shawshank Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Hei! Håper det ikke er laget noen post ang. dette tidligere (jeg ser det er noen, men de er flere år gamle..) Nå har Cisco kommet med en ny CCNA sertifisering. http://www.globalknowledge.no/nyheter/sist...tt/ny_ccna.aspx Jeg ønsker å ta kurs og eksamen, men det er noe uklart for meg hvordan dette fungerer. Er det noen som tilbyr kurs og eksamen i ett? Jeg har jobbet litt med cisco, men har ikke mye kunnskap og erfaring om akuratt dette. Nettverk generelt kan jeg mer om. Etter hva jeg forstår må jeg ta to 5-dagers kurs for å lære alt jeg trenger for å bestå eksamen. http://www.kursoversikten.no/ Er dette korrekt? Eventuelt, så er jeg veldig interresert i å ta kurset i utlandet. Alt foregår jo på engelsk uansett, og dessuten er det sikkert billigere (og kanskje bedre) i utlandet? Hvor kan jeg eventuelt henvende meg? Hvor finner jeg en ordentlig "camp"? Håper noen har noen innspill til tråden min. Kom gjerne med litt erfaringer hvis du har tatt CCNA tidligere. Takk! Lenke til kommentar
VictorOsborn Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Om du ikke har jobbet så mye på cisco utstyr så tror jeg ikke fem dager bootcamp hjelper deg noe. Det er dyrt å reise med hotell etc og kurset er ikke billig i utlandet. På fem dager blir det hele ganske overfladisk om du skal starte på scratch. Nye CCNA er ikke noe mer enn gamle CCNA hvor dem har slengt på wireless og mer security. testene blir vanskligere og vanskligere for hvert år så du skal ikke ta dem lett. Har sett folk som har jobba med gigantiske nett i USA som måtte klø seg i hodet på en av simmene. Han scorte sefølgelig høyt men man må tenke godt. Når det gjelder bootcamp, vil du kun få utbytte hvis du har noe å bygge på. Jeg selv dro til India bootcamp for CCIE i fem uker. Det var intenst, jeg fikk 320 timer hands on på fire uker med instruktør. Jeg ville ikke fått utbytte om jeg ikke var forberedt. CCNA er ikke verdt noe om du ikke gjør hands on. Utstyr er ikke billig, men det er noe som heter dynamips som emulerer cisco hardware på PC-en og du kan kjøre IOS over. Ikke samme som simulator som Boson. Det vil hjelpe deg på routing delen. Switching har dem dessverre ikke klart å emulere enda men det går å leie remote labs. Jeg vet om folk som gjorde CCIE på dynamips og bruke rental lab på switchedelen. www.dynagen.org Istedet for kurs vil jeg anbefale at du kjøper en Cisco Press bok fra amazon, vet at det har kommet en ny bok for CCNA. Har du ikke så mye nettverk bakgrunn bør du lese nettverks bibelen: Internetworking with TCP/IP, volume 1, 5th edition av Douglas E. Comer. Og før du tar testen anbefaler jeg at du kjøper deg examen simulatorer på feks boson. Spesielt viktig om du ikke er vant til multible choice etc og se hva dem kan spørre om. Det pleier å komme med spørsmål: flashcard med Cisco Press. Men det er for få, du bør gå igjennom minst 500 spørmål. CCENT er ikke CCNA, noe mer som CCNA light. Det er to måter å da CCNA på. Det ene er å ta kun en test : 640-802. eller dele opp i to tester: 840-822 og 840-816. Vet om flere som har lyktes best med å gjøre det siste. Ser at globalnet tar 42.000 for ti dager. it-akadmiet tar samme pris, men kurs i 30 uker. ( Du kan sikkert stikke innom og labbe også), her er det enda billigere: http://fagutdanning.akademiet.no/studietil...dier/1053510012, spør om de har godt utstyrt labb. Eller bruk 500kr på en bok fra amazon.com. Endret 18. oktober 2007 av VictorOsborn Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 (endret) Du kan gjerne ta kurset, men du kommer 100% sikkert til å få beskjed om at du må lese lærebøkene et par ganger (drøyt 1000 sider) før du går opp til eksamen. EDIT: Slight bump. Endret 31. desember 2007 av ahpadt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå