Bjerknez Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 3l non turbo bensin vs 3l turbo diesel: Syntes det var ganske gjevnt jeg selv om diesel har x antall flere nm pga turbo. flying start er det å. Nå vet ikke jeg hvem av bilene som var hva i denne videoen, men det så ut til at det var ganske så jevnt hele veien. Men det er mye som spiller inn. Disse motorene er jo ikke like på en flekk, selv om de har noenlunde samme ytelser, så kan det ikke heeelt sammenlignes. Uansett, så kan man tydelig se at man ikke bør kimse av en diesel Dessuten så er dreimomentet til en 6'er (bensin) kraftig selv i høye hastigeheter og høye turtall, der en diesel normalt slipper opp for krefter. Hadde man tatt en 60 til 120 km/t test av disse to, ville man nok sett en mer vass diesel. Det er nemmelig akkurat der vi normale folk trenger kreftene. Jeg er ikke villig til å betale skjorta for en bil som går fort fra 120 km/t til 240 liksom. Hva er vitsen med det... så lenge man ikke kjører løp eller andre ting? Uansett, så gikk begge disse bilene ganske bra Lenke til kommentar
eab Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 (endret) Det står at bensinbilen er blå, og dieselbilen grå. enda en diesel vs bensin: http://youtube.com/watch?v=MWHX03arF9k - bmw 5-serie http://youtube.com/watch?v=-P1IEWcGrtw -skoda vrs mot mini - mini diesel vs mini bensin del1 - mini diesel vs mini bensin del2 Endret 29. oktober 2007 av Erik Braseth Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 (endret) Som sagt, så drar bensin-bmw'en fra dieselbilen i starten. Så vidt jeg kan se så holder dieselbilen følge fra en viss hastighet hele veien. Dessuten så var det jo elendig kjørt av han som styrte dieselbilen i forhold til bensinbilen. I en slik situasjon kommer alt ann på selve sjaføren og ikke motoren. Det understreker bare det jeg allerede har sagt: Dieselbiler har krefter der man trenger dem! Det fikk en 2004 mod. Audi S4 erfare her om dagen, da jeg så vidt kjørte fra han på en strekning på rundt 1 km. Hastigheten jeg begynte i var rundt 60 km/t. Der hadde han ikke sjans. Men hadde det vert fra stillestående, så hadde han nok kommet først i "mål", men for meg så er ikke 0-100 km/t så veldig viktig. Hastigheter langt over 180 km/t og akselerasjon ala 0-100 er en diesel stort sett litt treigere. Men i hastigheter rundt det normale og mellomakselerasjoner er dieselen fortsatt hakket over. En bensin motor av typen som ble testet er bygget for fart, og en dieselmotor er bygget for kraft og komfort. Diesel-bmw'en var også hele 10% billigere enn bensin-bmw'en + at den støyet mindre og brukte mindre drivstoff. De andre videoene har jeg ikke rukket å se enda, da jeg sitter på jobb og har andre ting og gjøre, men antar at argumentene mine holder også der. Endret 29. oktober 2007 av GigaFlow Lenke til kommentar
trra Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Både s4 og bmwen med bensin har ikke turbo og selvsagt, når bensinbilen vinner, da kjører han med diesel elendig, men når du tar en s4 så må jo begge førerene være like gode, helst var det vel en erfaren racer kjører bak rattet på S4... Lenke til kommentar
eab Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 GigaFlow: jeg linket ikke til videoer så du skulle få lov til å plukke de i småbiter med argumentene dine. Det var mer fordi det kunne være en fin avveksling å se noen diesel vs. bensinbiler istedet for side opp og ned med tekst. Forøvrig vinner skodaen mot minien Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Både s4 og bmwen med bensin har ikke turbo og selvsagt, når bensinbilen vinner, da kjører han med diesel elendig, men når du tar en s4 så må jo begge førerene være like gode, helst var det vel en erfaren racer kjører bak rattet på S4... Vi kjørte rett frem på 4-felts vei uten å svinge noe som helst. Jeg har DSG og tåkket dermed kun gassen i bånn. Altså ikke noe krevende kjøring overhodet. Dessuten så var det han i S4'en som "oppfordret til kamp" da han tydelig dro på for og statuere ett eksempel. bare så synd for han at han dreit seg litt ut.. hehe. Men han hadde nok tatt meg under andre omstendigheter. Denne tråden kan vare i over 100 år uten vi blir enige. Uansett, så har bensin/diesel-motorer sterke og svake sider. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Litt av en bil denne varevogna di gitt. Etter hva jeg har lest på forumet kjører den jo fra alt. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 (endret) Litt av en bil denne varevogna di gitt. Etter hva jeg har lest på forumet kjører den jo fra alt. Ååå... sier du det? Tror nok ikke jeg kjører fra alt. Kjekt hvis du linker til noen innlegg hvor jeg nevner at jeg kjører fra alt.... ? Hvis det er det inntrykket du sitter med angående min bil og det jeg har sagt, så tror jeg nok du bør lese postene litt grundigere... Kan godt nevne flere jeg som har kjørt fra meg.... men det er da ikke like morsomt. Vi mennesker er rare sån... hehe Endret 29. oktober 2007 av GigaFlow Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Litt av en bil denne varevogna di gitt. Etter hva jeg har lest på forumet kjører den jo fra alt. Ååå... sier du det? Tror nok ikke jeg kjører fra alt. Kjekt hvis du linker til noen innlegg hvor jeg nevner at jeg kjører fra alt.... ? Hvis det er det inntrykket du sitter med angående min bil og det jeg har sagt, så tror jeg nok du bør lese postene litt grundigere... Etter litt skumlesning ser jeg at minst 50% av alt du lirer av deg handler om hvor fantastisk varevogna di er. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Litt av en bil denne varevogna di gitt. Etter hva jeg har lest på forumet kjører den jo fra alt. Ååå... sier du det? Tror nok ikke jeg kjører fra alt. Kjekt hvis du linker til noen innlegg hvor jeg nevner at jeg kjører fra alt.... ? Hvis det er det inntrykket du sitter med angående min bil og det jeg har sagt, så tror jeg nok du bør lese postene litt grundigere... Etter litt skumlesning ser jeg at minst 50% av alt du lirer av deg handler om hvor fantastisk varevogna di er. Vel.. det er vel ikke noe galt i å skryte av bilen sin... Jeg er fornøyd og stolt av bilen min. Andre er det ikke... sån er det bare. Men men... da skal jeg ikke plage dere mere angående dette. Takk for meg. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Det er ikke noe galt i å skryte litt av bilen sin, men når det derimot blir gjentatt HELE tiden begynner det å bli litt kjedelig. Flott bil, for all del, men du trenger ikke å nevne den i hvert jævla innlegg du skriver. 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Dieselmotorer må lages i støpejern, ellers sprenges de. Dieselmotorer i seg selv er derfor tyngre enn enn tilsvarende bensinmotorer, moderne bensinmotorer lages nemlig av aluminium. Hele bilens egenvekt blir derfor større. Hvis totalvekten er uendret betyr dette at man ikke får ta med like mange kg bagasje i en dieselbil. Vektfordelingen i bilen blir anderledes av en tyngre motor i fronten, det vil si at uten endringer i hjulopphenget blir en dieselbil merkbart tyngre på rattet og den ploger mer i svingene (understyrer mer). Dieselmotorer har vanligvis en flatere dreiemomentkurve som havner lavere i turtallregisteret enn bensinmotorens dreiemomentkurve, dette betyr at dieselmotorene har bedre bånndrag (trekkvilje på lave turtall), men også at de ikke er like turtallsvillige. Å gire ned og bruke bensinmotorens turtallsvillighet til å oppnå større effekt er bensinmotorens metode. Dreiemomentet (Nm) brukes ved akselerasjon og ved trekking av tung last, effekt og nedgiring kan kompensere for lavt dreiemoment. For å overvinne luftmotstand og oppnå toppfart er det effekten som spiller hovedrollen. Jeg har vært med å kjørt i 250 på Autobahn, den automatgirte bilen (BMW 540i) foretok en kickdown for å oppnå toppfarten, i toppgiret var toppfarten maks 245. Dieseler var tidligere kun forbeholdt store kjøretøy og drosjer som skulle kjøres langt og lengre enn langt. Diesler var daue i forhold til størrelsen og de bråkte som et uvær. Det siste gjør de fortsatt, men nå har bilene fått flere hundre kilo støydemping, noe som gjør støynivået inne i bilen akseptabelt. Fra utsiden høres imidlertid fortsatt dieselraslingen. Noe annet som har gjort dieselmotorer akseptable er innføringen av turbolading, som kompenserer for mange av dieselmotorenes ulemper, turbodiesler har fått sammenlignbar effekt med bensinmotorer. Vel og merke sammenlignet med bensinmotorer uten turbo. For folk som synes giring (og spesielt nedgiring) er noe herk, så passer turbodieselmotorene godt. Bilen blir ingen racerbil, men det går fort nok for folk flest. Skal det imidlertid gå styggfort er det fortsatt bensinmotorer som gjelder, det ser vi bl.a i de fleste motorsportsgrener. Audi og Peugeot har riktignok klart å bygge ypperlige dieselracere for Le Mans, men da snakker vi om motorer som er beregnet å holde til mål i ett døgn og ikke særlig mer. Den slags motorer kommer ikke i vanlige biler, like lite som F1-motorer kommer i vanlige biler. Skulle jeg bygd en baneracer så hadde jeg satset på en lett aluminiumsmotor, muligens med kombinsjonen kompressor og turbo (slik bl.a Lancia har gjort), og foret den med bensin. Skulle jeg derimot konstruert en bil for naboens fram-og-tilbake-til-jobb så hadde jeg hatt flere valg. I en småbil (der bilens egenvekt fortsatt spiller en ganske stor rolle) hadde jeg nok valgt en hissig liten bensinmotor. Men for familiebilen med vekt over halvannet tonn kunne jeg like gjerne havnet på en diesel. Men da måtte den ha hatt turbo, ellers ville den blitt for slapp. Lenke til kommentar
Khaya Ivorensis Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Dreiemomentet (Nm) brukes ved akselerasjon og ved trekking av tung last, effekt og nedgiring kan kompensere for lavt dreiemoment. For å overvinne luftmotstand og oppnå toppfart er det effekten som spiller hovedrollen. Jeg spør igjen - tror du en feit mann på tråsykkel, som utvikler rundt 500NM moment når han står på pedalen, klarer å trekke tung last? Selvfølgelig ikke, for selv om momentet er stort, er turtallet så fryktelig lavt, at effekten blir tilsvarende. Effekten har alt å si. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Dreiemomentet (Nm) brukes ved akselerasjon og ved trekking av tung last, effekt og nedgiring kan kompensere for lavt dreiemoment. For å overvinne luftmotstand og oppnå toppfart er det effekten som spiller hovedrollen. Jeg spør igjen - tror du en feit mann på tråsykkel, som utvikler rundt 500NM moment når han står på pedalen, klarer å trekke tung last? Selvfølgelig ikke, for selv om momentet er stort, er turtallet så fryktelig lavt, at effekten blir tilsvarende. Effekten har alt å si. Så du mener man må ligge på 3500-4500 rpm med en turbodiesel/diesel i en oppoverbakke med tung last bak for å klare å holde farten oppe, siden det er i dette turtallsområdet man henter ut mest effekt? Dette stemmer dårlig med egne erfaringer.. Tungtransportbiler, traktorer etc. har ikke all verden av hestekrefter, men du verden hvor godt moment mange av de har.. Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 For folk som synes giring (og spesielt nedgiring) er noe herk, så passer turbodieselmotorene godt. Alternativt kan man kjøpe seg bensinbil med automat Jeg skjønner egentlig ikke dette nedgiringsargumentet som er blitt gjentatt flere ganger i denne tråden. Dersom det er så mye stress å gire ned ved forbikjøring, så er det vel minst like mye stress å gire i alle andre sammenhenger, og da burde man jo heller tenke på automat kontra manuell girkasse og ikke bensin kontra diesel... Lenke til kommentar
97H1 Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Mye artig lesing her Bensin VS diesel er en smakssak,noen vil ha det ene osv.. Har prøvd mye rart av bil og motorer de siste årene og situasjons anhengig (type bil/hvor mye last/forbruk/støy etc) er begge deler gode alternativer,det må en prøve seg fram til hva man liker selv! Men skal man diskutere må det stå i forhold,turbo bensin kontra turbodiesel eller sugebensin kontra sugediesel. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Mye artig lesing her Bensin VS diesel er en smakssak,noen vil ha det ene osv.. Har prøvd mye rart av bil og motorer de siste årene og situasjons anhengig (type bil/hvor mye last/forbruk/støy etc) er begge deler gode alternativer,det må en prøve seg fram til hva man liker selv! Men skal man diskutere må det stå i forhold,turbo bensin kontra turbodiesel eller sugebensin kontra sugediesel. Er det ikke mer riktig å sette det i forhold slik det er mest aktuelt da? Mtp pris og forbruk, som de fleste ser på? Men som sagt, det er jo en smakssak. Hva som er mest lønsomt og hva man har mest bruk for er jo en annen sak.. Lenke til kommentar
97H1 Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Pris og forbruk? Tja kommer litt ann på prioriteringer,hva man "unner" seg i livet. Noen vil ha hytte,båt etc etc. Noen har hobbybil.andre har kun A-B bil. Umulig å vite hva trådstarter tenker/føler når det gjelder bil,derfor skriver jeg,prøv og finn det du liker/passer best til deg. Jeg har hatt og har både diesel og bensin bil,da de for meg fyller forskjellige behov. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 (endret) Dreiemomentet (Nm) brukes ved akselerasjon og ved trekking av tung last, effekt og nedgiring kan kompensere for lavt dreiemoment. For å overvinne luftmotstand og oppnå toppfart er det effekten som spiller hovedrollen. Jeg spør igjen - tror du en feit mann på tråsykkel, som utvikler rundt 500Nm moment når han står på pedalen, klarer å trekke tung last? Selvfølgelig ikke, for selv om momentet er stort, er turtallet så fryktelig lavt, at effekten blir tilsvarende. Effekten har alt å si. Problemet er at syklisten ikke har en spesielt flat momentkurve, den stuper brått straks syklisten begynner å få fart på pedalene. Og fordi dreiemomentkurven stuper såpass bratt ved økende turtall, så blir det aldri noen stor makseffekt heller. Her har du rett. Men se på sykkelens klatreegenskaper. Syklisten kan bakkestarte uten bruk av kløtsj, og han trør rett opp fra null turtall. Prøv å sette en bil i gir og gi gass fra null turtall (altså uten å bruke kløtsjen) og motoren kveles. Hver gang. Elbiler har derimot en ganske flat dreiemomentkurve som dessuten starter omtrent ved 0 o/m, og de første meterne er det knapt noe kjøretøy som er like startraskt som elbiler. Bakestart er null problem, selv uten bruk av kløtsj. Det eneste som kan hamle opp med sykler og elbiler i bakkestartøvelser uten kløtsj er dampdrevne biler, som også har maks dreiemoment før ting begynner å bevege seg. Det finnes ikke mange dampdrevne biler i våre dager, men for 100 år siden var de svært vanlige. Deres store minus, som gjorde at de forsvant, var tiden det tok å varme opp dampkjelen før man kunne starte kjøreturen. Effekt har ikke alt å si, men i og med at effekt i prinsippet er dreiemoment ganget med turtall, så kan en turtallsmotor ty til høyt turtall og og heller bruke en lav utveksling for å kompensere for lavt dreiemoment. Endret 29. oktober 2007 av SeaLion Lenke til kommentar
Ditech Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Mye artig lesing her Bensin VS diesel er en smakssak,noen vil ha det ene osv.. Har prøvd mye rart av bil og motorer de siste årene og situasjons anhengig (type bil/hvor mye last/forbruk/støy etc) er begge deler gode alternativer,det må en prøve seg fram til hva man liker selv! Men skal man diskutere må det stå i forhold,turbo bensin kontra turbodiesel eller sugebensin kontra sugediesel. Feil feil! man skal sammenligne det folk kjøper og i den prisklassen folk kjøper. Dermed forsvinner bensinturbo stort sett som alternativ. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå