t0ffemannen Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Liker du fart og spenning så kjøper du bensin bil. Liker du å kjøre billig så kjøper du diesel bil. ALT jeg har å si Lenke til kommentar
jevel Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 (endret) I løpet av de siste månedene har jeg vært så heldig å få teste både en Volvo T5R med ~300HK, bensinmotor, en BMW 530dx med 2??ish HK samt en Volvo D5 chippet til 2??HK. Bensinbilen var helt ufattelig vill på akselerasjon. Etter litt turbo-lagg var det som om noen satt i baksetet og smekket til deg i ryggen med ei slegge hvis du trampet hardt på gassen. Samtidig mistet den "aldri" draget. Den bare dro og dro. Morsom bil, men dyr i innkjøp, høyt forbruk og dyr forsikring. BMWen kjennetegnes ved null motorstøy og et jevnt, dyrisk drag over hele linja. Det merkes at motoren har lavere register enn bensinen, men på grunn av automatgiret så tenker man ikke på det. I aktiv kjøring vil jeg si at BMWen nok var den hvasseste av alle tre, men her spiller andre ting en drivstoff en vesentlig større rolle. Volvo sin D5 var egentlig overraskende lik T5en bortsett fra lyden og bånndraget. Her synes jeg Volvo har gjort en veldig god jobb for å få dieselen til å bli så lik bensin som mulig, bare med dieselens positive egenskaper i tillegg. Summa summarum foretrekker jeg selv diesel, og kjører da også en Toyota D4-D 3,0 med 16? HK. Denne rakler en god del mer enn BMW og Volvo sine alternativer, men er kronisk driftssikker... Personlig preferanse bør derfor baseres på egne erfaringer og ikke på hva andre mener er viktig for deg. Ta kontakt med bilforhandlere og be om prøvekjøringer. Les driftssikkerhetstester og sammenlig de merkene du kikker på. Til slutt vil du nok finne hva du liker best. -KJ Endret 21. oktober 2007 av jevel Lenke til kommentar
mistercartman Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 (endret) Tar et kjapt regneeksempel: Passat 2,0T 150hk bensin: Blandet forbruk: 0,82 per mil. du mener 2,0t 200hk noe som ikke er spes mye for en 2l turbomotor. Hva er det egentlig du prøver å si? Jeg har tatt utgangpsunkt i dette pdf-dokumentet: <a href="http://www.volkswagen.no/photoalbum/view/?...9218&type=1" target="_blank">http://www.volkswagen.no/photoalbum/view/?...9218&type=1</a> Ser ved nærmere øyekast at 200hk versjonen faktisk har oppgitt forbruk ved blandet kjøring på 0,81. Men jeg skjønner ikke helt hva du mener med "200hk noe som ikke er spes mye for en 2l turbomotor". Ettersom Møller ikke leverer noen 200hk versjon av 2,0TDi`en så blir det nærmeste for meg å sammenligne den med min trimmede 2,0TDi. Den har 180-190hk og drøye 400nm. Den bruker under 0,5 på langkjøring, rundt 0,7 på blandet og opp mot 0,8 på bykjøring. Men da snakker vi hard og rykkete kjøring 200hk bensinen står oppgitt med 1,12 på bykjøring, 0,63 på landevei og 0,81 på blandet. Godt over hva min bruker. Godt mulig 200hk ikke er så mye ut av en 2,0l turbomotor, men de har ikke hentet ut mer enn 280nm av den heller. Og Det er i hvert fall ikke mye ut av en 2,0l bensinturbo. Hva er det med deg? 2l UTEN turbo yter 150hk og med 200hk. og 200hester er ikke mye for en 2l turbo bensin motor Se der ja, der klarte du å formulere deg litt bedre. Det som "er med meg" er at jeg ikke så at 150hk versjonen er uten turbo. Da får jeg enten sammenligne 200hk bensinturboen med 170hk dieselen (de er i praksis ganske like i ytelse på veien). Eller så kan jeg sammenligne den med min trimmede, som har 180-190hk. Da bruker dieselen iflg. programbladet 0,02 mer på langkjøring enn jeg tok utgangspunk i lenger opp. Min bruker i praksis under 0,5 på langkjøring. Til din informasjon er ikke 320nm mye for en 2,0l dieselturbo. Interessant? Endret 21. oktober 2007 av mistercartman Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 (endret) Da får jeg enten sammenligne 200hk bensinturboen med 170hk dieselen (de er i praksis ganske like i ytelse på veien). Eller så kan jeg sammenligne den med min trimmede, som har 180-190hk. Da bruker dieselen iflg. programbladet 0,02 mer på langkjøring enn jeg tok utgangspunk i lenger opp. Min bruker i praksis under 0,5 på langkjøring. Til din informasjon er ikke 320nm mye for en 2,0l dieselturbo. Interessant? Jeg sier ikke at 2l tdi motoren er treg, den er mere en kjapp nok og 180-200hk er rått. finnes vel ikke noen seriprodusert 2l turbo diesel motor som er sprekere Men bensin er sprekere thats it. f.eks honda s200 har en 2l UTEN TURBO på 240hk og mitsubishi evo fq400 har en 2l turbo på 400hk edit: for å ikke å snakke om trimming da øker bensin ytterligere Endret 21. oktober 2007 av freddy85 Lenke til kommentar
mistercartman Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 (endret) Men bensin er sprekere thats it. Hehe. Det trodde jeg også før. Men med erfaringen fra begge deler vet jeg at bildet er nyansert. Selv innen motorsport. Du vet kanskje hva slags motor som vant LeMans nå? Endret 21. oktober 2007 av mistercartman Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 (endret) Men bensin er sprekere thats it. Hehe. Det trodde jeg også før. Men med erfaringen fra begge deler vet jeg at bildet er nyansert. Selv innen motorsport. Du vet kanskje hva slags motor som vant LeMans nå? Å ja det sier mye at en v10 tdi motor vant lemans lal. veit ikke reglene, men mulig bensin ikke har lov til å ha turbo engang. etter litt søk med google står det at bilene er "power restricted" +++mye mere . har selv kjørt mye a4 1,9tdi 130hk har også kjørt en par små turer med passat 2,0tdi 140hk Endret 21. oktober 2007 av freddy85 Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 må jo også tas med at diesel har kreftene ved det turtallet man kjører på mens bensin ikke har det. at en bil yter 220 hk ved 6500 rpm har lite og si nå man faktisk ligger mellom 2-3000 Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Legger bare til litt ot,, når det gjelder motorsport skal det være mest mulig "fair" regler slik at alle skal ha muligheten til å vinne og alle motorsportgrener er det vekt, hk,1000andre ting. f.eks motocross der 250 og 450 4 takt konkurerer viser det seg at 450 har et overtak og nå kommer muligens regler i usa som forbyr 450 å maks for 4t bli 370, men dette er i tankestadiet.. og turbo blir forudt i forel1, flust med regler slik at det blir mest mulig likt. og det forandres hvert år.. så veit ikke om noen motorsport grener der det er fri hk utenom drag racing(mulig det ikke er frie tøyler der heller) Lenke til kommentar
eab Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Og hva i alle dager har det med diesel å gjøre? Lenke til kommentar
heier Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Hehe. Det trodde jeg også før. Men med erfaringen fra begge deler vet jeg at bildet er nyansert. Selv innen motorsport. Du vet kanskje hva slags motor som vant LeMans nå? Det er vel på grunn av regler som favoriserer diesel er det ikke? Jeg holder meg til bensin, kjøper meg ikke traktor før det er helt stengt for andre muligheter. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Les dette: http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=180459 Og dette: http://www.amotor.no/guide/okonomi/diesel_vs_bensin/22398 Sitat: KJØREKOMFORT / EFFEKT VINNER: Diesel Selv om en dieselbil har færre hestekrefter enn en sammenlignbar bensinbil, vil dieselbilen føles like sterk. Det er for det du får mer effekt ut av en dieselmotor. Ikke se deg blind på at det er flere hestekrefter på bensinbilen. Maks hestekrefter måles nemlig ved maks turtall (et turtallsområde du sjelden oppholder deg i.) En dieselbil leverer maks på et langt lavere turtall, der du vanligvis kjører. Når du kjører en dieselbil, har du en helt annen flyt i kjøringen. Den har et godt dreiemoment på lavere turtall. For dem som går rett fra bensin til diesel, kan det føles som om bilen henger litt lenge på førstegiret, men dette er en vanesak. Du kan heller ikke dra ut en dieselbil på girene slik du kan med en bensinbil. Det er heller ikke slik lenger at dieselmotorer er trege. Nå er de omtrent like raske som bensin. Sitat 2: Runde 1: Effekt Motoreffekt måles i kilowatt (kW) og hestekrefter (hk), eller Newtonmeter (Nm). Maks kW og hk måles ved maks turtall. Dette er et turtallsområde som de færreste benytter. Nm derimot forteller noe om motorens seigdragningsevne ved lavere turtall der vi nordmenn oftest befinner oss. Her har moderne dieselmotorer et klart fortrinn. Vinner: Diesel Lenke til kommentar
eab Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 gigaflow: gammel 2,3 liter 8v bensinturbomotor som leverer 200hk og 400Nm er mye mer imponerende enn dieseldyret ditt Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 gigaflow: gammel 2,3 liter 8v bensinturbomotor som leverer 200hk og 400Nm er mye mer imponerende enn dieseldyret ditt Vi snakker ikke om "dieseldyret" mitt... men om Diesel kontra bensin. Hva bilen leverer på papiret er ikke akkurat det samme som hva som blir levert av krefter i praksis. Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Ingen som nevner Gassdrift. Synd at det ikke er like enkelt å få fyllt tanken over alt, for kombinasjonen V8 og gass er ikke veldig dyrt å kjøre med, og fy så behagelig... Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Ingen som nevner Gassdrift. Synd at det ikke er like enkelt å få fyllt tanken over alt, for kombinasjonen V8 og gass er ikke veldig dyrt å kjøre med, og fy så behagelig... Gass blir sikkert flott om noen år.... men det er ikke det denne tråden dreier seg om... Lenke til kommentar
mistercartman Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Jeg holder meg til bensin, kjøper meg ikke traktor før det er helt stengt for andre muligheter. Kommer nok aldri til å kjøpe meg traktor jeg heller. Traktorer egner seg ikke akkurat til motorvei og bykjøring. Lenke til kommentar
eab Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Vi snakker ikke om "dieseldyret" mitt... men om Diesel kontra bensin. Hva bilen leverer på papiret er ikke akkurat det samme som hva som blir levert av krefter i praksis. Ville bare nevne det da dere snakker varmt om dreiemomentet i tdi'ene deres.. Hva du mener med oppmålte drivhjulshester/moment vs. praksis får du nesten forklare. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 (endret) må jo også tas med at diesel har kreftene ved det turtallet man kjører på mens bensin ikke har det. at en bil yter 220 hk ved 6500 rpm har lite og si nå man faktisk ligger mellom 2-3000 Akkuat. Hvem kjører rundt på 4-6500 rpm ved normal kjøring? Greit å ha kreftene tilgjengelig der man trenger dem. Denne tråden er vel ment for normale folk og normal kjøring om jeg ikke tar helt feil? Hehe. Det trodde jeg også før. Men med erfaringen fra begge deler vet jeg at bildet er nyansert. Selv innen motorsport. Du vet kanskje hva slags motor som vant LeMans nå? Det er vel på grunn av regler som favoriserer diesel er det ikke? Jeg holder meg til bensin, kjøper meg ikke traktor før det er helt stengt for andre muligheter. Hvorfor kjøpe traktor når man kan kjøpe dieselbil? Endret 21. oktober 2007 av >Jonas< Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Ingen som nevner Gassdrift. Synd at det ikke er like enkelt å få fyllt tanken over alt, for kombinasjonen V8 og gass er ikke veldig dyrt å kjøre med, og fy så behagelig... Gass blir sikkert flott om noen år.... men det er ikke det denne tråden dreier seg om... Blir sikkert bra om noen år? Gassdrift har da eksistert i mange år allerede. Denne tråden handler om dieselmotor mot bensinmotor, og siden det er bensinmotorer som brukes til gassdrift så er det vel relevant å ta det opp siden det fokuseres så mye om hvor god økonomi det er å kjøre diesel. En 3 liters motor kjøres på ca 5 kroner/mil på gass (MB 300E). Lenke til kommentar
eab Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 (endret) Akkuat. Hvem kjører rundt på 4-6500 rpm ved normal kjøring? Greit å ha kreftene tilgjengelig der man trenger dem. Dere må se på totalt dreiemoment UT på hjulene, ikke i motoren, hvis dere skal sammenligne slik. Utvekslinger i girkasse og diff på en 2liter turbobensin som drar 7000rpm er ikke likt som på en 2liter turbodiesel som bare luffer til 4500rpm. Og hvis unnskyldningen for å kjøpe diesel er at du ikke klarer/gidder/vil/whatever skifte gir for å utnytte kreftene i motoren når det trengs så må jeg nesten le. Endret 21. oktober 2007 av Erik Braseth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå