ikke etter facelift, ombygging og what not ...), og det er kjipe greier. Poloen er hakket bedre enn Ibizaen, men er fortsatt kjipt. Friske motorer, og snerten manøvrering, det skal de ha, men laber kvalitetsfølelse (særlig Ibizaen, som skranglet mer enn et dårlig tilpasset gebiss i en berg-og-dalbane), kjipe seter og høyt støynivå gjør at jeg holder meg langt unna disse bilene. Skal også sies at clutchen på alle de tre bilene (to Seater og en VW) var som å tråkke i graut. Litt tjukk graut. Total mangel på trykkpunkt. Det må da finnes bedre bybiler til 50 høvdinger enn disse to, vel? Lenke til kommentar
ronny-andre Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2007 OML: Det er stort sett snakk om kjøring til og fra jobb og kjæreste, så det blir jo vanlig brukskjøring, i tillegg til langkjøring til kjæresten (som bor et par timer unna). Hva ville du anbefalt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Dersom Polo/Ibiza er ønsket størrelse, er Corsa og Fiesta andre spanskbygde alternativer. Personlig ville jeg sett etter en lite Fiat (Punto, for eks), som pga dårlig rykte i Norge er veldig billig som brukt (selv om det er minst like bra biler som de andre nevnte her). Det finnes også franske og japanske/koreanske alternativer. Dersom du ikke kjører mye, og ikke stille store krav til ytelse, ville jeg ha kjøpt en liten bensinmotor (1.2 i Corsa for eks. (den med 16V og doble kammer) er en god motor som trekker godt fra under 2000 til rødstrek, og du slipper å tenke på kamrem, siden den har kjede). Rimeligere forsikring får du også med mindre motor. Du kan regne med at en dieselmotor (som er noen år gammel) er dyrere i vedlikehold enn en bensinmotor, selv om den er litt rimeligere i forbruk. Gammel diesel uten turbo er sørgelig tregt, anbefales ikke. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Nå har jeg nesten bare bykjørt med disse bilene, men jeg hadde to turer på rett i underkant av en time med Poloen. Var godt å sette den fra seg igjen, ja. Lenke til kommentar
Selle Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Har ikke vert borti biler før faceliften, men etter hva jeg kan se på bilder, har de løftet interiøret mange hakk. Her er et bilde av min bil Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Ut i fra bildet virker det som om oppgraderingen er ganske omfattende, ja. Ser langt bedre ut, men jeg vet ikke åssen kvalitetsfølelsen er i de nye da ... Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Jeg kan i hvert fall svare for hva jeg synes om Ibizaene jeg har hatt. Jeg har hatt en 2000-mod 1,6 Sport og en 2001-mod 20VT Sport. BARE trøbbel med disse bilene. 1,6-sporten hadde jeg ikke så lenge da jeg synes denne var tam og kjedelig. Byttet derfor til en 20VT som var kjempemorsom i et halvt år (begge bilene var fabrikknye) helt til problemene dukket opp. I løpet av ett og et halvt år stod 20VT'en på verksted i 60 dager. Solgte bilen etter dette og fant den for en stund på finn.no. I annonsen var det opplyst om både clutchbytte og bytte av girkasse. Greit nok, dette er en bil som kanskje kjøres hardere enn andre lignende biler, men allikevel synes jeg at en girkasse skal holde lenger enn 5 år. Videre har det vært masse problemer med elektronikken i disse bilene, noe jeg selv erfarte. Mitt tips: STYR UNNA. Gamlebilen: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå