mistercartman Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Jeg lurer litt.. hvilken platform er den som veier minst, som har kombinasjonen 2,0tdi og dsg kassa? Må vel være Golfen eller A3`n. Tror ikke man får den motoren i Polo Hadde vært fett å bytte eksosanlegg, luftfilter, legge inn enda mer agressivt program, senke enda mer. Og som du nevner, kaste ut interiøret. Mulig man kan ha det gøy på høye turtall med bensin, men jeg har et vansinnigt drag fra 1500rpm.... Er bare å pirke litt på gasspedalen Momentet er der umiddelbart. Lenke til kommentar
Ditech Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Ok.. jeg har prøvd 2 liter dieselen i a4. Syns ikke den virket veeeldig sprintvillig, men mer enn grei nok. A4 har blitt en litt for tung bil syns jeg.. det samme gjelder vel endel andre modeller med den motoren. Polo hadde vært artig med den maskinen... skal ikke se bortifra at det kan komme en gti sak med diesel på polo... Men den blir jo litt for framtung. Husker jo Skoda fabia hadde 1,9 dieselen med plenty gamp en periode... så ser det ikke som umulig. Det er ene og alene høy vekt som ødelegger for sportslige egenskaper på golf,a3,a4,passat,touran osv. Hva er forskjellen på 2 liter dieselen i 140 og 170 hesters utgave? er det mer enn bare et annet program på motoren? Og hvorfor får noen 190 hester ut av 2 literen, mens andre igjen.. kan få 220 hester ut av den? Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Dere som snakker om sammenlikning her. Satt akkurat og leste litt om Citroën Xantia her. Kan jo sammenlikne de bilene. Bilene er helt identiske; samme årsmodell (-99) og begge med turbo. Citroën Xantia Activa 2.0 CT Motor: Slagvolum: 1.998 ccm, turbo Antall syl: 4 Ytelse kW(Hk): 108 (150) Dreiemoment: 235 Nm v/ 2.300o.min Aks. 0 - 100: 9,5 sekunder Toppfart: 213 kilometer i timen Forbuk (EU kombinert): 0,99 liter per mil Citroën Xantia HDi Motor: Slagvolum: 1.997 ccm Antall syl: 4 Ytelse: 110 Hk Dreiemoment: 250 Nm v/ 1.750 o.min Aks. 0 - 100: 12,5 sekunder Toppfart: 191 kilometer i timen Forbuk (vår måling): 0,56 liter per mil "For å bruke 12,5 sekunder fra 0-100 kilometer i timen er ikke akkurat imponerende. Da er det mer imponerende å kjenne hvor standhaftig motoren er. Når Xantia HDi først har kommet opp i fart er det nemlig lite som greier å stoppe den." "Grunnen til at akselerasjonen er på den slappe siden skyldes selvfølgelig at Citroën har valgt høye utvekslinger i Xantia HDi - til stor fortvilelse for vårt eget oljefond. Under vår test målte vi et forbruk på 0,56 liter per mil, eller - omsatt i kilometer - at man kan kjøre omlag 1.200 kilometer på en tank. Slik blir det økonomi av." Så er de færre sekundene fra 0-100 verdt så mye at man heller vil bruke 0,43 liter mer per mil, av en drivstofftype som i tillegg har en høyere literpris? I fart er bilene ganske like. Lenke til kommentar
trra Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Så er de færre sekundene fra 0-100 verdt så mye at man heller vil bruke 0,43 liter mer per mil, av en drivstofftype som i tillegg har en høyere literpris? I fart er bilene ganske like. Ja. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Så er de færre sekundene fra 0-100 verdt så mye at man heller vil bruke 0,43 liter mer per mil, av en drivstofftype som i tillegg har en høyere literpris? I fart er bilene ganske like. Ja. Fordi? Hvor ofte kjører du fra 0-100? Lenke til kommentar
trra Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 (endret) Fordi det er moro og med chip nærmer man seg 200hk\300nm. Forbruket bryr meg midt i ryggen, er snakk om så lite penger iløpet av året allikevel. 0-100 så ofte det er mulig. Endret 23. november 2007 av trra Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Så er de færre sekundene fra 0-100 verdt så mye at man heller vil bruke 0,43 liter mer per mil, av en drivstofftype som i tillegg har en høyere literpris? I fart er bilene ganske like. Ja. Fordi? Hvor ofte kjører du fra 0-100? Alle som kjører bil gjør det veldig ofte. Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Ja, selvfølgelig gjør alle som kjører bil det, hvem bryr seg om girkasse, dekkslitasje, motorolje, drivverk og utslipp? Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Ja, selvfølgelig gjør alle som kjører bil det, hvem bryr seg om girkasse, dekkslitasje, motorolje, drivverk og utslipp? Jeg bryr meg om girkasse og drivverk, resten er "slite deler".. klart utslipp bryr jeg meg om men det hjelper ikke en skit om jeg kjøper meg en prius hvis ikke politikerne og resten av verden gjør noe drastisk. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 (endret) Så er de færre sekundene fra 0-100 verdt så mye at man heller vil bruke 0,43 liter mer per mil, av en drivstofftype som i tillegg har en høyere literpris? I fart er bilene ganske like. Ja. Fordi? Hvor ofte kjører du fra 0-100? Alle som kjører bil gjør det veldig ofte. Hvor gjør man det? Der det er veier med 80 sone er det som regel påkjøringsfelt, og det er det alltid på motorvei. Jeg kan ihvertfall si at jeg så og si aldri starter på 0 og trykker gassen i bånn for å komme fortest mulig opp i 100 km/t. Fordi det er moro og med chip nærmer man seg 200hk\300nm. Forbruket bryr meg midt i ryggen, er snakk om så lite penger iløpet av året allikevel. 0-100 så ofte det er mulig. Hvem har pratet om chip? Chip kan man jo også montere i dieselbiler, og da vil man jo få enda høyere dreiemoment igjen enn det man gjør med turbobensin med chip. Snakk om småpenger i løpet av et år? Vi kan jo ta et lite regnestykke på det. La oss si at man kjører 12 000 km (1200 mil. Mange kjører jo mye mer). Med diesel: 1200 mil *0,56 liter/mil = 672 liter/året 672 liter/år * 9,92 kr (gjennomsnittspris ifølge DinSides statistikk) = 6666,24 kr Med bensin: 1200 mil * 0,99 liter/mil = 1188 liter/året 1188 * 11,24 kr (gjennomsnittspris ifølge DinSides statistikk) = 13353,12 kr 13353,12 - 6666,24 = 6686,88 Har man bilen i 5 år så har man da "tapt" 33434,4 kroner bare for å ha en bil som en noen sekunder raskere fra 0-100 km/t. Småpenger? Endret 23. november 2007 av >Jonas< Lenke til kommentar
trra Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Ja, 34000kr er småpenger iløpet av 4år. Selvsagt vil en chipet diesel gå greit, men det er omtrent like morsomt som å støvsuge. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Så er de færre sekundene fra 0-100 verdt så mye at man heller vil bruke 0,43 liter mer per mil, av en drivstofftype som i tillegg har en høyere literpris? I fart er bilene ganske like. Ja. Fordi? Hvor ofte kjører du fra 0-100? Alle som kjører bil gjør det veldig ofte. Hvor gjør man det? Der det er veier med 80 sone er det som regel påkjøringsfelt, og det er det alltid på motorvei. Jeg kan ihvertfall si at jeg så og si aldri starter på 0 og trykker gassen i bånn for å komme fortest mulig opp i 100 km/t. Fordi det er moro og med chip nærmer man seg 200hk\300nm. Forbruket bryr meg midt i ryggen, er snakk om så lite penger iløpet av året allikevel. 0-100 så ofte det er mulig. Hvem har pratet om chip? Chip kan man jo også montere i dieselbiler, og da vil man jo få enda høyere dreiemoment igjen enn det man gjør med turbobensin med chip. Snakk om småpenger i løpet av et år? Vi kan jo ta et lite regnestykke på det. La oss si at man kjører 12 000 km (1200 mil. Mange kjører jo mye mer). Med diesel: 1200 mil *0,56 liter/mil = 672 liter/året 672 liter/år * 9,92 kr (gjennomsnittspris ifølge DinSides statistikk) = 6666,24 kr Med bensin: 1200 mil * 0,99 liter/mil = 1188 liter/året 1188 * 11,24 kr (gjennomsnittspris ifølge DinSides statistikk) = 13353,12 kr 13353,12 - 6666,24 = 6686,88 Har man bilen i 4 år så har man da "tapt" 33434,4 kroner bare for å ha en bil som en noen sekunder raskere fra 0-100 km/t. Småpenger? De prisene der er jo utgamle. 11.50 for diesel og 12.20 for bensin er vel pumpeprisen nå om dagen. Dessuten, de 10000 kronene hvert år man betaler "ekstra" for å ha en bensinbil, det har man så sinnsykt glede og komfort av at det er ikke noe å tenke på engang. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Ja, 34000kr er småpenger iløpet av 4år. Selvsagt vil en chipet diesel gå greit, men det er omtrent like morsomt som å støvsuge. Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 (endret) Så er de færre sekundene fra 0-100 verdt så mye at man heller vil bruke 0,43 liter mer per mil, av en drivstofftype som i tillegg har en høyere literpris? I fart er bilene ganske like. Ja. Fordi? Hvor ofte kjører du fra 0-100? Alle som kjører bil gjør det veldig ofte. Hvor gjør man det? Der det er veier med 80 sone er det som regel påkjøringsfelt, og det er det alltid på motorvei. Jeg kan ihvertfall si at jeg så og si aldri starter på 0 og trykker gassen i bånn for å komme fortest mulig opp i 100 km/t. Fordi det er moro og med chip nærmer man seg 200hk\300nm. Forbruket bryr meg midt i ryggen, er snakk om så lite penger iløpet av året allikevel. 0-100 så ofte det er mulig. Hvem har pratet om chip? Chip kan man jo også montere i dieselbiler, og da vil man jo få enda høyere dreiemoment igjen enn det man gjør med turbobensin med chip. Snakk om småpenger i løpet av et år? Vi kan jo ta et lite regnestykke på det. La oss si at man kjører 12 000 km (1200 mil. Mange kjører jo mye mer). Med diesel: 1200 mil *0,56 liter/mil = 672 liter/året 672 liter/år * 9,92 kr (gjennomsnittspris ifølge DinSides statistikk) = 6666,24 kr Med bensin: 1200 mil * 0,99 liter/mil = 1188 liter/året 1188 * 11,24 kr (gjennomsnittspris ifølge DinSides statistikk) = 13353,12 kr 13353,12 - 6666,24 = 6686,88 Har man bilen i 4 år så har man da "tapt" 33434,4 kroner bare for å ha en bil som en noen sekunder raskere fra 0-100 km/t. Småpenger? De prisene der er jo utgamle. 11.50 for diesel og 12.20 for bensin er vel pumpeprisen nå om dagen. Dessuten, de 10000 kronene hvert år man betaler "ekstra" for å ha en bensinbil, det har man så sinnsykt glede og komfort av at det er ikke noe å tenke på engang. Hvilke dager fyller du drivstoff da? Søndag-mandag før 12 her jeg bor er diesel like under 10 og bensin (95) 11.50ca. Og da fyller de aller fleste som har en snevert av fornuft. Jeg er helt sikker på at den diesel bilen kontra bensin bilen vil føles enda mer friskere i aksen ved lave turtall. La oss si en hadde hatt bilen i 10 år da? Kan jo kjøpe en bil til av pengene en har spart. Endret 23. november 2007 av karl-wilhelm Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 (endret) De prisene der er jo utgamle.11.50 for diesel og 12.20 for bensin er vel pumpeprisen nå om dagen. Dessuten, de 10000 kronene hvert år man betaler "ekstra" for å ha en bensinbil, det har man så sinnsykt glede og komfort av at det er ikke noe å tenke på engang. Som jeg skrev så var det gjennomsnittsprisen hentet fra DinSides statistikk, og den stemmer ganske bra spør du meg. La oss si at man har bilen i 10 år (og kjører 12k km årlig). Da har man spart 66.868,8 kroner, og kan kjøpe seg en "ny" bil for de pengene, akkurat som karl-wilhelm sier. Eller en ny vaskemaskin, tv etc. som man får bruk for. Og forresten, ble man ikke enig tidligere i tråden at de som ville ha komfort valgte diesel? Jeg kan ikke helt skjønne at man kan ha så sinnsykt mye glede av å ha en bil som er "rask" fra 0-100 km/t, da dette er noe som så og si aldri teller i trafikken. Der har man mellomaksellerasjoner, og der er ihvertfall disse to bilene jeg sammenliknet relativt like. Endret 23. november 2007 av >Jonas< Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Her var det mange merkelige regnestykker og argumenter. Jeg vil ikke kommentere dem uten å si lykke til med bærturen. Jeg tøffer lykkelig rundt i min lille dieselbil og påstår ikke at det lønner seg økonomisk, men jeg bare trives med det... Lenke til kommentar
trra Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 (endret) La oss si at man har bilen i 10 år (og kjører 12k km årlig). Da har man spart 66.868,8 kroner, og kan kjøpe seg en "ny" bil for de pengene Med mindre du sparer opp differansen så har det eksemplet ingen ting med virkeligheten å gjøre, da du bare vil bruke de pengene på noe annet. Dessuten vil dieselprisen stige mer i årene framover enn bensin pga den høye andelen dieselbiler. Og skulle dieselpumpa gå istykker, forsvinner fort 1\3-1\2 av de pengene. Skulle man være såpass fornuftig å kjøpe seg en golf gt med 170hk i steden vil man redusere bensinforbruket med 25%, da vil differansen være 33K på 10 år. Endret 23. november 2007 av trra Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 (endret) La oss si at man har bilen i 10 år (og kjører 12k km årlig). Da har man spart 66.868,8 kroner, og kan kjøpe seg en "ny" bil for de pengene Med mindre du sparer opp differansen så har det eksemplet ingen ting med virkeligheten å gjøre, da du bare vil bruke de pengene på noe annet. Dessuten vil dieselprisen stige mer i årene framover enn bensin pga den høye andelen dieselbiler. Og skulle dieselpumpa gå istykker, forsvinner fort 1\3-1\2 av de pengene. At diesel pumpa går istykker er strengt talt lite sannsynlig da, dessuten er det større kjangs for at en får problemer med en bensin motor siden det er flere (deler?). (Litt usikker på det siste der ved nevnte bil) Er grenser hvor mye dieselen vil stige da, og selv om dieselen stiger til bensin nivå betaler du fortsatt nesten halvparten. Golfen koster vel betydelig mer? Endret 23. november 2007 av karl-wilhelm Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 (endret) Jeg kjører omtrent 12K km årlig og fyller dieseltanken omtrent en gang i måneden. Om jeg hadde hatt bensinbil hadde det kanskje blitt en eller to tanker mer i året, og det er småpenger i den store sammenhengen. Verdien av bilen når den skal selges kan kanskje utgjøre mer enn det.... Denne tråden begynte vel med hva som er best av diesel eller bensinmotor på bil, og der tror jeg ikke det er noe fasitsvar. For de som kjører lite er det sikkert hipp som happ. Om man kjører mye vil det sikker lønne seg med diesel. Min erfaring er at moderne turbodieselmotorer er særdeles godt egnet til langkjøring med godt bunndrag når man trenger det med mindre man velger en liten puslemotor som den jeg har i min 1,4 liter Roomster. Den er litt i minste laget... Jeg er faktisk inne på tanken å bytte til en Hyundai i30 bensin automat. Fin bil, og det at en i familien jobber i bilbutikken gjør prisen litt for interessant til å si nei uten videre... Endret 23. november 2007 av Mythos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå