Dipstick Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Mye artig lesing her Bensin VS diesel er en smakssak,noen vil ha det ene osv.. Har prøvd mye rart av bil og motorer de siste årene og situasjons anhengig (type bil/hvor mye last/forbruk/støy etc) er begge deler gode alternativer,det må en prøve seg fram til hva man liker selv! Men skal man diskutere må det stå i forhold,turbo bensin kontra turbodiesel eller sugebensin kontra sugediesel. Feil feil! man skal sammenligne det folk kjøper og i den prisklassen folk kjøper. Dermed forsvinner bensinturbo stort sett som alternativ. Og hvem har bestemt at det er det man skal sammenligne? Utifra førsteposten til trådstarter så virker det jo som om det er det tekniske han først og fremst er ute etter, og da er det vel mest relevant å sammenligne tilsvarende motorer. Å diskutere hva som er best i en gitt prisklasse har man jo uansett også gjort til gangs i denne tråden. Lenke til kommentar
Khaya Ivorensis Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Problemet er at syklisten ikke har en spesielt flat momentkurve, den stuper brått straks syklisten begynner å få fart på pedalene. Og fordi dreiemomentkurven stuper såpass bratt ved økende turtall, så blir det aldri noen stor makseffekt heller. Her har du rett. Men se på sykkelens klatreegenskaper. Syklisten kan bakkestarte uten bruk av kløtsj, og han trør rett opp fra null turtall. Prøv å sette en bil i gir og gi gass fra null turtall (altså uten å bruke kløtsjen) og motoren kveles. Hver gang. Hva slags klatreegenskaper har nå en feit mann på tråsykkel? Nesten ingenting. Med så lite effekt og så stor egenvekt, skal syklisten (med sine 500Nm) være glad for å komme seg opp selv en slak bakke. Grunnen til at en sykkel kan starte uten bruk av clutch er vel ganske opplagt. Det at en forbrenningsmotor trenger turtall for å gå er ikke noe nytt. Elbiler har derimot en ganske flat dreiemomentkurve som dessuten starter omtrent ved 0 o/m, og de første meterne er det knapt noe kjøretøy som er like startraskt som elbiler. Bakestart er null problem, selv uten bruk av kløtsj. Det eneste som kan hamle opp med sykler og elbiler i bakkestartøvelser uten kløtsj er dampdrevne biler, som også har maks dreiemoment før ting begynner å bevege seg. Det finnes ikke mange dampdrevne biler i våre dager, men for 100 år siden var de svært vanlige. Deres store minus, som gjorde at de forsvant, var tiden det tok å varme opp dampkjelen før man kunne starte kjøreturen. Hva har elbiler med dieselmotorer å gjøre? Ellers interessant å lese. Effekt har ikke alt å si, men i og med at effekt i prinsippet er dreiemoment ganget med turtall, så kan en turtallsmotor ty til høyt turtall og og heller bruke en lav utveksling for å kompensere for lavt dreiemoment. Det du altså sier, er at en bil med 200hk diesel, og en 200hk bensiner går omtrent like godt. Selv om dieselen har dobbelt så mye moment, har den momentet på halvparten så høyt turtall. DVS. at du må gire bilen dobbelt så høyt for å oppnå samme fart, og da synker momentet på hjulene til halvparten. Vanskelig å forstå? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Det du altså sier, er at en bil med 200hk diesel, og en 200hk bensiner går omtrent like godt. Selv om dieselen har dobbelt så mye moment, har den momentet på halvparten så høyt turtall. DVS. at du må gire bilen dobbelt så høyt for å oppnå samme fart, og da synker momentet på hjulene til halvparten. Vanskelig å forstå? Hvis motorene alltid gir 200 hester, uansett turtall, da kan man regne sånn som du gjorde der. Ellers ikke. Og så vidt jeg vet er det enda ikke konstruert noen motorer som yter det samme uansett turtall. Lenke til kommentar
Khaya Ivorensis Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Jeg snakker visst bare rett forbi deg. Ha en god dag videre. Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Dieselmotorer må lages i støpejern, ellers sprenges de. Dieselmotorer i seg selv er derfor tyngre enn enn tilsvarende bensinmotorer, moderne bensinmotorer lages nemlig av aluminium. Hele bilens egenvekt blir derfor større. Hvis totalvekten er uendret betyr dette at man ikke får ta med like mange kg bagasje i en dieselbil. -------------------------------------------------------------------------------- Klippet fra ClubPeugeotUk: A new light aluminium alloy 1548cc 49bhp diesel engine was introduced in 1979 and offered in the GRD saloon model. It thus became one of the earliest entrants into the UK small diesel (under 2000cc) market. The only other contender at the time was the VW Golf diesel. Both cars set new standards of refinement for diesel engines and contributed to the surge of popularity for diesel cars in the 1980s. Peugeot were to remain market leaders in this field for many years to come. Som du ser så har det vært produsert lettbygde dieselmotorer noen år...... Endret 30. oktober 2007 av Jan-E. Lenke til kommentar
Ditech Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Jeg kan minne om at min dieselmotor veier godt under 100kg... syns ikke det er spesiellt tungt men... Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Jeg kan minne om at min dieselmotor veier godt under 100kg... syns ikke det er spesiellt tungt men... Det er altså 1,2-literen i A2-en din du tenker på? 100 kg for en 1,2-liter er tungt. Jeg vet f.eks av en engelsk 2-liters sugebensin-V8-er som veier 73 kg og gir 302 hester og 226 Nm. Endret 30. oktober 2007 av SeaLion Lenke til kommentar
trra Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Itilleg så er vel 1,2tdi 3-sylindret, 1,4 tdi har hvertfall 3. Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 (endret) Skal man ha en vare-/arbeidsbil så ville jeg definnitivt valg diesel. Skal man trekke mye tungt og tung henger så er det ganske suverent med TDi syns jeg. Har kjørt en del V.A.G 115hk 1.9TDi med henger i dag.., det gikk som en drøm. Clutchen fikk smake da, egentlig burde første giret vært litt lavere gira for henger-kjøring. Hengeren var en kabeltrommelhenger, måtte slure sagte avgårde mens kabelen ble dratt ut opp bakker og det som var.. Funka ganske bra Eneste minus var at clutchen ble nok litt slitt Lukter helt sykt inni bilen. Dette var med en Caddy og henger på 1.6tonn ca. Endret 7. november 2007 av pc^2007 Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Diesel er for gjerrigknarker og gamlinger. You heard it here first! Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Karnsje du skulle finne på noe annet for å øke postcounten din? et glimrende forslag om jeg får si det selv Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 (endret) Karnsje du skulle finne på noe annet for å øke postcounten din? et glimrende forslag om jeg får si det selv Hvorfor det? Er jo så og si fakta. Den eneste grunnen for å kjøpe diesel er for å spare penger. Det er ingen som kjøper en diesel-bil fordi de liker lyden eller at de syntes den er rask. Endret 10. november 2007 av ahpadt Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Karnsje du skulle finne på noe annet for å øke postcounten din? et glimrende forslag om jeg får si det selv Hvorfor det? Er jo så og si fakta. Den eneste grunnen for å kjøpe diesel er for å spare penger. Det er ingen som kjøper en diesel-bil fordi de liker lyden eller at de syntes den er rask. Detta er jo bare tull... Noe mer sier jeg ikke om den saken. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 (endret) Karnsje du skulle finne på noe annet for å øke postcounten din? et glimrende forslag om jeg får si det selv Hvorfor det? Er jo så og si fakta. Den eneste grunnen for å kjøpe diesel er for å spare penger. Det er ingen som kjøper en diesel-bil fordi de liker lyden eller at de syntes den er rask. Detta er jo bare tull... Noe mer sier jeg ikke om den saken. Ok... Det er ikke bevist noen gang at diesel er bedre enn bensin, bortsett fra på Le Mans, hvor Audi igjen og igjen vinner med sin TDI-bil. Endret 11. november 2007 av ahpadt Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 (endret) Karnsje du skulle finne på noe annet for å øke postcounten din? et glimrende forslag om jeg får si det selv Hvorfor det? Er jo så og si fakta. Den eneste grunnen for å kjøpe diesel er for å spare penger. Det er ingen som kjøper en diesel-bil fordi de liker lyden eller at de syntes den er rask. Detta er jo bare tull... Noe mer sier jeg ikke om den saken. Ok... Det er ikke bevist noen gang at diesel er bedre enn bensin, bortsett fra på Le Mans, hvor Audi igjen og igjen vinner med sin TDI-bil. Såvidt jeg vet er det bare de siste par årene at dieselbiler har deltatt i Le Mans, foruten en gang på 50- eller 60-tallet da det kom et innskudd av en. Nå er det også blitt vurdert å forby dieselbiler i Le Mans pga. det høye momentet. I truckpulling er diesel stort. Interessant? Ikke veldig. Jeg mener det blir mer matnyttig å diskutere hva som er "best" når det kommer til kravene og kjørestilen til folk på dette forumet. Du må gjerne fortelle om dine egne opplevelser i en dieselbil. Endret 11. november 2007 av kjaks Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Karnsje du skulle finne på noe annet for å øke postcounten din? et glimrende forslag om jeg får si det selv Hvorfor det? Er jo så og si fakta. Den eneste grunnen for å kjøpe diesel er for å spare penger. Det er ingen som kjøper en diesel-bil fordi de liker lyden eller at de syntes den er rask. Ehh you are looking at one Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Karnsje du skulle finne på noe annet for å øke postcounten din? et glimrende forslag om jeg får si det selv Hvorfor det? Er jo så og si fakta. Den eneste grunnen for å kjøpe diesel er for å spare penger. Det er ingen som kjøper en diesel-bil fordi de liker lyden eller at de syntes den er rask. Ehh you are looking at one Hvor? Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Karnsje du skulle finne på noe annet for å øke postcounten din? et glimrende forslag om jeg får si det selv Hvorfor det? Er jo så og si fakta. Den eneste grunnen for å kjøpe diesel er for å spare penger. Det er ingen som kjøper en diesel-bil fordi de liker lyden eller at de syntes den er rask. Ehh you are looking at one Hvor? Jeg ^^ Far og bror har samme meninger også, men vet ikke om noen flere Lenke til kommentar
rublings Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Er vel seriøst ingen som kjøper diesel for lydens skyld, men jeg skjønner det med kraften. Noen liker kreftene slik en dieselbil leverer den, andre liker bensin-turbo best. Andre trenger diesel for campingvogn ol., andre kjøper bensin fordi de liker bedre høyt turtall. Mer lekebil i mine øyne. Smak og behag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå