Gå til innhold

er en skjerm inn eller en ut enhet?

swirix

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Merkelig formulering "inn eller ut enhet". Den får signaler inn og viser informasjon ut, men eg ville nok kalt det ein innenhet.

Mottaker er eit betre ord.

PC-en er ein sendar som sender signal til monitoren.

Monitoren er ein mottakar og tar imot signal frå PC-en.

Lenke til kommentar
Merkelig formulering "inn eller ut enhet". Den får signaler inn og viser informasjon ut, men eg ville nok kalt det ein innenhet.

Men siden skjermer flest ikke kan sende data til PC-en slik som f.eks mus eller tastatur kan, ville jeg kalt en skjerm for en ut-enhet; den mottar data som PC-en sender ut og presenterer/gjør dette tilgjengelig for omverdenen (brukeren).

PS. Hadde ikke skjermen kunne mottatt noe data, altså ikke hatt mulighet for signal-input, hadde man heller kunne kalt det en "ubrukelig-enhet" :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Mottaker er eit betre ord.

PC-en er ein sendar som sender signal til monitoren.

Monitoren er ein mottakar og tar imot signal frå PC-en.

tror du har misforstått litt Zeph.

I PC sammenheng så er skjermen en ut enhet, da den bare kan mota signaler fra PC-en, og vise dataen som den mottar fra PC-en.

Er det derimot en touch-skjerm, så er det en I/U-enhet, altså en inn/ut-enhet, da den både kan motta data fra PC-en som den da viser til omverdenen, og den kan motta data utenifra (trykk fra brukeren i dette tilfellet) som den sender inn ti PC-en.

Typiske inn-enheter er tastatur, mus og web-kamera.

ut-enheter er skjerm og skriver.

Men hvis du ser på noen av de nyere enhetene innen disse katagoriene, så vil du se at linjen som skiller inn og ut enheter fra hverandre blir svakere og svakere.

for eksempel touch skjermer og tastatur med display. disse er begge I/U-enheter.

Endret av fatalicus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...