Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er Diesel-motor bedre enn bensin-motor på bil?


Anbefalte innlegg

180hk? Gti kommer vel med 200hk og 230hk, gt kommer med 170hk.

Kanskje du har rett.... Mener de første utgavene kom med 180 HK'er jeg...?

 

Uansett, så styrker jo det bare min sak...

 

Men det at din touran er chippet er ikke så viktig å nevne?

Trodde alle her viste det jeg nå...

 

Men joa.. min er chippet. Men forskjellen med og uten chip er ikke sååå formidabel som folk tror.

Selv uten chip, så synes jeg min bil er mer morsom og kjøre + at den virker mye kjappere på alle områder.

(bortsett fra 0-100)

 

Disse 0-100 testene synes jeg rett og slett er helt ubrukelige...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selv uten chip, så synes jeg min bil er mer morsom og kjøre + at den virker mye kjappere på alle områder.

(bortsett fra 0-100)

 

Er det ikke stort sett mellom 0 og 100 folk kjører da? :)

Jo... men ikke fortest mulig fra null til hundre.

Men fortest mulig under forbikjøringer ala 60 til 100 etc.

 

Der har TDI'en ett forsprang.

 

Hvis noen kommer til meg med en turbobensin med like mye hester som meg og spør om vi skal kjøre om kapp, så jo sjansen stor for at en turbobensin tar meg i selve akselerasjonen.

Men hvis vi møttes på halveien og ble enige om og gjøre dette i en bratt oppoverbakke, så hadde det vert mer morsomt. Der hadde ikke en bensinturbo hatt en sjanse.

 

Altså... jeg synes det er morsommere å kjøre en bil som går like bra uansett terreng. På rett vei, så vinner stort sett en bensinturbo.. men det er vel også det eneste racet den vinner vil jeg tro.

 

Les dette:

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=180459

 

Og dette:

http://www.amotor.no/guide/okonomi/diesel_vs_bensin/22398

Endret av GigaFlow
Lenke til kommentar

Jeg har bare hatt bensinbiler før jeg kjøpte Golf 5 2,0TDi. Og jeg kommer ALDRI til å kjøpe bensinbil igjen. Så enkelt er det. Etter omprogrammering har jeg 180-190hk og drøye 400nm.

Fra leiligheten (rett ved oslogrensen) og inn til jernbanetorget bruker den 0,45. Ved knallhard kjøring bruker den 0,7-0,8. Fantastisk :) Motorvei i 100km/t ligger turtallet på drøye 2000rpm og motoren hører man ikke. Servicene er billige. Sist jeg fylte kostet dieselen ca 1kr mindre enn bensin.

 

2,0TDi`n til VAG har ikke akkurat kultivert tomgang, men er langt ifra noen traktormotor. Og de beste og mest moderne dieselmotorene kan det faktisk være vanskelig å skille fra bensin ved tomgang. Og da forsvinner enda et argument for de som tviholder på bensinmotorer :) Jaja, your loss sier nå jeg.

 

Og Erik Bratseth: Tipper motoren hans yter omtrent det samme som min. Draget kommer fra ca 14-1500rpm og er der opp til rundt 4500rpm. Deretter dabber det av, men med drøye 400nm i moment kan bilen geares slik at girene ikke tømmes så raskt.

Endret av mistercartman
Lenke til kommentar
Jeg har bare hatt bensinbiler før jeg kjøpte Golf 5 2,0TDi. Og jeg kommer ALDRI til å kjøpe bensinbil igjen. Så enkelt er det. Etter omprogrammering har jeg 180-190hk og drøye 400nm.

 

samme som jeg har gjort det der. 400+ nm må bare oppleves. bilen går jo fint orginalt, men noen lapper, lurer seg unna noen avgifer . da vil jeg gå så langt som og kalle golfen min en sportsbil. har ikke tatt tida, men tar man ei forbikjøring i 5te ved 110 legger man inn 6te da går det utrolig fort og bikke 180.

 

men det som nesten erlit sprøtt er all den ytelsen på så lavt forbruk, tar jeg på tante tøfflene er det greit og kjøre over 100 mil på en tank

Lenke til kommentar
...

Men hvis vi møttes på halveien og ble enige om og gjøre dette i en bratt oppoverbakke, så hadde det vert mer morsomt. Der hadde ikke en bensinturbo hatt en sjanse.

 

Det må være noe av det dummeste jeg har hørt. En bil med dieselmotor følger altså et annet sett med fysikklover enn en bil med bensinmotor? Hestekrefter er hestekrefter.

 

 

Det med at en "dieselmotor har så mye moment, og kan trekke så mye last", osv. er idioti på sitt beste. En person på en tråsykkel produserer opp mot 500Nm, men tror du man kan henge ei campingvogn bak på sykkelen fordet?

Lenke til kommentar

Leste du resten av posten min? En fyr på 100kg som står og sykler på en tråsykkel med en halvmeter lang pedal, utvikler nesten 500nm dreiemoment.

 

Moment = Kraft * Arm

 

Moment = 980N * 0,5M = 490Nm.

 

Vil dette si at en feit mann på tråsykkel, som utvikler 490Nm, er sterkere enn f.eks en Formel 1 bil som "bare" utvikler 300Nm? Sett dem på en racingbane og se hvem som vinner.

 

 

Det som gjelder, er effekten som blir generert. Såvidt jeg vet er formelen for effekt "kraft \ tid", og siden man bruker omdreininger per minutt i denne sammenhengen, kan man si at "hestekrefter = moment * turtall". En person på 100kg som sykler får neppe mer turtall enn 60 omdreinger i minuttet, mens en formel1-bil (som bare har halvparten så mye moment) får 22.000 omdreininger. Da forstår man fort at momentet har NULL å si, da det bare er en av to faktorer som må til for å finne utviklet effekt.

 

Selvfølgelig oppleves dieselmotorer som "sterkere" når de har mer moment på lavere turtall. Problemet er bare at de da må gires høyere for å få samme fart, og da forsvinner momentet igjen. Løsningen er bensinturbo\kompressor.

 

 

EDIT: Korriger meg hvis jeg tar feil... tidlig på morran for min del.

Endret av Khaya Ivorensis
Lenke til kommentar
Jeg har bare hatt bensinbiler før jeg kjøpte Golf 5 2,0TDi. Og jeg kommer ALDRI til å kjøpe bensinbil igjen. Så enkelt er det. Etter omprogrammering har jeg 180-190hk og drøye 400nm.

Fra leiligheten (rett ved oslogrensen) og inn til jernbanetorget bruker den 0,45. Ved knallhard kjøring bruker den 0,7-0,8. Fantastisk :) Motorvei i 100km/t ligger turtallet på drøye 2000rpm og motoren hører man ikke. Servicene er billige. Sist jeg fylte kostet dieselen ca 1kr mindre enn bensin.

 

2,0TDi`n til VAG har ikke akkurat kultivert tomgang, men er langt ifra noen traktormotor. Og de beste og mest moderne dieselmotorene kan det faktisk være vanskelig å skille fra bensin ved tomgang. Og da forsvinner enda et argument for de som tviholder på bensinmotorer :) Jaja, your loss sier nå jeg.

 

Og Erik Bratseth: Tipper motoren hans yter omtrent det samme som min. Draget kommer fra ca 14-1500rpm og er der opp til rundt 4500rpm. Deretter dabber det av, men med drøye 400nm i moment kan bilen geares slik at girene ikke tømmes så raskt.

 

Kjører 1.9TDi og 2.0 Turbo daglig jeg. Det er nok høyere dreiemoment på dieselmotoren, men ikke effekt. Diesel er ganske kraftig ved lave hastigheter, men ikke i høye.

 

2.0 turbo bensin er mye kvikkere på alle områder enn det 1.9TDi'en er.. Men jeg er ikke så glad i bensinmotor UTEN TURBO. Har du kjørt en 1.6i kontra en 1.9TD så er ikke valget så vansklig igrunn.. Da blir det TD.

 

Har du alltid kjørt bensinturbobil?

Lenke til kommentar

Hei,

 

Ja 9-5 2,0t, 9-5 2,3t, Audi A6 1,8t og den nye 2,0T`en i en A6. Det er de jeg kommer på i farten.

Jeg skal ærlig innrømme at utviklingen av bensinmotoren har kommet ganske langt, og de aller nyeste bensinturbo motorene til VAG er veldig gode. Men her i Norge er det p.t. ganske tullete å kjøpe en bensinturbo istedenfor en dieselturbo. Bakgrunnen for dette er avgiftssystemet, og at dieselen rett og slett er bedre på hverdagslige ting. Den er gunstig i innkjøp, har lavere drifstoffpris (p.t.) bruker mindre, servicene er generelt sett ikke noe særlig dyrere enn for ditto bensinmotor, og pga. momentet kan den ha langstegede gir og derfor by på lang og god aksellerasjon uten å måtte dra motoren opp i 6-7-8000rpm.

 

Som du sier Leif Einar. Noe av det mest imponerende er ytelsen sammenlignet med forbruket. Vis meg den 1300kg bensinbilen med 180hk/400nm som klarer snittfobruk på 0,7 ved skikkelig grisekjøring :)

 

Jeg er usikker på om jeg hadde kjøpt Golfen om ikke den hadde hatt Webasto, for dieselmotorene bruker lenger tid på å bli varm. Men 2,0TDi`en har ikke veldig anderledes karakteristikk når den er kald. 2,2TiD i 9-5 er eksempel på en dieselmotor som er svært ukultivert når den er kald. Golfen derimot fyrer faktisk raskere når den er kald! Men varm og isfri bil ved ett tastetrykk på fjernkontrollen bør alle unne seg!:)

 

Må korrigere meg litt fra tidligere. Ved 100km/t ligger rpm på 1700 ca. I 140km/t ligger rpm på ca 2500.

Og Texaco ved Vækerø tar nå 9,49 for diesel, og 11,36 for bensin.

 

Gigaflow: 2,0TDi med chip og DSG må jo være helt fantastisk å kjøre?! Skulle gjerne hatt DSG selv, men det ble det ikke. Meg bekjent er det vel ikke anbefalt mer enn 360-370nm på de kassene? Superchips tilpasser programmet til hva som ligger i bilen originalt, og de tror jeg begrenser momentet på biler med DSG kasse.

Endret av mistercartman
Lenke til kommentar

Tar et kjapt regneeksempel:

 

Passat 2,0T 150hk bensin:

Blandet forbruk: 0,82 per mil.

 

Forbruk 25.000km per år: 2050 liter. 10kr per liter= 20.500,-

 

Passat 2,0TDi 140hk diesel

BLandet forbruk: 0,59 per mil

 

Forbruk 25.000km per år: 1475 liter. 9,10 per liter= 13.422,50

 

Har da tatt utgangspunkt i at dieselen ligger jevnt 10% under bensinen i pris.

 

Legg da til at dieselen koster 10-20.000,- mindre i innkjøp, holder seg langt bedre i pris og nå får en lavere årsavgift (Passaten har partikkelfilter) så blir det som sagt tullete å kjøpe bensin.

Serviceprisene har ikke akkurat vært høye foreløpig, og jeg tror ikke de er nevneverdig høyere enn prisen for service på bensinmotor. Om noen har pristabell, så legg den gjerne ut. Intervallene på Golfen er til informasjon 30.000km.

 

Denne posten er kun ment å belyse de økonomiske forholdene rundt en gjennomsnittlig familiebil.

Lenke til kommentar
Tar et kjapt regneeksempel:

 

Passat 2,0T 150hk bensin:

Blandet forbruk: 0,82 per mil.

 

Forbruk 25.000km per år: 2050 liter. 10kr per liter= 20.500,-

 

Passat 2,0TDi 140hk diesel

BLandet forbruk: 0,59 per mil

 

Forbruk 25.000km per år: 1475 liter. 9,10 per liter= 13.422,50

 

Har da tatt utgangspunkt i at dieselen ligger jevnt 10% under bensinen i pris.

 

Legg da til at dieselen koster 10-20.000,- mindre i innkjøp, holder seg langt bedre i pris og nå får en lavere årsavgift (Passaten har partikkelfilter) så blir det som sagt tullete å kjøpe bensin.

Serviceprisene har ikke akkurat vært høye foreløpig, og jeg tror ikke de er nevneverdig høyere enn prisen for service på bensinmotor. Om noen har pristabell, så legg den gjerne ut. Intervallene på Golfen er til informasjon 30.000km.

 

Denne posten er kun ment å belyse de økonomiske forholdene rundt en gjennomsnittlig familiebil.

 

Hehe, skulle akuratt til nevne det med "forholdene rundt en gjennomsnittlig familiebil."

 

Selv så er bilen blitt en hobby - og av den grunn så syns jeg det er "greit" å bruke mye mer enn nødvendig penger på det ;) Og det er kanskje grunnen til at jeg storkoser meg med bensinturbo også ;)? Er kanskje ikke så voldsomt økonomisk, men behaglig/morro!

 

Men kjører jeg eksepsjonelt PENT så blir også forbruket PENT. Kjører man pent blir mange av hestene stående stille i stallen, og de trenger ikke så mye mat når de hviler ;)

Lenke til kommentar
GigaFlow: Hva yter motoren i bilen din? 190-210hk og 400-450Nm? Og ved hvilket turtall?

Ja.. yter i overkant av 200HK'er ved 4300 omdr. og 410NM. ved 1700 NM.

 

...

Men hvis vi møttes på halveien og ble enige om og gjøre dette i en bratt oppoverbakke, så hadde det vert mer morsomt. Der hadde ikke en bensinturbo hatt en sjanse.

 

Det må være noe av det dummeste jeg har hørt. En bil med dieselmotor følger altså et annet sett med fysikklover enn en bil med bensinmotor? Hestekrefter er hestekrefter.

 

 

Det med at en "dieselmotor har så mye moment, og kan trekke så mye last", osv. er idioti på sitt beste. En person på en tråsykkel produserer opp mot 500Nm, men tror du man kan henge ei campingvogn bak på sykkelen fordet?

Fysikk eller ikke... En dieselmotor er etter mitt syn mye mer annvendlig enn en bensinmotor. (snakker om turbomotorer)

Noe også linkene over beviser... hvis du har lest dem?

 

Her har du dem igjen:

 

Les dette:

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=180459

 

Og dette:

http://www.amotor.no/guide/okonomi/diesel_vs_bensin/22398

 

Sitat:

KJØREKOMFORT / EFFEKT

VINNER: Diesel

Selv om en dieselbil har færre hestekrefter enn en sammenlignbar bensinbil, vil dieselbilen føles like sterk. Det er for det du får mer effekt ut av en dieselmotor. Ikke se deg blind på at det er flere hestekrefter på bensinbilen. Maks hestekrefter måles nemlig ved maks turtall (et turtallsområde du sjelden oppholder deg i.) En dieselbil leverer maks på et langt lavere turtall, der du vanligvis kjører.

Når du kjører en dieselbil, har du en helt annen flyt i kjøringen. Den har et godt dreiemoment på lavere turtall. For dem som går rett fra bensin til diesel, kan det føles som om bilen henger litt lenge på førstegiret, men dette er en vanesak. Du kan heller ikke dra ut en dieselbil på girene slik du kan med en bensinbil.

Det er heller ikke slik lenger at dieselmotorer er trege. Nå er de omtrent like raske som bensin.

 

Sitat 2:

Runde 1: Effekt

Motoreffekt måles i kilowatt (kW) og hestekrefter (hk), eller Newtonmeter (Nm). Maks kW og hk måles ved maks turtall. Dette er et turtallsområde som de færreste benytter. Nm derimot forteller noe om motorens seigdragningsevne ved lavere turtall der vi nordmenn oftest befinner oss. Her har moderne dieselmotorer et klart fortrinn.

Vinner: Diesel

Endret av GigaFlow
Lenke til kommentar
Tar et kjapt regneeksempel:

 

Passat 2,0T 150hk bensin:

Blandet forbruk: 0,82 per mil.

du mener 2,0t 200hk noe som ikke er spes mye for en 2l turbomotor.

 

Hva er det egentlig du prøver å si?

Jeg har tatt utgangpsunkt i dette pdf-dokumentet:

<a href="http://www.volkswagen.no/photoalbum/view/?...9218&type=1" target="_blank">http://www.volkswagen.no/photoalbum/view/?...9218&type=1</a>

 

Ser ved nærmere øyekast at 200hk versjonen faktisk har oppgitt forbruk ved blandet kjøring på 0,81.

Men jeg skjønner ikke helt hva du mener med "200hk noe som ikke er spes mye for en 2l turbomotor".

 

Ettersom Møller ikke leverer noen 200hk versjon av 2,0TDi`en så blir det nærmeste for meg å sammenligne den med min trimmede 2,0TDi.

Den har 180-190hk og drøye 400nm. Den bruker under 0,5 på langkjøring, rundt 0,7 på blandet og opp mot 0,8 på bykjøring. Men da snakker vi hard og rykkete kjøring

 

200hk bensinen står oppgitt med 1,12 på bykjøring, 0,63 på landevei og 0,81 på blandet. Godt over hva min bruker.

Godt mulig 200hk ikke er så mye ut av en 2,0l turbomotor, men de har ikke hentet ut mer enn 280nm av den heller. Og Det er i hvert fall ikke mye ut av en 2,0l bensinturbo.

Endret av mistercartman
Lenke til kommentar
Tar et kjapt regneeksempel:

 

Passat 2,0T 150hk bensin:

Blandet forbruk: 0,82 per mil.

du mener 2,0t 200hk noe som ikke er spes mye for en 2l turbomotor.

 

Hva er det egentlig du prøver å si?

Jeg har tatt utgangpsunkt i dette pdf-dokumentet:

<a href="http://www.volkswagen.no/photoalbum/view/?...9218&type=1" target="_blank">http://www.volkswagen.no/photoalbum/view/?...9218&type=1</a>

 

Ser ved nærmere øyekast at 200hk versjonen faktisk har oppgitt forbruk ved blandet kjøring på 0,81.

Men jeg skjønner ikke helt hva du mener med "200hk noe som ikke er spes mye for en 2l turbomotor".

 

Ettersom Møller ikke leverer noen 200hk versjon av 2,0TDi`en så blir det nærmeste for meg å sammenligne den med min trimmede 2,0TDi.

Den har 180-190hk og drøye 400nm. Den bruker under 0,5 på langkjøring, rundt 0,7 på blandet og opp mot 0,8 på bykjøring. Men da snakker vi hard og rykkete kjøring

 

200hk bensinen står oppgitt med 1,12 på bykjøring, 0,63 på landevei og 0,81 på blandet. Godt over hva min bruker.

Godt mulig 200hk ikke er så mye ut av en 2,0l turbomotor, men de har ikke hentet ut mer enn 280nm av den heller. Og Det er i hvert fall ikke mye ut av en 2,0l bensinturbo.

Hva er det med deg? 2l UTEN turbo yter 150hk og med 200hk. og 200hester er ikke mye for en 2l turbo bensin motor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...