Gå til innhold

Hvordan gi strøm til vifte..?


Pixl.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal montere nye vifter på min 360 for at den ikke skl overopphete.. :cry:

Det står bedre forklart her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=846398

 

poenget er: hvordan kan jeg gi strøm til nye vifter uten og dra strøm ut av xboxen selv?

hvilke vifter/ledning-løsninger bør jeg kjøpe?

har en pc stående 1-1,5 meter unna, kan jeg ta strøm fra den med en lang ledning(f.eks 4 pin?)

Finnes det overgang til usb, eller noe lignende for og skaffe strøm.?

 

Håper på kjappe svar..

:thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går fint ann å ta strøm fra PC-en ja.

 

Finn ut om vifta kjører på 12v eller 5v. Deretter tar du en gammel 4pin kabel og klipper den av. Skal du ha 12 v kobler du svart og gul, rød og svart for 5v. Kjøp vanlig lapeledning for hus eller linkende (hvit farge) den kan du enkelt legge opp fint langs vegger ol. Slike ledninger har normalt to ledere, dem kobler du sammen med ledningen fra PC-en.

 

HD3_4977_hi_N.jpg

 

Dersom du vil at det skal se finest mulig ut sniker du ledningen et via f.eks en pci åpning bak i kabinettet.

 

Eksempel på hvordan du kan koble ser du på vedlagt bilde:

(her har jeg skrelt av den hvite plasten ytterst på ledningen slik at du bare ser de to indre lederne (brun og blå).

 

post-47774-1192697624_thumb.jpg

Lenke til kommentar
tenkte litt på denne her som er en xbox vifte.

fant ikke ut hvordan strøm ledning den bruker så er ikke sikker.. :dontgetit:

tror jeg forstod hva du ment ovenfor. litt av det i hvertfall. :p

 

 

Du har sikkert glemt en link (ser nemlig ingen vifte).

 

Vel uansett viften du bruker har sikkert en tilkobling slik som dette:

 

CaseFan.jpg,

fanconect.jpg

 

Så på den vifta over er svart kabel jord, rød kabel 12v (12V fra strømforsyninger er somregel gul) og gul kabel brukes for å sende informasjon om turtall (den er unødvendig for at vifta skal fungere).

 

Så det eneste du trenger å gjøre er å koble 12v fra PC-en til 12v på vifta og jord fra PC-en (svart) til jord på vifta.

 

For å gjøre det enkelt ville jeg hatt en kontakt inne i PC-en. Og en i enden av ledningen før den går inn til xboxen.

 

Dette lager du enten hva noen gamle kontakter du har liggende, eller så kan du kjøpe et sett f.eks her http://www.microplex.no/product.aspx?pid=M...BK&mcat=c89

 

Dersom du ikke ønsker å bruke ufine interne kontaktyper med xboxen er det jo ingenting å veien for å bruke kontakter beregnet for andre ting. F.eks:

220752_X_2007-06-27_132743_29.jpg220752_X_2007-06-27_132741_131.jpg

xlr%20(1).jpgxlr.jpg

 

 

Videre kan du jo også sette på en bryter osv, bare fantasien setter grenser.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...