Gå til innhold

Matrox Millennium i ny serie

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men hvorfor i all verden er de kortene så svindyre hvis ytelsen suger da? :dontgetit:

Er det pga. at de kjører flere skjermer??

Svindyre? Synes det var veldig billig i forhold til konkurrentene. Men det spørs jo selvfølgelig hva du skal bruke de til. Skal selv ha de til å 4/8 skjermer.

Lenke til kommentar
Hvordan er matrox på videoavspilling? Er jo stort marked for skjermkort til mediacenter PC-er nå som takler HD-matriale og ikke bråker..

Har et Matrox P650 i en gammel (nesten kassert) PC. Har aldri gjort noen test av bildekvalitet ved videoavspilling, men det var ikke ideelt. Kortet liker å ha video på "hovedskjermen", kjørte jeg video på andre skjerm i et dual screen oppsett fikk jeg veldig høy CPU-belastning og hakkete avspilling. PÅ hovedskjermen fungerte det rimelig bra, men det er over et år siden sist jeg prøvde så jeg husker ikke alle detaljer.

Dette er forhåpentligvis fixet i ny versjon, men ville sjekket litt før jeg kjøpte. Jeg endte opp med et Nvidia 7600GS kort som ikke har slike problemer, men også er vifteløst. Strømforbruket er sikkert mye høyere på et 7600GS-kort så det er jo en fordel med matrox-kortene.

Sjekket forøvrig Matrox sine sider og 4 skjermer fra et kort er kun med analoge skjermer. Bruker du DVI får du kun to. Høyeste oppløsning er 1920x1200 på DVI (der er det vel standarden som begrenser) og en del høyere på analog.

Lenke til kommentar

Ganske så ubrukelig kort ja, grunnen til at dei fortsatt er i live er at dei har drivere for mange forskjellige operativsystem (NT4, solaris etc), samt at nokre gamlekara fra 90tallet fortsatt sverga til matrox fordi "dei ikkje har bruk for 3d".

Kjøp heller Viftelause Radeo2400Pro til under 400kr, eller 2 viss du treng 4 skjermer. Om du absolutt måååå ha muligheit for 8 skjermer så kjøp da et hovedkort med 4 PCIe. Man trenger no ikkje kjøre sli fordi man har fleire skjermkort i maskina.

I tillegg vil AMD/Nvidia skjermkort gi deg rå 3d ytelse som du trenger i vista. (i forhold til Matrox ofc) Aksellerering av video dvd og HD DVD.

Om du bruker Vista eller XP så styr for alldel unna Matrox....

Lenke til kommentar
Kjøp heller Viftelause Radeo2400Pro til under 400kr, eller 2 viss du treng 4 skjermer. Om du absolutt måååå ha muligheit for 8 skjermer så kjøp da et hovedkort med 4 PCIe. Man trenger no ikkje kjøre sli fordi man har fleire skjermkort i maskina.

I tillegg vil AMD/Nvidia skjermkort gi deg rå 3d ytelse som du trenger i vista. (i forhold til Matrox ofc) Aksellerering av video dvd og HD DVD.

Vel, skal teste dette kortet opp i forhold til NVS440 kortet, og se hva som fungerer best til mitt bruk.

Unødvendig med 2 kort om jeg bare skal kjøre 4 skjermer, og ihvertfall unødvendig med 4 kort om jeg skal ha 8 skjermer. Tro meg, jeg har prøvd, og kjører det forsåvidt. Det som er spennende her, er å se om den klarer å dra film på flere av disse skjermene. Noe jeg egentlig tviler på, men vi får se.

Hva skal jeg med rå 3d-ytlse når jeg _aldri_ kommer til å bruke det? Vista skal ikke denne PC-en kjøre, den skal kun kjøre XP. Man må forstå at det faktisik finnes forskjellige behov, og Ati og Nvidia ikke alltid er løsningen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette kortet er vel i et litt annet segment enn et 2400?

De er ikkje beregnet på "rå 3d ytelse". De er ikkje beregnet på å ha full Aero mens du ser på HD-filmer. Og i proffmarkedet, hvor mange har gått over til Vista, uannsett?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...