Gå til innhold

Guide for å "lage" din egen hjemmeside!


Anbefalte innlegg

Denne vil komme i 4 steg, de kommer så fort jeg får skrevet dem.

 

 

Steg 1 - Bestille deg et webhotell.

 

Her skal jeg ta for meg at vi bestiller et hotell med egoria.

 

Dette er meget enkelt, og går veldig fort.

Først går du inn på www.egoria.no og velger Web-standard.

Dette finner du nederst på siden.

 

Det er her det vanskelige kommer. Å velge et domene!

Du har fått opp et felt som du kan søke på. Skriv ønsket domene her, og velg søk.

I dette eksemplet, så skriver jeg inn taskeland.

 

Nå har jeg fått opp en liste, og jeg ser de domenene som er ledig.

For å velge .no, så må du ha et organisasjonsnummer, og det har du ikke, og derfor velger jeg .net her.

Jeg huker av på .net og velger 'Legg til i Handlevong'

 

Da har du fått opp noen nye valg, deriblandt står 'Web-Medium' som standard. Her velger vi 'Web-standard' istedenfor.

Da ender prisen seg. Men husk, dette er før vi skal taste inn promo-koden, så dette vil endre seg.

 

Velg så neste steg.

 

Her en en liste over ekstra ting. Dette er ikke noe du vil trenge, så her velger vi neste steg igjen.

 

Her må du taste inn navn og alt sammen. For å bestille et Webhotell, så må du være 18 år. Jeg er ikke 18 år, jeg bestilte her, så det gjør ingen ting at du ikke er det.

Skriv inn alle opplysninger og huk av på at du er 18 år og har lest betingelser.

 

hvis du vil ha 240 kr i rabatt, så skriver du følgende promokode: kulestepromo

 

 

Når du har gjort dette, så veger du 'Sende Bestilling'.

 

Denne prosessen kan ta alt fra 10 min til 16 timer på en hverdag. I Bestiller du fredag kveld, lørdag eller søndag, så blir ikke dette registrert før på mandag.

 

 

Da er steg 1 ferdig! Gratulerer med et nytt webhotell.

 

 

 

 

 

Steg 2 - Laste opp hjemmesiden.

 

Grunnen til at jeg sier at alt dette er enkelt, er fordi at alt er et ferdig system.

Nå skal vi ta for oss guiden for å laste opp hjemme siden på domenet ditt.

 

I dette eksemplet så har du bestilt et webhotell fra Egoria.

 

Når du bestilte ditt webhotell, og fikk det godkjent, så fikk du noen mail.

Deriblandt var passordet til din FTP server. Denne får du bruk for senere i dette steget, så ha dette klart!

 

Aller først må du laste ned systemet. Dette er e107 med en full norsk oversettelse.

Dette kan du laste ned [link=http://www.kuleste.net/download.php?view.2]HER[/link]

 

Når du har lastet ned dette, så åpnet du filen du lastet ned og velger pakk ut. Når du har pakket ut disse filene, så vil du se hele systemet foran deg.

Dette er i form av PHP, og det trenger vi ikke å gå noe inn på. Men dette er filene du skal laste opp til serveren din.

 

For å laste opp dette trenger du et FTP program. Her skal vi ta for oss Smart FTP.

Smart FTP kan du laste ned [link=http://www.kuleste.net/download.php?view.3]HER[/link]

Last ned dette og innstaller.

 

Nå har du dette:

- Hjemmeside systemet

- Smart FTP, FTP programmet

- Og denne guiden.

 

Start SmartFTP.

Du blir da møtt av følgende skjerm:

113138.jpeg

Velg ok.

 

 

Nå har du Smart FTP oppe. Her kan du krysse ut Velkommen skjermen. Dette programmet har en Fane funksjon. Dette gjør at du kan ha oppe fler vinduer på en gang. I Fanelinjen (rett over velkommen skjermen), er vinduene.

Her skal du krysse 'Welcome' ut.

I baren over, må du skrive inn informasjonen til FTP serveren din.

Denne baren ser sånn her ut:

113139.jpeg

 

Litt før i denne guiden, så fortalte jeg om en mail du fikk med konto opplysninger. Her står all info om din FTP server.

Skriv inn denne infoen i denne baren og trykk på Enter, eller den grønne pilen.

 

Da er din ftp server oppe.

 

Av disse mappene, så er det en mappe som heter <dittdomene.noe>

Hos meg heter denne mappen 'Kuleste.net'

 

Gå inn på din sånn mappe.

 

Her skal alle filene for hjemmesystemet inn. Finn fram mappen du har hjemmeside filene i (e107).

Dra alle disse filene inn hit.

113141.jpeg

 

MERK: Når du laster opp disse filene, så kan det stoppe. Men hvis du rangerer filene i e107 mappen i alfabetisk rekkefølge, så kan du starte på en mappen hvor dan slutta, ettersom den laster opp i alfabetisk rekkefølge.

Hvis denne stopper, så hjelper også å vente 5-10 minutter før du fortsetter å laste opp.

La oss si at den stopper på e107_plugins.

Da går du inn på din hovedmappe (<dittdomene.noe>).

Så merker du e107_plugins og e107_themes i den e107 mappe (som du lastet ned fra kuleste.net) og drar disse inn i ftp servere.

Velg at den skal overskrive alle mapper. Så lar du den gå.

Dette skjer ofte bare en gang.

 

Denne prosessen kan ta en stund, så det er bare å vente til dette er ferdig.

 

[xx:xx:xx] Transfer successful.

- Dette betyr at det er ferdig.

 

Nå er alle filene lastet opp. Men det gjenstår fortsatt litt. Du må CHMOD noen av filene og mappene.

Hvordan gjøres dette?

- Du blar fram til mappen du skal CHMOD på, høyreklikker og velger Properties/CHMOD

- I feltet 'permissions' så skriver du 777.

 

Følgende mapper og filer på du gjøre dette på:

- FIL....: e107_config.php

- MAPPE..:e107_files/cache/

- MAPPE..:e107_files/public/

- MAPPE..:e107_files/public/avatars/

- MAPPE..:e107_plugins/

- MAPPE..:e107_themes/

 

Da er steg 2 ferdig! Gratulerer med ferdig opplastet system på din webserver! =)

Endret av Rubster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synest det er opsiktsvekkende at du oppfordrer mindreårige til å bestille tjenester de ikke har lov å bestille, iflg. retningslinjer og "terms of service".

 

Jeg syntes at det er oppsiktsvekkende at du sier at jeg oppfordrer mindreårige til dette.

Jeg er ikke 18 år, jeg bestilte her, så det gjør ingen ting at du ikke er det.

 

Der ser du. Jeg sier at det ikke gjør noe, om de ikke er 18 år.

Hvis du kan forklare meg hvis i denne setningen jeg oppfordrer noen til å gjøre noe som helst, så fortell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...