Gå til innhold

BSD/UnixInterrupt ligger på 20%

Anbefalte innlegg

Har en FreeBSD 6.2 server som kjører squid og apache for personlig bruk. Den ligger som regel på 99% idle, men de siste timene har interrupt ligget på 20%. Noen som har noen ideer om hva dette kan skyldes? Hvis jeg gir for lite info si fra hva jeg bør informerer om.

Edit: Ser at det er en ip så sender meg ca 10Mbit med udp pakker på port 10 000 med tcpdump.

Endret av ruuuty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke satt noen block-policy i brannmuroppsettet ditt. Det kan kanskje ha noe med saken å gjøre. Hvis du setter

set block-policy drop

under

set loginterface bfe0

vil du nok få et bedre resultat.

Det denne linjen gjør er at nå blir pakkene bare droppet uten at maskinen gidder å behandle disse på noen som helst måte.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

En annen fordel med å sette block-policy til drop er at du gjør det svært vanskelig for en portscanner å få svar om en port er åpen eller ikke. Når portscanneren prøver å scanne en port som du ikke har åpnet, vil portscanneren prøve å scanne porten helt til man får time out. Portscanneren vil da ikke være i stand til å avgjøre om porten er stengt eller åpen. Porten fremstår da som usynlig. noe som er gunstig ut i fra et sikkerhetsperspektiv. Å søke igjennom alle porter når du har satt block policy til drop vil ta svært lang tid. Maskinen din vil på den andre siden bare droppe pakkene uten å bry seg om dem uten at maskinen behandler pakkene.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
En liten ting, er ikke set block-policy drop default når ikke annet er angitt?

Det er jeg ikke sikker på. Husk at PF i FreeBSD 6.2 svarer til PF i OpenBSD 3.7, mens OpenBSD 4.2 er rett rundt hjørnet. Det har skjedd mye med PF siden OpenBSD 3.7 var gjeldende versjon. Så det er godt mulig block-policy er satt til return (blokkerer og gir svar tilbake at porten er stengt). På brannmuren byttet jeg fra FreeBSD til OpenBSD nettopp på grunn av PF i OpenBSD er mye mer oppdatert.

Edit: PF kommer fra OpenBSD.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...