miXer Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Heisann. Jeg lurer på hvordan jeg ved en grei måte kan dele noen mapper fra min ubuntu 7.10 til XP/Vista maskiner. Vil helst at dette skal kunne gjøres via et GUI. Er ikke så storfornøyd med terminal løsninger. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=818603 Lenke til kommentar
miXer Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2007 Den hjalp meg ikke stort. Den viste til samba som er basert på å redigere tekstfiler. Prøvde å legge inn kcontrol som det stod, men der hadde jeg ingen valg. Har prøvd Samba GUI'et, men der blei jeg bare veldig forvirra. Har prøvd å høyreklikke på en mappe som jeg vil dele og valgt del, valgt Windows Nettverk (SMB), restartet samba og prøvd å komme meg inn på ubuntu maskina mi fra en XP/Vista/2003 maskin, men kommer ikke inn. Noen som vet hvordan jeg kan dele en mappe like lett som jeg kan i windows. Vil ikke redigere noen tekst filer. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Om du lar KDE ligge litt for nå. - Hva skjer om du installerer samba, og deretter prøver system > shared folders? Skal i teorien være alt du trenger å gjøre. Lenke til kommentar
miXer Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2007 Samba ligger inne, og trykker jeg på "System - Administrasjon - Delte mapper" så ligger mappa jeg har prøvd å dele der med riktig info. Men fortsatt no go med å få tak i min maskin fra en windows maskin. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Har du sjekket "general properties" og sjekket at WINS og Workgroup er korrekt? Lenke til kommentar
miXer Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2007 Har satt MSHOME i workgroup, men den ubuntu maskina jeg sitter på er utenfor domenet som windows maskinene er medlem av, så er litt usikkert på hva som skal stå der.. WINS serveren er riktig. den har jeg satt til å være domenets wins server. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Aha, så du skal altså ha Ubuntu-maskinen til å dele mapper til et domene? Det kompliserer jo i så tilfelle ting noe, da må jeg nesten leie litt. Skal dog være mulig å melde en Ubuntu-maskin inn i domene (tror jeg). Lenke til kommentar
miXer Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2007 Ja, jeg skal dele mapper fra ubuntu maskina til windows maskiner i domenet. Ubuntu maskina har IP fra domenet, den er bare ikke meldt inn. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Du kan jo kikke litt her, http://www.linuxquestions.org/questions/li...-domain-522401/ men virker som en del avansert lesing. Er dessverre helt fersk på Linux, har kun erfaring med Windows-servere, så tror nok du må få noen litt mer avanserte til å hjelpe deg Lenke til kommentar
miXer Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2007 Takk for svar, men dette var jo bare en hel masse samba text konfigurering, noe jeg egentli ville holde meg unna. Nå har jeg funnet ut at linux maskin på et windows domene blir for mye stress for meg. Det tar for mye tid av min arbeidsdag til konfigurering enn hva windows gjør. Jeg liker linux, jeg kan tenke meg å bruke det, men ikke på jobben med mindre linux kommer opp med bedre og mindre tidkrevende løsninger for f.eks: - Legge til printer fra windows maskin/server - Legge til delte shares med read/write fra windows maskin/server - Dele mappe/mapper med read/write fra linux maskin til windows maskin/server - Melde en linux maskin inn i et windows domene Dersom noen har noen gode tips til disse tingene, så tas dette imot med stor takk! Ubuntu 7.10 med Compiz banker alle windows versjoner ned i støvlene!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå