Kent Touch This Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Mitsubishi Evo 2.0 liter motor + veldig stor turbo = 400hk. Noe sier meg at du ikke har så veldig peiling. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Mitsubishi Evo 2.0 liter motor + veldig stor turbo = 400hk. Noe sier meg at du ikke har så veldig peiling. Hvorfor det? Mener du at jeg kommer med gal fakta/informasjon? Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 De kommende turbobensinmotorer vil typisk ha 120 hester per liter. Veit om mange biler som har laaaangt ovr 120hk per liter, men der er ikke miljøvennlige eller drivstoffvennlige Å få mange hester er enkelt med en stor turbo. Forklar meg den oppskriften du Mitsubishi Evo 2.0 liter motor + veldig stor turbo = 400hk. Den blir faktisk levert med originalt trimma med over 400hk. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Den blir faktisk levert med originalt trimma med over 400hk. Om du snakker om FQ400 så sier du bare det jeg sier, med andre ord. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Mitsubishi Evo 2.0 liter motor + veldig stor turbo = 400hk. Suzuki Escudo Pikes Peak (1996) med 2-liters V6-motor på 987 hester (493,5 hk per liter). http://www.conceptcarz.com/vehicle/z1355/S...on/default.aspx Fiat lagde forresten en sugefirer på 300 hester før 1920, så verden går ikke så mye framover. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 (endret) Interessant tema dette, så jeg må bare ha den i mine innlegg Jeg liker selv bensinmotorer grunnet lyden først og fremst. Dette er kansje ikke så viktig for alle, men jeg liker at bilen min faktisk høres ut som en bil og ikke som en gammal traktor. I tillegg liker jeg turtallet og det lange arbeidsregisteret som flere her har påpekt. Det finnes ikke noe herligere enn å gire ned å dra på skikkelig med turtall, og "bråke" litt når jeg drar på. Jeg har ikke selv prøvd en dieselmotor, så dette blir bare basert på inntrykk jeg har fått bare så det er sagt. Men for meg virker det som om dieselbiler brenner alt kruttet på et relativt kort turtallsområde, mens beninmotorer virker litt svakere over lengre turtallsområde. Jeg har selv kappet en gang med en 2,0 dieselbil og jeg vant. Men jeg synes egentlig det blir feil å sammenligne bensinmotor uten turbo med diesel med turbo. Greit nok at bensinturbo er dyrere, men hvis man skal legge til grunne for fordeler/ulemper ved diesel vs bensin, så bør de stille likt. Ta en diesel uten trubo og sett den mot en bensinmotor uten turbo, da blir det ander saker tenker jeg. Men hvorfor blir ikke bioetanol mer utbredt egentlig? Bioetanol er jo enda råere enn bensin, går bedre og har samme lyden som bensinmotor tror jeg, samt den forurenser mindre. Men det er også bakdeler med bensinmotorer, skal jeg grisekjøre ligger jeg godt over 2 liter på mila i alle fall, bensinnåla forsvinner iallfall ut av skalaen som går til 3l. Men nå grisekjører jeg sjelden så det er ikke noe problem akkurat. På langkjøring derimot bruker jeg bare 0,7 som er ganske lite det også til å være en bensinmotor. Men jeg utfordrer alle her med dieselbiler til dragrace når jeg klasker på turbo på bilen min, noen som tør og stille opp? Endret 13. november 2007 av Brian_N Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 I Porschen blir det selvfølgelig bensin, men i "vanlige" biler snakker vi diesel all the way Fiat jobber for tiden med små turbobensinmotorer, ikke for hårete Abarth-versjoner, men for dagligbiler. Fiat mener nemlig at turbodieselmotorer mindre enn 3 liter ikke blir rene nok for kommende EU-krav. Og Fiat er ingen hvem-som-helst innen motorteknologi, for det var Fiat som fant opp common-rail-diesel og som i samarbeid med Bosch videreutviklet common-rail til multijet-diesler (f.eks GMs Ecotec-diesler). Selv VAG, som lenge tviholdt på pumpedyse-diesler går nå over til common-rail-/multijet-diesler, utfasingen skal være ferdig i 2012. Så når Fiat sier at diesler egner seg dårlig for hverdagsbiler om få år, så har de peiling på hva de snakker om. De kommende turbobensinmotorer vil typisk ha 120 hester per liter. Om multijet: http://en.wikipedia.org/wiki/JTD Om VAGs utfasing av pumpediesler: http://www.bilnorge.no/vis_artikkel.php3?aid=29380 Om Fiats kommende hypereffektive bensinmotorer: http://www.raggus.net/bilforum/viewtopic.php?t=3122 De fant ikke opp common rail, men de lagde det første systemet med Ecu. Ikke gjør narr av rekke eller stjerne pumpa. Det finnes mange fine diesel motorer med prinsipet som er veldig økonomiske. Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 De kommende turbobensinmotorer vil typisk ha 120 hester per liter. Veit om mange biler som har laaaangt ovr 120hk per liter, men der er ikke miljøvennlige eller drivstoffvennlige Å få mange hester er enkelt med en stor turbo. Forklar meg den oppskriften du Mitsubishi Evo 2.0 liter motor + veldig stor turbo = 400hk. Forstår jeg deg riktig når jeg tror du mener at: jo større turbo jo bedre? Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Forstår jeg deg riktig når jeg tror du mener at: jo større turbo jo bedre? Nei. Jo større turbo, jo mer "turbolag" - smarte produsenter pleier å få en liten turbo (ingen turbolag) til å komme inn ved lavt turtall, og en større turbo som kicker inn ved høyt turtall. Ønsker ikke å starte en megadiskusjon om hvem som kan mest om bilteknikk, så jeg slår strek her. Over og ut. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Jeg skjønner ikke hva pokker dere prater om på den siste siden her jeg. Hva er det egentlig dere diskuterer? Ja, det går an å få mye hester ut av en liten motor, turbo er et fint verktøy der. Noen som ikke skjønte det? Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Forstår jeg deg riktig når jeg tror du mener at: jo større turbo jo bedre? Nei. Jo større turbo, jo mer "turbolag" - smarte produsenter pleier å få en liten turbo (ingen turbolag) til å komme inn ved lavt turtall, og en større turbo som kicker inn ved høyt turtall. Ønsker ikke å starte en megadiskusjon om hvem som kan mest om bilteknikk, så jeg slår strek her. Over og ut. En ideal turbo er en turbo som leverer en passe mengde med lade luft over hele turtall spekteret. Slik at du får drag fra min til maks. En slik turbo finnes ikke, men det finnes turbo'er med variabel geometri. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 (endret) En ideal turbo er en turbo som leverer en passe mengde med lade luft over hele turtall spekteret.Slik at du får drag fra min til maks. En slik turbo finnes ikke, men det finnes turbo'er med variabel geometri. Vil ikke dette gi en del større forbuk også da? Siden turboen ligger å lader hele tiden? Da er det nesten bedre at turboen slår inn ved 3000rpm så det lader når du først gir skikkelig på. Endret 13. november 2007 av Brian_N Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 En ideal turbo er en turbo som leverer en passe mengde med lade luft over hele turtall spekteret.Slik at du får drag fra min til maks. En slik turbo finnes ikke, men det finnes turbo'er med variabel geometri. Vil ikke dette gi en del større forbuk også da? Siden turboen ligger å lader hele tiden? Da er det nesten bedre at turboen slår inn ved 3000rpm så det lader når du først gir skikkelig på. Ikke helt sikker på hvordan dette er på en bensin motor, men på en diesel motor så er det ikke "usunt" med ekstra luft. Det sies at en dieselmotor liker seg best når den får ekstra luft. Da blir forbrenningen bedre og mer effektiv. Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 (endret) Bensinmotorer skal gjerne ha et blandingsforhold på mellom 1:12 og 1:15, mens dieselmotorer kan operere med et så høyt forhold som 1:60 men ikke rikere enn 1:22 til 1:25, da soter det og eksosen blir veldig varm. Endret 14. november 2007 av kjaks Lenke til kommentar
mistercartman Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 (endret) Men jeg utfordrer alle her med dieselbiler til dragrace når jeg klasker på turbo på bilen min, noen som tør og stille opp? Stiller gjerne opp jeg Satt på vinterfelgene som veier litt mindre, og fikk et nytt program fra Superchips etter at bilen var på service sist. Går enda bedre nå, men clutchen har begynt å gi etter i 5 og 6. gear, samt bittelitt i 4. Har vært forsiktig og gir aldri flatt jern før clutchen er helt ute, men tydelig at momentet nå blir for drøyt Faen så gøy jeg har det bak rattet! Nesten som å kjøre sportsbil, bortsett fra at bilen ikke finnes ufornuftig. Tror nesten jeg må ta meg en tur nå. Snakkes! Endret 21. november 2007 av mistercartman Lenke til kommentar
rublings Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Men jeg utfordrer alle her med dieselbiler til dragrace når jeg klasker på turbo på bilen min, noen som tør og stille opp? Stiller gjerne opp jeg Satt på vinterfelgene som veier litt mindre, og fikk et nytt program fra Superchips etter at bilen var på service sist. Går enda bedre nå, men clutchen har begynt å gi etter i 5 og 6. gear, samt bittelitt i 4. Har vært forsiktig og gir aldri flatt jern før clutchen er helt ute, men tydelig at momentet nå blir for drøyt Faen så gøy jeg har det bak rattet! Nesten som å kjøre sportsbil, bortsett fra at bilen ikke finnes ufornuftig. Tror nesten jeg må ta meg en tur nå. Snakkes! Hva slags bil er det snakk om da? Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Men jeg utfordrer alle her med dieselbiler til dragrace når jeg klasker på turbo på bilen min, noen som tør og stille opp? Jeg kan gjerne stille opp, men skjønner ikke vitsen. Du kan til og med få gleden av å slå meg med stooor margin. Jeg har en bil for å kjøre på norske veier med, og jeg ferdes vanligvis ikke på steder hvor det gjelder å kjøre fortest mulig fra 0 til 400 meter og slippe ut en fallskjerm... Lenke til kommentar
mistercartman Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Hva slags bil er det snakk om da? Golf V 2,0Tdi med ca 190-195hk og ca 410nm. Har meldt meg inn i NAF nå, så skal jeg se om jeg får nøyaktig dokumentasjon på effekt. Lenke til kommentar
Ditech Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Hva slags bil er det snakk om da? Golf V 2,0Tdi med ca 190-195hk og ca 410nm. Har meldt meg inn i NAF nå, så skal jeg se om jeg får nøyaktig dokumentasjon på effekt. Høres festlig ut den.. Men du! kast ut baksetene og endel annet skrot så går den bedre... Lenke til kommentar
Ditech Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Jeg lurer litt.. hvilken platform er den som veier minst, som har kombinasjonen 2,0tdi og dsg kassa? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå