FranzJosef Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Har argumenter begge retninger. Hørt at en diesel varer lengre og slites mindre. Men også hørt at en diesel kan bli mer tungstarta gjennom åra. Ulemper/fordeler? Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Praktiske forskjell på bensin og diesel er som jeg har erfart Diesel har kortere arbeidsregister, men litt mere Nm, traktorlyd Bensin har lengre arbeidsregister, litt sintere Slitasje, altså du kan rævkjøre en dieselmotor så den er ødelagt etter 50 000km, mens du kan kjøre en bensinmotor pent så den holder i 400 000km. Hvor lenge en motor holder avhenger hvordan du behandler den. Er er kjent fenomen at diesel kan bli tungstarta på vinteren når drivstoffet blir kraftig nedkjølt. men det er neppe et problem på nye biler. har aldri hatt det problemet på 1.9 tdi 2000 Passaten jeg kjører nå. Ingen av de er bedre, de oppfører seg litt forskjellig. Endret 18. oktober 2007 av Henrik2k Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 VAG-dieselene fra tidlig 90 var heller ikke noe problem å starte selv når gradstokke krøp under -20, tok bare litt lengre tid å gløde. Men de bråker noe infernalsk når det er skikkelig kaldt ute. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 det med diesel kommer litt an på hvor ny bil du kjøper, det er blitt lagd utrolig fine diselmotorer de siste årene. det som er extre deili er at de fleste har et skikkelig dreimoment som gjør at bilene drar bra fra 1500 rpm jeg blir aldri og kjøpe bensin igjenn Lenke til kommentar
Krestjan Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Jeg er godt fornøyd med min 307 med 109hk diesel, men jeg kunne godt tenkt meg bensindrift neste gang. En av ulempene med diesel, ihvertfall de bilene jeg har kjørt, er at kraften er så sentrert rundt "kjerneområdet" til motoren, dvs. at den drar bra fra 1500-3500 omdr(avh. av motor), og så er den helt død utenfor. På min gamle 307 1,4l bensin så kunne jeg kjøre glatt opp en rimelig stigende vei i 4.gir og oppleve grei akselerasjon fra 40km/t. På min nye 1.6l diesel så merker jeg at motoren er nesten helt kraftløs på samme øvelse og jeg må opp i adskillig høyere turtall for å oppleve det samme. Men pokker så bra den akselererer når du kommer opp mot rett turtall! Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Jeg har hatt begge deler og kan være enige i mange av påstandene over her. Personlig så har jeg etter mange år med bensin falt pladask for diesel. (TDI) Eldre dieselbiler uten turbo har ikke så mye å stille opp mot en bensinmotor i samme skiktet når det gjelder følelsen av fart og spenning. Men mange nye TDI-motorer i dag er like raske og er sterkere enn bensinmotorer. (det er jo en grunn til at biler med dieselmotorer øker kraftig) Skal du ha en eldre/gammel bil, så ville jeg nok kanskje gått for en bensindrevet bil. Det er først de siste åra at TDI-motorene har tatt innersvingen på bensinmotorene. (kun min mening) Jeg kan bare snakke for min egen del. Min motor drar jamt og rått fra rundt 1700 omdr. til 4500 omdr. 0-100 går unna på litt i overkant av 7 sek. Denne motoren er mye morsommere å kjøre enn en tilsvarende bensinmotor med turbo synes jeg. Noen fakta: 1. Diesel er ofte en mer økonomisk løsning (selv når man tar med dyrere kjøpspris) 2. Diesel er mye sterkere og drar mye bedre en bensinmotorer på lavt turtall, der man trenger kreftene som mest. 3. Kjørekomfort når man ligger i 90-100 når det angår støy fra motor er total overlegen bensinmotoren. Dette grunnet mye lavere turtall. 4. Bensinmotorene er ofte litt raskere i de berømte 0-100 testene. Men disse testene er jo null verdt mener jeg. Når det kommer til forbikjøring og mellomakselerasjoner, har ikke bensinmotorene en sjans. 5. Dieselmotorer bruker lenger tid på og bli varm om vinteren enn en bensinmotor. (ikke hvis du investerer i en dieselvarmer) 6. Du betaler rundt 2 kr. pr. liter mer for bensinen enn dieselen, og dieselmotorer er som nevnt over også billigere i drift, da dem bruker en del midre drivstoff pr. mil. 7. Dieseldrevne biler er litt dyrere i innkjøp enn en bensindrevet bil. Det er det jeg kom på i farten.... En litt "morsom" komentar helt på slutten her, som viser mitt syn på saken. (må ikke ta denne seriøst) Er du en pappagutt ute etter rånebil med tøff lyd, så velger du en bensindrevet bil. Er du en mann med hår på brystet så velger du en TDI. hehe... Endret 18. oktober 2007 av GigaFlow Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Jeg har hatt begge deler og kan være enige i mange av påstandene over her. Personlig så har jeg etter mange år med bensin falt pladask for diesel. (TDI) Eldre dieselbiler uten turbo har ikke så mye å stille opp mot en bensinmotor i samme skiktet når det gjelder følelsen av fart og spenning. Men mange nye TDI-motorer i dag er like raske og er sterkere enn bensinmotorer. (det er jo en grunn til at biler med dieselmotorer øker kraftig) Skal du ha en eldre/gammel bil, så ville jeg nok kanskje gått for en bensindrevet bil. Det er først de siste åra at TDI-motorene har tatt innersvingen på bensinmotorene. (kun min mening) Jeg kan bare snakke for min egen del. Min motor drar jamt og rått fra rundt 1700 omdr. til 4500 omdr. 0-100 går unna på litt i overkant av 7 sek. Denne motoren er mye morsommere å kjøre enn en tilsvarende bensinmotor med turbo synes jeg. Noen fakta: 2. Diesel er mye sterkere og drar mye bedre en bensinmotorer på lavt turtall, der man trenger kreftene som mest. 3. Kjørekomfort når man ligger i 90-100 når det angår støy fra motor er total overlegen bensinmotoren. Dette grunnet mye lavere turtall. 4. Når det kommer til forbikjøring og mellomakselerasjoner, har ikke bensinmotorene en sjans. 7. Dieseldrevne biler er litt dyrere i innkjøp enn en bensindrevet bil. 2. Diesel pga turbo har et mye kortere arbeidsregister. 3.Bensin motor pleier ikke å ha lavere turtall enn diesl i f.eks 100kmt sprøs helt hvordan motoren er gira 4. jeg trur ikke diesel motoren har en sjangs turbo bensin vs turbo diesel 7. er ofte temmelig mye billigere her til lands pga mindre co2 og hestekrefter. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Jeg har hatt begge deler og kan være enige i mange av påstandene over her. Personlig så har jeg etter mange år med bensin falt pladask for diesel. (TDI) Eldre dieselbiler uten turbo har ikke så mye å stille opp mot en bensinmotor i samme skiktet når det gjelder følelsen av fart og spenning. Men mange nye TDI-motorer i dag er like raske og er sterkere enn bensinmotorer. (det er jo en grunn til at biler med dieselmotorer øker kraftig) Skal du ha en eldre/gammel bil, så ville jeg nok kanskje gått for en bensindrevet bil. Det er først de siste åra at TDI-motorene har tatt innersvingen på bensinmotorene. (kun min mening) Jeg kan bare snakke for min egen del. Min motor drar jamt og rått fra rundt 1700 omdr. til 4500 omdr. 0-100 går unna på litt i overkant av 7 sek. Denne motoren er mye morsommere å kjøre enn en tilsvarende bensinmotor med turbo synes jeg. Noen fakta: 1. Diesel er ofte en mer økonomisk løsning (selv når man tar med dyrere kjøpspris) 2. Diesel er mye sterkere og drar mye bedre en bensinmotorer på lavt turtall, der man trenger kreftene som mest. 3. Kjørekomfort når man ligger i 90-100 når det angår støy fra motor er total overlegen bensinmotoren. Dette grunnet mye lavere turtall. 4. Bensinmotorene er ofte litt raskere i de berømte 0-100 testene. Men disse testene er jo null verdt mener jeg. Når det kommer til forbikjøring og mellomakselerasjoner, har ikke bensinmotorene en sjans. 5. Dieselmotorer bruker lenger tid på og bli varm om vinteren enn en bensinmotor. (ikke hvis du investerer i en dieselvarmer) 6. Du betaler rundt 2 kr. pr. liter mer for bensinen enn dieselen, og dieselmotorer er som nevnt over også billigere i drift, da dem bruker en del midre drivstoff pr. mil. 7. Dieseldrevne biler er litt dyrere i innkjøp enn en bensindrevet bil. Det er det jeg kom på i farten.... En litt "morsom" komentar helt på slutten her, som viser mitt syn på saken. (må ikke ta denne seriøst) Er du en pappagutt ute etter rånebil med tøff lyd, så velger du en bensindrevet bil. Er du en mann med hår på brystet så velger du en TDI. hehe... Er vel ikke 2 kroner forskjell lenger da akkurat... Sist jeg fylte var vel dieselen rundt 50 øre billigere ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Jeg har kjørt mye diesel både med og uten turbo, og mest bensin. Diesel uten turbo går elendig. Diesel (både med og uten turbo) har et mye kortere arbeidsregister (som påpekt av flere over), dette gjør at du må geare mye oftere ved litt inspirert kjøring. En god bensinmotor trekker bra fra rundt 2000 opp til rødstrek (som regel 6500), en turbodiesel trekker bra fra ca 1800 opp til ca 4000, mister litt piffen opp til rødstrek (som regel 4500). Diesel med turbo har mye høyere dreiemoment enn bensin UTEN turbo, og er bedre egnet for å dra tilhenger. Det blir feil å sammenligne diesel MED turbo med bensin UTEN turbo, for å få en mer rettferdig sammenligning kan du prøve Polo 1.4 TDi og Golf 1.4 TFSI. Selv om forbrukskostnadene er lavere på en dieselmotor, må man se på totalkostnadene for å kunne sammenligne. Dersom servicene koster mye mer, kan det være at en diesel er et dyrere valg likevel. Hvordan er levetiden og repkostnadene på en liten turbodieselmotor i forhold til en liten bensinmotor med like mange HK? Til slutt: Diesel er og blir traktor. Dette slår meg hver gang jeg fyrer en dieselbil, spesielt når den er kald. Det er også mer støy og vibrasjoner på tomgang/lavt turtall, noe som gjør en diesel mindre komfortabel i bytrafikk. Tidligere nevnte arbeidsområde gjør også at man må geare oftere ved bykjøring med en turbodiesele enn en bensinmotor. På landeveien i jevn fart, derimot, har turbodieselens dreiemoment en fordel. Endret 18. oktober 2007 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Det blir feil å sammenligne diesel MED turbo med bensin UTEN turbo, for å få en mer rettferdig sammenligning kan du prøve Polo 1.4 TDi og Golf 1.4 TFSI. Nettopp, det er det som er feilen. Man sammenligner dieselmotorer med turbo med bensinmotorer uten turbo. Hvis man skal ta dette helt ut kan man sammenligne en dieselmotor uten turbo med en bensinmotor med turbo. Da blir forskjellen merkbar da! :!: Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) skjønner ikke argumentet med at en diesel har kort arbeidsregister. 1500-4000. når man kjører diesel faller det veldi unatrurlig og ligge over 3500 over tid. eneste gangen jeg føler jeg blir straffet for dette er når neg kjører 0-100. dette er litt vanskelig og forklare man har man kjørt tdi ei stund skjønner man. i 4-6 gir har dette med arbeidsregister lite og si. ved vanlig 80 sone kjøring ligger man i 5 gir gir gass og er forbi, trenger aldri gire ned siden dreiemomentet er der med en gang finnes vel lite diesel i dag uten turbo? det som gjør diesel så fint er dreiemomentet, og det er ikke samenlingnbart med det man finner i bensin Endret 18. oktober 2007 av leifeinar Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Mye Folkevogn/Skoda-eiere her siden det bare nevnes TDI Det finnes mange andre betegnelser, CDI f.eks. Fra spøk til alvor, det er ikke turboen som revolusjonerte dieselmotoren (for den har vært i mange år), men det vanvittig høye trykket på innsprøytningsdysene som kom rundt årtusenskiftet = mye bedre forbrenning. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 det som gjør diesel så fint er dreiemomentet, og det er ikke samenlingnbart med det man finner i bensin Du må sammenlingne epler med epler, ellers gir det ingen mening. Mao: du må sammenligne begge uten turbo (eller begge med). Eksempler (valgte tilfeldigvis Citroën og Opel): Berlingo 1.9 diesel: 125 Nm/2500 71 hk/4600 Berlingo 1.4 bensin: 120 Nm/3400 75 hk/5500 Dette ble et dårlig eksempel pga stor forskjell i volum, men indikerer at en 1.9D går omtrent like dårlig som en 1.4 bensin (jeg har kjørt en Partner med 1.9 D i flere år, og den går kjempedårlig). Astra 1.7 CDTi (turbodiesel): 260/2300 110/3800 Astra 1.6 bensin turbo: 230 nm/1830-5500 180 hk/5500 Omtrent samme volum, begge med turbo, og ikke stor forskjell på dreiemomentet. Lenke til kommentar
eab Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 sånnsett blir det vel litt meningsløst å sammenligne tall også. Kom heller med grafer Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Kommer helt annpå hva du mener med bedre? Er vel mest smak og behag og ikke minst hva den skal brukes til. Lenke til kommentar
Harry_Bosch Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Jeg kjører diesel og automat. Synes dette en flott kombinasjon, giringen er så fin at jeg merker den ikke. Bilen er utrolig sterk. Den bruker mellom 0,5 og 0,67 liter på mila og det passer meg veldig godt med tanke på hvor dyrt drivstoffet er i Norge. Så Ja - Jeg Elsker Dieselmotorer! :!: Men, den knatrer. Hører ikke så mye inne i bilen, men det høres at jeg kommer kjørende. Når jeg fyller drivstofff, så må jeg bruke plasthansker, får jeg diesel på hendene så lukter det kattepiss! Hvis jeg hadde veldig mye penger (veldig mye), så ville jeg kjøpt meg en bil med bensinmotor, men da måtte det være en V8. Når du kjører så er det så stille - jeg bare kommer nesten lydløst bortover gatene. Skikkelig luksusfølelse. Og når jeg gir på så kjenner jeg trøkket og hører den deilige V8-lyden. Så ja - Jeg Elsker V8 Bensinmotorer! Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Er forsåvidt enig med mange her, men jeg syns forsatt at det er bensinmotor med TURBO som gruser alt. Du har mye kraft (hk og nm) på et langt register. Forbikjøring med en bensinturbo motor går nok glattere enn en deiselbil med turbomotor og like mange NM. Kjører jeg i 80 bensinturbo, så smetter jeg den i 3 eller 4 gir, og da har jeg fullt pådrag helt til jeg ligger godt over det dobbelte av hva farta var når jeg starta forbikjøringen Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Jeg kjører diesel og automat. Synes dette en flott kombinasjon, giringen er så fin at jeg merker den ikke. Bilen er utrolig sterk. Den bruker mellom 0,5 og 0,67 liter på mila og det passer meg veldig godt med tanke på hvor dyrt drivstoffet er i Norge. Så Ja - Jeg Elsker Dieselmotorer! :!: Men, den knatrer. Hører ikke så mye inne i bilen, men det høres at jeg kommer kjørende. Når jeg fyller drivstofff, så må jeg bruke plasthansker, får jeg diesel på hendene så lukter det kattepiss! Hvis jeg hadde veldig mye penger (veldig mye), så ville jeg kjøpt meg en bil med bensinmotor, men da måtte det være en V8. Når du kjører så er det så stille - jeg bare kommer nesten lydløst bortover gatene. Skikkelig luksusfølelse. Og når jeg gir på så kjenner jeg trøkket og hører den deilige V8-lyden. Så ja - Jeg Elsker V8 Bensinmotorer! hmm, tror aldri jeg har fått drivstoff på fingrene under fylling. hvordan får du til det? Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Er forsåvidt enig med mange her, men jeg syns forsatt at det er bensinmotor med TURBO som gruser alt. Du har mye kraft (hk og nm) på et langt register. Forbikjøring med en bensinturbo motor går nok glattere enn en deiselbil med turbomotor og like mange NM. Kjører jeg i 80 bensinturbo, så smetter jeg den i 3 eller 4 gir, og da har jeg fullt pådrag helt til jeg ligger godt over det dobbelte av hva farta var når jeg starta forbikjøringen smile.gif ganske enig. har selv en turbobensin på 230hk, og den sliter ikke akkurat ved forbikjøring for å si det sånn. Endret 18. oktober 2007 av Simkin Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Er forsåvidt enig med mange her, men jeg syns forsatt at det er bensinmotor med TURBO som gruser alt. Du har mye kraft (hk og nm) på et langt register. Forbikjøring med en bensinturbo motor går nok glattere enn en deiselbil med turbomotor og like mange NM. Kjører jeg i 80 bensinturbo, så smetter jeg den i 3 eller 4 gir, og da har jeg fullt pådrag helt til jeg ligger godt over det dobbelte av hva farta var når jeg starta forbikjøringen Gire ned? behøver ikke røre girspaken jeg, holder den bare i 5`te og trør etter. Men følelsesmessig så gir en sint bensinbil mye mer kjøreglede i under "aktiv" kjøring i form av lyd og turtallsvilje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå