buskmann Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Når jeg fyller drivstofff, så må jeg bruke plasthansker, får jeg diesel på hendene så lukter det kattepiss! Godt sagt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 hmm, tror aldri jeg har fått drivstoff på fingrene under fylling. hvordan får du til det? Jeg får ofte dieselstinkende hender etter å ha fylt diesel, og bruker derfor plasthansker når jeg fyller (der jeg finner det). Ikke fordi at jeg søler, men fordi noen før meg har sølt, slik at der er diesel på pumpehåndtaket når jeg skal fylle. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Er er kjent fenomen at diesel kan bli tungstarta på vinteren når drivstoffet blir kraftig nedkjølt. men det er neppe et problem på nye biler. har aldri hatt det problemet på 1.9 tdi 2000 Passaten jeg kjører nå. I fjor vinter startet jeg Carinaen i 15 kuldegrader uten gløding (defekte plugger). Det gikk helt problemfritt. Med nye glødeplugger startet den på første kompresjonsslag i 17 kalde. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Er er kjent fenomen at diesel kan bli tungstarta på vinteren når drivstoffet blir kraftig nedkjølt. men det er neppe et problem på nye biler. har aldri hatt det problemet på 1.9 tdi 2000 Passaten jeg kjører nå. I fjor vinter startet jeg Carinaen i 15 kuldegrader uten gløding (defekte plugger). Det gikk helt problemfritt. Med nye glødeplugger startet den på første kompresjonsslag i 17 kalde. Det menes vel her mer "skikkelig" kulde, sånn -25 og kaldere. Da blir diesel omtrent som gele, og selv om den starter med en gang, stopper den når den ikke får mer suppe. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 er da vl diesel varmere ute og går. blir stressa av denne diskusjonen, sitter på en golf som går som et uvær og bruker 0,4 på mila når jeg er snill med den. også er det bare drit? Lenke til kommentar
gwh Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Kort versjonen slik jeg leser her er: Vil du kjøre aktivt/idiot så velger du turbo bensin av noe slag. Vil du bare kjøre i normale hastigheter og kunne foreta greie forbikjøringer i ny og ne, da velger du moderne diesel. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Kort versjonen slik jeg leser her er:Vil du kjøre aktivt/idiot så velger du turbo bensin av noe slag. Vil du bare kjøre i normale hastigheter og kunne foreta greie forbikjøringer i ny og ne, da velger du moderne diesel. Bensinuttalelsen vil jeg si stemmer sån noelunde ja. Men moderne diesel-uttalesen ville jeg endret til: Vil du ha mest mulig krefter på lave turtall og foreta forbikjøringer hurtigere, og eller ofte kjører med mye lass/henger samt at man kanskje vil ha noe mer økonomisk, ville jeg valgt diesel. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 er da vl diesel varmere ute og går. blir stressa av denne diskusjonen, sitter på en golf som går som et uvær og bruker 0,4 på mila når jeg er snill med den. også er det bare drit? En dieselvarmer varmer vel bare kjølevannet til motoren, slik at motor og kupe blir varme(re), også under kjøring? Eller varmer den dieseltank og -filter også? Har ingen erfaring med dette, aldri hatt varmer på mine dieselbiler. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 er da vl diesel varmere ute og går. blir stressa av denne diskusjonen, sitter på en golf som går som et uvær og bruker 0,4 på mila når jeg er snill med den. også er det bare drit? En dieselvarmer varmer vel bare kjølevannet til motoren, slik at motor og kupe blir varme(re), også under kjøring? Eller varmer den dieseltank og -filter også? Har ingen erfaring med dette, aldri hatt varmer på mine dieselbiler. Mener å huske at den bare gjør det førstnevnte. Fungerer som bare det. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Når den jevne nordmann er vant til puslete bensinmotorer på 1,6 og 1,8 liter med maks 120 hester, og plutselig går over til den nye "norgesmotoren" som er en tilsvarende stor turbodiesel er det ikke rart han blir forelsket. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Vil bare si at jeg fikk prøvekjøre en Golf GTI med 180HK'er i dag. (2007 mod.) Bilen gikk bra den... morsom bil å kjøre! Men jeg synes ikke den dro noe bedre enn min dieselvogn. 0-100, er den nok litt kjappere... men dette er en test som er meg revnende likegyldig. Denne golfen hadde ikke hatt sjans mot min Touran, hvis jeg la meg opp på siden av den på E6 og dro på. Absolutt en morsom bil, men det er ett par ting som drar den ned i forhold til min touran: 1. Den er sviindyr og forsikre/kjøpe. 2. Den bruker mye mer drivstoff pr. kjørte mil. Absolutt en knakande tøff bil, som jeg godt kunne tenkt meg... men da med en dieselmotor av samme kaliber. Min neste bil blir nok en Golf GT 170HK. TDI Mye rimeligere forsikring, mye rimeligere bil både å kjøre og eie. Lenke til kommentar
trra Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 180hk? Gti kommer vel med 200hk og 230hk, gt kommer med 170hk. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Både bensin og turbo er bedre og verre. Det kommer litt an på hva man er ute etter. Jeg har hatt begge deler, og for tiden kjører jeg en liten turbodiesel. Regner med at vi snakker om bilmodeller med bensin og turbodiesel i omtrent samme prisklasse. Da foretrekker jeg turbodiesel på grunn av bra dreiemoment i normale hastigheter. For de som liker gatelys grand prix og sportslige egenskaper er nok en bensinmotor å foretrekke. Det beste jeg har prøvd av bil/motor/gear kombinasjon i moderat prisklasse er en Octavia TDI med DSG gearkasse. Det var en utmerket kombinasjon etter min smak. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 180hk? Gti kommer vel med 200hk og 230hk, gt kommer med 170hk. Kanskje du har rett.... Mener de første utgavene kom med 180 HK'er jeg...? Uansett, så styrker jo det bare min sak... Både bensin og turbo er bedre og verre. Det kommer litt an på hva man er ute etter. Jeg har hatt begge deler, og for tiden kjører jeg en liten turbodiesel. Regner med at vi snakker om bilmodeller med bensin og turbodiesel i omtrent samme prisklasse. Da foretrekker jeg turbodiesel på grunn av bra dreiemoment i normale hastigheter. For de som liker gatelys grand prix og sportslige egenskaper er nok en bensinmotor å foretrekke. Det beste jeg har prøvd av bil/motor/gear kombinasjon i moderat prisklasse er en Octavia TDI med DSG gearkasse. Det var en utmerket kombinasjon etter min smak. Octavia er jo som kjent det samme greia som VW. Da kan du tenke deg hvilken følelse jeg sitter igjenn med etter en tur i min egen bil: VW Touran 2.0TDI 170HK. DSG. Helt enig med deg! Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 (endret) Ser folk her sier det er mest rettferdig å sammelnligne turbodiesel med turbobensin. Økonomisk sett er detta da en dårlig sammenligning, da turbobensin er dyrere i innkjøp, dyrere å forsikre, og for ikke å snakke om forbruket som er en god del høyere og bensinprisen som er en god del dyrere enn prisen på diesel. I tillegg så har nok de med turbobensin en mindre økonomisk kjørestil en de med turboløs bensin eller turbodiesel. Kan jo tar vår Qashqai 2.0 cDi (150 hk, 320 nm) som et eksempel da. Den bruker nå i dag 0.74 på blandet/bykjøring, og den er enda ikke skikkelig innkjørt. For å sammenligne 2.0 bensin mot 2.0 turbodiesel ved blandet kjøring: Bensin: 0,82 liter per mil/199 g/km Turbidiesel: 0,66 liter per mil/178 g/km Ved bykjøring: Bensin: 1,1 liter/mil Turbodiesel: 0,87 liter/mil Ved landevei: Bensin: 0,7 liter/mil Turbodiesel: 0,59 liter/mil (dette er omtrent like mye på mila som vår 2003 Fiesta 1.4 bensin bruker) Med turbobensin (og da sikkert en mer aggressiv kjørestil) vil jo forbruket igjen være noe høyere, mye høyere enn mtp turbodiesel. Begge bilene klarer 0-100 km/t på under 11 sekunder, for de som er opptatt av det. Men ved forbikjøringer er turbodiesel ganske overlegen. Selv foretrekker jeg å slippe nedgiringer og turtallsjaginga. Deilig å bare trykke inn gassen og kjøre forbi uten å tenke på å gire. Men selvsagt, det er mer kjøreglede i en turtallsvillig turbobensin. Endret 20. oktober 2007 av >Jonas< Lenke til kommentar
eab Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 (endret) Lo godt da en sølvgrå supra ble frakjørt av en lett lastebil under street legal på ladesletta i år... Da snakker vi ca 4-500hk og over 1000Nm i en stor dieselpickup Forøvrig kan det jo nevens at en org. b230fk motor (standard i volvo 940 fra 95 og opp) bremser ca 250-300Nm, på bakhjula, ved ~2000rpm etter chiptrimming og litt usunnt ladetrykk.. Ikke så langt unna diesel-moment det? Endret 20. oktober 2007 av Erik Braseth Lenke til kommentar
Backload Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Er du en mann med hår på brystet så velger du en TDI. Derfor kjører jeg turbo diesel ... Lenke til kommentar
trra Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 180hk? Gti kommer vel med 200hk og 230hk, gt kommer med 170hk. Kanskje du har rett.... Mener de første utgavene kom med 180 HK'er jeg...? Uansett, så styrker jo det bare min sak... Men det at din touran er chippet er ikke så viktig å nevne? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 (endret) Men selvsagt, det er mer kjøreglede i en turtallsvillig turbobensin. Etter å ha kjørt Astra 2.0 Turbo 200 hk i en uke, er det ingen tvil om det. Det faktum at prisene er så mye høyere for en turbobensin enn en turbodiesel, kan vi stort sett takke HK-delen av norske bilavgifter for. TD gir god trekkraft og dreiemoment, men den når turtallssperren når det begynner å bli gøy med en (turbo)bensinmotor. Uansett, for oss som også kjører MC av og til, er bil dølle greier (men noen unntak, som ligger laaangt over mitt budsjett ). Endret 20. oktober 2007 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Khaya Ivorensis Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 (endret) En dieselmotor er som en bensiner uten turtall, verken mer eller mindre. Når folk sier at de vil ha dieselturbo pga. dreiemomentet på bruksturtall, så er det jo sprøtt at de ikke bruker pengene på en bensinerturbo istedet. En slik motor har ofte både bra moment på 1500-3000omd, pluss mye mye mer på høyere turtall. Som zanta sier, så har nok avgiftene mye å si. Siden en bensiner får dobbelt så høyt turtall, og derfor dobbelt så mange hk som en diesel med samme dreiemoment, koster den jo dobbelt så mye og. Jeg skal i alle fall aldri ha diesel... økonomi-motor. Helt grei i busser, båter og gravemaskiner, men ikke i bilen. Endret 20. oktober 2007 av Khaya Ivorensis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå