Gå til innhold

bytte til ubuntu ?

1915

Anbefalte innlegg

jeg så på itavisen at ubuntu 7.10 er lansert: http://itavisen.no/sak/493018/Ubuntu_7.10_lansert/

:)

jeg har ALDRI hat linxu /ubuntu da. er verdt å bytte fra xp/vista til ubuntu ? :)

eller kjøre en dual boot ? :D

har veldig lyst på ubuntu da ;D

kom med tips og anbefalinger ?

jeg spiller ganske lite da. kunn cs 1.6 men var noen som sa at det var mulig å installere gjennom et program eller noe i ubuntu ? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CS 1.6 er relativt simpelt å kjøre via Wine, jeg gjør det selv.

Om du får så mye hjelp i forumet i dag er uvisst - alle skal prøve 7.10 :mrgreen:

Ubuntu er anbefalt for nybegynnere, så det er bra du valgte den.

Jeg anbefaler først å laste ned en livecd med 7.10 (http://no.releases.ubuntu.com/7.10/), anbefaler torrenten, og prøve det UTEN å installere det. Da kan du også se om nettverk (spesifikt trådløst) lyd o.l fungerer (antagelig fungerer alt out-of-the-box)

Hvis du bil installere Ubuntu er det å ha en maskin som du bare har ubuntu på det «enkleste», siden du slippper trøbbel med partisjoner o.l, men dobbeltboot er også vanlig.

Lenke til kommentar

kompis av meg har samme nettverkskort som meg(trådløst) og han har ubuntu. han sier det funker :D

men så har jeg 4 harddisker da. 1 raptor disk på 150 gb med xp på. og 3 andre disker med stuff.

men så er det jo sånn at ubuntu har annet filsystem er det ikke ? ext3 ?

og windows ntfs.

så lurer jeg på om det er mulig å bruke alt av det jeg har på de diskene med musikk og stuff da ? slik som musikk video og filmer(iso/xvid filer) og musikken min :)

Endret av 1915
Lenke til kommentar

Har lyst til å instalere Ubuntu jeg å, synes det så litt fett ut. Men kun til å teste, og ikke til å bruke som fast OS. Men har 0 peiling på linux. Er det bare å laste det ned, og instalere på en annen partisjon? Kan man da velge hva man vil bruke når man starter PC-en? Noen så også at man kan prøve det uten å instalere det, kan man velge dette når man starter programmet? Som sagt..har 0 peiling på linux..

EDIT: Leste nettopp dette "The desktop CD allows you to try Ubuntu without changing your computer at all, and at your option to install it permanently later. This type of CD is what most people will want to use. You will need at least 320MB of RAM to install from this CD."

Så jeg får vel bare laste det ned å se hva som skjer :)

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Har lyst til å instalere Ubuntu jeg å, synes det så litt fett ut. Men kun til å teste, og ikke til å bruke som fast OS. Men har 0 peiling på linux. Er det bare å laste det ned, og instalere på en annen partisjon? Kan man da velge hva man vil bruke når man starter PC-en? Noen så også at man kan prøve det uten å instalere det, kan man velge dette når man starter programmet? Som sagt..har 0 peiling på linux..

EDIT: Leste nettopp dette "The desktop CD allows you to try Ubuntu without changing your computer at all, and at your option to install it permanently later. This type of CD is what most people will want to use. You will need at least 320MB of RAM to install from this CD."

Så jeg får vel bare laste det ned å se hva som skjer :)

lag deg din egen trAd

Lenke til kommentar

nå har jeg installert ubuntu. hvordan tar jeg update av ubuntu ? slik som drivere og hva skriver jeg får å laste ned programmer i gnome-terminale og hva skriver jeg for å laste ned nvidia driverne ?

har nvidia kort

edit: fikk til nvidia driverne

Endret av 1915
Lenke til kommentar

sudo aptitude update oppdaterer alle pakkelistene

sudo aptitude upgrade installerer nyere varsjoner av programmene du har

sudo er kommandoen for å gjøre noe som superbruker, aptitude er et program for pakkebehandling(kan også bruke apt-get, men aptitude skal ha bedre avhengighetsbehandling har jeg hørt), og update/upgrade forteller aptitude hva den skal gjøre

EDIT:

For å installere en pakke så må du skrive

sudo aptitude install pakkenavn

om du skal installere Amarok blir det da

sudo aptitude install amarok

Siden amarok trenger mye av KDE(et annet skrivebordsmiljø enn gnome. standard i kubuntu), så vil aptitude også laste ned og installere kdelibs og mange andre pakker.

Når denne prosessen er ferdig skal de bare være å starte amarok.

Endret av MaxTiger
Lenke til kommentar

Har du prøvd å bruke Legg til/fjern programmer fra programmer menyen, eller synaptic fra administrasjon?

Det er vel ikke så mye lenger som du må ha kommandolinja til.

Men virker som du er villig til å prøve noe nytt, og det er kjempebra. Kommandolinja kan være veldig nyttig.

Prøvd tab-completion og historikken i kommandolinja?

Lenke til kommentar
Har du prøvd å bruke Legg til/fjern programmer fra programmer menyen, eller synaptic fra administrasjon?

Det er vel ikke så mye lenger som du må ha kommandolinja til.

Men virker som du er villig til å prøve noe nytt, og det er kjempebra. Kommandolinja kan være veldig nyttig.

takk :)

hæ ? oO :blush:

Lenke til kommentar

For Java o lignende som du sikker vil savne, anbefaler jeg deg å gjøre som på detet bildet:

http://bildr.no/view/113439

Programmer->Legg til/fjern->

Velg "All avilible apliactions" i Show:-feltet

og søk etter restricted

Pakken "Ubuntu restriced extras" legger inn flash, java, mp3m.m

Edit: Java klikket under denne installasjonen min, jeg etterpå måtte jeg kjøre System->Administrasjon->Synaptic pakkebehandler->Rediger->Reparer ødelagte pakker->Bruk

(men det kan hende det fungerer hos andre)

Downloadmappa er jeg litt usikker på. Prøv å boote windows og skru den av vanlig 1 gang.

Endret av Kagee
Lenke til kommentar

tab-completion er en funksjon som fyller ut det som er mulig når du skriver en kommando. om du skrive sudo apti og trykker tab, vil aptitude bli fylt ut. Om det er flere alternativer, for eksempel etter at du har skrevet aptitude, så vil ingenting skje om du trykke tab, men om du trykker tab en gang til, så vil du få lista alle mulighetene. Veldig kjekt.

Bash lagrer kommandohistorikken din, så om du trykker opppila, så vil den forrige kommandoen din komme. Tror standard er at 100 siste kommandoen lagres.

Du kan også hoppe til en tidligere kommando ved å trykke control+r. da søker du igjennom kommandohistorikken.

Om du skal skrive sudo aptitude update, så holder det antageligvis å trykke control+r og skrive upd. den vil da hoppe til sist kommando du skrev som inneholdt upd.

EDIT: når det gjelder ntfs disken din. Veit du hva den heter i ubuntu? tenker da på formatet sda1 (første partisjon på første disk). du formaterte den vel ikke da du installerte ubuntu?

Endret av MaxTiger
Lenke til kommentar

boote windwos. neei.

jeg foramterte hele disken og la inn linux på den disken jeg hadde windows. tenkte at jeg ikke hadde bruk for windows siden jeg nesten ikke spiller spill...

hvordan kan jeg få fikset det med filsystemet da ? slik at jeg kabn bruke diskene i ubuntu og ha ting på den ?

Lenke til kommentar
boote windwos. neei.

jeg foramterte hele disken og la inn linux på den disken jeg hadde windows. tenkte at jeg ikke hadde bruk for windows siden jeg nesten ikke spiller spill...

hvordan kan jeg få fikset det med filsystemet da ? slik at jeg kabn bruke diskene i ubuntu og ha ting på den ?

Ubuntu skal i 7.10 ha støtte for lesing og skriving til ntfs disker. lesestøtte har vært standard en god stund.

Ligger downloads på en annen disk enn ubuntu? Du skriver du formaterte hele disken..

om du har formatert der downloads lå, så kan det bli vanskelig å finne det ijen

Lenke til kommentar
boote windwos. neei.

Ubuntu skal i 7.10 ha støtte for lesing og skriving til ntfs disker. lesestøtte har vært standard en god stund.

Ligger downloads på en annen disk enn ubuntu? Du skriver du formaterte hele disken..

om du har formatert der downloads lå, så kan det bli vanskelig å finne det ijen

nei var ikke det jeg mente.

skal forkalre litt bedre

okei forklarer fra før jeg formaterte:

150 gb raptor disk: windows xp pro(nfts)

2 stk 500 gb hdd med stuff(ntfs)

1 stk 400 gb hdd med downloads på(ntfs)

etter formatering:

150 gb raptor disk ubuntu 7.10(ext3)

2 stk 500 gb hdd med stuff(ntfs)

1 stk 400 gb hdd med downloads på(ntfs)

det er KUNN raptor disken jeg formaterte og :)

btw: er sata disker

Hovedkort: asus P5N-E SLI

er selv bygd pc ;D

med core 2 duo cpu 2.6 ghz *stolt* :blush:

Endret av 1915
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...