Gå til innhold

Små trøbbel med HD'er

Anbefalte innlegg

Heisann!!

Jeg hadde 1 HD oppdelt i to partisjoner, så satte jeg inn en ny oppdelt i 3 partisjoner. Det som da skjedde var at min gamle D: ble til e:, mens en partisjon av den nye HD'en ble D:. Hvordan får jeg min gamle d: tilbake til d:?

Var inne på enhetsbehandling og under diskettstasjoner fant jeg hd'ene. Under egenskaper for hd'ene fant jeg instillinger for å reservere stasjons bokstaver, men disse kan man ikke velge

mvh Frode

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket opperativsystem bruker du?

Jeg har en løsning for win 2000 (som jeg bruker selv):

Control panel->Computer management

Velg deretter Diskmanagemnt under Storage-folderen

Høyreklikk på den disken du vil endre drev på.

Velg Change Driveletters og deretter Edit. Nå kan du velge en ledig bokstav.

Skal du bytte derv(bokstav) på to av diskene, må du trikse til med å velge et som er ledig først på den ene diken for deretter å bruke den "frigitte " bokstaven/drevet.

Lenke til kommentar

Grunnen til at du fikk en ny D er at den første partisjonen på den nye disken er partisjonert som Primary partition. Dette kan du fixe med et program som heter Partition Magic 6 (eller 7).

Hvis du ikke har programmet er det sikkert en her på forumet som kan ta en image av sine to disketter og sende dem til deg.

p|cachu

// du må altså forandre den første partisjonen på den nye disken til Logical Partition//

[ Denne Melding var redigert av: picachu på 2002-01-04 20:41 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-04 20:37, picachu skrev:

Grunnen til at du fikk en ny D er at den første partisjonen på den nye disken er partisjonert som Primary partition. Dette kan du fixe med et program som heter Partition Magic 6 (eller 7).

Hvis du ikke har programmet er det sikkert en her på forumet som kan ta en image av sine to disketter og sende dem til deg.

p|cachu

// du må altså forandre den første partisjonen på den nye disken til Logical Partition//

[ Denne Melding var redigert av: picachu på 2002-01-04 20:41 ]

Det jeg glemte å si i det første inlegget, er at den nye HD skal brukes på en annen hd primært. Så da vil vel ikke løsningen din fungere?? eller...

mvh Frode

Lenke til kommentar

Stasjonbetegnelser bestemmes priomært av den rekkefølge kontrollerne oppdages av BIOS.

Reglene er for rekkefølge partisjoner monteres er:

Første IDE/SCSI Kontroller (Controller0)

- Første Partisjon på Første Disk (Primary, Disk0)

- Første Partisjon på Andre disk (Primary, Disk1)

- Andre partisjoner på de samme diskene (Extended, Logical)

Deretter så monteres neste kontroller.

Rekkefølgen av hvilke kontrollere som kommer først bestemmes av hva du setter i BIOS, dvs enten SCSI eller IDE.

Primary parisjon fra ALLE disker monteres alltid først, deretter monteres alle de andre partisjonene.

Unntak er om partisjonen her Hidden, eller uleselig for det operativsystemet du benytter.

Eksempel. La oss si jeg har 3 disker. 2 IDE disker, og èn SCSI disk.

La oss kalle diskene for IDE1, IDE2 og SCSI1. Jeg har valgt i BIOS at IDE kontrolleren skal benyttes først.

Hver disk har 2 partisjoner - èn primær, og èn logical.

I windows så vil det bli seende ut slik:

C: (IDE1, Prim)

D: (IDE2, Prim)

E: (SCSI3, Prim)

F: (IDE1, Sec)

G: (IDE2, Sec)

H: (SCSI1, Sec)

Men - OBS. Om du f.eks bruker SCSI som første kontroller, men allikevel har en IDE CDROM som du benytter å Boote ifra, for å installere f.eks WinXP eller Win2000, da blir rekkefølgen anderledes.

Dette fordi CDROM'en blir startet først, og denne sitter på IDE kontrolleren - så vil du legge merke til forandringer under setup av operativsystemet.

Bruk av IDE cdrom gir uønsket bieffekt av at IDE kontroller blir montert først. Men når operativsystemet er ferdig installert, så blir rekkefølgen snudd tilbake til de gamle reglene igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...