Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er Diesel-motor bedre enn bensin-motor på bil?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Praktiske forskjell på bensin og diesel er som jeg har erfart

 

Diesel har kortere arbeidsregister, men litt mere Nm, traktorlyd

Bensin har lengre arbeidsregister, litt sintere

 

Slitasje, altså du kan rævkjøre en dieselmotor så den er ødelagt etter 50 000km, mens du kan kjøre en bensinmotor pent så den holder i 400 000km. Hvor lenge en motor holder avhenger hvordan du behandler den.

 

Er er kjent fenomen at diesel kan bli tungstarta på vinteren når drivstoffet blir kraftig nedkjølt. men det er neppe et problem på nye biler. har aldri hatt det problemet på 1.9 tdi 2000 Passaten jeg kjører nå.

 

Ingen av de er bedre, de oppfører seg litt forskjellig.

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Jeg er godt fornøyd med min 307 med 109hk diesel, men jeg kunne godt tenkt meg bensindrift neste gang.

 

En av ulempene med diesel, ihvertfall de bilene jeg har kjørt, er at kraften er så sentrert rundt "kjerneområdet" til motoren, dvs. at den drar bra fra 1500-3500 omdr(avh. av motor), og så er den helt død utenfor. På min gamle 307 1,4l bensin så kunne jeg kjøre glatt opp en rimelig stigende vei i 4.gir og oppleve grei akselerasjon fra 40km/t. På min nye 1.6l diesel så merker jeg at motoren er nesten helt kraftløs på samme øvelse og jeg må opp i adskillig høyere turtall for å oppleve det samme. Men pokker så bra den akselererer når du kommer opp mot rett turtall!

Lenke til kommentar

Jeg har hatt begge deler og kan være enige i mange av påstandene over her.

 

Personlig så har jeg etter mange år med bensin falt pladask for diesel. (TDI)

 

Eldre dieselbiler uten turbo har ikke så mye å stille opp mot en bensinmotor i samme skiktet når det gjelder følelsen av fart og spenning.

 

Men mange nye TDI-motorer i dag er like raske og er sterkere enn bensinmotorer. (det er jo en grunn til at biler med dieselmotorer øker kraftig)

 

Skal du ha en eldre/gammel bil, så ville jeg nok kanskje gått for en bensindrevet bil. Det er først de siste åra at TDI-motorene har tatt innersvingen på bensinmotorene. (kun min mening)

 

Jeg kan bare snakke for min egen del. Min motor drar jamt og rått fra rundt 1700 omdr. til 4500 omdr. 0-100 går unna på litt i overkant av 7 sek. Denne motoren er mye morsommere å kjøre enn en tilsvarende bensinmotor med turbo synes jeg.

 

Noen fakta:

1. Diesel er ofte en mer økonomisk løsning (selv når man tar med dyrere kjøpspris)

2. Diesel er mye sterkere og drar mye bedre en bensinmotorer på lavt turtall, der man trenger kreftene som mest.

3. Kjørekomfort når man ligger i 90-100 når det angår støy fra motor er total overlegen bensinmotoren. Dette grunnet mye lavere turtall.

4. Bensinmotorene er ofte litt raskere i de berømte 0-100 testene. Men disse testene er jo null verdt mener jeg. Når det kommer til forbikjøring og mellomakselerasjoner, har ikke bensinmotorene en sjans.

5. Dieselmotorer bruker lenger tid på og bli varm om vinteren enn en bensinmotor. (ikke hvis du investerer i en dieselvarmer)

6. Du betaler rundt 2 kr. pr. liter mer for bensinen enn dieselen, og dieselmotorer er som nevnt over også billigere i drift, da dem bruker en del midre drivstoff pr. mil.

7. Dieseldrevne biler er litt dyrere i innkjøp enn en bensindrevet bil.

 

Det er det jeg kom på i farten....

 

En litt "morsom" komentar helt på slutten her, som viser mitt syn på saken. (må ikke ta denne seriøst)

 

Er du en pappagutt ute etter rånebil med tøff lyd, så velger du en bensindrevet bil.

Er du en mann med hår på brystet så velger du en TDI.

 

hehe...

Endret av GigaFlow
Lenke til kommentar
Jeg har hatt begge deler og kan være enige i mange av påstandene over her.

 

Personlig så har jeg etter mange år med bensin falt pladask for diesel. (TDI)

 

Eldre dieselbiler uten turbo har ikke så mye å stille opp mot en bensinmotor i samme skiktet når det gjelder følelsen av fart og spenning.

 

Men mange nye TDI-motorer i dag er like raske og er sterkere enn bensinmotorer. (det er jo en grunn til at biler med dieselmotorer øker kraftig)

 

Skal du ha en eldre/gammel bil, så ville jeg nok kanskje gått for en bensindrevet bil. Det er først de siste åra at TDI-motorene har tatt innersvingen på bensinmotorene. (kun min mening)

 

Jeg kan bare snakke for min egen del. Min motor drar jamt og rått fra rundt 1700 omdr. til 4500 omdr. 0-100 går unna på litt i overkant av 7 sek. Denne motoren er mye morsommere å kjøre enn en tilsvarende bensinmotor med turbo synes jeg.

 

Noen fakta:

2. Diesel er mye sterkere og drar mye bedre en bensinmotorer på lavt turtall, der man trenger kreftene som mest.

3. Kjørekomfort når man ligger i 90-100 når det angår støy fra motor er total overlegen bensinmotoren. Dette grunnet mye lavere turtall.

4. Når det kommer til forbikjøring og mellomakselerasjoner, har ikke bensinmotorene en sjans.

7. Dieseldrevne biler er litt dyrere i innkjøp enn en bensindrevet bil.

 

2. Diesel pga turbo har et mye kortere arbeidsregister.

3.Bensin motor pleier ikke å ha lavere turtall enn diesl i f.eks 100kmt sprøs helt hvordan motoren er gira

4. jeg trur ikke diesel motoren har en sjangs turbo bensin vs turbo diesel

7. er ofte temmelig mye billigere her til lands pga mindre co2 og hestekrefter.

Lenke til kommentar
Jeg har hatt begge deler og kan være enige i mange av påstandene over her.

 

Personlig så har jeg etter mange år med bensin falt pladask for diesel. (TDI)

 

Eldre dieselbiler uten turbo har ikke så mye å stille opp mot en bensinmotor i samme skiktet når det gjelder følelsen av fart og spenning.

 

Men mange nye TDI-motorer i dag er like raske og er sterkere enn bensinmotorer. (det er jo en grunn til at biler med dieselmotorer øker kraftig)

 

Skal du ha en eldre/gammel bil, så ville jeg nok kanskje gått for en bensindrevet bil. Det er først de siste åra at TDI-motorene har tatt innersvingen på bensinmotorene. (kun min mening)

 

Jeg kan bare snakke for min egen del. Min motor drar jamt og rått fra rundt 1700 omdr. til 4500 omdr. 0-100 går unna på litt i overkant av 7 sek. Denne motoren er mye morsommere å kjøre enn en tilsvarende bensinmotor med turbo synes jeg.

 

Noen fakta:

1. Diesel er ofte en mer økonomisk løsning (selv når man tar med dyrere kjøpspris)

2. Diesel er mye sterkere og drar mye bedre en bensinmotorer på lavt turtall, der man trenger kreftene som mest.

3. Kjørekomfort når man ligger i 90-100 når det angår støy fra motor er total overlegen bensinmotoren. Dette grunnet mye lavere turtall.

4. Bensinmotorene er ofte litt raskere i de berømte 0-100 testene. Men disse testene er jo null verdt mener jeg. Når det kommer til forbikjøring og mellomakselerasjoner, har ikke bensinmotorene en sjans.

5. Dieselmotorer bruker lenger tid på og bli varm om vinteren enn en bensinmotor. (ikke hvis du investerer i en dieselvarmer)

6. Du betaler rundt 2 kr. pr. liter mer for bensinen enn dieselen, og dieselmotorer er som nevnt over også billigere i drift, da dem bruker en del midre drivstoff pr. mil.

7. Dieseldrevne biler er litt dyrere i innkjøp enn en bensindrevet bil.

 

Det er det jeg kom på i farten....

 

En litt "morsom" komentar helt på slutten her, som viser mitt syn på saken. (må ikke ta denne seriøst)

 

Er du en pappagutt ute etter rånebil med tøff lyd, så velger du en bensindrevet bil.

Er du en mann med hår på brystet så velger du en TDI.

 

hehe...

Er vel ikke 2 kroner forskjell lenger da akkurat...

Sist jeg fylte var vel dieselen rundt 50 øre billigere ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har kjørt mye diesel både med og uten turbo, og mest bensin. Diesel uten turbo går elendig. Diesel (både med og uten turbo) har et mye kortere arbeidsregister (som påpekt av flere over), dette gjør at du må geare mye oftere ved litt inspirert kjøring. En god bensinmotor trekker bra fra rundt 2000 opp til rødstrek (som regel 6500), en turbodiesel trekker bra fra ca 1800 opp til ca 4000, mister litt piffen opp til rødstrek (som regel 4500).

 

Diesel med turbo har mye høyere dreiemoment enn bensin UTEN turbo, og er bedre egnet for å dra tilhenger. Det blir feil å sammenligne diesel MED turbo med bensin UTEN turbo, for å få en mer rettferdig sammenligning kan du prøve Polo 1.4 TDi og Golf 1.4 TFSI.

 

Selv om forbrukskostnadene er lavere på en dieselmotor, må man se på totalkostnadene for å kunne sammenligne. Dersom servicene koster mye mer, kan det være at en diesel er et dyrere valg likevel. Hvordan er levetiden og repkostnadene på en liten turbodieselmotor i forhold til en liten bensinmotor med like mange HK?

 

Til slutt: Diesel er og blir traktor. Dette slår meg hver gang jeg fyrer en dieselbil, spesielt når den er kald. Det er også mer støy og vibrasjoner på tomgang/lavt turtall, noe som gjør en diesel mindre komfortabel i bytrafikk. Tidligere nevnte arbeidsområde gjør også at man må geare oftere ved bykjøring med en turbodiesele enn en bensinmotor. På landeveien i jevn fart, derimot, har turbodieselens dreiemoment en fordel.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Det blir feil å sammenligne diesel MED turbo med bensin UTEN turbo, for å få en mer rettferdig sammenligning kan du prøve Polo 1.4 TDi og Golf 1.4 TFSI.

Nettopp, det er det som er feilen. Man sammenligner dieselmotorer med turbo med bensinmotorer uten turbo. Hvis man skal ta dette helt ut kan man sammenligne en dieselmotor uten turbo med en bensinmotor med turbo. Da blir forskjellen merkbar da! :!:

Lenke til kommentar

skjønner ikke argumentet med at en diesel har kort arbeidsregister. 1500-4000. når man kjører diesel faller det veldi unatrurlig og ligge over 3500 over tid. eneste gangen jeg føler jeg blir straffet for dette er når neg kjører 0-100. dette er litt vanskelig og forklare man har man kjørt tdi ei stund skjønner man. i 4-6 gir har dette med arbeidsregister lite og si. ved vanlig 80 sone kjøring ligger man i 5 gir gir gass og er forbi, trenger aldri gire ned siden dreiemomentet er der med en gang

 

finnes vel lite diesel i dag uten turbo?

 

det som gjør diesel så fint er dreiemomentet, og det er ikke samenlingnbart med det man finner i bensin

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Mye Folkevogn/Skoda-eiere her siden det bare nevnes TDI :grin: Det finnes mange andre betegnelser, CDI f.eks.

 

Fra spøk til alvor, det er ikke turboen som revolusjonerte dieselmotoren (for den har vært i mange år), men det vanvittig høye trykket på innsprøytningsdysene som kom rundt årtusenskiftet = mye bedre forbrenning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
det som gjør diesel så fint er dreiemomentet, og det er ikke samenlingnbart med det man finner i bensin

 

Du må sammenlingne epler med epler, ellers gir det ingen mening. Mao: du må sammenligne begge uten turbo (eller begge med). Eksempler (valgte tilfeldigvis Citroën og Opel):

 

Berlingo 1.9 diesel: 125 Nm/2500 71 hk/4600

Berlingo 1.4 bensin: 120 Nm/3400 75 hk/5500

Dette ble et dårlig eksempel pga stor forskjell i volum, men indikerer at en 1.9D går omtrent like dårlig som en 1.4 bensin (jeg har kjørt en Partner med 1.9 D i flere år, og den går kjempedårlig).

 

Astra 1.7 CDTi (turbodiesel): 260/2300 110/3800

Astra 1.6 bensin turbo: 230 nm/1830-5500 180 hk/5500

Omtrent samme volum, begge med turbo, og ikke stor forskjell på dreiemomentet.

Lenke til kommentar

Jeg kjører diesel og automat. Synes dette en flott kombinasjon, giringen er så fin at jeg merker den ikke. :) Bilen er utrolig sterk. Den bruker mellom 0,5 og 0,67 liter på mila og det passer meg veldig godt med tanke på hvor dyrt drivstoffet er i Norge. :D Så Ja - Jeg Elsker Dieselmotorer! :!:

 

Men, den knatrer. Hører ikke så mye inne i bilen, men det høres at jeg kommer kjørende. :dontgetit: Når jeg fyller drivstofff, så må jeg bruke plasthansker, får jeg diesel på hendene så lukter det kattepiss! :no:

 

Hvis jeg hadde veldig mye penger (veldig mye), så ville jeg kjøpt meg en bil med bensinmotor, men da måtte det være en V8. :cool: Når du kjører så er det så stille - jeg bare kommer nesten lydløst bortover gatene. Skikkelig luksusfølelse. Og når jeg gir på så kjenner jeg trøkket og hører den deilige V8-lyden. Så ja - Jeg Elsker V8 Bensinmotorer! :new_woot:

Lenke til kommentar

Er forsåvidt enig med mange her, men jeg syns forsatt at det er bensinmotor med TURBO som gruser alt. Du har mye kraft (hk og nm) på et langt register. Forbikjøring med en bensinturbo motor går nok glattere enn en deiselbil med turbomotor og like mange NM. Kjører jeg i 80 bensinturbo, så smetter jeg den i 3 eller 4 gir, og da har jeg fullt pådrag helt til jeg ligger godt over det dobbelte av hva farta var når jeg starta forbikjøringen :)

Lenke til kommentar
Jeg kjører diesel og automat. Synes dette en flott kombinasjon, giringen er så fin at jeg merker den ikke. :) Bilen er utrolig sterk. Den bruker mellom 0,5 og 0,67 liter på mila og det passer meg veldig godt med tanke på hvor dyrt drivstoffet er i Norge. :D Så Ja - Jeg Elsker Dieselmotorer! :!:

 

Men, den knatrer. Hører ikke så mye inne i bilen, men det høres at jeg kommer kjørende. :dontgetit: Når jeg fyller drivstofff, så må jeg bruke plasthansker, får jeg diesel på hendene så lukter det kattepiss! :no:

 

Hvis jeg hadde veldig mye penger (veldig mye), så ville jeg kjøpt meg en bil med bensinmotor, men da måtte det være en V8. :cool: Når du kjører så er det så stille - jeg bare kommer nesten lydløst bortover gatene. Skikkelig luksusfølelse. Og når jeg gir på så kjenner jeg trøkket og hører den deilige V8-lyden. Så ja - Jeg Elsker V8 Bensinmotorer! :new_woot:

hmm, tror aldri jeg har fått drivstoff på fingrene under fylling. hvordan får du til det?

Lenke til kommentar
Er forsåvidt enig med mange her, men jeg syns forsatt at det er bensinmotor med TURBO som gruser alt. Du har mye kraft (hk og nm) på et langt register. Forbikjøring med en bensinturbo motor går nok glattere enn en deiselbil med turbomotor og like mange NM. Kjører jeg i 80 bensinturbo, så smetter jeg den i 3 eller 4 gir, og da har jeg fullt pådrag helt til jeg ligger godt over det dobbelte av hva farta var når jeg starta forbikjøringen smile.gif

 

ganske enig. har selv en turbobensin på 230hk, og den sliter ikke akkurat ved forbikjøring for å si det sånn.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Er forsåvidt enig med mange her, men jeg syns forsatt at det er bensinmotor med TURBO som gruser alt. Du har mye kraft (hk og nm) på et langt register. Forbikjøring med en bensinturbo motor går nok glattere enn en deiselbil med turbomotor og like mange NM. Kjører jeg i 80 bensinturbo, så smetter jeg den i 3 eller 4 gir, og da har jeg fullt pådrag helt til jeg ligger godt over det dobbelte av hva farta var når jeg starta forbikjøringen :)

 

Gire ned? behøver ikke røre girspaken jeg, holder den bare i 5`te og trør etter. Men følelsesmessig så gir en sint bensinbil mye mer kjøreglede i under "aktiv" kjøring i form av lyd og turtallsvilje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...