Gå til innhold

Ønsker råd ang. nytt kamera

Anbefalte innlegg

Nok en nybegynner..

Jeg har et kompaktkamera fra før som stort sett fokuserer like dårlig i hele dybden, uansett.. det begynner å bli kranglevorent og slitt nå og jeg skal gå til innkjøp av nytt kamera. Jeg ønsker et kamera som tar betydelig bedre bilder enn det jeg har nå. Jeg er mye på fjelltur og trenger et kamera som står for en liten støyt (ikke nødvendigvis regnvær, men sommer og vintertemperaturer, fuktige koier, fuktige telt, kalde snøhuler). Videre så ønsker jeg et kamera som er lite og lett slik at det blir enklere å ta det med på korte og lange turer. Jeg tenker langsiktig og ønsker ikke å bytte ut kameraet før det slutter å virke av seg selv. Etter hvert blir det sannsynligvis en del innendørsbilder av småfolk også. Jeg har vurdert om ultrazoom-kamera kan være tingen, men jeg liker å eksprimentere litt med kameraet og ønsker å ha fordelene som en større bildebrikke gir mtp. kontroll av dybdeskarphet. Ca 90% av bildene kommer til å være .jpg rett ut av kameraet uten videre behandling.

Jeg har brukt mye tid på forumet her, i fotobutikken og med lesing av div. tester og har kommet frem til noen alternativer.

Olympus E-510

Hovedfordel: lav vekt, gode kit-objektiver, IS

Bakdeler: Ikke værtetting, virker noe spinkelt, påstått treg autofokus i dårlig lys, relativt lang oppstartstid.

Canon Eos 400D

Hovedfordel: Større bildebrikke enn Olympus, lav vekt, pris

Bakdeler: Litt dårlig grep, ikke IS, påstått dårlig kit-objektiv, virker spinklere enn Olympus, ikke IS

Pentax k10d

Hovedfordel: Virker solid, værtetting, veldig god søker, suverent beste grep jeg har prøvd, større bildebrikke enn Olympus, IS

Bakdeler: Høyere vekt, pris

Jeg tror alle kameraene kommer til å levere bildekvalitet jeg blir fornøyd med og inneha flere avanserte funksjoner enn jeg egentlig trenger. Jeg kommer til å bruke kit-objektiv til det meste og muligens kjøpe et lyssterkt fastobjektiv etter hvert.

Så.. Jeg har lyst på en Pentax k10d som koster det samme som Canon 400D og veier det samme som Olympus E510 og har lettvekts kit-objektiv av relativt god kvalitet som Olympus. Jeg må derfor prioritere litt. Hadde jeg visst at Olympus e-510 var solid nok til å overleve relativt tøff bruk over lang tid ville jeg helt klart kjøpt dette da lav vekt står høyest på prioriteringslista. Alternativet er da først og fremst k10d, men jeg er redd det kan bli liggende igjen hjemme og på koia og da er vitsen borte..

Så til spørsmålene:

Har noen erfaringer med Olympus E-510 og fuktige omgivelser (evt. andre rimelige plastbygde kamera)? Kan jeg forvente at dette kameraet holder koken like lenge som Pentax i slike omgivelser?

Noen som har erfaringer med E-510 og autofokus innendørs eller utendørs i skumring?

Noen som har erfart at kameraet blir liggende igjen litt for ofte og skulle ønske de hadde et litt lettere speilreflekskamera?

Takker og bukker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av de tre du nevner ville jeg nok valgt enten Olympus eller Pentax.

Uten å ha satt meg veldig mye inn i Olympusen tviler jeg på at autofokusen er noe stort problem - det kan godt hende den er litt tregere sammenlignet med de raskeste systemene, men på en absolutt skala er de fleste kameraer gode i dag. Tror også at Olympus har best støvfjerningsteknikk.

Jeg har K10D og bruker ofte 21mm pancake når jeg er ute og rusler og ikke på "fotoekspedisjon". Selv om kameraet veier litt blir det lav vekt totalt, og det tar heller ikke særlig mye plass, så det blir aldri stående igjen pga vekt og størrelse. Vekten kjennes veldig riktig ut når jeg tar bilder, det er i det hele tatt et supert verktøy for å ta bilder. Uten tvil mye bedre enn jeg er. Du ønsker antageligvis litt mer tele når du er ute i naturen, og da blir det naturligvis større objektiver igjen.

Lenke til kommentar

E510 er nok det klare valget i mitt hode. Har d80, og mulig at jeg skal over på e510.

Fordelen med Olympus er at de har 4/3 standaren som gjør at man kan ha leika objektiv på kamra og om hverandre.,

Bilde Stabilisator og Tipa pris i 2007 også teller.

Man kan også få kjøpt adapter til objektivene som gjør at du kan snu de rundt og får motsatt efekt nemelig et macro objektiv (samme som du prøver å se i en kikkert feil veg)

I tilleg fungerer jo støvfjærningen i følge Akam noe osm ikke funker på 400 d.

Linsene til Olympus er også utstyrt med en data chip som gjør at det kalibreres når du kobler det på et Olympus kamra.

Alle Linser som selges er laget med diverse feil, og det er bra at det blir korigert.

Av de tre du nevner ville jeg nok valgt enten Olympus eller Pentax.

Uten å ha satt meg veldig mye inn i Olympusen tviler jeg på at autofokusen er noe stort problem - det kan godt hende den er litt tregere sammenlignet med de raskeste systemene, men på en absolutt skala er de fleste kameraer gode i dag. Tror også at Olympus har best støvfjerningsteknikk.

Jeg har K10D og bruker ofte 21mm pancake når jeg er ute og rusler og ikke på "fotoekspedisjon". Selv om kameraet veier litt blir det lav vekt totalt, og det tar heller ikke særlig mye plass, så det blir aldri stående igjen pga vekt og størrelse. Vekten kjennes veldig riktig ut når jeg tar bilder, det er i det hele tatt et supert verktøy for å ta bilder. Uten tvil mye bedre enn jeg er. Du ønsker antageligvis litt mer tele når du er ute i naturen, og da blir det naturligvis større objektiver igjen.

Kit objektivet på Canon er vel bare å hive i søpla så det er ikke noe som er påstått det er de harde fakta.

Men en Sigma 18-200 med os er jo fint.

Lenke til kommentar

Trur nok Pentax kan vere et godt valg. Ser at du skriv at du vil ha kontroll på dybdeskarpheit og sånn. Olympus-kameraet vil ha meir dybdeskarpheit på grunn av den mindre brikken. Det er altså lettare å få liten dybdeskarpheit med Pentaxen som har større bildebrikke, mens med f.eks et FF - fullformatkamera så vil dybdeskarpheita vere enda mindre. Så spørs det sjølvsagt også kva objektiv du velger. Er ikkje så veldig inne i Oly sine, men trur pentax objektiv ofte kan vere litt dyre? Evt så kan du jo bruke sigma, tamron eller tokina eller noko sånt.

Lenke til kommentar
Kit objektivet på Canon er vel bare å hive i søpla så det er ikke noe som er påstått det er de harde fakta.

Men en Sigma 18-200 med os er jo fint.

Kitobjektivet får unnødvendig mykje hets, det er ikkje så dårlig som folk påstår, nedblendet til f6-8 er det nokså skarpt og fint. byggekvaliteten er nokså laber, men på ei anna side får du kjøpt desse på ebay til under momsgrensa...

Kordan du kan avvise 18-55, og anbefale 18-200 er uforstålig for meg, dette er et kompremiss-objektiv av værste sort, og eg vil tru at den optiske ytelsen faktisk er lågare enn 18-55.

Og så on-topic: Olympus er trulig det beste valget for deg: grunnet størrelsen, og på grunn av dei ferdige jpg-filene fra kameraet, desse har omtrent perfekt farge, dersom du ikkje ønsker å bruke mykje tid på etterbehandling.

Med k10d er det heilt omvendt, det gir supre bildefiler dersom du skal jobbe mykje i Photoshop eller liknande seinare. 400d kjem på ein eller annan plass mellom desse.

Husk også: sidan olympus har liten sensor kan det klare seg med mykje mindre og lettare objektiver.

Lenke til kommentar
Trur nok Pentax kan vere et godt valg. Ser at du skriv at du vil ha kontroll på dybdeskarpheit og sånn. Olympus-kameraet vil ha meir dybdeskarpheit på grunn av den mindre brikken. Det er altså lettare å få liten dybdeskarpheit med Pentaxen som har større bildebrikke, mens med f.eks et FF - fullformatkamera så vil dybdeskarpheita vere enda mindre. Så spørs det sjølvsagt også kva objektiv du velger. Er ikkje så veldig inne i Oly sine, men trur pentax objektiv ofte kan vere litt dyre? Evt så kan du jo bruke sigma, tamron eller tokina eller noko sånt.

Jeg har regnet litt på dette med dybdeskarphet. Eksempel: For å få samme dybdeskarphet ved 28mm (35mm eqv.) for et objekt 1m fra kamera må olympus bruke blender f2.8 og aps-c f3.5. Dette vil endre seg litt med avstand til objekt og brennvidde, men det ligger rundt ett blendersteg.

Lenke til kommentar
Med k10d er det heilt omvendt, det gir supre bildefiler dersom du skal jobbe mykje i Photoshop eller liknande seinare. 400d kjem på ein eller annan plass mellom desse.

Det er vel standard innstillingen til Pentax som er forholdvis myk og etterbehandlingsvennlig. Jeg har skjønt det slik at kamera også har en hardere og "mer ferdig" innstilling som gjør jpg filene fine og klare uten etterbehandling.

Forøvrig virker det som at gylland har gjort hjemmeleksa si grundig og heller mot K10D jeg ser liten og ingen grunn til å få han til å velge anderledes. Dersom kameraet blir liggende igjen er det ikke vekta som er grunnen. Alle dslr-er er klumpete å dra med seg. Det er sjelden man kun har kamera og objektiv med seg, ofte tar man med minst ett ekstra objektiv, blitz, ekstra batterier, filtre, renseutstyr mm. 100g fra eller til gjør ingenting når man snakker 1000g kontra 1100g......Skal du ha dslr var vekta det siste jeg hadde brydd meg med.

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt Canon, på grunn av objektivutvalget :-) Jeg skal forklare...

Jeg har hatt digitalt speilrefleks noen år nå, og begynner å bli veldig glad i alle fordelene med det. Da jeg skulle kjøpe tenkte jeg også veldig på hvilket kamera jeg skulle ha. Begreper som brikkestørrelse, megapiksels, fokuspunkter, bilder pr sekund og mye annet spant rundt i hodet mitt. Det endte med at jeg valgte et Canon 20D. Bedre enn jeg trengte da, men jeg er glad i ettertid for at det ble det kameraet. Kanskje aller mest fordi det er solid og lett å betjene. Men nok om det. Mitt egentlige poeng er at for meg er kamera underordnet. For meg er det objektivet som betyr noe.

Når man har blitt vant til kameraet, finner man fort ut at det er et ganske begrenset utvalg av funksjoner du normalt trenger. Det er kjekt med serieopptak, mange fokuspunkter, osv, men det som virkelig betyr noe er de enkle fototekniske innstillingene som blender, lukker, fokus, osv. Dette er funksjoner som alle kameraer har (uten noen store forskjeller) eller funksjoner som sitter i objektivet. Dermed er objektivet viktigst, mens kamera egentlig blir underordnet. Det som er viktig er å velge et kamera som lar deg velge det objektivet du vil ha. Det er få merker som har større utvalg av objektiver enn Canon (iallfall når du tar med alle tredjepartsobjektiver du får kjøpt), og jeg vil påstå at ingen andre har høyere kvalitet i utvalget sitt enn Canon. Det er for eksempel ingen objektiver som er raksere på autofokus enn Canon sine USM-objektiver.

Og tro meg, når du kommer litt inn i gamet, vil du fort ønske deg nye objektiver. Det er det som er gøy! :-)

Men ikke kjøp standard kit-objektivet. Da får du ikke utnytta bildekvaliteten i kameraet. En tommelfingerregel er at for et all-round zoom-objektiv bør du gi omtrent like mye som du gir for kamerahuset.

Jeg anbefale deg Canon EOS 400D og Canon EF-S 17-85mm F4.0-5.6 IS USM. Da får du et kamera med god bildekvalitet (ikke helt topp, men bedre enn alternativene kan gi deg), med gode innstillingsmuligheter og svært rask autofokus. Alt du trenger for å "løpe ut og være kreativ" :-)

Evt. hvis bildekvalitet er av stor betydning, kan du ta steget opp i pris og gå for Canon EOS 40D og Canon EF-S 17-55mm F2.8 IS USM, men det trur jeg helt ærlig er mer enn du behøver.

Lykke til!

Endret av Razul
Lenke til kommentar

Jeg blir helt matt av at enkelte skal prakke på andre sine valg utfra sine egne behov.

Spesielt med tanke på at K10D funksjonsmessig ligger en klasse over 400D altså på linje med 30/40D. Legger man til Pentax 16-45mm eller Sigma 18-50mm f/2,8 ligger snakker vi om ca 1000 kr ekstra for K10D iforhold til 400D med 17-85mm.

Jeg er ikke et sekund i tvil om hva jeg ville valgt av disse to alternativene.

Lenke til kommentar

Det kan umulig bety mye for DOF. Pentax: 23.5 x 15.7 mm, Olympus: (18.00 x 13.50 mm), det er ca 15% forskjell på størrelsen (i høyden). Sjekk heller objektivene. Mange objektiver sliter med uskarphet eller vignettering ved full åpning. For meg er størrelse av betydning. Kjenner ikke Pentax K10D, men husker at Nikon D80 er tung.

Ellers ser jeg det er delte meninger om LiveView. Jeg har barn, og da er LiveView et "must" i mange situasjoner.

Jeg kjenner ikke alle merkene så godt, men jeg vet at Olympus har mange gode Zoom-objektiver, jeg mener at Pentax har mange med fast brennvidde. Begge har vel innebygget billedstabilisator. Jpeg er greit ut av kameraet, men noen ganger er RAW nødvednig. Som oftest sletter jeg RAW bildene etter første gjennomtitt (Bruker RAW+Jpeg). Hadde de hatt en funksjon som skrev RAW til det ene kortet og Jpeg til det andre, hadde det vært genialt.

Jeg har nå hatt min 510 siden juni, og så langt tåler den godt både saltvann (uhell skjer), sand og støv. Jeg har ikke noe problem med at min sønn på 4 bruker kameraet.

Pentax er vel værtett og støtsikkert, og er da en klasse opp. Skal du først ha nytte av værtetting må du også ha tette objektiver. Finnes det noen som faktisk har gjort destruktive tester av kameraene?

Jeg kjøpte mitt i sommer, og vurderte da Pentax (den til ca 9000,-) og Olympus som de to mest aktuelle, men landet den gang på Olympus. For 10.000 fikk jeg to brukbare objektiver, en Blitz (FL-36) kameraveske, C-polarisator og to minnekort (4+1).

Som kun hobbybruker synes jeg det er viktig at ting virker ganske godt av seg selv. Det er sjelden jeg gidder å gjøre mye etterbehandling utover Crop. For meg er det uinteressant hvor god optikk et merke tilbyr for en "nesten uendelig" sum penger. Jeg startet uten utstyr og fikk en relativt komplett pakke for en brukbar pris, men kommer antagelig til å investere i en mer lyssterk standardzoom etter hvert.

Det er vel standard innstillingen til Pentax som er forholdvis myk og etterbehandlingsvennlig. Jeg har skjønt det slik at kamera også har en hardere og "mer ferdig" innstilling som gjør jpg filene fine og klare uten etterbehandling.

Forøvrig virker det som at gylland har gjort hjemmeleksa si grundig og heller mot K10D jeg ser liten og ingen grunn til å få han til å velge anderledes. Dersom kameraet blir liggende igjen er det ikke vekta som er grunnen. Alle dslr-er er klumpete å dra med seg. Det er sjelden man kun har kamera og objektiv med seg, ofte tar man med minst ett ekstra objektiv, blitz, ekstra batterier, filtre, renseutstyr mm. 100g fra eller til gjør ingenting når man snakker 1000g kontra 1100g......Skal du ha dslr var vekta det siste jeg hadde brydd meg med.

Endret av rwh123
Lenke til kommentar
Jeg blir helt matt av at enkelte skal prakke på andre sine valg utfra sine egne behov.

Spesielt med tanke på at K10D funksjonsmessig ligger en klasse over 400D altså på linje med 30/40D. Legger man til Pentax 16-45mm eller Sigma 18-50mm f/2,8 ligger snakker vi om ca 1000 kr ekstra for K10D iforhold til 400D med 17-85mm.

Jeg er ikke et sekund i tvil om hva jeg ville valgt av disse to alternativene.

Kritiserer du meg for å komme med råd, kimare? Den var nesten litt frekk. Jeg har da ikke påstått noe om verken mitt eller hans behov. Det er vel han som skal kjøpe kameraet som må vurdere hvem han vil høre på, ikke du?

Poenget mitt er at man må tenke litt langsiktig når man investerer i kamerautstyr, og se hva som finnes av tilleggsutstyr (her: objektiver) når det er en så viktig del av det å ha speilreflekskamera. Kimare representerer her et typisk kortsiktig syn: Man kjøper det som har best pris og spesifikasjoner akkurat i øyeblikket. Pentaks er relativt ny på digitalmarkedet, og sjøl om de er velrenommert ellers i fotobransjen er det ingen som vet hvor lenge de blir, eller hvor mange objektiver som blir å få tak i til det. Her er Canon og Nikon i en særstilling, siden de er veldig godt etablert i markedet og du får veldig mye tillegg til dem. Det er veldig dyrt å bytte alt kamerautstyr ved en senere anledning (særlig når du skal bytte fra et merke som ikke så mange har og etterspør), så det du kjøper nå blir sannynligvis noe du må leve med i lang tid framover. Du trenger ikke henge deg veldig opp i min eksakte kjøpsanbefaling, men jeg råder deg iallfall til å kjøpe noe som du kan utvide med tida. Kjøper du deg Canon nå, har du veldig mange gode linser å velge i, og du kan oppgradere både kamera og linser til akkurat det nivået du måtte ønske siden, uten å måtte bytte ut alt. Ikke er det spesielt vanskelig å bli kvitt gamle Canon-produkter heller :-)

Lenke til kommentar
Jeg har regnet litt på dette med dybdeskarphet. Eksempel: For å få samme dybdeskarphet ved 28mm (35mm eqv.) for et objekt 1m fra kamera må olympus bruke blender f2.8 og aps-c f3.5. Dette vil endre seg litt med avstand til objekt og brennvidde, men det ligger rundt ett blendersteg.

Sikker på dette? Jeg ble tatt på dette av Blue Jet for noen uker siden, og regnet ut at forskjellen var så liten at det ikke var verdt å snakke om.

Lenke til kommentar

Razul: sidan du påstår at Canon har best kvalitet og og hastigheit på autofokus så antar eg at du har testet samtlige konkurenter? viss ikkje må du gjerne komme med kjelder.

og Pentax har kansje ikkje vore med så lange i digital-verdenen, men er no på fullt inntog. og utvalget i optikk er temmelig komplett. Dessuten har dei nokre av dei lekreste juvelane på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Razul: sidan du påstår at Canon har best kvalitet og og hastigheit på autofokus så antar eg at du har testet samtlige konkurenter? viss ikkje må du gjerne komme med kjelder.

og Pentax har kansje ikkje vore med så lange i digital-verdenen, men er no på fullt inntog. og utvalget i optikk er temmelig komplett. Dessuten har dei nokre av dei lekreste juvelane på bruktmarkedet.

Jeg går nok ikke med adressene til alle steder jeg har vært og lest på nettet i hodet, men her har du iallfall en veldig utfyllende en:

http://www.the-digital-picture.com/

(Hovedvekt på Canon her, men du finner en del sammenligninger med andre merker hvis du leser inne i artiklene.)

Mulig jeg kan komme med flere kilder også, men nå var det ikke det som var hovedpoenget mitt da. Poenget mitt er at Canon og Nikon har størst utvalg, og det finner du ut ved å se i butikken :-)

Lenke til kommentar
Kritiserer du meg for å komme med råd, kimare? Den var nesten litt frekk. Jeg har da ikke påstått noe om verken mitt eller hans behov. Det er vel han som skal kjøpe kameraet som må vurdere hvem han vil høre på, ikke du?

Nei, men jeg blir litt oppgitt av at en tydelig oppgående bruker som har lest og undersøkt en hel del får en masse synspunkter som han ikke etterspør.

Så til spørsmålene:

Har noen erfaringer med Olympus E-510 og fuktige omgivelser (evt. andre rimelige plastbygde kamera)? Kan jeg forvente at dette kameraet holder koken like lenge som Pentax i slike omgivelser?

Noen som har erfaringer med E-510 og autofokus innendørs eller utendørs i skumring?

Noen som har erfart at kameraet blir liggende igjen litt for ofte og skulle ønske de hadde et litt lettere speilreflekskamera?

Jeg gav mine synspunkter på vekta. Andre har på en utmerket måte argumentert for Olympusen i forhold de spørsmålene han stiller.

Videre har brukeren ikke gitt spesielt uttrykk for at han har planer om å kjøpe en svær objektivpark. Tvert i mot sier han at vurderer en superzoom, men ønsker mulighetene en større bildebrikke gir og at det er grunnen til at han vil gå for DSLR. Jeg tolker det dithen at brukeren vil være en av det store flertallet av DSLR kjøpere som kjøper en normalzoom og kanskje en telezoom, og stopper der. Man skal ha VELDIG spesielle behov dersom man velger et system mtp objektivutvalg. Dette fordi objektivutvalget er mer enn stort nok innen alle systemene for de aller, aller fleste fotografene. Jeg ser at du utelukkende anbefaler Nikon eller Canon mtp objektivutvalget. I fatningen til Sony som er veldig nye innen DSLR er det solgt f.eks 15 - femten millioner objektiver på verdensbasis. Pentax har helt sikker noen millioner objektiver tilgjenglige de også, og som turnipkongen sier noen av de mest spennende innen DSLR om han skulle bli rammet av lens lust. Dersom han ønsker å blakke seg på objektiver vil han ha nok å fråtse innen alle systemer.

Pentaks er relativt ny på digitalmarkedet, og sjøl om de er velrenommert ellers i fotobransjen er det ingen som vet hvor lenge de blir, eller hvor mange objektiver som blir å få tak i til det.

Skremselspropaganda som enkelte Canon og Nikon entusiaster dessverre argumenterer med! Pentax fatningen er stor og solid. Dersom Pentax mot formodning skulle gi opp, står kjøpskåte Samsung klare med en kjempesatsing for å komme inn på det lukrative DSLR markedet. Dessuten har Pentax det siste året hatt en økende markedsandel, i motsetning til Canon som har en synkende. Uten at jeg vil råde deg til å selge Canon-utstyret mens du enda kan. ;)

Lenke til kommentar

Nei, men jeg blir litt oppgitt av at en tydelig oppgående bruker som har lest og undersøkt en hel del får en masse synspunkter som han ikke etterspør.

Da vil jeg bare si at jeg blir veldig oppgitt over folk som legger seg opp i hva andre mener. Det er greit å komme med andre synspunkter, men å nærmest slakte det som har blitt sagt av andre, er vel i beste fall uhøflig. Det høflige hadde vært å sagt: "Jeg er uenig i det Razul sier om ... fordi ..." Alt jeg sa var kanskje ikke fullt ut begrunnet, men jeg la jo også vekt på at hovedpoenget mitt var at man måtte vurdere andre ting enn bare kameraet, noe jeg helt klart begrunnet.

Dette er en generell holdning i hele dette forumet, har jeg inntrykk av. Alt jeg i senere tid har lagt inn på diskusjon.no har faktisk blitt møtt med personangrep mot meg. Da får man ikke lyst til å dele meningene sine med andre. Ikke rart de som faktisk jobber med og kan mye om ting, skyr diskusjon.no. Har inntrykk av at det bare er jyplinger her, som er mer interessert i å bli hørt og få rett, enn det å faktisk ha rett.

Til deg som starta denne tråden, og lurte på hvilket kamera du skulle kjøpe: Ta spørsmålet ditt til forumet på foto.no, der får du nok bedre innspill enn du gjør her :-)

Lenke til kommentar
Da vil jeg bare si at jeg blir veldig oppgitt over folk som legger seg opp i hva andre mener. Det er greit å komme med andre synspunkter, men å nærmest slakte det som har blitt sagt av andre, er vel i beste fall uhøflig. Det høflige hadde vært å sagt: "Jeg er uenig i det Razul sier om ... fordi ..." Alt jeg sa var kanskje ikke fullt ut begrunnet, men jeg la jo også vekt på at hovedpoenget mitt var at man måtte vurdere andre ting enn bare kameraet, noe jeg helt klart begrunnet.

Når vi legger våre meninger ut på et offentlig forum, må vi tåle at andre mener noe om hva vi mener.

Forøvrig vil jeg ta selvkritikk på min framgangsmåte, du har helt rett i at den her ikke helt har vært passende. Det vil jeg si unnskyld for. Du har selvsagt momenter som kan være viktige i valg av DSLR, men i denne tråden har synes jeg ikke at de passet helt inn mtp problemstillingene som trådstarter hadde som utgangspunkt. I de fleste andre tråder ang valg av DSLR kunne dine synspunkter passet bedre. Uten at jeg nødvendigvis hadde vært enig ;)

Til deg som starta denne tråden, og lurte på hvilket kamera du skulle kjøpe: Ta spørsmålet ditt til forumet på foto.no, der får du nok bedre innspill enn du gjør her :-)

Dersom du leser gjennom tråden vil du sikkert se at trådstarer stort sett har fått svar på det kan har spurt om. Det er bar vi to som krangler videre :blush:

Har inntrykk av at det bare er jyplinger her, som er mer interessert i å bli hørt og få rett, enn det å faktisk ha rett.

Ikke for å være frekk, men jeg oppfatter at ditt første innlegg kun ser et alternativ - Canon. Jeg oppfatter det som fanboyisme, og er det noe dette forumet trenger mindre av så er det fanboyisme. Faktum er at alle DSLR-systemer har sine styrker og svakheter (også Canon og Nikon). Dersom vi kan bli enige om dette håper jeg at vi legger denne ballen død, og konkluderer med at vi er uenige i noe og enige om annet.

Endret av kimare
Lenke til kommentar
Når vi legger våre meninger ut på et offentlig forum, må vi tåle at andre mener noe om hva vi mener.

Forøvrig vil jeg ta selvkritikk på min framgangsmåte, du har helt rett i at den her ikke helt har vært passende. Det vil jeg si unnskyld for. Du har selvsagt momenter som kan være viktige i valg av DSLR, men i denne tråden har synes jeg ikke at de passet helt inn mtp problemstillingene som trådstarter hadde som utgangspunkt. I de fleste andre tråder ang valg av DSLR kunne dine synspunkter passet bedre. Uten at jeg nødvendigvis hadde vært enig ;)

Dersom du leser gjennom tråden vil du sikkert se at trådstarer stort sett har fått svar på det kan har spurt om. Det er bar vi to som krangler videre :blush:

Har inntrykk av at det bare er jyplinger her, som er mer interessert i å bli hørt og få rett, enn det å faktisk ha rett.

Ikke for å være frekk, men jeg oppfatter at ditt første innlegg kun ser et alternativ - Canon. Jeg oppfatter det som fanboyisme, og er det noe dette forumet trenger mindre av så er det fanboyisme. Faktum er at alle DSLR-systemer har sine styrker og svakheter (også Canon og Nikon). Dersom vi kan bli enige om dette håper jeg at vi legger denne ballen død, og konkluderer med at vi er uenige i noe og enige om annet.

Nei, faktisk synes jeg ikke du skal mene noe om hva jeg mener. Det får du iallfall holde for deg sjøl. Hvis du begynner å kritisere min overbevisning er jo det et personangrep, ikke et ledd i en diskusjon. Når jeg har sagt hva jeg mener, må gjerne du komme med det du mener, men du har ingen rett til å prøve å endre mine meninger. Alle må jo få mene det de vil, og det er den som til slutt skal kjøpe kameraet som får avgjøre hvem sine meninger han vil ta til seg. Jeg er ganske sikker på at du er enig i dette, og da må du ikke komme med angrep som "Hva er du for en tulling?" eller "Ikke kom her og si sånt". Ikke at du sa det da, men det føltes litt slik.

Ellers aksepterer jeg den unnskyldningen, jeg mener heller ikke å krangle for å krangle. Og ja, jeg skjønte fort at du tror jeg er Canon-fan. Klart jeg er glad i Canon-kameraet mitt, og kan godt anbefale det til andre, men her har jeg jo faktisk lagt til grunn helt objektive vurderinger som at Canon (og Nikon, som jeg også nevnte) har best utvalg av objektiver. Hadde jeg sagt at Canon har overlegent best menyer, hadde det vært noe annet. Det er noe som kan bestrides. Enig i at man ikke trenger folk som bare er opptatt av å promotere et merke, men samtidig trur jeg det begynner å gå litt vel langt på dette forumet. Alle virker paranoide, og man blir satt i bås med en gang. Det finnes faktisk ganske mange som kan ha gode faglige argumenter for å velge et spesielt merke.

Og når det gjelder svar på det han spør om, så spør han faktisk i tittelen etter råd om nytt kamera. Og da ga jeg han mitt beste råd, som var å se litt lenger enn bare det han har sett på til nå, som jeg oppfatter er mest det tekniske. Og faktisk anbefaler jeg jo et av de kameraene han spør etter, bare med et annet objektiv. (Glem at jeg navnte 40D, jeg skriver jo også at det neppe er aktuelt.)

Jaja, jeg vil ikke ta denne krangelen noe lenger nå. Og det er ikke meninga at du skal stå og svare for alle andre personangrep jeg har fått i det siste. Du virker jo faktisk litt fornuftig når alt kommer til alt ;-) Jeg liker bare ikke tonen på mye av det som skrives her på forumet. Ta en titt på f.eks. foto.no. Der har man en mye mer høflig og inviterende tone, slik at man oppfordrer folk til å komme med innspill. Her virker det som det viktigste er å få alle som er uenige til å holde kjeft.

Endret av Razul
Lenke til kommentar

vel.. jeg konkluderer som jeg har gjort for lenge siden etter å ha lest en del på denne forumet: Så godt som alle digitale speilrefleks i dag gir gode bilder og har objektivutvalg som burde tilfredsstille de fleste behovene til amatører og semi-pro. Derfor fokuserer jeg på saker og ting som er viktige for at jeg skal bruke kameraet.

Nå har jeg kjøpt kamera da.. overasket meg selv med å kjøpe en Canon eos 30d med Sigma 18-50 f2.8 (begge brukt). Total pris med full pakke blir da lavere enn bare olympus 510 kit. Jeg tok nok en tur i fotobutikken og prøvde 510, k10d og 30d i div lys og pakket dem ned i fotovesker. Konklusjonen er at 510 har en betydelig dårligere autofokus i dårlig lys enn de to andre (om den er dårligere enn kamera i samme klasse vet jeg ikke). Den fyrer i vei noe som ligner diskotek-lys 4-5 ganger før fokus er ok. Satte det i sport-modus for å se om det gikk bedre da: det fyrer da at kun ett blink og finner ikke fokus. Både k10d og 30d hadde ikke problemer i det hele tatt i tilsvarende forhold (trengte ikke hjelpelys engang). Alle går ned i den samme veska så volum har mindre betydning. Etter å ha vurdert litt kom jeg frem til at et speilrefleks uansett er av en slik størrelse og vekt at det tar plass i sekken og blir lett å legge igjen. Motivasjon for å ta det med blir da viktigst og jeg vil derfor ha et kamera som jeg liker å jobbe med. 510 ligger ok i hånda, men søkeren er liten og jeg vil ha et mer lyssterkt objektiv enn kit-linsa. 30d ligger nær perffekt i hånda, har en flott søker og jeg fikk tak i den linsa jeg har hatt lyst på helt siden jeg starta å se etter nytt kamera. Valget var da greit.

Kamera ankommer i morgen og jeg gleder meg!

(jeg har to kamerater som har eos 20d og er mer enn middels turinteresserte. jeg vet at dette kameraet tåler mye juling (små og store knall og fall, sludd og regn, neddynking i vann). så selv uten værtetting tror jeg 30d vil tåle de påkjenningene jeg har tenkt å utsette det for)

Lenke til kommentar

Flott at du kunne få deg et brukt kamera til en grei pris. Jeg trur du har gjort et godt valg der. 30D er jo et trinn opp fra den billigste serien, og du får et mye mer holdbart og robust kamera der. Jeg kjenner flere som har 30D og er veldig fornøyd. Sjøl har jeg som sagt 20D, og kan skrive under på at det tåler nesten all slags bruk. Jeg har mista det i asfalten fra over en meters høyde, og tatt det med på nesten all slags turer (er friluftsmenneske) og opplevelser, uten at det har tatt noe skade av det. Jeg kjenner ikke til linsa du har der, men den er sikkert et fint utgangspunkt. Og har du lyst på mer moro, har du et enormt utvalg av linser du kan koble til. Dessuten har 20D/30D overlegen batterilevetid, noe som er praktisk ute på tur :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...