Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er Diesel-motor bedre enn bensin-motor på bil?


Anbefalte innlegg

Så er de færre sekundene fra 0-100 verdt så mye at man heller vil bruke 0,43 liter mer per mil, av en drivstofftype som i tillegg har en høyere literpris? I fart er bilene ganske like.

Ja.

Fordi? Hvor ofte kjører du fra 0-100?

Alle som kjører bil gjør det veldig ofte.

Hvor gjør man det? Der det er veier med 80 sone er det som regel påkjøringsfelt, og det er det alltid på motorvei. Jeg kan ihvertfall si at jeg så og si aldri starter på 0 og trykker gassen i bånn for å komme fortest mulig opp i 100 km/t.

 

Fordi det er moro og med chip nærmer man seg 200hk\300nm. Forbruket bryr meg midt i ryggen, er snakk om så lite penger iløpet av året allikevel. 0-100 så ofte det er mulig.

Hvem har pratet om chip? Chip kan man jo også montere i dieselbiler, og da vil man jo få enda høyere dreiemoment igjen enn det man gjør med turbobensin med chip.

 

Snakk om småpenger i løpet av et år? Vi kan jo ta et lite regnestykke på det. La oss si at man kjører 12 000 km (1200 mil. Mange kjører jo mye mer).

Med diesel:

1200 mil *0,56 liter/mil = 672 liter/året

672 liter/år * 9,92 kr (gjennomsnittspris ifølge DinSides statistikk) = 6666,24 kr

 

Med bensin:

1200 mil * 0,99 liter/mil = 1188 liter/året

1188 * 11,24 kr (gjennomsnittspris ifølge DinSides statistikk) = 13353,12 kr

 

13353,12

- 6666,24

= 6686,88

 

Har man bilen i 4 år så har man da "tapt" 33434,4 kroner bare for å ha en bil som en noen sekunder raskere fra 0-100 km/t. Småpenger?

De prisene der er jo utgamle.

11.50 for diesel og 12.20 for bensin er vel pumpeprisen nå om dagen.

 

Dessuten, de 10000 kronene hvert år man betaler "ekstra" for å ha en bensinbil,

det har man så sinnsykt glede og komfort av at det er ikke noe å tenke på engang.

 

Hvilke dager fyller du drivstoff da?

 

Søndag-mandag før 12 her jeg bor er diesel like under 10 og bensin (95) 11.50ca. Og da fyller de aller fleste som har en snevert av fornuft.

 

Jeg er helt sikker på at den diesel bilen kontra bensin bilen vil føles enda mer friskere i aksen ved lave turtall.

 

La oss si en hadde hatt bilen i 10 år da? Kan jo kjøpe en bil til av pengene en har spart.

 

Jeg fyller alltid mandags morgen, bruker cirka 25 liter diesel per uke.

Den siste måneden har prisene variert veldig, alt fra 9.79 til 11.19.

Men det er heller unntaket at prisen er under 10.50 om dagen ja.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For .... skyld.. ikke kjøp hyundai!

 

Jeg syns det er rasende festlig, og bruke 7000kr i diesel i året på 20.000km kjørt, når en bensinbil-eier må ut med bortimot 20.000kr for å kjøre de samme 20.000kilometerne.

 

Det er 13.000 kroner spart pr år.

 

Kan ta et par sydenturer i året...

 

Bensinbileiere er ihvertfall tjukkere melkekuer for staten enn megselv.

Jeg blir som en utsulta rabiesku å regne hva gjelder melkeincome for staten.

Lenke til kommentar
jeg syns det er rasende festlig, og bruke 7000kr i diesel i året på 20.000km kjørt, når en bensinbil-eier må ut med bortimot 20.000kr for å kjøre de samme 20.000kilometerne.

 

Det er 13.000 kroner spart pr år.

 

Kommer helt anpå hvilke biler du sammenligner med, på to vanlige biler i golf klassen skiller det maks 5000kr i året på 20.000, kjører du mindre blir selvsagt forspranget enda mindre.

 

Og igjen, sparer du opp den 1000 lappen hver mnd? Vis ikke så har det ingenting å si i praksis, du bruker bare pengene på noe annet(horer, mat, sprit, overprisa klær, dyre håndverkere osv...)

Lenke til kommentar
jeg syns det er rasende festlig, og bruke 7000kr i diesel i året på 20.000km kjørt, når en bensinbil-eier må ut med bortimot 20.000kr for å kjøre de samme 20.000kilometerne.

 

Det er 13.000 kroner spart pr år.

 

Kommer helt anpå hvilke biler du sammenligner med, på to vanlige biler i golf klassen skiller det maks 5000kr i året på 20.000, kjører du mindre blir selvsagt forspranget enda mindre.

 

Og igjen, sparer du opp den 1000 lappen hver mnd? Vis ikke så har det ingenting å si i praksis, du bruker bare pengene på noe annet(horer, mat, sprit, overprisa klær, dyre håndverkere osv...)

Med de to bilene jeg sammenliknet blir det 11144,8 kroner dyrere med turbobensinutgaven i året dersom man kjører 20k km. 1000 kroner ekstra i måneden er ganske mye for folk som ikke tjener rundt en halv million eller mer i året. Så klart putter man ikke de penga man "tjener" på å kjøre dieselbil på en sparebøsse, man går heller og kjøper seg noe man har bruk for. For eksempel nye klær, spiser bedre mat, kjøper seg en ny mobil eller hva det måtte være. Mener du at det kun er folk som kjører dieselbil som benytter seg av dyre håndtverkere, horer, kjøper overprisa klær og spiser mat og drikker sprit?

Lenke til kommentar

En ny mobil må være det dummeste å kjøpe... da hadde jeg heller kjøpt en bensinbil å brukt mer fuel enn å gjøre det. Mobilbransjen er pil råtten.

 

3kr km i kjøregodtgjørelse blir ganske festlig om man f.eks kommer opp på kjørelengder på 50.000km i året.

 

 

129500 i kjøregodtgjørelse.

15750 i dieselutgifter.

=god butikk

 

selv etter at verditap og faste/variable kostnader er tatt med.

Lenke til kommentar

Jeg må si at når man kjører nye biler med gode dieselmotorer syns jeg mange av de er ganske fine. Særlig da biler med litt størrelse, og kombinert med automatgir. Feks ny Audi A6 2,7 aut, eller Jeep Cherokee 3l diesel har en veldig fin gassrespons under alle forhold, og jeg syns ikke disse står noe tilbake for bensin.

 

Det jeg sliter litt mer med å skjønne er at noen kjører frivillig rundt i 90 talls (og eldre) personbiler med diesel, greit at man sparer noen kroner ved drivstoff- fylling, men de fleste er jo støyende, stinkende, ristende, og med en helt ubrukelig motorkarateristikk.

 

Syns i grunn ikke man idag kategorisk kan si at det ene er bedre enn det andre, jeg foretrekker personlig de fleste biler med bensinmotor, men det finnes som nevnt eksempler på biler der jeg ikke hadde hatt noe i mot diesel. Når det gjelder dette med lønnsomhet i kroner tror jeg snart det er en saga blott, jeg tipper diesel eiere snart vil få smake avgiftene fra staten. Man er jo i ferd med å tape inntekter, og nå som såpass mange har blitt "lurt" over på diesel, er det vel på tide å svinge avgiftspisken den veien.

Lenke til kommentar
Med de to bilene jeg sammenliknet blir det 11144,8 kroner dyrere med turbobensinutgaven i året dersom man kjører 20k km. 1000 kroner ekstra i måneden er ganske mye for folk som ikke tjener rundt en halv million eller mer i året. Så klart putter man ikke de penga man "tjener" på å kjøre dieselbil på en sparebøsse, man går heller og kjøper seg noe man har bruk for. For eksempel nye klær, spiser bedre mat, kjøper seg en ny mobil eller hva det måtte være. Mener du at det kun er folk som kjører dieselbil som benytter seg av dyre håndtverkere, horer, kjøper overprisa klær og spiser mat og drikker sprit?

 

Sammenlign en Golf tdi 105hk og en 1,4tsi 122hk, så blir forskjellen mye mindre. Har mine mistanker om dieselhodene her inne, men så har jeg også et dieseldyr i parken ;).

Lenke til kommentar
Det jeg sliter litt mer med å skjønne er at noen kjører frivillig rundt i 90 talls (og eldre) personbiler med diesel, greit at man sparer noen kroner ved drivstoff- fylling, men de fleste er jo støyende, stinkende, ristende, og med en helt ubrukelig motorkarateristikk.

 

De har sin sjarm da :love:

 

Støyende skjønner jeg ikke helt hva du mener med, har du noen konkrete eksempler?

Lenke til kommentar
Det jeg sliter litt mer med å skjønne er at noen kjører frivillig rundt i 90 talls (og eldre) personbiler med diesel, greit at man sparer noen kroner ved drivstoff- fylling, men de fleste er jo støyende, stinkende, ristende, og med en helt ubrukelig motorkarateristikk.

 

De har sin sjarm da :love:

 

Støyende skjønner jeg ikke helt hva du mener med, har du noen konkrete eksempler?

 

90-tallets Passat stasjonsvogn. Høres ut som om noen har kjørt shrinking laser på en traktor og putta traktoren under panseret.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Det jeg sliter litt mer med å skjønne er at noen kjører frivillig rundt i 90 talls (og eldre) personbiler med diesel, greit at man sparer noen kroner ved drivstoff- fylling, men de fleste er jo støyende, stinkende, ristende, og med en helt ubrukelig motorkarateristikk.

 

De har sin sjarm da :love:

 

Støyende skjønner jeg ikke helt hva du mener med, har du noen konkrete eksempler?

 

90-tallets Passat stasjonsvogn. Høres ut som om noen har kjørt shrinking laser på en traktor og putta traktoren under panseret.

 

Der støyer jo strengttalt bensin motoren også. For ikke og snakke om hvor gjennomført fæl den er og kjøre også. :yes:

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar
Det jeg sliter litt mer med å skjønne er at noen kjører frivillig rundt i 90 talls (og eldre) personbiler med diesel, greit at man sparer noen kroner ved drivstoff- fylling, men de fleste er jo støyende, stinkende, ristende, og med en helt ubrukelig motorkarateristikk.

 

De har sin sjarm da :love:

 

Støyende skjønner jeg ikke helt hva du mener med, har du noen konkrete eksempler?

He he, vel nå var jeg jo veldig generell, og jeg får vel innrømme at bilen som falt inn i mitt hode idet jeg skrev var den siste i den omtalte kategorien jeg hadde "gleden" av å kjøre. En ca 1994 mod Ford Escort 18D, den har vel ca 60Hk, og et effektivt utnyttbart turtallsområde på ca 500rpm, og kaklingen fra den motoren skal det altså litt til å dempe. Opplevelsen blir ikke bedre når man glemmer å skru av friskluftsannlegget ved kaldstart, slik at det lukter like mye diesel inni bilen som utenfor... :p

 

Men for all del, det finnes untak også i denne kategorien så jeg skal ikke dra absolutt alle over en kam, Mercedes har jo feks biler fra den tiden (og før) som ikke er like ille, men jeg vil si at flertallet av dieselbilene fra før ca midten av 90 tallet støyer vesentlig mer enn sine bensinbrødre ved normal kjøring.

 

For å si det på en annen måte; jeg har jo som svar til trådstarter sagt at jeg ikke syns det ene er kategorisk bedre enn det andre når det gjelder vanlig personbiler, bensin vs diesel. Hadde du spurt meg for 10 år siden hadde jeg syns det var et rart spørsmål -bensin utvilsomt best.

Lenke til kommentar
For .... skyld.. ikke kjøp hyundai!

 

Jeg syns det er rasende festlig, og bruke 7000kr i diesel i året på 20.000km kjørt, når en bensinbil-eier må ut med bortimot 20.000kr for å kjøre de samme 20.000kilometerne.

 

Det er 13.000 kroner spart pr år.

 

Kan ta et par sydenturer i året...

 

Bensinbileiere er ihvertfall tjukkere melkekuer for staten enn megselv.

Jeg blir som en utsulta rabiesku å regne hva gjelder melkeincome for staten.

Hvorfor ikke kjøpe Hyundai? Jeg har etterhvert oppdaget at det er langt fra Accent til i30, og kan ikke se noen fornuftige argumenter til å ikke kjøpe den.

 

Der regnestykket ditt er på bærtur. En bensinbil bruker ikke 3 ganger så mye i drivstoffutgifter som en dieselbil av sammenlignbar størrelse og ytelse. Dessuten har bilen din et usedvanlig lavt forbruk om du klarer deg med 7000 kroner i drivstoff på 20kkm med mindre du er en av de lavpannede snylterne som kjører på avgiftsfri diesel. Det som kanskje gjør et større utslag er at det kan virke som at man får mer igjen for en dieselbil enn bensinbil ved innbytte, men med Kristin ved roret er det vanskelig å forutsi hva som skjer med det framover.

 

Jeg kjører selv diesel, men er såpass klar over fordeler og ulemper at jeg ikke er fanatisk ;-)

 

Et par sydenturer har jeg råd til uansett hva jeg fyller på bilen min.

Endret av Mythos
Lenke til kommentar

neida... fyller grønn diesel. 0,3 på mila.

 

sammenlignbar størrelse og ytelse med bensin vil vel bli en volvo C30 med bensinmotor. tipper den har et snitt på 0,78 eller deromkring. det vil si at regnestykket ikke var heeelt på bærtur alikevel.. regnestykket tok vel mer for seg en mer gjennomsnittlig bensinbil, enn en moderne en.

 

når det gjelder 1,4i turbokompressor, så kan jeg godt tenke meg at den kan gå rimelig. men tror ikke den gjør det alikevel.. tror de som har en sånn, bruker den.

 

moment, lav vekt og god utveksling skaper aksellerasjon. ikke hk.

Lenke til kommentar

hyundai mangler identitet...

 

blir som å drikke first price øl, og argumentere for at det smaker best..

neida.. men noen bilmerker liker man og andre ikke.. sånn er det jo.

 

hyundai er for meg en greie man setter seg i for å komme fra a-b. man vil gjerne bruke kortest mulig tid mellom a og b fordi tiden imellom ikke inspirerer til å ta noen omvei.

 

en ordentlig tysker derimot.. eller en sint italiener, eller f.eks en artig honda... blir noe helt annet.

Lenke til kommentar
neida... fyller grønn diesel. 0,3 på mila.

 

sammenlignbar størrelse og ytelse med bensin vil vel bli en volvo C30 med bensinmotor. tipper den har et snitt på 0,78 eller deromkring. det vil si at regnestykket ikke var heeelt på bærtur alikevel.. regnestykket tok vel mer for seg en mer gjennomsnittlig bensinbil, enn en moderne en.

 

når det gjelder 1,4i turbokompressor, så kan jeg godt tenke meg at den kan gå rimelig. men tror ikke den gjør det alikevel.. tror de som har en sånn, bruker den.

 

moment, lav vekt og god utveksling skaper aksellerasjon. ikke hk.

Er det A2 du har? Hvordan kan du da sammenligne med en mye tyngre og større c30? Itilleg har denne ikke turbo, igjen dårlig eksempel fra deg....A2 veier 855kg, C30 veier 1350kg. Er de ikke grenser for hvor mye du er villig til å lyve?

 

Du tror og tror og tippper og tippper.....Betyr det at de som har kjørt vanlig med 1,6 plutselig kjører som svin med 1,4tsi\122hk som erstatter 1,6 motoren? Det er like dumt som å si at de som kjøper seg diesel bare kjører enda mer og dermed bruker de like mye drivstoff totalt.

Endret av trra
Lenke til kommentar
moment, lav vekt og god utveksling skaper aksellerasjon. ikke hk.

????????

Er enig i at vekt og utveksling spiller mye inn men det med at nm gjelder mens ikke hk skjønner jeg ikke bæret av hvor du har ifra.

Dessuten er det ikke slik at kortest mulig utveksling er best til aks da man må gire oftere for å komme til f.eks 100km/t noe som også bruker lang tid. men en kjapp girkasse hjelper mye.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar
Citroën Xantia Activa 2.0 CT

 

Motor:

Slagvolum: 1.998 ccm, turbo

Antall syl: 4

Ytelse kW(Hk): 108 (150)

Dreiemoment: 235 Nm v/ 2.300o.min

Aks. 0 - 100: 9,5 sekunder

Toppfart: 213 kilometer i timen

Forbuk (EU kombinert): 0,99 liter per mil

 

hmm, min Activa TCT bruker mindre enn 9.5 på 0-100.. og toppfarten er mer enn 213 ihvertfall.. Har kjørt i 235 og den ville mer. Forbruket er ganske korrekt ved blanda kjøring.. På langkjøring bruker den 0.7.

 

Min 1.9TDi caddy bruker mer enn 15 sekunder trur jeg på 0-100, treig er den iaffal... Må gire som en gud.. og den har vel sikkert dobbelt så mye moment enn Citroënen, bilen veier mindre også. Forbruket ved blanda kjøring er oppi 0.8 med denne bilen. Altså, ikke mye forskjell.

Lenke til kommentar
moment, lav vekt og god utveksling skaper aksellerasjon. ikke hk.

????

Er enig i at vekt og utveksling spiller mye inn men det med at nm gjelder mens ikke hk skjønner jeg ikke bæret av hvor du har ifra.

Dessuten er det ikke slik at kortest mulig utveksling er best til aks da man må gire oftere for å komme til f.eks 100km/t noe som også bruker lang tid. men en kjapp girkasse hjelper mye.

 

Det beste er selvsagt trinnløs kasse, lavest overhodet mulig vekt, og høyest mulig nm. Da kommer du raskt opp i fart da!

Lenke til kommentar
neida... fyller grønn diesel. 0,3 på mila.

 

sammenlignbar størrelse og ytelse med bensin vil vel bli en volvo C30 med bensinmotor. tipper den har et snitt på 0,78 eller deromkring. det vil si at regnestykket ikke var heeelt på bærtur alikevel.. regnestykket tok vel mer for seg en mer gjennomsnittlig bensinbil, enn en moderne en.

 

når det gjelder 1,4i turbokompressor, så kan jeg godt tenke meg at den kan gå rimelig. men tror ikke den gjør det alikevel.. tror de som har en sånn, bruker den.

 

moment, lav vekt og god utveksling skaper aksellerasjon. ikke hk.

Er det A2 du har? Hvordan kan du da sammenligne med en mye tyngre og større c30? Itilleg har denne ikke turbo, igjen dårlig eksempel fra deg....A2 veier 855kg, C30 veier 1350kg. Er de ikke grenser for hvor mye du er villig til å lyve?

 

Du tror og tror og tippper og tippper.....Betyr det at de som har kjørt vanlig med 1,6 plutselig kjører som svin med 1,4tsi\122hk som erstatter 1,6 motoren? Det er like dumt som å si at de som kjøper seg diesel bare kjører enda mer og dermed bruker de like mye drivstoff totalt.

 

Det er ikke så galt å sammenligne a2 og c30 alikevel skal du se. Begge har plass til 4 personer og begge ligger tett opptil premiumbiler. Altså like bruksegenskaper til likt segment. Bortsett fra at c30 ikke har noe praktisk over seg. Er du ikke enig i at det blir feil å sammenligne med en trang hybel av en bil som f.eks peugeot 206? der sitter man som en religiøs høvding med bøyd nakke og folda hender i baksetet. Ja egentlig i framsetet også.

Jeg lyver vel strengt tatt ikke, men sammenligner ofte "hva folk vanligvis har" mot min egen bil.

 

Jeg gårutifra at 1,4 tsi går mye bedre enn den daffe 1,6 literen. Trodde det var 170hk som kom ut av den? dermed min antakelse om at de som FAKTISK kjøper en GT, ønsker å kjøre litt sportslig og faktisk kommer til å gjøre det.

 

Jeg slipper ihvertfall ut 81g Co2 pr km, og det er det ingen som har slått ennå, om vi ser bortifra elbiler og andre rariteter som ikke finnes på veien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...