>Jonas< Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Og hvis unnskyldningen for å kjøpe diesel er at du ikke klarer/gidder/vil/whatever skifte gir for å utnytte kreftene i motoren når det trengs så må jeg nesten le. Det er ikke en unnskyldning for å kjøpe dieselbil, men en av fordelene. Lenke til kommentar
mistercartman Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Og hvis unnskyldningen for å kjøpe diesel er at du ikke klarer/gidder/vil/whatever skifte gir for å utnytte kreftene i motoren når det trengs så må jeg nesten le. Unnskyldningen for å kjøpe diesel er vel heller fordi det er et bedre alternativ samlet sett enn bensin. Salgsstatistikken viser helt klart at de aller fleste vet dette. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Vi snakker ikke om "dieseldyret" mitt... men om Diesel kontra bensin. Hva bilen leverer på papiret er ikke akkurat det samme som hva som blir levert av krefter i praksis. Ville bare nevne det da dere snakker varmt om dreiemomentet i tdi'ene deres.. Hva du mener med oppmålte drivhjulshester/moment vs. praksis får du nesten forklare. Les det som er skrevet lenger opp i linkene jeg har lagt inn, så forstår du det. Lenke til kommentar
eab Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Selv om en dieselbil har færre hestekrefter enn en sammenlignbar bensinbil, vil dieselbilen føles like sterk.Man kan se "bli trykt tilbake i setet"-faktoren i sammenheng med dreiemomentskurven. Der den er brattest merkes skyvet best. Og dieselbiler, med mer snevert arbeidsområde og høyere dreiemoment vil ha en brattere kurve og det vil merkes godt av Ola Dunk. Det er for det du får mer effekt ut av en dieselmotor. Atdetvar? 1kW = 1kW og 1Nm = 1Nm UANSETT hva det er som utvikler denne effekten, være seg ottomotorer, dieselmotorer, wankel, stjerne osv Ikke se deg blind på at det er flere hestekrefter på bensinbilen. Nei, se på kurvene. Langt og bredt register vil alltid være best til kjøringen som vi driver med på vei. Uansett om det er diesel eller bensin Maks hestekrefter måles nemlig ved maks turtall (et turtallsområde du sjelden oppholder deg i.) Nei. Når maks effekt inntreffer kommer an på sammensetningen av motoren, når turtallsstopp er satt og utforming av innsug, topp, kamprofiler osv osv. En dieselbil leverer maks på et langt lavere turtall, der du vanligvis kjører. Enig der såklart. måten dieselmotoren er oppbygd på tillater uansett ikke "høyt" turtall. Når du kjører en dieselbil, har du en helt annen flyt i kjøringen. Den har et godt dreiemoment på lavere turtall.Dette avhenger vel av sjåføren? Hvor god flyt det er i kjøringen? For dem som går rett fra bensin til diesel, kan det føles som om bilen henger litt lenge på førstegiret, men dette er en vanesak.hæ? Du kan heller ikke dra ut en dieselbil på girene slik du kan med en bensinbil.Hva er problemet med å dra en dieselmotor til turtalssperren? Det er heller ikke slik lenger at dieselmotorer er trege. Nå er de omtrent like raske som bensin.Og det kan vi takke overladding for. Hvis bilprodusentene vil er det null problem å lage/utvikle en bensinturbo med like mye effekt/moment som en dagligdags dieselturbo, på bekostning av forbruk. Det er ikke til å stikke under en stol at dieselmotoren er mye mer effektiv i det å utnytte energien i drivstoffet. GigaFlow: jeg har lest linkene dine flere ganger nå. Jeg forstår fortsatt ikke hva som skulle være forskjell på effekten man får ved måling av drivhjulshester og effekten man får i praksis? Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Hele grunnen til at mange som meg trives med turbodiesel motorer er vel at dreiemomentet er større på de turtallene man vanligvis bruker under normal kjøring enn tilfellet er på en bensinmotor. Men det snevre turtallsregisteret innbyr ikke til sportslig kjøring, noe som kanskje er en grunn til at de som liker slikt foretrekker bensinmotorer. At en turbodiesel klarer seg med en halvliter på mila er sikkert også hyggelig for mange av oss. Jeg har eid litt av hvert fra 2cv og oppover, og den motoren jeg har trivdes best med er en VW 1,9 liter TDI. Nå har jeg en Roomster med en tresylindret 1,4 TDI, og jeg angrer litt på at jeg ikke kjøpte den med 1,9 liter motor. Det blir litt mye gearing for å holde seg der dreiemomentet finnes. En motor jeg likte veldig bra er 1,6 HDI motoren fra PSA som brukes i mange biler. Den hadde passet bra i Skodaen min... Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Selv om en dieselbil har færre hestekrefter enn en sammenlignbar bensinbil, vil dieselbilen føles like sterk.Man kan se "bli trykt tilbake i setet"-faktoren i sammenheng med dreiemomentskurven. Der den er brattest merkes skyvet best. Og dieselbiler, med mer snevert arbeidsområde og høyere dreiemoment vil ha en brattere kurve og det vil merkes godt av Ola Dunk. Det er for det du får mer effekt ut av en dieselmotor. Atdetvar? 1kW = 1kW og 1Nm = 1Nm UANSETT hva det er som utvikler denne effekten, være seg ottomotorer, dieselmotorer, wankel, stjerne osv Ikke se deg blind på at det er flere hestekrefter på bensinbilen. Nei, se på kurvene. Langt og bredt register vil alltid være best til kjøringen som vi driver med på vei. Uansett om det er diesel eller bensin Maks hestekrefter måles nemlig ved maks turtall (et turtallsområde du sjelden oppholder deg i.) Nei. Når maks effekt inntreffer kommer an på sammensetningen av motoren, når turtallsstopp er satt og utforming av innsug, topp, kamprofiler osv osv. En dieselbil leverer maks på et langt lavere turtall, der du vanligvis kjører. Enig der såklart. måten dieselmotoren er oppbygd på tillater uansett ikke "høyt" turtall. Når du kjører en dieselbil, har du en helt annen flyt i kjøringen. Den har et godt dreiemoment på lavere turtall.Dette avhenger vel av sjåføren? Hvor god flyt det er i kjøringen? For dem som går rett fra bensin til diesel, kan det føles som om bilen henger litt lenge på førstegiret, men dette er en vanesak.hæ? Du kan heller ikke dra ut en dieselbil på girene slik du kan med en bensinbil.Hva er problemet med å dra en dieselmotor til turtalssperren? Det er heller ikke slik lenger at dieselmotorer er trege. Nå er de omtrent like raske som bensin.Og det kan vi takke overladding for. Hvis bilprodusentene vil er det null problem å lage/utvikle en bensinturbo med like mye effekt/moment som en dagligdags dieselturbo, på bekostning av forbruk. Det er ikke til å stikke under en stol at dieselmotoren er mye mer effektiv i det å utnytte energien i drivstoffet. GigaFlow: jeg har lest linkene dine flere ganger nå. Jeg forstår fortsatt ikke hva som skulle være forskjell på effekten man får ved måling av drivhjulshester og effekten man får i praksis? Altså... Husk for guds skyld på at jeg her snakker for meg selv og egne erfaringer. En vanlig eldre Dieselmotor uten Turbo er totalt underlegen bensinmotoren med eller uten turbo. Altså ikke en sjans. Alt kommer sef. ann på hvordan motoren er giret og hvor man har valgt og hente ut mest NM og HK. VW har lenge blitt skrytt opp i skyene av sin TDI-motorer. (untatt når det gjelder ukultivert gange. Men dette har uansett ikke noe med effekt og gjøre) Spesielt hvis man har VW'ens nye DSG-kasse. Prøv en chippet Golf GT 170HK'er med DSG (Litt over 200HK med chip og 420NM.) Som forøvrig er den samme motoren som sitter i min bil. Men skal ikke dra inn min bil her, for da blir det bare leven. Grunnen til at jeg tok en Golf og ikke en Touran, er forde Touran har ingen såkalt "GTI" modell eller sportsmodell. Kjør altså en slik Golf GT og kjør så en GTI etterpå som jo skal ha 200HK'er orginalt. Begge disse bilene går uansett veldig bra, og ingen av disse fremstår som tapere på noe som helst måte. Men kjør litt rundt i byen og litt på E6 med forbikjøringer med begge bilene. Ta på deg ett åpent sinn og kom tilbake her med dine synspunkter. Jeg siterer her ett utsagn fra dinside.no: Dette er altså en Omtale av Golf GT 170HK'er TDI: Sitat: Skyvet fra snaut 1.500 omdreininger er virkelig imponerende og gir seg ikke før nærmere 4.500 omdreininger - temmelig høyt for en diesel. Maksimal effekt finnes ved 4.200 omdreininger. Dette er en motor som liker å tynes på turtall samtidig som kreftene ved normale motorhastigheter er formidable. Mellomakselerasjonene er virkelig heftige; i uformell duell med en Opel Astra OPC på 240 hester ble diesel-Golfen slett ikke utklasset. 0-100 km/t går på 8,2 sekunder. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 (endret) Sitat 2:Runde 1: Effekt Motoreffekt måles i kilowatt (kW) og hestekrefter (hk), eller Newtonmeter (Nm). Maks kW og hk måles ved maks turtall. Dette er et turtallsområde som de færreste benytter. Nm derimot forteller noe om motorens seigdragningsevne ved lavere turtall der vi nordmenn oftest befinner oss. Den som har skrevet dette har absolutt null peiling på det vedkommende skriver om, dette er svada fra ende til annen. Det er riktig at effekt kan måles med kW eller hk (dette er bare to ulike måleenheter for akkurat det samme). Nm er derimot ikke et mål for effekt, men for dreiemoment. Det er ren svada at makseffekt måles ved maks turtall. Effektkurven er direkte avhengig av dreiemomentkurven, dette gjelder alltid. Når man måler motoreffekt begynner man med å måle dreiemomentet ved ulike turtall. Formen på dreiemomentkurven bestemmer både for hvilket turtall motoren utvikler mest dreiemoment og når motoren har mest effekt. Effekten regnes nemlig ut som produktet av dreiemomentet og turtallet delt på en fast vinkelakselerasjonsfaktor. Fordi dette er en ren formel, så er det alltid slik at en motor som har 200 Nm ved 1500 o/m (omdreininger per minutt), den har 200*1500/9549=31 kW (43 hk) ved det samme turtallet (hvis man vil ha svaret i hk må man bruke vinkelakselerasjonsfaktoren 7021). En motor som har 150 Nm ved 5000 o/m, den har 150*5000/9549=79 kW (107 hk) ved det samme turtallet. En typisk Formel 1-motor utvikler 800 hk ved 19000 o/m, ved å snu formelen kan vi regne ut at den har et dreiemoment på 800*7021/19000=296 Nm ved det samme turtallet. Når man har regnet ut effektkurven (basert på dreimomentkurven), så ser man en topp på kurven, helt på slutten synker effektkurven igjen. På en typisk turtallsmotor (f.eks en F1-motor) er det svært lite effektnedgang før turtallsperren setter inn, men på en hverdagsbilmotor er det ofte rundt tusen omdreininger fra toppen av effektkurven til der turtallsperren setter inn. Her er en dobbeltkurve fra en 2-liters Opel-motor som har maks dreiemoment på 196 Nm ved 4800 o/m, makseffekt på 150 hk ved 6000 o/m, den er rødmerket på 6500 o/m og turtallsperra slår inn ved 6800 o/m: Enhver motor som hadde hatt en klin lik dreiemomentkurve som dette (den laveste) ville også hatt en klin lik effektkurve. Uansett hvordan motoren hadde vært konstruert. Jeg er ingen ingeniør eller biljournalist, men såpass som dette vet jeg. Endret 22. oktober 2007 av SeaLion Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 For meg så er det revnende likegyldig hva som står på papiret og hvordan og eller åssen en motor er bygd. Det riktige resultatet av opplevd effekt får man ved å prøvekjøre. Det kommer man ikke utenom. JEG synes uansett at min bil VIRKER friskere i frasparket enn en GTI med samme effekt. GTI'en er altså raskere fra null til hundre, men min er raskere når det gjelder mellomakselerasjoner. Dette har jeg prøvd, så det vet jeg. Hva effektkurver og ting på papiret sier er noe helt annet. Det er jo også fler faktorer som spiller inn: Nemmelig hvor tung en bil er og om den faktisk er bygget for fart. En typisk bensinturbo har ett helt annet "publikum" nemmelig ungdommer som er mest opptatt av rå lyd og akselerasjon. Det er også bensinturboene som stort sett blir laget som såkalte fartsbiler hva vekt/veigrep/luftmotstand angår. En TDI er en typisk motor man finner i en familiebil som er bygget for nettopp dette. Vekten er stort sett høyere, draget finnes ett sted hvor man faktisk trenger det... uten å måtte skremme livskiten av forbipasserende med skyhøye turtall. Men er det noen her som har en bil som veier tilsvarende min (ca. 1300 kg.) med en bensinturbo på rundt 200HK'er, stiller jeg gjerne opp til en liten duell. Jeg sier ikke at jeg vinner når det gjelder akselerasjon kanskje... men la oss ta en tur på E6 og ta noen forbikjøringer. Uansett så tror jeg vedkommende hadde blitt ganske overasket. Det ble vertfall søskenbarnet mitt som kjørte en BMW 525IX 2006 mod. med 218HK'ers 6'er. På flat strekning tok han meg så vidt... (snakk om 1 sek. eller 2.) Men i litt bakker og tunneller (under vann) så hadde han ikke sjans. Sammenlagt på den strekningen vi kjørte, som var fra Molde til Åfarnes er det så absolutt jeg som hadde kommet først til målet. Dette er altså en veistrekning med lett blanding av oppover og nedoverbakker. Altså en typiskt norsk terreng. Hadde vi hatt en 100% flat strekning som var flere KM. lang, så ville han nok kjørt fra meg... men hvor mange slike strekninger finnes det egentlig? Jeg vet vertfall ikke om noen. Kom gjerne med effektkurver og fakta om tall og slike ting... men hva motoren presterer er en ting. Det man må tenke på er hva motoren presterer i den bilen den sitter. Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Det ble vertfall søskenbarnet mitt som kjørte en BMW 525IX 2006 mod. med 218HK'ers 6'er. På flat strekning tok han meg så vidt... (snakk om 1 sek. eller 2.) Men i litt bakker og tunneller (under vann) så hadde han ikke sjans. Sammenlagt på den strekningen vi kjørte, som var fra Molde til Åfarnes er det så absolutt jeg som hadde kommet først til målet. Dette er altså en veistrekning med lett blanding av oppover og nedoverbakker. Altså en typiskt norsk terreng. Hadde vi hatt en 100% flat strekning som var flere KM. lang, så ville han nok kjørt fra meg... men hvor mange slike strekninger finnes det egentlig? Jeg vet vertfall ikke om noen. Kom gjerne med effektkurver og fakta om tall og slike ting... men hva motoren presterer er en ting. Det man må tenke på er hva motoren presterer i den bilen den sitter. For det første er ikke 525ix en turbo motor, samt mye større samt 4wd som sluker effekt. Likevell er jeg overbevist om at han hadde tatt deg både i oppoverbakke og nedovebakke og ikke minst når veien er svingete. Hvis kjørte så fort bilene klarte ifra molde til åfarnes hadde hvis like gode sjåferer bmw vunnet klart pga bedre kjøreegenskaper. Kjør om kapp med en evo, 200sx, skyline, wrx så tenker jeg det gjekker dere diesel elskere et par tusen hakk ned. Bare for å ha det klart jeg rakker ikke ned på deres bil, da jeg syntes de er meget spreke ikke minst når det gjelder økonomi\ytelse og helt klart et godt valg når det gjelder bilkjøp Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 (endret) Det ble vertfall søskenbarnet mitt som kjørte en BMW 525IX 2006 mod. med 218HK'ers 6'er. På flat strekning tok han meg så vidt... (snakk om 1 sek. eller 2.) Men i litt bakker og tunneller (under vann) så hadde han ikke sjans. Sammenlagt på den strekningen vi kjørte, som var fra Molde til Åfarnes er det så absolutt jeg som hadde kommet først til målet. Dette er altså en veistrekning med lett blanding av oppover og nedoverbakker. Altså en typiskt norsk terreng. Hadde vi hatt en 100% flat strekning som var flere KM. lang, så ville han nok kjørt fra meg... men hvor mange slike strekninger finnes det egentlig? Jeg vet vertfall ikke om noen. Kom gjerne med effektkurver og fakta om tall og slike ting... men hva motoren presterer er en ting. Det man må tenke på er hva motoren presterer i den bilen den sitter. For det første er ikke 525ix en turbo motor, samt mye større samt 4wd som sluker effekt. Likevell er jeg overbevist om at han hadde tatt deg både i oppoverbakke og nedovebakke og ikke minst når veien er svingete. Hvis kjørte så fort bilene klarte ifra molde til åfarnes hadde hvis like gode sjåferer bmw vunnet klart pga bedre kjøreegenskaper. Kjør om kapp med en evo, 200sx, skyline, wrx så tenker jeg det gjekker dere diesel elskere et par tusen hakk ned. Bare for å ha det klart jeg rakker ikke ned på deres bil, da jeg syntes de er meget spreke ikke minst når det gjelder økonomi\ytelse og helt klart et godt valg når det gjelder bilkjøp Mye større en min bil er den ikke. Den veier omtrent like mye som min bil. Det at jeg kjørte fra denne bilen er ren fakta. Mulig den ikke hadde turbo... og det er mulig jeg ikke hadde hatt sjans hvis den hadde det... men uansett så fikk han ganske bakoversveis. Jeg sier ikke at målet mitt er å "jekke" ned dere som kjører bensinturbo. Jeg prøver bare å gi ett budskap om at nye TDI'er ikke er så "late" som folk skal ha det til. Nå har jo ikke min bil så dårlige vei(kjøreegenskaper heller da. Den er jo senket en god del (50mm) og med skikkelige dekk + smidde fjører, så man skal ikke undervurdere kjøreegenskapene til denne bilen. Men så klart er en BMW av den typer mer egnet for sportsligere kjøring... Jeg har jo i utgangspunktet en stylet familiebil. Men desto mer morsomt er det og dra møkka av de som undervurderer meg Selv en Audi S4 2002 mod. hadde store problemer med å holde følge, da jeg skulle foreta en forbikjøring. Nå var dette kun snakk om en kort strekning frem til en runkjøring, men hvis man tar med at en S4 er en typisk fartsbil med masse krefter, + at prisen på en S4 ligger laaaangt over det min touran koster, så må jeg si at jeg har fått en del effekt i forhold til pris Bensinturboer er helt klart veldig morsomme å kjøre på sin måte... men for meg (som har prøvd begge deler... lenge) så er det TDI'en jeg har nå i kombinasjon med VW'ens DSG-kasse en klar vinner. Men det er til MITT BRUK. Noen liker Mora... og andre liker dattra. Det lar seg vanskelig og få begge disse motorenes egenskaper dyttet inn i samme bil. Vertfall hvis kjørekomfort/pris/økonomi skal få en plass i regnestykket. Nå høres det ut som om jeg kjører fra det som er av biler på veien... men jeg har også blitt kjørt møkka av... bare så det er sagt. Det finnes mange pzzaracere rundt om med store motorer og med relativt uskyldig utseende. Men dette er eldre biler som har blitt skrudd og mekket på til det uendelige. Men å bli kjørt fra av en Cosworth med 500HK'er tar jeg ikke så tungt. Det skulle da bare mangle! Endret 22. oktober 2007 av GigaFlow Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Driver dere og kjører om kapp på offentlig vei? For noen jævlig idioter! Levér førerkortet straks til nærmeste politikammer og våg ikke å nærmere dere førerplassen i noe motorkjøretøy igjen før dere har blitt voksne og ansvarlige. Hadde jeg jobbet i barnevernet og lest utredninger som den over hadde jeg tatt fra dere eventuelle barn. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Driver dere og kjører om kapp på offentlig vei? For noen jævlig idioter! Levér førerkortet straks til nærmeste politikammer og våg ikke å nærmere dere førerplassen i noe motorkjøretøy igjen før dere har blitt voksne og ansvarlige. Hadde jeg jobbet i barnevernet og lest utredninger som den over hadde jeg tatt fra dere eventuelle barn. Uffda... Nei.. jeg driver ikke å kjører om kapp på vei i den grad du ser det. Ta fra meg barn...? Jeg har jo ikke en gang en katt... Skjønner poenget ditt.. men det har uansett ikke noe å gjøre i denne tråden. Start en ny tråd du Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Hmm, hva i all verden skal du ha en diger familiebil for da? Du hadde jo klart deg med en frekk liten 2-seter. Morsommere hadde det også vært. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Hmm, hva i all verden skal du ha en diger familiebil for da? Du hadde jo klart deg med en frekk liten 2-seter. Morsommere hadde det også vært. 1. En toseter (roadster) er det kun plass til to mennesker i og omtrent null bagasje. 2. Jeg trenger plassen. 3. En 2-seter (roadster) av typen jeg vil ha er alt for dyr i forhold til hva den faktisk kan brukes til. Lenke til kommentar
eab Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 JEG synes uansett at min bil VIRKER friskere i frasparket enn en GTI med samme effekt. Det er akkurat slike ting man kan SE ut fra en dreiemomentskurve. Der den er brattest føles frasparket friskest. Og dreiemomentskurven til en dieselbil er brattere enn tilsvarende bensinbil. Ergo oppleves det mer skyv i dieselbilen. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Da skulle vi være enige da Lenke til kommentar
trra Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Mye større en min bil er den ikke. Den veier omtrent like mye som min bil. Det at jeg kjørte fra denne bilen er ren fakta. en 525ix sedan veier 1700kg.... Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 (endret) Mye større en min bil er den ikke. Den veier omtrent like mye som min bil. Det at jeg kjørte fra denne bilen er ren fakta. ok, i belive you. siden du har samme effekt og litt letter bil samt drift på 2 hjul istedenfor 4. og flere nm. Endret 22. oktober 2007 av freddy85 Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Selv en Audi S4 2002 mod. hadde store problemer med å holde følge, da jeg skulle foreta en forbikjøring. Nå var dette kun snakk om en kort strekning frem til en runkjøring, men hvis man tar med at en S4 er en typisk fartsbil med masse krefter, + at prisen på en S4 ligger laaaangt over det min touran koster, så må jeg si at jeg har fått en del effekt i forhold til pris Bensinturboer er helt klart veldig morsomme å kjøre på sin måte... men for meg (som har prøvd begge deler... lenge) så er det TDI'en jeg har nå i kombinasjon med VW'ens DSG-kasse en klar vinner. Men det er til MITT BRUK. Driver dere og kjører om kapp på offentlig vei? For noen jævlig idioter! Levér førerkortet straks til nærmeste politikammer og våg ikke å nærmere dere førerplassen i noe motorkjøretøy igjen før dere har blitt voksne og ansvarlige. Hadde jeg jobbet i barnevernet og lest utredninger som den over hadde jeg tatt fra dere eventuelle barn. Haha, nei huff og huff, du må da vite hvordan firstelsen for å kappkjøre er når man har bil med litt futt i, O'hoy! Firstelsen er stor, og man får så sykt adrenalinekick at du våtlegger hele førerposisjonen og alt blodet detter rett ned i høyrefoten Har eid en del biler, og har også blitt eid en del Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Jeg har også kjørt fort, på bane ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå