kimare Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Flott du fikk et bra kamera til en bra pris. Vis gjerne bildene fram på forumet også Jeg tror det er lurt utfra den bruken du beskriver å gå opp en klasse i forhold til 400D. Lenke til kommentar
ImNotHere Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 Nå har jeg prøvd kameraet litt og må si jeg er veldig, veldig fornøyd! 30d er skikkelig lett å jobbe med (kjappe og enkle menyer og en egen knapp for det meste og en god søker, godt grep). Får uten problemer tatt bilder i kun stearinlys-belysning. Bruker iso1600 (funker i massevis til "minnebilder") og får da lukkertider som var greie for håndholdt kamera (større problem at motivet flytter på seg). Har kjøpt en snupebag som jeg har rundt midjen og kan ikke si at den ekstra vekten kontra 510 plager meg spesielt. Et speilreflekskamera et noe ekstra å drasse på uansett. Eneste minus jeg har funnet så langt er at iso-verdi ikke vises på LCD-display eller i søkeren. Det har blitt en del bilder på høy iso som fint kunne klart seg uten det, men kommer vel til å lære meg å dobbeltsjekke dette etter hvert. Få se om jeg får lagt inn noen bilder på forumet etter hvert Lenke til kommentar
ImNotHere Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 Jeg har regnet litt på dette med dybdeskarphet. Eksempel: For å få samme dybdeskarphet ved 28mm (35mm eqv.) for et objekt 1m fra kamera må olympus bruke blender f2.8 og aps-c f3.5. Dette vil endre seg litt med avstand til objekt og brennvidde, men det ligger rundt ett blendersteg. Sikker på dette? Jeg ble tatt på dette av Blue Jet for noen uker siden, og regnet ut at forskjellen var så liten at det ikke var verdt å snakke om. Vel.. jeg har ikke utviklet matematikken fra grunnen selv, men ved å bruke ligninger presentert i denne artikkele (http://www.olympus-europa.com/consumer/dslr_Depth_of_Field.htm) så er det bare å sette inn verdier for 4/3 og APS-C selv og se. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå